طراحی الگوی انگیزشی با رویکرد نگهداشت نیروی انسانی متخصص در شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری ، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت واقتصاد،دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان،ایران

2 استادیار ، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت واقتصاد،دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان،ایران

3 دانشیار ، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت واقتصاد،دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان،ایران

چکیده

این پژوهش با هدف ارائه الگوی  انگیزشی نیروی انسانی متخصص در شرکت توزیع برق استان بوشهر انجام گرفته است. پژوهش حاضر از نوع کیفی، بنیادی، تفسیری و استقرایی است که با روش تحلیل مضمون اجرا شده است. جامعه آماری پژوهش را چهارده نفر از خبرگان دانشگاهی، و مشارکت­کنندگانی که خود در شرکت توزیع برق استان بوشهر فعالیت می­کنند و به روش قضاوتی انتخاب شدند، تشکیل می­دهد. بعد از انتخاب مشارکت­کنندگان از طریق مصاحبه­های نیمه­ساختاریافته به سوالات پژوهش پاسخ داده شد. پس از بررسی و تحلیل مصاحبه­های بدست آمده  488 کد توصیفی بدست آمده که از این تعداد 57 مضمون اولیه، 24 مضمون سازمان­دهنده در 10 مضمون فراگیر بدست آمد. پس از بررسی و تحلیل نتایج الگوی ارائه شده شامل مضمون فراگیر و سازمان­دهنده زیر می­باشد؛ راهبردهای بالادستی شامل: اجرای مدیریت استراتژیک در شرکت، پیوند استراتژی­های شرکت با نهادهای بالادستی، انعطاف­پذیری اسناد و دستورالعمل­های اجرایی؛ راهبردهای بسترساز شامل: دانش و بینش مدیران، عدالت سازمانی، امنیت شغلی، هویت بخشی و ایجاد محیط مبتنی بر تعامل متخصصین؛ راهبردهای زمینه­ای شامل: فرهنگ سازمانی، ارزش­های سازمانی؛ راهبردهای اصلاحی چندگانه شامل: اصلاح محیط فیرکی و اداری، اصلاح ساختار سازمان مبتنی بر تخصص شاغل، سیاست­های بودجه و مالی و سیستم کاری انعطاف­پذیر؛ راهبردهای توسعه­ساز فردی شامل: توسعه قابلیت­های نرم، انتصابات مبتنی بر شایسته­گزینی؛ راهبردهای توسعه­ساز سازمانی شامل: پیاده­سازی نظام­های مدیریتی و دانش، بررسی و بهره­گیری از الگوهای موفق شرکت­های پیشرو؛ جذب و استخدام مبتنی بر نخبه­گزینی؛ آموزش و توسعه مبتنی بر تخصص؛ مدیریت عملکرد عدالت­محور؛ جبران خدمات مبتنی اقتصایی، تشویقی، متنوع را در برمی­گیرد. الگوی ارائه شده می‏تواند مبنایی برای برنامه‏ریزی سازمان‏ها باشد تا بتوانند نیروی تخصصی خود را که از تجربه‌، دانش، تخصص و مهارت‌های منحصر به فرد برخوردارند در سازمان­ها نگه دارند

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing a Motivational Model with the Approach of Maintaining Specialized Human Resources in Bushehr Electricity Distribution Company

نویسندگان [English]

  • Shirzad Safarloo 1
  • zahra vazife 2
  • mohamad ghasemi 3
  • Abdolali keshtegar 3
1 PhD candidate, Department of Public Administration, Faculty of Management and Economics, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran
2 .Assistant Professor, Department of Public Administration, Faculty of Management and Economics, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran
3 .Associate Professor, Department of Public Administration, Faculty of Management and Economics, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran
چکیده [English]

This research was carried out with the aim of investigating the motivational framework of human resources specialized in electricity distribution in Bushehr province. The current research is of a qualitative, fundamental, interpretive and inductive type, which was implemented with thematic analysis method. The statistical population of the research consists of fourteen university experts and participants who are working in Bushehr province electricity distribution company and were selected by a judgmental method. After selecting the participants, the research questions were answered through semi-structured interviews. After reviewing and analyzing the obtained interviews, 188 descriptive codes were obtained, of which 54 primary themes, 21 organizing themes were obtained in 8 comprehensive themes. After examining and analyzing the results, the presented model includes the following comprehensive and organizing theme; The bed builders that refer to external and internal factors. Environmental factors that are secondary factors and include occupational and organizational factors. Organizational action includes organizational orientation, organizational justice, and budget policies. The action of human resource management refers to the development of soft capabilities and the development of hard capabilities. And finally, the functions of human resources management, which include recruitment and employment, training and development, performance management, communication and organizational architecture, service compensation and leadership. Implementation of the proposed model can; To have positive individual, organizational and extra-organizational consequences for the society. The presented model can be a basis for planning organizations so that they can keep their specialized force who have unique experiences, knowledge, expertise and skills in organizations

کلیدواژه‌ها [English]

  • Motivation
  • maintenance
  • expert manpower
  • theme analysis
  • Bushehr province electricity distribution company
آروند، حمید و انگزی قدس، احدالله. (1400). طراحی مدل جذب و نگهداشت نیروی انسانی مستعد؛ مطالعة موردی (مرکز آموزش تکاور و ناجا)، مدیریت سرمایة انسانی دفاعی، سال 1، شمارة 4، صص 157-178.
اکبری، سهند؛ قلی پور، آرین؛ نرگسیان، عباس. (1402). شناسایی عوامل موثر بر نگهداشت کارکنان نسل Z در بازار سرمایه (سیستم حقوق و مزایا)، نشریه علمی پژوهش­های مدیریت منابع انسانی، دوره 15، شماره 51، صص 52-11. 20.1001.1.20084528.1402.15.1.2.0Doi:
امجدی، ‌غلام‌رضا؛ دانشفرد، ‌کرم‌اله و محمد‌داودی، ‌امیر‌حسین. (1397). آسیب­شناسی حفظ و نگهداری کارکنان حرفه­ای با رویکرد اخلاق سازمانی در شرکت ملی نفت، پژوهش­های اخلاقی، سال 8، شمارة 4، صص 47-62.
امجدی، ‌غلام‌رضا؛ دانشفرد، ‌کرم‌اله و محمد‌داودی، ‌امیر‌حسین. (1398). سازوکاری اخلاقی مدل مفهومی برای ارتقاء عوامل تعیین‌کنندة نگهداشت کارکنان حرفه‌ای، پژوهش­های اخلاقی، سال 10، شمارة 2، صص 27-42.
پورانجنار، گل بهار. (1401). بررسی ابعاد، مؤلفه­ها و ارائة راهکارهای بهبود مدیریت حفظ و نگهداشت خبرگان منابع انسانی در سازمان­های دولتی کشور، اولین همایش ملی رویکردهای نظری و فناوری­های نوین در علوم اداری، دانشگاه سیستان و بلوچستان، شهریورماه، زاهدان، ایران.
جهانگیری، معراج. (1400). فراترکیب عوامل مؤثر بر انگیزش شغلی کارکنان در سازمان­ها، مدیریت کسب و کارهای دانش­بنیان، جلد 2، شمارة 1، صص 25-52.
جوکارتنگ، کرمی، بیژن و امیریان­زاده، مژگان. (1394). ارائة الگویی بمنظور ارزیابی عوامل مؤثر بر انگیزش کارکنان جهت شرکت در دوره­های آموزشی ضمن خدمت در شرکت پایانه­های نفتی ایران، مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، سال 7، شمارة 25، صص 99-123.
حاج کریمی، فاطمه؛ الوانی، سیدمهدی؛ طهماسبی، رضا؛ گائینی، ابولفضل. (1402). حفظ و نگهداشت کارکنان تنوع عصبی در سازمان با تمرکز بر افراد اوتیسم، نشریه علمی پژوهش­های مدیریت منابع انسانی، دوره 15، شماره 51، صص 119-99 20.1001.1.20084528.1402.15.1.6.4.     Doi:
حاجی­پور، محمد و امیرخانی، طیبه. (1400). مدل انگیزش کارکنان در بخش عمومی ایران: ابعاد و شاخص‌ها، مطالعات مدیریت دولتی ایران، دورة 4، شمارة 1، صص 87-112.
دقتی، عادله. (1397). پیشران­های نگهداشت نیروی انسانی در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، پژوهش­های مدیریت عمومی، سال 11، شمارة 42، صص 271-294.
رجب­پور، ابراهیم و احمدی، حیدر. (1399). شناسایی و رتبه­بندی عوامل مژثر بر کاهش انگیزش کارکنان دانشی (مطالعة موردی: پژوهشگاه صنعت نفت)، توسعة استعداد، سال 2، شمارة 3، صص 121-140.
رضایی، سجاد؛ باقری ده­باغی، مریم و نمامیان، فرشید. (1395). جایگاه شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه در هرم مازلو، کنفرانس بین­المللی نخبگان مدیریت، مؤسسه سرآمد همایش کارین، خردادماه، تهران: ایران.
شریفی، میلاد؛ اردکانی، محمدشاطر و امراللهی، ناهید. (1400). شناسایی خطرپذیری منابع انسانی در حوزة نگهداشت معلمان با رویکرد کیفی، پژوهش­های مدیریت منابع سازمانی، دورة 11، شمارة 4، صص 47-74.
طاهری، فاطمه؛ داداشی زارنجی، علی اصغر. (1403). شناسایی مولفه های موثر بر سرمایه مسیر شغلی مدیران ارشد سازمانهای دولتی، نشریه علمی پژوهش­های مدیریت منابع انسانی، دوره 16، شماره 1، صص 110-75. Doi: 20.1001.1.20084528.1403.16.1.3.8
طهماسبی، رضا (1391). طراحی و تدوین سیستم مدیریت استعداد( (TMS) در سازمان با تمرکز بر بازار سرمایه، رساله دکتری، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران.
علیدوست قهفرخی، ابراهیم؛ حاجی حسنی، مبین و عیوضی، حسین. (1400). تحلیل و مدلسازی نظام جبران خدمات در نگهداشت کارکنان ادارة کل ورزش و جوانان استان زنجان، مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، دورة 8، شمارة 3، صص 11-24.
قمری، آزاده؛ زین­آبادی، حسن رضا؛ آراسته، حمیدرضا و بهرنگی، محمدرضا. (1397). بهره­وری سازمانی با نگهداشت استعدادهای نیروی انسانی: ارائة الگو (مورد مطالعه: شرکت ملی گاز ایران)، اقتصاد و مدیریت شهری، دوره 6، شمارة 3، صص 67-80.
کامران­نژاد، علیرضا؛ حسینی، سیدحسین؛ نظری، نعمت­لله و محترم، محمدرضا. (1390). راهکارهای عملی جذب و نگهداشت نیروی انسانی در راستای افزایش بهره­وری سازمانی، مطالعات انتظامی شرق، پیش شماره، صص 37-40
گنجعلی، اسدالله. (1398). طراحی لگوی انگیزش کارکنان دانشگاه با روش پژوهش ترکیبی، پژوهش­های مدیریت منابع سازمانی، دورة 9، شمارة 3، صص 61-87.
محمدنژادفیروزجایی، رقیه و عرب­کلمری، محبوبه. (1399). چالش­های نگهداشت منابع انسانی در شرکت­های پخش (مطالعة موردی: شرکت پخش قاسم ایران در استان­های تهران و مازندران)، مدیریت منابع انسانی پایدار، دورة 2، شمارة 2، صص 201-220.
منصوری، علی؛ عظیمی، حسین و محمدی، مصطفی. (1400). نقش پاداش­های نقدی و غیرنقدی بر انگیزش کارکنان با میانجی­گری تعهد سازمانی، مشاورة شغلی و سازمانی، دورة 13، شمارة 49، صص 29-52.
مهدی‌دخت، مریم. (1400). شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر افزایش و کاهش انگیزة کارکنان شهرداری منطقة 1 شهرستان خرم‌آباد، کنکاش مدیریت و حسابداری، شمارة 1، صص 70-86
میرکمالی، سیدمحمد؛ حاج­خزیمه، مجتبی و ابراهیمی، صلاح­الدین. (1394). شناسایی ملاک­های جذب و نگهداشت منابع انسانی و ارائة راهکارهای مناسب (مورد: کارکنان دانشکده­های پردیس فنی دانشگاه تهران)، مدیریت توسعه و تحول، شمارة 22، صص 9-18.
Ahmed, S., Islam, R., & Al Asheq, A. (2023). Analysis of employee motivation in the service and manufacturing organisations: the case of a developing economy, Int. J. Business and Systems Research, 17(3), 309-325.
Allen, D.G., Bryant, P.C., & Vardaman, J.M. (2010). Retaining Talent: Replacing Misconceptions With Evidence-Based Strategies, Academy of Management Perspectives, 24(2), 48.
Asongu, S.A. (2017). Knowledge economy gaps, policy syndromes, and catch-up strategies: Fresh South Korean lessons to Africa, Journal of the Knowledge Economy, 8(1), 211-253.
Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3, 77-10
De Sousa S.M., Ledimo, O., & Martins, N. (2018). Predicting staff retention from employee motivation and job satisfaction, Journal of Psychology in Africa, 28(2), 136-140.
Forson, J,A., Ofosu‑Dwamena, E., Opoku, R.A., & Adjavon, S.E. (2021). Employee motivation and job performance: a study of basic school teachers in Ghana, Future Business Journal, 7(1), 1-12.
Fstyng, S. T. V., Ruel, H. J. M., Oiry, E. & Guiderdonijourdan, K. (2014).  Making sense of e-HRM: Transformation, Technology and Power Relations. In Bondarouk, (Eds.) Handbook of Research on E- Transformation and Human Resources Management Technologies: Organizational Outcomes and Challenges, IGI Global. 51(2), 93-118.
Garavan, T.N., Carbery, R., & Rock, A. (2012). Mapping talent development: definition, scope and architecture, European Journal of Training and Development, 36(1), 5-24.
Green, N, (2014). "Managing the talent management pipeline: Towards a greater understanding of senior managers' perspectives in the hospitality and tourism sector", International Journalof Contemporary Hospitality Management, 20(7), 807 – 819.
Hitka, M., Lorincova, S., Lipoldova, M., Balazova, Z., & Debnarova, D. (2020). Differences in the level of workers’ motivation in repair and maintenance service enterprise in The Rail Transport, O R I Communications - Scientific letters of the University of Zilina, 22(4), 3-12.
Kazho, Sh.A., & Atan, T. (2022). Public Sector Downsizing and Public Sector Performance: Findings from a Content Analysis, Sustainability, 14(2989), 1-21.
Kucharcikova, A., & Miciak, M. (2018). Human capital management in transport enterprises with the acceptance of sustainable development in the Slovak Republic, Sustainability, 10(7), 1-18.
Kuswati, Y. (2020). The effect of motivation on employee performance, Budapest International Research and Critics Institute-Journal (BIRCI-Journal), 3(2), 995-1002.‏
Lau, C.M., & Roopnarain, K. (2014). The effects of nonfinancial and financial measures on employee motivation to participate in target setting, The British Accounting Review, DOI: 10.1016/j.bar.2014.02.006.
Madueke, Ch.V., & Emerole, I.Ch, (2017). Organizational Culture and Employee Retention of Selected Commercial Banks in Anambra State, Saudi Journal of Business and Management Studies, 2(6), 244-252.
Naeem, M., Ozuem, W., Howell, K., Ranfagni, S, (2023). A Step-by-Step Process of Thematic Analysis to Develop a Conceptual Model in Qualitative Research, International Journal of Qualitative Methods, 8, -10.
Ntshebe, S., Mapuranga, M., Lose, T., & Lukman, Y. (2022). Maintenance Management and Its Effects on Employee Performance: A Positivist Approach, International Journal of Higher Education, 11(7), 47-54.
Olusadum, N.J., & Anulika, N.J. (2018). Impact of Motivation on Employee Performance: A Study of Alvan Ikoku Federal College of Eduaction, sigma, 1(1), 53-65.‏
Paais, M., & Pattiruhu, J.R. (2020). Effect of motivation, leadership, and organizational culture on satisfaction and employee performance, The Journal of Asian Finance, Economics and Business, 7(8), 577-588.‏
Pekersen, Y., & Tugay, O. (2020). Professional satisfaction as a key factor in employee retention: A case of the service sector, Journal of Tourism and Services, 11(20), 1-27.
Shahriari, B. (2016). Discussing the Effective Factors on Maintenance of Human Resources, European Journal of Management and Marketing Studies, 1(2), 99-109.
Shanbhag, M., Dutt, M.L., & Bagwe, S. (2016). Strategic Talent Management: A Conceptual Analysis of BCG Model, Imperial Journal of Interdisciplinary Research, 2(7), 1-22.
Singh, D. (2019). A literature review on employee retention with focus on recent trends,  International Journal of Scientific Research in Science and Technology, 6(1), 425-431.
Tumi, N.S., Hasan, A.N., & Khalid, J. (2021). Impact of Compensation, Job Enrichment and Enlargement, and Training on Employee Motivation, Business Perspectives and Research, 10(1), 121-139.
Yee, R.W.Y., Miquel-Romero, M.J., & Cruz-Ros, S. (2020). Work-life management for workforce maintenance: A qualitative comparative study, Journal of Business Research, 121(5), 329-337.