راهکارهای تحقق عدالت اجتماعی منابع انسانی با توجه به برنامه ۶ توسعه ماده ۷۸

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته مدیریت دولتی، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران، استاد مدعو، دانشگاه آزاد

3 هیات علمی دانشگاه آزاد واحد یادگار امام شهر ری

4 گروه مدیریت منابع انسانی و کسب و کار ، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

چکیده

مفهوم عدالت از مهمترین واژه‌ها در قاموس تمدن بشری، محسوب می‌گردد و از طرفی طبق ماده 78 برنامه ششم توسعه، دولت مکلف است در راستای تحقق عدالت اجتماعی و حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و بسط پوشش‌های امدادی، حمایتی و بیمه‌ای و پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی نسبت ‌به طراحی و اجرای برنامه‌های لازم برای نیل به اهداف برنامه ششم توسعه، اقدام نماید. هدف پژوهش حاضر شناسایی راهکارها و ارائه الگویی جهت تحقق عدالت اجتماعی منابع انسانی با توجه به برنامه 6 توسعه ماده 78 است. روش پژوهش مورد استفاده روش آمیخته است که در بخش کیفی از تحلیل مضمون و در بخش کمی از نوع توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری بخش کیفی بصورت هدفمند و با استفاده از شوه گلوه برفی 11 نفر از خبرگان می‌باشند و در بخش کمی بصورت تصادفی طبقه ای200 نفر از اعضای وزارت رفاه انتخاب شدند. با بهره‌گیری از روش تحلیل مضمون و با استفاده از مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته 5 مضمون اصلی شامل: رعایت اصل شایسته سالاری در تمام سطوح مدیریتی، تأسیس نظام تعاون و تأمین رفاه اجتماعی، مبارزه با ظلم و نابرابری و تبعیض‌های ناروای اجتماعی، ایجاد و اقامه‌ی عدل در نظام اجتماعی، عملیاتی ساختن و ایجاد تحوّل نظام مالیاتی کشور احصاء شد که در قالب شبکه مضامین دسته بندی شدند و سپس با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی اثرگذاری تمامی عوامل شناسایی شده تایید شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Solutions to realize social justice of human resources according to the 6th development program of Article 78

نویسندگان [English]

  • Parima beidaghi 1
  • Sedighe Tootian Esfahani 2
  • nazanin pilevari 3
  • hasan Rangriz 4
1 PhD student in Public Administration, Department of Public Administration, Faculty of Reality Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Department of Public Administration, Faculty of Management and Economics, West Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran, Visiting Professor, Islamic Azad University, Department of Science and Research
3 Professor
4 Department of Human Resource Management and MBA., Faculty of Management,, Kharazmi University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The concept of justice is considered one of the most important words in the dictionary of human civilization, and on the other hand, according to Article 78 of the Sixth Development Plan, the government is obliged to achieve social justice and support vulnerable groups, and expand relief, support and insurance coverage, and prevent and reduce social harms. Design and implement the necessary programs to achieve the goals of the 6th Development Plan. The purpose of the current research is to identify solutions and provide a model to realize social justice of human resources according to the 6th development program of Article 78. The research method used is a mixed method, which is a qualitative part of thematic analysis and a quantitative part of a descriptive survey. The statistical population of the qualitative section is 11 experts in a purposeful way and using snowball sampling, and in the quantitative section, 200 members of the Ministry of Welfare were randomly selected. Using the method of thematic analysis and using semi-structured interviews, 5 main themes include: respecting the principle of meritocracy at all management levels, establishing a cooperative system and ensuring social welfare, fighting oppression and inequality and unfair social discrimination, creating and establishing justice In the social system, operationalization and transformation of the country's tax system were calculated, which were categorized in the form of a theme network, and then the effectiveness of all the identified factors was confirmed using confirmatory factor analysis.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Solutions
  • social justice
  • human resources
  • 6th development program
اسدآبادی، سید جمال‌الدین. (1325). عدالت اجتماعی. ایمان، 1(18)، 1-7.
آرمان، مانی؛ و جوشقانی، حسن (1394). طراحی و اعتباربخشی الگوی تحلیل وضعیت نظام مدیریت منابع انسانی. پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، (4)، 79 - 77 .
تراب‌زاده، صادق؛ سجادیه، علی؛ مصطفوی، علی. (1399). نظریه اسلامی عدالت اجتماعی در اندیشه متفکران دینی. تهران: انتشارات آگاه.
راسخ، محمد؛ بردبار، مارال. (1401). الگوی مطلوب مداخله دولت در حوزه تأمین اجتماعی، سرمایه گذاری اجتماعی و اقتضائات عدالت. پژوهش‌های نوین حقوق اداری، 4 (10)، 11-36.
فروهی، ناصر، و صولتی، رحمان. (1400). بررسی موانع تحقق عدالت اجتماعی در نظام جمهوری اسلامی و راهکارهای رفع آن‌ها از دیدگاه مقام معظم رهبری. فصلنامه علمی پژوهش‌های انقلاب اسلامی، 10(3), 303-321.
فوزی، یحیی، و فیروزی، آیت اله. (1399). چالش‌ها و راهبردهای تحقق عدالت اجتماعی بر اساس روش تحلیل لایه ای علت‌ها. جستارهای سیاسی معاصر، 11(2), 117-148
قاضوی، مرتضی؛ حسینی، فاطمه؛ تقدیسی، محمد. (1401). جایگاه اصل عدالت در نظام اخلاق اجتماعی در قرآن کریم و روایات. پژوهش‌های اخلاقی، 3(12)، 205-218.
کتابی، امیرعلی؛ شفیعی، محمد؛ سلیمانی، غلام. (1400). میزان تحقق مولفه عدالت اجتماعی قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران بر اساس الگوهای توسعه دولت ها. مطالعات قدرت نرم، 10 (25)، 201-228.
گراوند، مجتبی؛ ولوی، علی‌محمد؛ نظرزاده، زهرا. (1401). تحلیل گفتمان انتقادی عدالت توزیعی در سیره علوی(ع) با تکیه بر نامه 53 نهج البلاغه. پژوهش‌نامه علوی، 13(25), 293-320.
مرکز آمار ایران. (1400). شاخص‌های عدالت اجتماعی
مشکینی، ابوالفضل؛ نصرتی، مرتضی. (1400). شناخت عامل های اثرگذار بر مسائل شهری ایران با رویکرد عدالت اجتماعی. جغرافیا و توسعه، 8 (14)، 57-76.
هزارجریبی، جعفر (1390). بررسی احساس عدالت اجتماعی و عوامل موثر بر آن (مطالعه موردی شهرتهران)، فصلنامه جامعه شناسی کاربردی، دوره 22، شماره 3، صص 41-62.
یاوری، حسین؛ برازی، علیرضا؛ مویدی، علی. (۱۴۰۱). تحلیل گفتمان انتقادی عدالت توزیعی در سیره علوی. پژوهش‌نامه علوی، 13 (25)، 293-320.
Adolph, C., Amano, K., Bang-Jensen, B., Fullman, N., & Wilkerson, J. (2020). Pandemic politics: Timing state-level social distancing responses to COVID-19. medRxiv.
Aanestad, M., Kankanhalli, A., Maruping, L., Pang, M. S., & Ram, S. (2021). Digital Technologies and Social Justice. MIS Quarterly, 17(3); 515-536.
Attride-Stirling, J. (2001). Thematic networks: an analytic tool for qualitative reseaICSh. Qualitative reseaICSh, 1(3), 385-405.
Hochhauser, S., Rao, S., England-Kennedy, E. et al. (2020). Why social justice matters: a context for suicide prevention effortsInt J Equity Health 19, 76. https://doi.org/10.1186/s12939-020-01173-9.
Holsti, O. R. (1969). Content analysis for the social sciences and humanities, Reading, MA: Addison-Wesley.
Johnson, C. W., & Parry, D. C. (2022). Fostering social justice through qualitative inquiry: A methodological guide. Taylor & Francis.
Khayitboeva, V. (2021). The Impact of Green Marketing on Consumer Purchase Behaviour and Customer Satisfaction in Istanbul. International Journal of Science and Research, 10(6), 1220-1227.
Longenecker, R., Hawes, E. M., & Page, C. P. (2021). Cultivating Healthy Governance in Rural Programs. Journal of Graduate Medical Education, 13(2), 174-176.
McDowell, K., & Cooke, N. A. (2022). Social Justice Storytelling: A Pedagogical Imperative. The Library Quarterly, 92(4), 355-378.
Raadschelders, J. C., & Chitiga, M. M. (2021). Ethics education in the study of public administration: Anchoring to civility, civics, social justice, and understanding government in democracy. Journal of Public Affairs Education, 27(4), 398-415.
Rehman, S. U., Kraus, S., Shah, S. A., Khanin, D., & Mahto, R. V. (2021). Analyzing the relationship between green innovation and environmental performance in large manufacturing firms. Technological Forecasting and Social Change, 163, 120481.
Rubel, M.R.B., Kee, D.M.H., Rimi, N.N., (2021). The influence of green HRM practices on green service behaviors: the mediating effect of green knowledge sharing. Employee Relat.: Int. J. 57, 118-127.
Singh, A. A., Appling, B., & Trepal, H. (2020). Using the multicultural and social justice counseling competencies to decolonize counseling practice: The important roles of theory, power, and action. Journal of Counseling & Development, 98(3), 261-271.