تصمیم‌گیری در مورد راهبردهای به‌زیستی کارکنان در یک سازمان: پژوهشی ترکیبی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

2 استاد گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

3 استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

4 عضو هیات علمی مرکز مطالعات مدیریت و توسعه فناوری دانشگاه تربیت مدرس

چکیده

تصمیم‌گیری در خصوص پیاده‌سازی راهبردها و برنامه‌های به‌زیستی سازمان یکی از دغدغه‌های اصلی مدیران منابع انسانی برای بهبود سلامت و رفاه حال کارکنان محسوب می‌شود. زیرا تشخیص برنامه‌های مطلوب از دیدگاه کارکنان در کنار سنجش میزان عملیاتی سازی آنها نه تنها رضایتمندی و خرسندی بیشتری در کارکنان ایجاد می‌کند، بلکه توان اجرایی سازمان برای صرف بودجه با کمترین اتلاف منابع را ممکن می‌سازد. برای تصمیم‌گیری در مورد جهت‌گیری انواع برنامه‌ها در سازمان چه باید کرد؟ پژوهش ترکیبی حاضر پس از واکاوی 6 راهبرد، 13 برنامه و 60 اقدام ارتقای به‌زیستی کارکنان در مرحله کیفی، با به‌کارگیری روش تحلیل اهمیت- عملکرد در مرحله کمی نحوه اولویت‌بندی اقدامات هر یک از برنامه‌های به‌زیستی کارکنان در محل کار را نشان می‌دهد. جامعه آماری این پژوهش کلیه 320 نفر کارکنان سازمان اداری و استخدامی کشور بوده است که از این تعداد 200 نفر از آنها به صورت در دسترس به‌ عنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج پژوهش نشان می‌دهد مدیران می‌توانند از میان 60 اقدام مورد بررسی، با تمرکز بیشتر بر برخی از اقدام‌ها، کنار گذاشتن تعدادی از اقدام‌ها، استمرار برخی از آنها و در نهایت اختصاص اولویت کمتر به شماری از این اقدام‌ها در مورد برنامه‌های به‌زیستی کارکنان در محل کار تصمیم‌گیری کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Decision making about employee well-being strategies in a organization: a mixed study

نویسندگان [English]

  • Raziyeh Ghanbary Vanani 1
  • hassan Danaee Fard 2
  • Seyed Hossein Kazemi 3
  • jalil delkhah 4
1 Ph.D. Candidate in Public Administration, Faculty of Management and Economics, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
2 Prof., Department of Public Administration, Faculty of Management and Economics, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran (E-mail:Hdanaee@modares.ac.ir).
3 Assistant Prof., Department of Public Administration, Faculty of Management and Economics, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
4 Faculty Member at Management Studies and Technology Development Center of Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Deciding on the implementation of the organization's well-being strategies and programs is one of the main concerns of human resource managers to improve the health and well-being of employees. Because identifying the desired programs from the employees' perception, along with measuring the level of their implementation, not only creates more satisfaction and happiness in the employees but also enables the organization's executive ability to spend the budget with the least waste of resources. What should be done to decide on the direction of various programs in the organization? After analyzing 6 strategies, 13 programs, and 60 actions to promote employees’ well-being in the qualitative stage, the present mixed study shows how to prioritize each action of the employee well-being programs in the workplace by applying the importance-performance analysis technique in the quantitative stage. The statistical population of this research was all 320 employees of the administrative and recruitment organization, of which 200 were selected as a sample. The research results show that managers can focus more on some of the 60 actions, discard or continue some of them, and finally give less priority to some of these actions to decide about employee well-being programs at work.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Workplace well-being
  • Employee welfare
  • Mixed study
  • Importance-performance analysis
  • Human resource strategies