شناسایی ابعاد و مؤلفه های رشد سرمایه انسانی داوطلب در نهادهای مردم نهاد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه کاشان

2 دانشکده مدیریت دانشگاه امام صادق ع

چکیده

حفظ و نگهداشت سرمایه انسانی در سازمان ها و مجموعه های غیرانتفاعی و مردم نهاد یکی از چالش های مهم این مجموعه هاست. یکی از مهمترین عوامل حفظ سرمایه انسانی در این سازمان ها، ایجاد امکان توسعه و رشد افراد است، به نحوی که ضمن اثربخشی عملکرد این افراد در مجموعه آنها احساس رشد و پیشرفت فردی نیز داشته باشند. هیأت مذهبی به عنوان یکی از نهادهای اصیل دینی و البته گسترده در سطح جامعه نقش مهمی در بهبود فرهنگ دارد. رشدیافتگی فردی و نیز انگیزش حاصل از رضایت از فعالیت در این مجموعه ها از سوی خدام، نقش مهمی در عملکرد موفق هیأت به عنوان یکی از ارکان فرهنگی جامعه دارد. در این پژوهش با مطالعه موردی هیئات دانشجویی، سعی شد تا ابعاد و مولفه های رشد خدام مورد بررسی قرار گیرد. در این تحقیق ضمن انجام مصاحبه با 12 نفر از خبرگان میدانی و صاحب‌نظران و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل مضمون، مدل نهایی تدوین شود. پس از تحلیل مصاحبه ها، تعداد 62 مضمون پایه، 19 مضمون سازمان‌دهنده و 6 مضمون فراگیر به دست آمد. در نهایت، ابعاد ابعاد و مولفه های رشد خدام در قالب مضامین فراگیر تحت عنوان جذب (شامل ملاک و زمینه‌های جذب)، شناسایی نیازهای رشد‌ی(شامل سطوح و اولویت‌بندی نیازها)، طراحی و تدوین برنامه‌های رشد‌ی(شامل اهداف، طرح‌ها، انتخاب روش‌ها و ملاحظاتی در طراحی)، اجرای برنامه‌های رشد‌ی(شامل مجریان، مقومات و تسهیل‌گرها، موانع و چالش‌ها و ملاحظات)، ارزشیابی برنامه‌های رشد‌ی و پیامدهای رشد خدام (شامل پیامدهای فردی و گروهی، نهادی و محیطی) بیان شد

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying the dimensions and components of volunteer human capital growth in non-governmental organization

نویسندگان [English]

  • alireza chitsazian 1
  • mohamad ali tehrani salek 2
1 university of kashan
2 imam sadiq university
چکیده [English]

Managers and employees are considered as the most important assets of institutions to maintain survival and increase effectiveness, and their knowledge, skills and capabilities should always be improved. In other words, human capital is the only resource that is different from other capitals and does not have the negative characteristics of other capitals, such as perishability, imitability, etc. Therefore, human capital is known as the main basis for the development of institutions. The religious groups, as one of the most authentic religious and popular institutions, need the development of human capital in order to continue their existence and increase their effectiveness. In addition, the successful performance of the boards throughout the history of Shia in the field of education and development of people's vision, motivation and behavior doubles the study of the mechanisms of education and human development in this institution. In this research, with a case study of student councils, an attempt was made to examine the development model of staff of hei’at. During the interview with 8 field experts of student councils and 4 experts in this field, 62 basic themes, 19 organizing themes and 6 comprehensive themes were obtained. Finally, the dimensions of the staff of hei’at development model were explained in the form of comprehensive themes under the title of considerations for attracting, identifying development needs, designing and compiling development plans, implementing development plans, evaluating development plans and the consequences of staff of hei’at development as a process.

کلیدواژه‌ها [English]

  • human capital development
  • growth
  • the religious group (Hei’at)
  • student religious groups
احمدی، عصمت (1396)، «مطالعه‌ی کارکردهای هیئت‌های مذهبی دانشجویی در دانشگاه‌ها (مطالعه‌ی موردی: دانشگاه‌های شاهد، صنعتی شریف، تهران)»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد به راهنما: زاهد غفاری هشجین، دانشگاه شاهد
امیری, مجتبی, نرگسیان, عباس, فرهی, علی, و غلامی, بهمن. (1400). ارائه مدل سرمایه معنوی در سازمان‌های مردم‌نهاد شهر تهران. پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی, 13(1), 101-129. 20.1001.1.82548002.1400.13.1.4.8
تسلیمی، محمد سعید و امین، فرشته و حسن زاده، کاظم، 1394، «اولویت بندی موانع برنامه ریزی راهبردی در هیئت‌های مذهبی»، فصلنامه مدیریت اسلامی، شماره 91: 83-102
حسینی، سید ابوالحسن(1388) «تبیین بسترهای شکل‌گیری، ویژگی‌های سازمانی و کارکردهای هیئات مذهبی»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد. راهنما: مصباح‌الهدی باقری کنی، دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام)
خاکسار، سید حسین (1395) «تببین دلالت‌های حماسه حسینی در رشد سرمایه انسانی»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد به راهنما: اسدالله گنجعلی، ، دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام)
خسروی مراد، لیلا و فیضی، زهرا و یونسی، حمیدرضا، 1400، «طراحی الگوی شایستگی مدیران هیئت‌های مذهبی»، نشریه علمی مدیریت اسلامی، شماره 4: 151-187. 20.1001.1.22516980.1400.29.4.5.3
دانائی فرد، حسن و الوانی، سیدمهدی و آذر، عادل (1386)، روش‌شناسی پژوهش کمی در مدیریت: رویکردی جامع، تهران: صفار.
عابدی جعفری، حسن و تسلیمی، محمدسعید و فقیهی، ابوالحسن و شیخ‌زاده، محمد (1390)، تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در داده‌های کیفی، اندیشه مدیریت راهبردی، سال پنجم، شماره 2، 151 – 198، https://doi.org/10.30497/smt.2011.163.
علی‌شیری، محمدمهدی (1395)، «طراحی چارچوب توسعه منابع انسانی ملی مبتنی بر آرای حکمت متعالیه شیعه امامیه مبتنی بر آرای آیت الله العظمی جوادی آملی»، رساله دکتری دانشگاه تهران پردیس فارابی، گنج، پایگاه اطلاعات علمی ایران (ایرانداک).
علیمردانی، محمدعلی؛ مهدی مرتضوی و ابوالفضل کاظمی. (2023). طراحی مدل مدیریت منابع انسانی در سازمان های داوطلبانه. فصلنامه مدیریت توسعه و تحول, 15(54).‎  10.22094/jdem.2023.1990087.3113
میری قمصری, فاطمه, ببران, صدیقه, و سعیدی, احمد. (1399). تبیین ابعاد و مؤلفه‌های توسعه راهبردی مدیریت منابع انسانی (مورد مطالعه: سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران). پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی, 12(1). 20.1001.1.82548002.1399.12.1.6.3
هاشمی, محمد, و قلی پور, رحمت الله. (1394). تبیین تاثیر منتورینگ بر جانشین پروری: با تمرکز بر طرح توسعه فردی. پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی, 7(2), 25-52.
Braun, V, & Clarke, C. (2006). Using thematic analysis in psychology. Edward Arnold (Publishers) Ltd.Kjh.
Gosney, Matthew W. & Hughes, Claretha. (2016) The History of Human Resource Development. PALGRAVE MACMILLAN. London
Kuchinke, K. P. (2010). Human Development As A Central Goal For Human Resource Development. human Resource Development International , Vol 13, No 5: 575–585. https://doi.org/10.1080/13678868.2010.520482
Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic Inquiry. Beverly Hills, CA: Sage Publications, Inc.
McLean G. N. & McLean L. (2001). If we can't define HRD in one country, how can we define it in an international context?. Human Resource, Development International, Vol 4, No 3: 313-326.
McGuire, D; Garavan, T; Dooley, L. (2012). Fundamentals of Human Resource Development. 1 Oliver's Yard, 55 City Road, London EC1Y 1SP United Kingdom: SAGE.
Swanson, R. A. and Holton, E. F. (2009). Foundations of Human Resource Development. Berrett-Koehler Publisher, First Education.
Van Velsor, E., McCauley, C. D., & Ruderman, M. N. (Eds.). (2010). The center for creative leadership handbook of leadership development (Vol. 122). John Wiley & Sons.
دوره 17، شماره 2 - شماره پیاپی 60
شماره پیاپی 60، فصلنامه تابستان
شهریور 1404
صفحه 47-81
  • تاریخ دریافت: 25 دی 1403
  • تاریخ بازنگری: 14 اردیبهشت 1404
  • تاریخ پذیرش: 02 مهر 1404