الگوی رهبری نسلz در سازمانها (مروری نظام‌مند)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی

2 تهران- خیابان آزادی، خیابان جیحون، خیابان طوس، کوچه اسفندیاری پلاک 7 واحد 4

3 دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

4 گروه اموزشی مدیریت بازرگانی . دانشکده مدیریت و حسابداری.دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده

افراد از نسل‌های مختلف تمایل دارند دیدگاه‌های متفاوتی در مورد دنیای کار داشته باشند. به خصوص کارکنان نسل زد (z) ممکن است با همتایان خود ذهنیت مشابهی نداشته باشند. پژوهش حاضر، به مرور نتایج مطالعات انجام شده در خصوص رهبری نسل زد در سازمانها پرداخته است. این پژوهش از نوع کیفی، کاربردی، تفسیری و استقرایی است. منابع اطلاعاتی آن را مقاله‌های منتشر شده در خصوص رهبری نسل زد، در دو پایگاه‌ داده‌ی اسکوپوس (الزویر) و موسسه علوم اطلاعات شبکه علمی (تامسون روترز) تشکیل می‌دهد. انتخاب مقاله‌ها بر پایه استفاده از شاخص‌های مدنظر انجام شده است. روایی پژوهش با استفاده از چک لیست استاندار CASP و پایایی آن نیز به کمک شاخص کاپای کوهن ارزیابی و تایید شده است. پس از ترکیب نتایج مطالعات مرور شده، الگوی برای رهبری نسل زد در سازمانها ارائه شده است. این الگو از دو بعد ارزش‌گذاری و توسعه فردی شکل رفته است. بر این اساس، رهبری در نسل زد به چهار سبک دسته بندی شده است: خدمتگزار، مربیگری، دموکراتیک و تحول آفرین. تفاوت در سبک‌های رهبری بسته به اهمیت بر هر یک از دو بعد شناسایی شده دارد. این الگو می‌تواند مبنایی برای تنظیم رفتار رهبران متناسب با ویژگی‌های نسل زد و اقتضائات رهبری باشد. رهبری موثر نسل زد، به گونه‌شناسی درست سبک‌های رهبری و تطابق آن با همه شرایط دخیل دارد. با این حال، ارائه یک نسخه واحد از رهبری نسل زد با توجه به متفاوت بودن بسترها کاری مشکل بوده که می‌تواند در عین حال زیان‌بار نیز باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Generation z leadership model in organizations (systematic review)

نویسندگان [English]

  • seed mojtaba mahmudzadeh 1
  • mohammad sadrinia 2
  • Mehdi Yazdanshenas 3
  • saied sehhat 4
1 .
2 تهران- خیابان آزادی، خیابان جیحون، خیابان طوس، کوچه اسفندیاری پلاک 7 واحد 4
3 Department of Business Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba`i University, Tehran, Iran.
4 Associate Professor of Management and Accounting, Allameh Tabataba'i University, Tehran
چکیده [English]

People from different generations tend to have different views about the world of work. Especially generation Z employees may not have the same mindset as their peers. The present study reviewed the results of the studies conducted on generation Z leadership in organizations. This research is qualitative, applied, interpretive and inductive. Its information sources are articles published about the leadership of generation Z, in two databases, Scopus (Elsevier) and the Institute of Information Sciences, Science Network (Thomson Reuters). The selection of articles is based on the use of the considered indicators. The validity of the research was evaluated using the standard CASP checklist and its reliability was also evaluated and confirmed with the help of Cohen's kappa index. After combining the results of the reviewed studies, a model for generation Z leadership in organizations is presented. This model is formed from the two dimensions of valuing and personal development. Based on this, leadership in Generation Z is categorized into four styles: Servant, Coaching, Democratic and Transformational. The difference in leadership styles depends on the importance of each of the two identified dimensions. This model can be a basis for adjusting the behavior of leaders according to the characteristics of the generation and leadership requirements. The effective leadership of Nesl Zed involves the correct typology of leadership styles and its compatibility with all conditions. However, presenting a single version of Generation Z leadership is a difficult task due to the different platforms, which can be harmful at the same time.

کلیدواژه‌ها [English]

  • leadership
  • generation
  • systematic review
  • leadership style