شناسایی رفتارهای عملیاتی مبتنی بر ارزش‌های سازمانی در لایه‌ی عملیاتی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات

2 دانشگاه آزاد نجف آباد

چکیده

جاری‌سازی ارزش‌های سازمانی موجب بهبود رفتار کارکنان شده و اخلاق حرفه‌ای به مبنایی برای کسب‌وکار بدل می‌گردد. توجه به چگونگی و سازوکارهای لازم برای جاری‌سازی ارزش‌ها و تبدیل آن به رفتارهای عملیاتی در لایه‌ی عملیاتی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. به این منظور، ضمن مروری مستند بر ادبیات موضوع، نتایج به‌دست‌آمده، طی مطالعه‌ی موردی در شرکت فولاد مبارکه‌ی اصفهان، مورد بررسی قرار گرفته است. بر این اساس، از جامعه‌ی آماری2000 نفری در لایه‌ی عملیاتی، تعداد 322 نفر براساس جدول مورگان انتخاب شدند و از طریق مصاحبه به روش‌های AI و FFI، و پرسش‌نامه، داده‌های موردنظر گردآوری شد. پایایی پرسش‌نامه با ضریب آلفای کرونباخ برابر 881/0 تعیین شد و نتایج با استفاده از نرم‌افزار SPSS تجزیه‌وتحلیل گردید. در این مقاله، با استفاده از روش‌سنجی یادشده و بررسی الگوهای سازمان‌های سرآمد، نهایتاً «الگوی کدهای رفتاری مبتنی بر ارزش‌ها» در لایه‌ی عملیاتی و به‌دست‌آمده است. پس از شناسایی کدهای رفتاری مبتنی بر ارزش‌های چهارگانه‌ی سازمان، اولویت‌بندی این کدها برای اجرا و جاری‌سازی انجام شده است.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identification of Operational Behavior Based on Organizational Values at Operational Level

نویسندگان [English]

  • iraj soltani 1
  • hamed samadanian 2
1 Islamic Azad University, Najafabad Branch, Isfahan, Iran
2 Islamic Azad University, Najafabad Branch, Isfahan, Iran
چکیده [English]

Implementation of organizational values develops employees’ behavior and makes it suitable as business morality. The mechanism of how to implement organizational values and its amendment as operational behavior have not been considered sufficiently. This research intends to investigate this issue at Mobarakeh Isfahan Steel Company. From the whole research population of 2000 employees at operational level, 322 subjects were selected as sample group according to Morgan’s table. Data was collected through AI and FFI as well as a questionnaire. The validity of the questionnaire was 0.881. The results were analyzed through SPSS. Having reviewed the highest models, the researchers proposed the final model of behavioral codes based on values in the operational level. The acquired codes based on four values were classified and then prioritized to be implemented.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational Values
  • Operational Behavior
  • Moral and Operational Codes
  • AI and FFI