بازطراحی نظام جبران خدمات مالی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

چکیده

نظام جبران خدمات مالی می‌تواند بر جذب، نگهداشت و پرورش کارکنان تاثیر زیادی بگذارد. اهمیت این نظام زمانی بیشتر مشخص می‌گردد که دیده می‌شود تقریبا بیشتر هزینه های سازمان صرف جبران خدمات می‌گردد. هدف این پژوهش بازطراحی نظام جبران خدمات مالی می‌باشد. این پژوهش به لحاظ هدف در زمره تحقیقات کاربردی قرار می‌گیرد. جامعه آماری جهت مشخص شدن ابعاد و انواع جبران خدمات مالی تمامی مقالات و کتاب‌ها و نیز پایگاه‌های داده فارسی و انگلیسی می‌باشد که از بین آن ها 30مقاله جهت مرور نظام مند انتخاب گردیدند. براساس نتایج، ابعاد مربوط به جبران خدمات مالی در قالب 4 بعد مدل 4P در استاندارد 34000 طبقه بندی شدند، که این چهار بعد عبارت اند از: شغل، شخص، عملکرد و عضویت که عوامل مربوط به هر کدام نیز استخراج گردیدند. از سوی دیگر جبران خدمات مالی شامل دو دسته، جبران خدمات مالی مستقیم و مالی غیر مستقیم می‌گردد. در گام بعد انواع جبران خدمات مالی مستقیم و غیر مستقیم استخراج شده به ابعاد چهارگانه جبران خدمات مالی تخصیص یافت. در گام آخر ضمن بر طرف نمودن همپوشانی های ابعاد، دامنه امتیازات هر بعد مشخص شده و نظام جبران خدمات مالی بازطراحی گردید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Redesigning Financial Compensation System

نویسندگان [English]

  • Mohadese Ghasemi
  • Habibollah Raanaei Kordsholi
  • Abbas Abbasi
College of Economics, Management and Social Sciences, Shiraz, Iran.
چکیده [English]

The financial compensation system can have a great impact on attracting, retaining, and developing employees. The importance of this system becomes more apparent when it is seen that almost most of the organization's expenses are spent on compensation. The aim of this research is to redesign the financial compensation system. This research is classified as applied research in terms of its purpose. The statistical population to determine the dimensions and types of financial compensation is all articles and books as well as Persian and English databases, from which 30 articles were selected for systematic review. Based on the results, the dimensions related to financial compensation were classified into the 4P model dimensions in the 34000 standard, which are: position, person, performance, and partnership, and the factors related to each were also extracted. On the other hand, financial compensation includes two categories, direct financial compensation and indirect financial compensation. In the next step, the types of direct and indirect financial compensation extracted were assigned to the four dimensions of financial compensation. In the final step, while eliminating the overlaps between dimensions, the range of points for each dimension was determined and the financial compensation system was redesigned.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Compensation System
  • External Compensation
  • Internal Compensation
ابراهیمی، الهام. (1402). بنیان­های چهارگانه مدیریت جبران خدمات کارکنان: نقد دلالت پژوهانه کتاب Handbook of Employee Reward Management and Practice (مدیریت جبران خدمات)، پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه­های علوم انسانی، پزوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 23 (3)، 217-191.
احدزاده، سجاد؛ دانش فرد، کرم اله و معمارزاده، غلامرضا. (1400). طراحی الگوی نظام جبران خدمات کارکنان در صنعت آب و برق، نشریه علمی(فصلنامه) پژوهش­های سیاست گذاری و برنامه ریزی انرژی، 6 (21)، 7-45.
احدزاده، سجاد؛ دانش فرد، کرم اله و معمارزاده، غلامرضا. (1400). طراحی الگوی جبران خدمات کارکنان دولت و مقایسه تطبیقی آن در انواع سازمان های دولتی، نشریه علمی پژوهش‌­های مدیریت منابع انسانی، 13 (3)، 115-168. https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.82548002.1400.13.3.4.2
اکبری، سهند؛ قلی‌پور، آرین و نرگسیان، عباس. (1402). شناسایی عوامل موثر بر نگهداشت کارکنان نسل Z در بازار سرمایه (سیستم حقوق و مزایا)، نشریه علمی پژوهش‌­های مدیریت منابع انسانی، 15، 11-52.
بابایی نسب، فاطمه؛ حسینی، ابوالحسن و فلاح لاجیمی، حمیدرضا. (1400). شناسایی و سطح بندی مولفه­های جبران خدمات اعضای هیئت علمی با روش مدل سازی ساختاری-تفسیری (مطالعه موردی: دانشگاه­های منتخب استان مازندران)، دو فصلنامه علمی مدیریت منابع انسا ن پایدار، 3(4)، 253-275.
تیموری، هادی؛ شاهین، آرش؛ شائمی برزکی، علی و کریمی، عبداله. (1397). الگوی نظام جبران خدمات شایسته محور کارکنان، فصلنامه مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 27(90)، 115-140.
حیدری، مجتبی؛ سلاجقه، سنجر، پورکیانی، مسعود؛ صیادی، سعید و امیری، افلاطون. (1398). ارائه مدل جبران خدمات مادی و غیرمادی با رویکرد بهره­وری نیروی انسانی، مجله مدیریت توسعه و تحول، 40، 65-71.
حمیدی زاده، علی؛ باباشاهی، جبار و کنف چیان، مریم. (1396). تاثیر جبران خدمات انگیزه محور بر عملکرد مدیریتی، فصلنامه علمی مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 28 (94)، 137-158.
سید جوادین، رضا. (1378). جبران خدمات، دانش مدیریت، 12 (45)، 30-52.
عثمانی، بهروز؛ نژادایرانی، فرهاد؛ رحیمی، غلامرضا و بیک زاده، جعفر. (1401). شناسایی عوامل مؤثر بر نظام جبران خدمات در بانک ملی ایران در شهر تبریز، فصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی، 3(23)، 191-216.
فانی، علی اصغر؛ دانایی فرد، حسن؛ کاوسی، سیده الهه و نیری، شهرزاد. (1399). طراحی مدل نظام جبران خدمات کارکنان دانشی در سازمان‌های دانش‌بنیان فناوری محور، فصلنامه پژوهش­های مدیریت منابع انسانی دانشگاه امام حسین(ع)، 12(4)، 161-195. https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.82548002.1399.12.4.5.8
قربانی اورنجی، سمیه. (1399). طراحی مدلی برای جبران خدمات اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های جامع دولتی (مورد مطالعه: دانشگاه‌های جامع دولتی شمال غرب کشور). پایان‌نامه تخصصی دکترا، استاد راهنما امیر هوشنگ نظر پوری، دانشگاه لرستان، دانشکده علوم اقتصادی و اداری.
قلی پور، آرین. (1403). استاندارد 34000 در عمل. تهران: نشر مهربان
قلی پور، آرین (1401). سخن سردبیر: پیامدهای پیش بینی نشده نظام­های سنتی حقوق و مزایا در کشور. مدیریت دولتی، ۱۴(۱)، 1-3.
کارگریان، سمانه؛ شائمی برزکی، علی و تیموری، هادی. (1399). طراحی مدل راهبردی برای جبران خدمات شاغلین شرکت برق منطقه ای یزد، فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، 12(45)، 9-30.
کاوسی، سیده الهه؛ فانی، عای اصغر؛ دانایی فرد، حسن و نیری، شهرزاد. (1399). تبیین علل ترک خدمت کارکنان در شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی و ارائه راهکار: بررسی نقش جبران خدمات، پژوهش­های مدیریت عمومی، 14(53)، 89-114.
کنعانی، فاطمه؛ حسن زاده، علیرضا؛ الهی، شعبان و طباطبائیان، سید حبیب اله. (1397). بررسی کاربرد روش­های آینده نگری: مرور نظام مند، فصلنامه راهبرد، 27(87)، 5-33.
معمارزاده طهران، غلام رضا؛ نصیری پور، امیر اشکان و آقابابایی دهاقانی، زهره. (1391). طراحی مدل جبران خدمات پزشکان متخصص شاغل در بیمارستان­های دولتی شهر تهران، فصلنامه پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی دانشگاه امام حسین(ع)، 4(2)، 23-49. https://hrmj.ihu.ac.ir/article_2570.html
مسعودی فر، زهرا. (1400). بررسی و تحلیل وضع موجود و مطلوب جبران خدمات شرکت سیمان تهران و طراحی مدل جبران خدمات کارکنان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، استاد راهنما فاطمه کریمی جعفری، دانشگاه خاتم، دانشکده مدیریت و علوم مالی.
مالکی، محمدرضا؛ فقیهی، ابوالحسن و میرسپاسی، ناصر. (1399). طراحی مدل جبران خدمت کارکنان در بخش دولتی ایران، فصلنامه مجلس و راهبرد، 28 (106)، 247-283.
مالکی، محمدرضا؛ فقیهی، ابوالحسن و میرسپاسی، ناصر. (1398). نارسایی­های نظام جبران خدمت کارکنان در بخش دولتی ایران، فصلنامه علوم مدیریت ایران، 14 (54)، 1-29.
Armstrong, M., & Murlis, H. (2007). Reward Management: A handbook of remuneration strategy and practice. Kogan Page Publishers.
Armstrong, M., & Murlis, H. (2004) compensation Management. (5th edn). London: Kogan Page
Adam, M. A, & Youssef, A, & Sakr, A, M. (2019). The Effect of Executive Compensation on Financial Performance in Egypt, Open Access Library Journal, (6), 1-14.
Adamovic, M. (2022). The cultural influence on employees' preferences for reward allocation rules: A two-wave survey study in 28 countries, of Human Resource Management Journal, (29), 1-33. DOI: 10.1111/1748-8583.12486
Anthonia, N., Okeke, M. N & Ibekwe, A. (2019) Compensation Management and Employee Performance in Nigeria International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 9(2), 384-398.
Anderson, M. C., Banker, R. D. & Ravindran, S. (2000). Executive compensation in the information technology industry. Management Science, 46(4), 530-547.
Boyd, B. K. (2001). Strategic reward systems: A contingency model of pay system design, Strategic Management Journal, 1-34. https://www.researchgate.net/publication/229509143.
Burke, L. (2005). Optimizing fixed and variable compensation costs for employee Productivity, International Journal of Productivity and Performance Management, 155-162. https://www.researchgate.net/publication/228649973.
Burhanudin, & Richard, T. (2021). Effect of Direct and Indirect Financial Compensation on Job Satisfaction, International research journal of management, IT and social sciences, 8(2), 163-174.
Elvira, M. M. (2001).Pay me now or pay me later: Analyzing the relationship between bonus and promotion incentives. Work and Occupations, 28(3), 346-370.
Fulmer, I. S., & Gerhart, B., & Kim, J.H. (2023). Compensation and performance: A review and recommendations for the future. Personnel Psychology, (76). 687-718. DOI: 10.1111/peps.12583
Fernandez, M. D., & Cabrales, A. L., & Valle, R. (2012). In search of demanded competencies: Designing superior compensation systems. nternational Journal of Human Resource Management, 24(3), 643-666.
Gerhart, B. (2017). Incentives and pay for performance in the workplace. In Advances in Motivation Science. (4),  91-140.
Gomez, M., & Steve W. (2008). Global Compensation (Routledge Global Human Resource Management), London and New York.
Gomez, L. A., & Welbourne, T. M. (1998). Compensation Strategy: An Overview and Future Steps. HR. Human Resource Planning. 11(3). 173-189. https://www.researchgate.net/publication/237109497
Gupta, N., & Shaw, J. (2014). Employee compensation: The neglected area of  research, Human Resource Management Review, 24, 1-4.
Husni, T., & Rahim., R., & Aprayuda., R. (2019). Cash Compensation, Corporate Governance, Ownership, and Dividend Policy on Banking Performance, Advances in Economics, Business and Management Research, (132), 212-218. http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/.
Irefin, P. O. (2023). Compensation And Reward System Of Employees In A Business Organization A Focus On Total Nigerian Plc, Journal of Advance Research in Business Management and Accounting, 9(6), 12-22.
Jang, D., & Mattila, A. S. (2005). An examination of restaurant loyalty programs: What kind of rewards do customers prefer? International Journal of Contemporary Hospitality Management, 17 (5), 402–408.
Kang, E., & Lee, H. (2021). Employee compensation strategy as sustainable competitive advantage for HR education practitioners. Sustainability, 13(3), 1049.
Martocchio, J. J. (2015). Strategic Compensation. Manufactured in the United States of America.
Mabaso, C. (2018). Impact of compensation and benefits on job satisfaction. Journal of business management, 11(2). 118-140.
National Center for O*NET Development. O*NET OnLine. Retrieved July 27, 2024, from https://www.onetonline.org/
Ponta, L., & Cainarca, G. C., & Cincotti, S. (2020). Monetary Incentives in Italian Public Administration: A Stimulus for Employees? An Agent-Based Approach, Complexity, 1-13. https://doi.org/10.1155/2020/6152017.
Palacios, M., & Li, M., & Eisen. B. (2023). Comparing Government and Private Sector Compensation in Canada, Fraser Institute,1-18.
Segalla, M., & Rouziès, D. & Besson, M. & Weitz, B. M. (2006). A cross-national investigation of incentive sales compensation, Intern. J. of Research in Marketing, 23, 419-433.
Sitopu, Y. B., & Sitinjak, K. A., & Marpaung, F. K. (2021). The Influence of Motivation, Work Discipline, and Compensation on Employee Performance. Golden Ratio of Human Resource Management, 1(2), 72-83.
Sorn, M.K., & Fienena, A.R.L., & Ali, Y., & Rafay, M., & Fu, G. H. (2023) The Effectiveness of Compensation in Maintaining Employee Retention. Open Access Library Journal, 10: e10394. https://doi.org/10.4236/oalib.1110394.
Taras, V. (2012). Direct Versus Indirect Compensation: Balancing Value and Cost in Total Compensation, Compensation & Benefits Review, 44(1), 24-28. DOI: 10.1177/0886368712445666
Touma, T. (2022). Performance Appraisal Effect on Compensation, Journal of Human Resource and Sustainability Studies, (10), 1-12. https://www.scirp.org/journal/jhrss
Tremblay, M., Cote, J. & Balkin, D. B. (2003). Explaining sales pay strategy using agency, transaction cost and resource dependence theories. The Journal of Management Studies, 40(7), 1651-1682.
دوره 17، شماره 2 - شماره پیاپی 60
شماره پیاپی 60، فصلنامه تابستان
شهریور 1404
صفحه 11-45
  • تاریخ دریافت: 16 دی 1403
  • تاریخ بازنگری: 11 خرداد 1404
  • تاریخ پذیرش: 02 مهر 1404