نقش توانمندسازی روان‌شناختی کارکنان در تعالی سازمانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

چکیده

مدل‌های تعالی، ابزاری برای کمک به سازمان‌ها در شناسایی مسیر تعالی، سنجش موقعیت سازمان در این مسیر و ارایه‌ی راهکارهای مناسب برای بهبود عملکرد می‌باشند. اغلب اندیشمندان مدیریتِ تحول و بهسازی سازمان، توانمندسازی کارکنان را به‌عنوان یک راهبرد اثرگذار برای دست‌یابی به برنامه‌های تحول سازمانی به‌ویژه تعالی سازمانی معرفی می‌نمایند. این مقاله به بررسی «نقش توانمندسازی روان‌شناختی کارکنان در تعالی سازمانی گمرک ایران» می‌پردازد. برای انجام پژوهش، یک نمونه‌ی 243 نفری از کارکنان ستاد مرکزی گمرک ایران به روش تصادفی ساده انتخاب شده‌اند. برای گردآوری داده‌ها نیز از پرسش‌نامه‌ای مشتمل بر 34 سؤال بهره‌برداری شده است. با توجه به نرمال‌بودن داده‌ها، برای بررسی تأثیر متغیرها از رگرسیون و برای بررسی وضعیت موجود، از آزمون تی تک‌نمونه‌ای و برای رتبه‌بندی شاخص‌های تحقیق، از آزمون فریدمن بهره گرفته شده است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که توانمندسازی روان‌شناختی بر تعالی سازمانی تأثیر معناداری دارد و از میان ابعاد توانمندسازی روان‌شناختی، مؤلفه‌های خودتعیینی و معنادار بودن شغل بر تعالی سازمانی مؤثر بوده‌اند. این امر می‌تواند مبنایی برای تدوین راهبردهای مناسب منابع انسانی در دست‌یابی به تعالی سازمانی باشد.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Role of Psychological Empowerment In Organizational Excellence

چکیده [English]

Excellence models are regarded as devices for helping organizations for identifying the process of excellence, assessment of the organizations situation, and providing appropriate solutions for improving their performances. Most of the change and improvement specialists believe that empowering the employees is an effective strategy for achieving organizational change objectives, especially the goals of organizational excellence. This research is intended to investigate the role of psychological empowerment in the employees of Iranian Customs Office (Gomrok). A randomly selected sample group, including 243 subjects, was formed from the employees of the main headquarters. A questionnaire including 34 questions was employed to collect data. As the data seemed to be normal, regression was used for assessing the changes in the variables. One sample T test was employed to review the status quo, and Friedman test was used for prioritizing the indicators. The results indicated that psychological empowerment had a significant effect on organizational excellence. Aspects such as self-determinacy, and meaningfulness of the job were more effective on organizational excellence than other aspects of psychological empowerment. These findings can be helpful in designing appropriate human resource strategies for achieving organizational excellence.

کلیدواژه‌ها [English]

  • empowerment
  • Psychological Empowerment
  • organizational excellence