ارائه مدل رهبری مربی گرا براساس نظریه پردازی داده بنیاد (مورد مطالعه: صنعت برق ایران)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته دکترای مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

2 دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی،دانشگاه اصفهان،اصفهان، ایران

3 دانشیار گروه مدیریت آموزشی،دانشکده علوم انسانی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، ساوه، ایران

چکیده

یکی از مدل های نوین رهبری در سازمان های پیشرو، مدل رهبری مربی‌گرا است. هدف مقاله حاضر ارائه مدل رهبری مربی گرا در صنعت برق ایران براساس رویکرد آمیخته است. در بخش کیفی از روش نظریه پرداری داده بنیاد استفاده شد و جامعه هدف شامل متخصصانی برجسته و اساتید دانشگاه در زمینه رهبری و مربی‌گری بود. با استفاده از نمونه گیری گلوله برفی، در مجموع با 16 نفر مصاحبه انجام شد و جدیدترین منابع مرتبط نیز، مورد تحلیل قرار گرفت. برای تحلیل داده ها، از رویکرد سیستماتیک استراوس و کوربین توسط نرم افزار MAXQDA2020 استفاده شد. پس از تحلیل داده‏ها در مرحله کدگذاری اولیه، 791 کد باز و سپس 35 کد محوری مرتبط با 6 کد انتخابی ایجاد شد. با توجه به مدل مفهومی،عوامل موثر در مدل رهبری مربی گرا و راهبردهای پیاده سازی آن و در نهایت پیامدها استخراج گردید. در بخش کمی، جامعه آماری شامل کلیه کارمندان بخش دولتی صنعت برق، مشتمل بر 16899نفر بودند که از این میان با استفاده از فرمول کوکران و نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای، 370 نفر انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته 76 سؤالی استفاده شد. برای تحلیل داده ها از مدل یابی معادلات ساختاری توسط نرم افزار SmartPLS3 استفاده گردید. نتایج بخش کمّی پژوهش، گویای تأئید مدل شناسایی شده بود. براساس مدل استخراج شده، مدیران می‌توانند جهت نهادینه سازی سبک رهبری مربی گرا گام بردارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Model for Coaching Leadership based on the Grounded Theory Approach (Case Study: The Iranian Electricity Industry)

نویسندگان [English]

  • Saeed NikAkhlagh 1
  • Reza Hoveida 2
  • Amir Hossien Mohammad Davoudi 3
1 phd in Educational Management .Faculty of Education and Psychology, University of lsfahan, Isfahan .lran.
2 Associate Professor Educational Management. faculty of Education and Psychology. University of Isfahan. Isfahan .lran.
3 Associate Professor Educational Management, Department of Educational Sciences. Islamic A/ad University. Saveh Branch. Saveh Iran.
چکیده [English]

Coaching leadership is a new leadership style used by today’s leading organizations. This study using a mixed approach to develop a model for coaching leadership in the Iranian electricity industry. In the qualitative part, the grounded theory method was used and the target population included prominent experts and college professors specializing in the areas of leadership and coaching, with 16 of whom semi-structured interviews were conducted. The latest relevant sources were also analyzed. To analyze the data in the qualitative part, open, axial and selective coding by MAXQDA2020 software the using the systematic approach of Strauss and Corbin. During the initial coding process, 791 open codes, 35 axial codes, and 6 selective codes were identified. Based on the conceptual research model, coaching leadership was identified as the core phenomenon. In addition, the authors identified the components of the coaching leadership model, strategies for implementing the model, and the outcomes of implementing the coaching leadership model. In the quantitative part, statistical population included all employees of the public sector of the electricity industry, which included 16899 people, and among them, using the Cochran's formula, 370 people were selected by multi-stage cluster sampling. A 76-item researcher-made questionnaire was used to collect data. Structural equation modeling by Smart-PLS3 software was used to analyze the data in the quantitative part. The results of the quantitative part of the research showed the validation of the identified model. Therefore, the results can help relevant authorities and managers to effectively establish the coaching leadership style in the...

کلیدواژه‌ها [English]

  • Model
  • Coaching leadership
  • Grounded theory
  • Iranian electricity industry
احمدزاده سلیمان، صیادی سعید، سلاجقه سنجر، شیخی ایوب، (1396)، طراحی الگوی پرورش مدیر به‌عنوان مربی در بخش دولتی ایران: رویکرد هم‌افزایی، پژوهش‌نامه مدیریت تحول، (18): 141-117.
الوانی سید مهدی، خدامی عبدالصمد، (1396)، مربیگری رویکردی اثربخش در مدیریت منابع انسانی، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی، چاپ اول.
آذر عادل، غلام‌زاده رسول، قنواتی مهدی، (1391)، مدلسازی مسیر ساختاری در مدیریت: کاربرد نرم افزار  Smart Pls،تهران: انتشارات نگاه دانش.
توانگر مروستی زهرا، محمدی فر محمدعلی و امین بیدختی علی‌اکبر. (1399). طراحی مدل ساختاری عدالت سازمانی، تعیین پیشایندها) جو سازمانی، هوش هیجانی، ارزش‌های اخلاقی سازمان (و پیامدها) کارآفرینی سازمانی (مجله علوم روان‌شناختی، دوره نوزدهم، شماره (86):181-171.
حبیبی آرش؛ جلال‌نیا راحله. (1401). حداقل مربعات جزئی. تهران: انتشارات نارون.
خنجری، ملیحه، عسگر شهبازی مهیا، حیدری غلامرضا، (1397)، تدوین نقشه راه مباحث مدیریتی و علوم اجتماعی در صنعت برق ایران با رویکرد تحلیل محتوا، سی و سومین کنفرانس بین‌المللی برق، تهران، ایران.
درایور مت، (1393)، مربیگری سازمانی: آموزه‌های رهبری مثبت گری برای رهبران و مدیران، ترجمه ذاکری محمد و اسدی اسماعیل. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
رستگار عباسعلی، علی کرمی سجاد، جباری اقبال، (1398)، تاثیر مربیگری مدیریتی بر رفتارهای نوآورانه پرستاران: نقش میانجی توانمندسازی روان شناختی و وضوح نقش، مجله طب نظامی، 21(2): 177-168.
سلیمانی محسن، نیکنام منوچهر، سیدصالحی سید علیرضا، (1392)، بررسی موانع و مشکلات پیاده‌سازی مدیریت استراتژیک در صنعت برق ایران، مطالعات کمی در مدیریت، (2): 18-1.
سلاجقه سنجر، حر محمدی مریم و عسگری روح‌الله. (1393). بررسی رابطه مدیریت مربیگری باکیفیت خدمات با استفاده از مدل‌یابی مسیر به روش PLS در بیمارستان‌های آموزشی شهر یزد سال 1391، دوماهنامه علمی‌پژوهشی دانشکده بهداشت یزد، (3): 25-1.
ساسانیان مریم، خورشیدی عباس، حمیدی فر فاطمه، مشبکی اصغر و عراقیه علیرضا. (1399). ارائه الگوی فرهنگ‌سازمانی مدارس ابتدایی استان البرز، مجله علوم روان‌شناختی، )93 (9114-1162.
شاطری کریم، ابیلی خدایار، رضاییان علی، قلی‌پور آرین، (1394)، شناسایی سازوکارهای توسعه استعدادها در صنعت برق ایران، فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، (7): 26-1.
عزیزی احد لله، فتحی واجارگاه کوروش، عارفی محبوبه و ابوالقاسمی محمود. (1399). تبیین تغییر پاردایم آموزش و بهسازی نیروی انسانی: با تمرکز بر مدل توسعه فردی(IDP )، پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 12(4): 11-1.
طلایی قدرت الله، سید جوادین سید رضا، نرگسیان عباس، امیری مجتبی، (1401)، ارائه مدل جامع توسعه فردی منابع انسانی شایسته محور (مرور نظام‌مند ادبیات و توسعه مفهوم)، نشریه علمی پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، (47): 39-11.
محسنین شهریار، اسفندیانی محمد رحیم، (1393)، معادلات ساختاری مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزیی به کمک نرم افزار SmartPLS، تهران: مهربان نشر.
معدنی جواد، (1401)، واکاوی و تبیین مفهوم توسعه منابع انسانی تحول گرا در سازمان های دولتی ج.ا.ا منطبق با بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، نشریه علمی پژوهش های مدیریت منابع انسانی، (50): 43-11.
مطهری نژادحسین و بلوچی حمید. (1397). اعتباریابی پرسشنامۀ رسالت شغل و حرفه؛ پژوهشی در زمینۀ اخلاق کاری دانشجویان، نشریه مدیریت در دانشگاه اسلامی،)1 :(18-1.
موسوی سید محسن، عباسیان حسین، عبدالهی بیژن و زین‌آبادی، حسن‌رضا. (1399). طراحی الگوی مناسب خود رهبری مدیران آموزشی، فصلنامه علمی مدیریت مدرسه،(2): 185-162.
نیک اخلاق سعید، هویدا رضا و محمدداودی امیرحسین، (1401). شناسایی مؤلفه های رهبری مربیگرا (مورد مطالعه: صنعت برق ایران)، نشریه مدیریت دولتی، (1): 128-109.
نادری بنی ناهید، (1396)، مربیگری و ارشاد در سازمان‌ها، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
نصرتی طاهره، غلام‌زاده داریوش، مؤمنی ماندان، (1400)، ارائه الگوی شایستگی مربیگری مدیران، نشریه علمی پژوهش های مدیریت منابع انسانی، (2): 140-107.
وظیفه دوست حسین، رادمرد قدیری غلامحسین، (1396)، طراحی و تبیین مدل مفهومی مربیگری مدیریت و اعتمادسازمانی در بستر فرهنگ‌سازمانی، نشریه علمی - پژوهشی مدیریت، (190): 98-93.
Becker, B. (2020). The 8 Most Common Leadership Styles & How to Find Your Own Hubspot. Retrieved 2020-5-27 from: https://blog.hubspot.com/marketing/leadership-styles.
Berg, M. E., & Karlsen, J. T. (2017). A study of coaching leadership style practice in projects. Management Research Review, 39(9), 1122-1142, https://doi.org/10.1108/MRR-07-2015-0157.
Bowles, S. (2007). Coaching leaders in middle and executive management: goals, performance, buy‐in. Leadership & Organization Development Journal, 28(5), 388-408, https://doi.org/10.1108/01437730710761715.
Charmaz, K., Thornberg, R., & Keane, E. (2017). Evolving grounded theory and social justice inquiry.  The SAGE handbook of qualitative research (pp.411-443), Edition: 5,  Publisher: Sage,  Editors: Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln.
Contreras, Y. (2008). A Descriptive Study: Coaching School Leaders for 21st Century Schools: A New Context for Leadership Development. A Dissertation Submitted in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degre Doctor of Education in Organizational Leadership. univercity of la verna, California.
Eliadis, A. (2016). Coaching as a Leadership Style: The Perceived Benefits of a Leader Adopting a Coach-Approach Leadership Style. Capstone project submitted in partial fulfillment of the requirements for the Degree of Master of Business Administration in Organizational Behavior and Executive Coaching. University of Texas at Dallas.
Ellinger, A.D., Beattie, R.S. & Hamlin, R.G. (2014). The manager as coach, in Cox, E., Bachkirova, T. & Clutterbuck, D. (Eds), The Complete Handbook of Coaching, 2nd ed., Sage, London, 257-270.
Franey, J.J., Hubbard, L., Kemerer, F & Barraugh, A . (2013). Coaching Teachers on Instruction:Developing Instructional Leadership Capacity Within Aprincipal Preparation Program. A dissertation submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy. University of San Diego.
Goleman, D. (2000). Leadership that Gets Results. Harvard Business Review, 6(1), 78-90.
Grant, A. M., & Hartley, M. (2013). Developing the leader as coach: insights, strategies and tips for embedding coaching skills in the workplace. Coaching: An International Journal of Theory, Research and Practice, 6(2), 102-115, http://dx.doi.org/10.1080/17521882.2013.824015.
Guetterman, T. C., Babchuk, W. A., Howell Smith, M. C., & Stevens, J. (2019). Contemporary approaches to mixed methods–grounded theory research: A field-based analysis. Journal of Mixed Methods Research, 13(2), 179-195.
Harris, D. (2009). Project Leadership Styles. Retrieved March 11, 2015, from http://www.projectsmart.com/articles/project-leadership-styles.php.
Henson, R. (2013). How coaching as a leadership style boosts morale, available at: http://blog.manageelitetraining.com/coaching- boosts-morale/ (accessed October 2014).
Ibarra, H. & Scoular, A. (2019). The Leader as Coach. Harvard Business Review. Retrieved 2020-06-22 from: https://hbr.org/2019/11/the-leader-as-coach
Jackson, F. (2017). Exploring the effects of a Coaching Leadership style on the relationships between Managers and Direct Reports in South Africa. A research report submitted to the faculty of Commerce, Law and Management, University of the Witwatersrand, in partial fulfilment of the requirements for the degree of Master of Management (Business and Executive Coaching) ,Johannesburg, 2017.
Liu, X., & Batt, R. (2010). How supervisors influence performance: A multilevel study of coaching and group management in technology-mediated services. from Cornell University, ILR School site: http://digitalcommons.ilr.cornell.edu/articles/347/.
Milner, J., McCarthy, G & Milner, T. (2018). Training for the coaching leader: how organizations can support managers. Journal of Management Development, 37(2), 188-200, https://doi.org/10.1108/JMD-04-2017-0135.
Moen, F., &  Federici, R. (2012). Perceived Leadership Self-Efficacy and Coach Competence: Assessing a Coaching-Based Leadership Self-Efficacy Scale. International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring, 10(2).
Morgan, H., Harkins, P. & Goldsmith, M. (2011). The art and practice of leadership coaching: 50 top execute coaches reveal their secrets. Publisher  John Wiley & Sons.
Naude, J. (2014). Becoming a Leader-Coach: A Step-by-Step Guide to Developing Your People. Ideas Into Action Guidebook Series, Center for Creative Leadership.
Park, J. &  Wee, K. (2020). A Study on the Relationship among Coaching Leadership Job Autonomy and Job Commitment. Asia-Pacific Journal of Educational Management Research, 5(1), 1-8, http://dx.doi.org/10.21742/ajemr.2020.5.1.01.
Park, S., Yang, B. & McLean, G.N. (2008). An examination of relationships between managerial coaching and employee development. paper presented at the Academy of Human Resource Development Conference, Panama City, FL.
Rabha, M. (2021). Coaching Leadership and Its 6 Benefits. WWW.vantagecircle.com.
Schwartz, B. (2020). Coaching Leadership style. International Coach Academy.
Semenova, S. (2021). Coaching as a Role of Managers: Factors Determining Coaching Leadership Style, Master’s Degree Business and Entrepreneurship, Lappeenranta-Lahti University of Technology, School of Business and Management.
Setala, M. (2021). The appearance of coaching leadership style within marketing industry and marketing teams: Has COVID-19 effected on the managers’ used leadership style?. Master’s Degree Strategic Business Development, University of Vaasa, School of management .
Vesso, S. (2016). Developing Coaching Culture Through  Coaching- based  Leadership Style. Thesis  for the degree of Doctor of Philosophy. Estonia Business School.
Wachtel, T. (2016). Managerial Coaching: When Manager becomes Coach (Trends in Coaching). LinkedIn. Retrieved 2020-08-11 from: https://www.linkedin.com/pulse/managerial-coaching-when-manager-becomes-coach-trends-timothy-wachtel/.