شناسایی و تبیین موانع استقرار نظام پرداخت مبتنی‌بر عملکرد در سازمان‌های دولتی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو

2 هیات علمی

3 هیات عامی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

چکیده

هدف این پژوهش، بررسی و شناسایی موانع استقرار نظام پرداخت مبتنی‌بر عملکرد در سازمان‌های دولتی است. ماهیت پژوهش، کیفی است و داده‌ها از طریق مصاحبه با مدیران بخش دولتی جمع‌آوری‌شده و تحلیل داده‌ها با استفاده از راهبرد تحلیل تم استقرایی انجام شده است. جامعۀ پژوهش، مدیران عالی و میانی سازمان‌های دولتی استان تهران هستند که استقرار نظام‌‌هایی نظیر مدیریت مبتنی‌بر هدف را تجربه کرده‌اند. روش نمونه‌گیری به شیوۀ گلوله برفی و تعداد نمونه نه نفر بوده است. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که ضعف نظام‌های ارزیابی عملکرد، کمبود دانش و تخصص لازم وپایین بودن مشارکت کارکنان در استقرار این نظام‌ها، ضعف تعهد مدیریتی، ضعف فناوری اطلاعات و ارتباطات، بودجه و منابع ناکافی، شرایط خاص حاکم بر سازمان‌های دولتی و همچنین رویکرد سنتی مدیریت بخش دولتی، به‌عنوان موانع و مؤلفه‌های درونی و ضعف قوانین و مقررات و شرایط نامساعد اقتصادی دولت به‌عنوان موانع و مؤلفه‌های برونی از مهم‌ترین موانع استقرار نظام‌های پرداخت مبتنی‌بر عملکرد در سازمان‌های دولتی ایران هستند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying and Explaining the Obstacles of Performance-Based Payments in Public Organizations

چکیده [English]

This research is aimed at identifying and explaining the obstacles of performance-based payments in public organizations. This is qualitative research whose data is collected by interviewing the mangers of public organizations. Data analysis is carried out by inductive thematic method. Research population include middle managers of the public organization in Tehran having experienced the establishment of goal-oriented systems. Sampling was conducted by snowball method which resulted in a sample of 9 people. The results indicated that factors such as weak performance evaluation systems, lack of proper knowledge and expertise, low participation by the employees for the establishment of these systems, low managerial commitment, low communication and information technology, improper fund and facilities, the especial situation governing public organizations, and the traditional approach of management were the internal essential obstacles. Weakness of laws and regulations, as well as the inappropriate economic situation of the government were identified as the external obstacles in the way of exercising performance-dependent payment systems.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Payment System
  • Performance-Dependent Payment Systems
  • Goal-Oriented Management
  • Public Organizations

آراسته، حمیدرضا و حسین‌پور، رضا (1388)، تعیین شاخص‌های ارزیابی عملکرد مراکز پژوهشیدفاعی، فصلنامۀ پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، سال اول، شمارۀ 4،صص: 115-136.

اعتمادیان، مسعود و برزگر، مهدی (1390)، سیستم پرداخت مبتنی بر عملکرد، انتشارات شارق، تهران، چاپ اول.

اعرابی، سید محمد و فیاضی، مرجان (1389)، الگوی هماهنگی راهبردهای منابع انسانی با عملکرد، فصلنامۀ پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، شمارۀ2، صص: 1-22.

جزنی، نسرین (1394)، مدیریت منابع انسانی، چاپ یازدهم، نشر نی، تهران.

حاج کریمی، عباسعلی (1378)، مدیریت منابع انسانی، انتشارات چاپ ونشر بازرگانی، تهران.

دانایی‌فرد، حسن؛ الوانی، سیدمهدی و آذر، عادل (1383)،روش‌شناسی پژوهش کمی در مدیریت؛ رویکردی جامع، انتشارات صفار، اشراقی.

شیمون ال. دولان، و رندال اسن شیولر (1378)، مدیریت امور کارکنان و منابع انسان، ترجمۀ دکتر محمد علی طوسی و دکتر محمد صائبی، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی، تهران، چاپ چهارم.

عباس‌زاده، حسن (1377)، بررسی تأثیر پرداخت حقوق و مزایا برمبنای عملکرد بر رضایت‌مندی کارکنان تأمین اجتماعی، پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.

گری دسلر (1378)، مبانی مدیریت منابع انسانی، پارساییان و اعرابی (مترجمین)، دفتر پژوهش‌های فرهنگی.

معالی تفتی، مرجان و تاج‌الدین، محمد (1378)، آیا می‌توانید سیستم پرداخت مبتنی بر عملکرد داشته باشید؟ مجله تدبیر،سال 19، شمارۀ200،صص: 60-68.

میرحسینی، سید مهدی (1391)، شناسایی موانع فرهنگ سازمانی مرتبط با پرداخت مبتنی بر عملکرد در بانک ملت و ارائه راهکارهایی برای آن، دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سمنان، سمنان.

میرحسینی زواره، سید مهدی و پهلوانیان، حسین (1390)، طراحی یک نظام کارآمد پرداخت در ازای عملکرد، چاپ اول، زمستان.

Armstrong, M. (2006). Human Resource Management Practice, 10th Edition. Cambridge University Press.

Brinkerhoff, D.W. and Wetterberg, A. (2013). Performance-Based Public Management Reforms: Experience and Emerging Lessons from Service Delivery Improvement in Indonesia, International Review Of Administrative Sciences, 79(3), 433–457.

Braun, V. and Clarke, V. (2006). Using Thematic Analysis in Psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101.

Eichler R., Auxila, P., Antoine, U. and Desmangles, B. (2007). Performance-Based Incentives for Health: Six Years of Results from Supply-Side Programs in Haiti. Working Paper No. 121. Washington, DC: Center for Global Development.

Eldridge, C. and Palmer, N. (2009). Performance-Based Payment: Some Reflections on the Discourse, Evidence and Unanswered Questions. Health Policy and Planning, 24(3), 160–166.

Garib, S. S. (2009). A Study on Employee Participation in Decision Making. Unitar E-Journal, 5(1), 20-38.

Gneezy, U., Meier, S. and Rey-Biel, P. (2011). When and Why Incentives (Don’t) Work to Modify Behavior, Journal of Economic Perspectives, 25(4), 191–209.

Henderson, R. (2009). Compensation Management in a Knowledge Based-World. New Jersey: Prentice-Hall.

Heneman. R.L. (1992). Merit Pay: Linking Pay Increases to Performance Ratings. Reading. MA: Addison-Wesley.

Henemen, R.L., Ledford, G.E. and Gresham, M.T. (2000). The Changing Nature of Work and Its Effects on Compensation Design and Delivery, in S. Rynes and B. Gerhat, Compensation in Organizations: Current Research and Practice. San Francisco: Jossey-Bass, 195-240.

Ismail, A., Anuar, A. And Abdin, F. (2013). Administrator’s Role In Performance Pay System As A Determinant Of Job Satisfaction, Proceeding Of The 1 International Conference On Human Capital And Knowledge Management, University Teknologi Malaysia (Utm), Kuala Lumpur.

Ismail, I., Hock, W.K. and Sulaiman, S. (2007). Relationship Between Performances Based Pay Features And Job Satisfaction: Does Interactional Justice Act As A Mediating Role? University Malaysia Sarawak. Available at: http://dx.doi.org/10.3926/ic.2011.v7n2.p213-235.

Jeyasutharsan, U. and Rajasekar, N. (2013). Building Performance Based Pay Culture For Better Business Results, International Journal Of Research In Management & Technology, 3)5(, 148-152.

Kaczorowski, J., Goldberg, O. and Mai, V. (2011). Pay-For-Performance Incentives for Preventive Care Views Of Family Physicians Before And After Participation In A Reminder And Recall Project (P-PROMPT). Canadian Family Physician, 57(6), 690–296.

Kettl, D.F., Fanaras, W. Lieb, J. and Michaels, E. (2006). Managing for Performance: A Report on Strategies for Improving the Results of Government. Washington, DC: Brookings Institution.

Kohn, A. (1993). Punished by Rewards: The Trouble With Gold Stars, Incentive Plans, A’s, Praise, And Other Bribes. Houghton Mifflin Co., Boston.

Lawler, E. (1971). Pay and Organizational Effectiveness: A Psychological View. New York: McGraw-Hill.

Lawler, E. (2000). Rewarding Excellence. San Francisco, CA: Jossey-Bass.

Li, H; An, L. and Yin, X. (2013). Exploration of Payment Based On Performance Management in Clinical Practice in Nursing Unit, Life Science Journal, 10(3), 54-57.

Makinson, J. (2004). Incentives for Change: Rewarding Performance in National Government Networks. London: PublicServices Productivity Panel, HM Treasury.

Maykut, P. and Morehouse, R. (1994). Beginning Qualitative Research: A Philosophic and Practical Guide. London: The Flamer Press.

McShane, S.L. and Von Glinow, M.A. (2005). Organizational Behavior. Irwin: McGraw-Hill.

Milkovich, G., Newman, J.M. and Gerhart, B. (2014). Compensation. New York: McGraw-Hill/Irwin.

OECD (Organization for Economic Co-operation and Development). (2005). Modernizing Government: The Way Forward. Paris: OECD.

Pynes, J. E. (2016). Merit Pay and Pay-for-Performance, Encyclopedia of Public Administration and Public Policy, 20(3), 35-49.

Rosenthal, M.B. and Frank R.G. (2006). What is The Empirical Basis for Paying for Quality in Health Care? Medical Care Research and Review, 63, 135–57.

Schay, B.W. and Fisher, S.F. (2013). The Challenge of Making Performance-Based Pay Systems Work in The Public Sector, Public Personnel Management, 42(3), 359-384.

Wilton, N. (2010). An Introduction to Human Resource Management. Sage Publications, LTD.

Yildirim, J., Ocal, N., Eruygur, O. and Yilmaz, E. (2011). The Mathematical Modelling of Performance Based Supplementary Payment System in Turkish Health Sector. Sağlık Düşüncesive Tıp Kültürü Dergisi, 19 (summer), 52–5.

Yuzden, G.E. and Yildirim, J. (2014). A Qualitative Evaluation of the Performance-based Supplementary Payment System in Turkey: Physicians’ Perspectives, Journal of Health Management, 16(2), 259–270.