شایستگی های منابع انسانی برای چهارمین نسل صنعت (مطالعه کیفی-تحلیل مضمون)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

مدیریت و کارآفرینی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران

چکیده

بروز صنعت نسل (4) باعث به وجود آمدن مزایایی متعددی برای زنجیره‌های تأمین گردید اما معایبی نیز دارد.در صورتی که شایستگی‌های منابع انسانی برای این تحول مناسب نباشد سازمان‌ها با چالش‌های زیادی مواجه خواهند شد. این موضوع در صنعت فرش ماشینی که سهم قابل‌توجهی از صادرات غیرنفتی ایران را دارد و در سال‌های اخیر جایگاه رقابتی خود را در عرصه بین‌المللی متزلزل دیده است اهمیت بسزایی دارد. در این تحقیق شایستگی‌های منابع انسانی برای صنعت نسل (4) در صنعت فرش ماشینی ایران بررسی گردید. جامعه آماری این تحقیق خبرگان صنعت فرش ماشینی ایران هستند. ابزار گرداوری داده‌ها مصاحبه‌های عمیق است. به منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش تحلیل مضمون استفاده شد. نتایج بیانگر 30 شایستگی است که در 5 دسته روش‌شناسی، اجتماعی، فنی، عمومی و فردی دسته‌بندی گردید. برای بهبود آمادگی نیروی انسانی پیشنهاد می‌گردد بر تقویت توان چندحسی، آموزش قوانین مرتبط با فناوری‌های نوین، تمرکز بر شرایط کار چالشی و تقویت محرک‌های نتیجه‌ای یادگیری تمرکز گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Human resource competencies for the fourth generation of industry (qualitative study-thematic analysis)

نویسنده [English]

  • Esmaeil Mazroui Nasrabadi
Management, faculty of Humanities, university of Kashan, Kashan, Iran
چکیده [English]

The emergence of the 4th generation industry has brought many advantages to supply chains, but it also has disadvantages. If the human resources competencies are not suitable for this transformation, organizations will face many challenges. This issue is very important in the machine-made carpet industry, which has a significant share of Iran's non-oil exports and has seen its competitive position in the international arena shaken in recent years. In this research, the competencies of human resources for the 4th generation industry were investigated. The statistical population of this research is the experts of Iran's machine-made carpet industry. The data collection tool is in-depth interviews. To analyze the data, thematic analysis method was used. The results show 30 competencies that were categorized into 5 categories that are: methodological, social, specialized, general and personal. In order to improve the readiness of human resources, it is suggested to strengthening the multisensory ability, training the rules related to new technologies, focusing on challenging working conditions and strengthening the learning consequential drivers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • industry 4.0
  • competency
  • learning
  • multisensory ability
تیموری، نازنین؛ رنگریز، حسن؛ عبداللهی، بیژن؛ و زین آبادی، حسن رضا. (1397). اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر جذب نیروی انسانی و ارائه الگوی مناسب مبتنی بر نظام شایستگی. پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، 10(2)، 207-230.
طلایی، قدرت الله؛ سیدجوادین، سیدرضا؛ نرگسیان، عباس؛ و امیری، مجتبی. (1401). ارائه مدل جامع توسعه فردی منابع انسانی شایسته محور (مرور نظام‌مند ادبیات و توسعه مفهوم). پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، 14(1)، 11-39.
 
Braun, Virginia., & Victoria, Clarke. (2006). Using Thematic Analysis in Psychology. Qualitative Research in Psychology. 3(2), 77-101.
Boda, E., Bába, É. B., & Müller, A. (2019). Characteristics of adventure parks with a focus on human resources and visitor profiles. Journal of Physical Education & Sport, 19.‏ p1014.
Chaka, Chaka. (2020). Skills, competencies and literacies attributed to 4IR/Industry 4.0: Scoping review. IFLA Journal, 46(4), 369–399.
Çınar, Zeki Murat., Zeeshan, Qasim., & Korhan, Orhan. (2021). A framework for industry 4.0 readiness and maturity of smart manufacturing enterprises: A case study. Sustainability13(12), 6659.‏
Da Silva, L. B. P., Soltovski, R., Pontes, J., Treinta, F. T., Leitão, P., Mosconi, E.,... & Yoshino, R. T. (2022). Human resources management 4.0: Literature review and trends. Computers & Industrial Engineering, 168, 108111.‏
Demong, Nur Atiqah Rochin., Shahrom, Melissa., Omar, Emi Normalina., Rahim, Ramita Abdul., & Yahya, Mornizan. (2021). Industry 4.0 readiness assessment tool: a conceptual framework from social well-being perspective. Romanian Journal of Information Technology and Automatic Control31(1), 53-64.‏
Dombrowski, Uwe., & Wagner, Tobias. (2014). Arbeitsbedingungen im Wandel der Industrie 4.0. Zeitschrift für wirtschaftlichen Fabrikbetrieb109(5), 351-355.‏
Dresselhaus, Lena. (2010). Global talent management and the role of social networks, (Master's thesis, University of Twente). ‏
Dumitrescu, Andrei., Lima, Rui., Chattinnawat, Wichai., & Savu, Tom. (2019). Industry 4.0 competencies’ gap analysisIndustry 4.04(3), 138-141.‏
Grzybowska, Katarzyna., & Łupicka, Anna. (2017). Key competencies for Industry 4.0. Economics & Management Innovations1(1), 250-253.‏
Harrison, S., & Chowdary, B. (2023). Exploring Applications of Industry 4.0 and Lean Manufacturing Techniques within a Product Label Manufacturer: A Simulation Case Study. ‏ 3rd IFSA Winter Conference on Automation, Robotics & Communications for Industry 4.0 / 5.0, Chamonix-Mont-Blanc, France
Jerman, Andrej., Pejić Bach, Mirjana., & Aleksić, Ana. (2020). Transformation towards smart factory system: Examining new job profiles and competencies. Systems Research and Behavioral Science37(2), 388-402.‏
Kipper, Liane Mahlmann., Iepsen, , Sandra., Dal Forno, Ana Julia., Frozza, , Rejane., Furstenau, Leonardo., Agnes, J´essica., & Cossul, Danielli. (2021). Scientific mapping to identify competencies required by industry 4.0. Technology in Society64, 101454.‏
Klifman, Sanne. (2009). Talent management in a multigenerational workforce. Tilburg., Tilburg University, Master thesis.‏
Kohl, Markus., Heimeldinger, Carina., Brieke, Michael., & Fottner, Johannes. (2019, July). Competency model for logistics employees in smart factories. International Conference on Applied Human Factors and Ergonomics (pp. 133-145). Springer, Cham.‏
‏ Longo, Francesco., Nicoletti, Letizia., & Padovano, Antonio. (2017). Smart operators in industry 4.0: A human-centered approach to enhance operators’ capabilities and competencies within the new smart factory context. Computers & industrial engineering113, 144-159.
Saleh, Nurul Izzati., & Mohamad, Taha Ijab. (2022, September). Industrial Revolution 4.0 (IR4. 0) Readiness Among Industry Players: A Systematic Literature Review. Artificial Intelligence and Applications.‏ 1-17.
Sharma, Richa., & Pradnehsa, Sakpal. (2019). Study of Smart HR Hybrid Competency in Industry 4.0.‏ The Management Quest, 2(1).
Stentoft, Jan., Adsbøll Wickstrøm, Kent., Philipsen, Kristian., & Haug, Anders. (2021). Drivers and barriers for Industry 4.0 readiness and practice: empirical evidence from small and medium-sized manufacturers. Production Planning & Control32(10), 811-828.‏
Solodikhina, M., Odintsova, N., Odintsova, E., & Solodikhina, A. (2022, November). Effect of critical thinking on the adaptation of a young science teacher. In AIP Conference Proceedings (Vol. 2647, No. 1). AIP Publishing.‏
Tortora, Alessia. M., Maria, Alfano., Valentinac, Di Pasquale., Iannone, Raffaele., & Pianese, Cesare. (2021). A survey study on Industry 4.0 readiness level of Italian small and medium enterprises. Procedia Computer Science180, 744-753.‏
Vrchota, Jaroslav., Mařiková, Maˇriková,., Řehoř, Petr., Rolínek, Ladislav., & Toušek, Radek. (2019). Human resources readiness for industry 4.0. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity6(1), 3.‏
White, Robert. W. (1959). Motivation reconsidered: the concept of competence. Psychological review66(5), 297.‏
Zheng, T., Ardolino, M., Bacchetti, A., & Perona, M. (2021). The applications of Industry 4.0 technologies in manufacturing context: a systematic literature review. International Journal of Production Research59(6), 1922-1954.