آرزمجو، هانیه؛ قاسمی نژاد، یاسر و طیار، شاهین (1393)، اثر توانمندیهای سازمانی بر عملکرد رقابتی باتوجهبه نقش میانجی مدیریت دانش، پژوهشنامۀ بیمه، 3: 151 ـ 125.
آقایی، میلاد و آقایی، رضا (1393)، ارائه الگوی مفهومی چابکی سازمانی، فصلنامۀ رشد و فناوری، 39: 43 ـ 37.
ابیلی، خدایار؛ رومیانی، یونس و صحرایی بیراوند، مهدی (1394)، تأثیر تسهیم دانش بر چابکی سازمانی کارکنان آموزشی و پژوهشی با نقش میانجی هوش سازمانی (موردمطالعه: دانشگاه علوم پزشکی تهران)، مدیریت بهداشت و درمان (6): 65 ـ 55.
احمدوند، علیمحمد؛ احمدیمقدم؛ اسماعیل و بختیاری، حسن (1388)، طراحی الگوی توانمندسازی فرماندهان و مدیران ناجا، فصلنامۀ مطالعات مدیریت انتظامی، (2): 161 ـ 139.
احمدی، سید علیاکبر و درویش، حسن (1389)، مبانی کارآفرینی، چاپ اول، تهران: دانشگاه پیام نور.
اقدسی، سمانه و نوروز زاده، رضا (1392)، عوامل مؤثر بر توانمندسازی منابع انسانی، دوفصلنامۀ پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، 5، (1): 197 ـ 222.
امین، فرشته و میر، فاطمه (1395)، بررسی تأثیرات متغیرهای جمعیتشناختی بر چابکی نیروی انسانی، فصلنامۀ پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، 8، (2): 233 ـ 255.
انصاری، منوچهر؛ رحمانی یوشانلوئی، حسین؛ اسکویی، وحید و حسینی، احد (1390)، شناسایی عوامل و طراحی مدل مفهومی توانمندسازی نیروی انسانی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (مطالعه موردی)، مجلۀ مدیریت دولتی، 3، (7): 30 ـ 23.
ایرانزاده، سلیمان و بابایی هروی، صادق (1392)، توانمندسازی کارکنان در سازمانهای نوین، چاپ دوم، تبریز: انتشارات فروزش.
باقرزاده، مجید و اکبری دیباور، احمد (1389)، سنجش هوش سازمانی و بررسی رابطه آن با چابکی سازمانی در سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان آذربایجان شرقی، مجموعه مقالات اولین همایش هوش سازمانی و هوش کسبوکار.
باقری کراچی، امین؛ عباسپور، عباس؛ آقازاده، احمد؛ رحیمیان، حمید و مهرگان، محمدرضا (1392)، میزان کاربست مؤلفههای چابکی سازمان در دانشگاهها، دوماهنامۀ راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 7: 26 ـ 31.
پاکطینت، اقبال و فتحیزاده، علیرضا (1387)، توانمندسازی کارکنان: ضرورتها و راهکارها، فصلنامۀ مدیریت، 11: 47 ـ 33.
پورشهابی، وحید (1388)، بررسی چابکی سازمانی با استفاده از مدل "ای تی کرنی" و منطق فازی، پایاننامۀکارشناسی ارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان.
جزنی، نسرین و رستمی، علی (1390)، طراحی و توسعه مدل استراتژیک توانمندسازی منابع انسانی در سازمانهای دانشمحور، فصلنامه پژوهشهایی مدیریت منابع انسانی، 3: 54 ـ 23.
جعفرزاده، محمدرحیم (1386)، الگوی انتقالی در ارزیابی اثربخش آموزش کارکنان، مجله تدبیر، 86: 45 ـ 41.
حمیدی، ناصر؛ حسنپور، اکبر؛ کیایی، مجتبی و موسوی، سید حمید (1388)، نقش مدیریت منابع انسانی در چابکی سازمان، مجله مدیریت صنعتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، 8 : 127 ـ 111.
حیدری، مرتضی؛ سیادت، سید علی؛ هویدا، رضا و شاهین، آرش (1393)، رابطه توانمند سازهای تعالی سازمانی و قابلیتهای چابکی سازمانی در دانشگاههای دولتی شهر اصفهان، فصلنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 1: 37 ـ 21.
خامنهای، سید علی (1395)، توانمندیهای نظام جمهوری اسلامی؛ http://farsi.khamenei.ir (20/5/1395).
خدیوی، اسداله؛ کوشافر، علیاصغر و رخساره آناخاتون، جمیله (1391)، ارزیابی میزان توانمندسازی روانشناختی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز،فصلنامه علوم تربیتی، 20: 62 ـ 49.
خرم، کبری (1393)، مدیریت توانمندسازی منابع انسانی به زبان ساده و کاربردی، چاپ اول، تهران: انتشارات آترا.
رسولی، رضا (1390)، مدیریت منابع انسانی، چاپ دوم. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
زنجیرچی، سید محمود و الفت، لعیا (1390)، نقش فناوری در دستیابی به چابکی در شرکتهای الکترونیک ایران، فصلنامه سیاست علم و فناوری، 3: 40 ـ 24.
سازش، علیرضا (1394)، مدیریت کوانتومی، اشتیاق شغلی و چابکی سازمانی. چاپ اول، گلستان: انتشارات نوروز.
سلطانی، فاطمه؛ صانعی مهدی؛ امیری، محمد و خسروی، احمد (1394)، چابکی سازمان و عوامل مؤثر بر آن در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، مدیریت بهداشت و درمان، 6: 34 ـ 29.
شاهکرمی پور، زهرا و تیرگر، هدایت (1391)، رابطه دورههای آموزش ضمن خدمت و توانمندسازی کارکنان، فصلنامه راهبردی آموزش، 4: 231 ـ 235.
شیروانی، علیرضا و احمدی، پرستو (1389)، بررسی موانع استقرار سازمانهای مبتنی بر توانمندی و ارائه راهکارهایی برای ایجاد آن (مطالعه موردی در سازمانهای بخش دولتی شهرکرد)، همایش ملی چالشهای مدیریت و رهبری در سازمانهای ایرانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات اصفهان، 24تیرماه، 24 ـ 1.
صدیفی، رقیه؛ ونکی، زهره و محمدی، عیسی (1391)، توانمندسازی روانشناختی در پرستاران بالینی ایران، مجلۀ علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان، 2: 57 ـ 46.
صمدی، عباس و سوری، مهرداد (1389). تأثیر توانمندسازی نیروی انسانی در عملکرد کارکنان اداره کل تعاون استان همدان، مجله تعاون، 1: 144 ـ 154.
عباسپور، عباس؛ آقازاده، احمد و باقری کراچی، امین (1391)، طراحی الگوی مطلوب دستیابی به چابکی سازمانی در دانشگاهها، فصلنامه علمی ـ پژوهشی مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 69: 217 ـ 117.
علامه، سید مهدی؛ حیدری، مرضیه و داوودی، س (1392)، مطالعه رابطه بین رهبری دستوری و توانمندی روانشناختی در بین دبیران شهرستان آباده، علوم اجتماعی و رفتاری، 31: 225 ـ 224.
علیپور، حسن و معماری، میترا (1393)، بررسی هوش و چابکی سازمانی با توانمندسازی نیروی انسانی، اولین کنفرانس ملی اقتصاد، مدیریت و فرهنگ ایرانی اسلامی، تهران: 7 ـ 1.
قلیپور، آرین (1390)، مدیریت منابع انسانی (مفاهیم، تئوریها و کاربردها)، تهران: چاپ اول، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی در دانشگاهها.
کرمانی، ب (1387)، یادگیری و چابکی سازمانی در مدیریت تغییر و تحول نظام سلامت، ششمین همایش سالانه دانشجویان مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی کشور.
کرمی، مهتاب (1386)،کاربرد ابزارهای تحلیلگر دادهکاوی و متنکاوی در چابکی سازمانهای مراقبت بهداشتی و درمانی، فصلنامه علمی ـ پژوهشی سلامت، 30: 15 ـ 21.
کریمیان، محمد وزین؛ سرداری، احمد و سیلاوی، عیسی (1394)، مطالعه ارتباط بین گرایش به دولت الکترونیکی با چابکی سازمانی، مجله مدیریت توسعه و تحول، 22: 44 ـ 37.
کلانی، امین؛ ترخانی، عزت ا...؛ محمدی شمسآیادی، امیر مسعود و طیبی، سجاد (1392)، رابطه قابلیتهای یادگیری سازمانی و چابکی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان ایران، نشریه مدیریت منابع انسانی در ورزش، 1: 75 ـ 87.
لطفاللهزاده، سعید (1392)، عوامل مؤثر بر توانمندسازی و خلاقیت کارکنان در سازمانها. چاپ اول. ارومیه: جهاد دانشگاهی ارومیه.
محسنی، منوچهر و جاراللهی عذرا (1382)، مشارکت اجتماعی در ایران، تهران: آرون،:12
مصباحی، مریم و عباسزاده، عباس (1390)، توانمندسازی حلقههای کیفیت دانشگاه علوم پزشکی کرمان: تحلیل محتوی، مجله طب و تزکیه، 1: 56 ـ 49.
نقوی، سید علی؛ آذر، عادل و اسعدی، میر محمد (1394)، اولویتبندی عوامل توانمندساز چابکی سازمان در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی یزد، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 1: 81 ـ 6.
نوربخش، مهدی و توکلی، سیده سمانه (1390)، شناسایی عوامل کلیدی توانمندسازی کارکنان وزارت تعاون، مجله تعاون، 6: 172 ـ 158.
نیکبخت، مهدی؛ نوابخش، مهرزاد؛ جدیدی، لیلا و فخیمی، آزاده (1392)، توانمندسازی نیروی انسانی در راستای بهبود چابکی سازمانی، مجموعه مقالات دومین کنفرانس ملی مهندسی صنایع و سیستمها، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد، 6 و 7 اسفند ماه: 8 ـ 1.
ودادی، احمد و مهرآرا، احمد (1391)، بررسی رابطه بین توانمندسازی روانشناختی و رضایت شغلی (موردمطالعه: سازمان امور مالیاتی)، فصلنامه رسالت مدیریت دولتی، 3: 94 ـ 85 .
Artteta B. Giachetti.2004.A measure of agility as The Complexity of the enterprise system. Journal of robotics and Computer integrated manufacturing, 20:495-503
Breu K. Hemingway C.J. Strathern M. Bridger D. 2013. Workforce agility: the new employee strategy for the knowledge economy. Journal of information technology, 17: 21-23.
Cartwrith roger,2002. Empowerment, easton publishing
Chaild J.2008. Organizational Structure environment , and performance: The Role of Strategic Choice. Sociology. 6:1-22.
Conger, J A. Kanungo R N. 1998. The empowerment process: Integrating theory and practice. Academy of Management Review, 13: 471
Doz y. Konsonen M. 2010. Embedding strategic Agility A leadership Agenda for Accelerating Business Model Renewal. Long Range planning, 43: 370-382.
Ferdows K. De Meyer A.2010. Lasting improvement in manufacturing performance: in search of a new theory. Journal of Operations Management, 9:83-168.
Griffith D.M. Allen J.O. Zimmerman M.A. Morrel- Samuel S. Reischl T.M. Cohen S.E. Campbell R.A. 2008. Organizational Empowerment in community mobilization to Addressyouth violence. American Journal of preventive medicine, 34.89-99.
Hopp W.J. Van oyen M.P, 2013. Agile work force. Evaluation: a frame work for cross- training and coordination. IIE transaction, 36:919-940.
Kazlauskaite R. Buciuniene I. and Turauskas L.2011. Organizational and Psychological empowerment in the HRM-performance linkage.Employee Relations.34:138-158.
Lin y. Desouza C. Roy S. 2010.Measuring agility of networked organizational structures via network entropy and mutual information. Applied mathematics and compotation, 216: 2894-2836.
Mullins L. 1999.Management and organizational behavior, London: Prentice- hall.
Plonka FS. 2013. Developing a lean and agile work force. Human factors and Ergonomics in manufacturing, 7 : 11-20.
Savery K. Luks A.2001.The Relationship Between Empowerment, job Satisfaction and Reported Stress Level Some Australian Evidence Leadership and Organization Development, Journal MCB .University Press.
Sigler T.H . Person C.M. 2000. Creating an Empowering culture: Examining the Relationship between organizational culture & perception of Empowerment, journal of Quarterlymanagement.
Soya p. 2001.
Two definitions of agility. Available at website address:
www.cheshiire Henbury.com
Thomas K.W and velthouse B.A. 1990. Cognitive Elements of Empowerment: An interpretive model of Intrinsic Task motivation. Academy of management Review, 15
Ting Kuo. H. Jeo-chen T. Li I.ch.2008. Relationship between organizational empowerment and job satisfaction perceived by nursing assistants at long- term care facilities. Journal of clinical Nursing, 17: 3059-3066.
Yusuf Y. Sarhadi M. Gunasekaran A. 1999. Agile manufacturing the drivers concepts and attributes. International journal of production economics, 62:33-43.
Randolph.W.2001. A navigating Journey to empowerment organizational. Dynamics journal, 3: 250.