حفظ و نگهداشت کارکنان تنوع عصبی در سازمان با تمرکز بر افراد اوتیسم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری دانشگاه تهران

2 دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی

3 استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران

4 استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران

چکیده

حفظ و نگهداشت کارکنان یکی از کارکردهای مهم مدیریت منابع انسانی می باشد. زمانی این مقوله اهمیت دوچندان پیدا می‌کند که با کارکنانی متفاوت روبرو باشیم. هدف اصلی پژوهش حاضر حفظ و نگهداشت کارکنان تنوع عصبی در سازمان بوده و اوتیسم به عنوان یکی از مصادیق تنوع عصبی، مورد تاکید می باشد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی بوده است و از نظر رویکرد و روش، کیفی می باشد. داده های مورد نیاز با روش میدانی، جمع آوری گردیده است. ابزار جمع آوری داده ها مصاحبه می باشد. مشارکت‌کنندگان در این پژوهش شامل سه گروه درمانگر، کارفرما و والد می باشند که تعداد بیست و یک نفر به شیوه هدفمند، از شهرهای تهران، قم، شیراز، مشهد، قزوین و اصفهان انتخاب گردیده اند. داده ها با روش تحلیل مضمون، تجزیه و تحلیل شده اند. شبکه مضامین شکل گرفته شامل 88 کد، 20 مضمون فرعی و 5 مضمون اصلی (فرهنگ سازمانی تنوع پذیر، انگیزش، آموزش، ارتباطات ایمن و تطبیق معقول) می باشد. مضامین اصلی، حوزه هایی هستند که جهت حفظ و نگهداشت کارکنان، شایسته توجه می باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Retention of neurodiverse employees in the organization with a focus on autistic employees

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Haj Karimi 1
  • seyyed mehdi alvani 2
  • Reza Tahmasebi 3
  • Abolfazl Gaini 4
1 PHD candidate of University of Tehran
2 Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
3 Assistant Professor of University of Tehran
4 Assistant Professor of Research Institute of howzah & University
چکیده [English]

eurodiversity is a biological fact, meaning that some people's brain function is different from what society standards call normal brain function. The main purpose of this study is to retention of employees with neurodiversity and autism is emphasized as one of the examples of neurodiversity. The present research has been applied in terms of exploratory purpose and is qualitative in terms of approach and method. The data has been collected through library and field methods. The data collection tool is interview. The Participants in this study include three groups of therapist, employer and parent. Twenty-one people were purposefully selected from Tehran, Qom, Shiraz, Mashhad, Qazvin and Isfahan. Data were analyzed by theme analysis method. The network of themes formed includes 88 codes, 20 sub-themes and 4 main themes (organizational culture based on neural diversity, motivation, training and reasonable adaptation). The main themes are areas that deserve attention for employee's retention.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Retention
  • Neurodiversity
  • Autism
  • Human resource management
ارجمند، شهراد. علیپورشجاعی، معصومه. (1396). بررسی تحلیل کارکردهای اجتماعی در افراد اتیسم و ارایه راه کارهای نوین به منظور افزایش مهارت‌های اجتماعی در کودکان اتیسم، دومین همایش روانشناسی و علوم تربیتی ایران.
توکلی نژاد، حسن؛ جزنی، نسرین؛ معمارزاده طهران، غلامرضا؛ افشار کاظمی، محمدعلی (1395). شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر در نگهداشت کارکنان، فصلنامه پژوهش های مدیریت منابع انسانی، دوره 8، شماره 4، صص 185-155.
غفارپور نافچی، شهربانو. محمدی، اصغر. (1396). عوامل موثر بر پذیرش افراد دارای ناتوانی در جامعه (مطالعه موردی: شهرکرد). مجله توانبخشی، دوره 18، شماره 3.
Annabi, H., & Locke, J. (2019). A theoretical framework for investigating the context for creating employment success in information technology for individuals with autism. Journal of Management & Organization, 25(4), 499-515.
Austin, R. D., & Pisano, G. P. (2017). Neurodiversity as a competitive advantage. Harvard Business Review, 95(3), 96-103.
Bagatell, N. (2010). From cure to community: Transforming notions of autism. Ethos, 38 (1), 33 – 55
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101.
Foruodinadl, A., Biglarian, A., Adib-Sereshki, N., & Sadralsadat, S. J. (2006). Acceptance of students with physical disability by normal students in inclusive schools of Tehran. Advances in Cognitive Science, 8(2), 66-71.
GMB Union. (2018). Neurodiversity in the workplace. GMB Union Publishing, online available [https://www.base uk.org].
Harrison, D. A., Price, K. H., & Bell, M. P. (1998). Beyond relational demography: Time and the effects of surface-and deep-level diversity on work group cohesion. Academy of management journal, 41(1), 96-107.
Harrison, D. A., Price, K. H., Gavin, J. H., & Florey, A. T. (2002). Time, teams, and task performance: Changing effects of surface-and deep-level diversity on group functioning. Academy of management journal, 45(5), 1029-1045.
Hedley, D., Cai, R., Uljarević, M., Wilmot, M., Spoor, J., Richdale, A., & Dissanayake, C. (2018). Transition to work: Perspectives from the autism spectrum. Autism, 22, 528–541.
Hoever, I. J., Van Knippenberg, D., Van Ginkel, W. P., & Barkema, H. G. (2012). Fostering team creativity: perspective taking as key to unlocking diversity's potential. Journal of applied psychology, 97(5), 982.
Hosseini (2014) N. A look at four patterns in disability studies. Peyk-e Tavana.; 6(54):15.
Kamali M. [Disability and human right]. Social Welfare Quarterly. 2004; 3(13):41-56.
Majdi F, Teimouri S. [A study of Chaharbagh Avenue as a case study to improve access for war-invalids and physical disabled people]. Iranian Journal of War & Public Health. 2011; 3(3):36-44.
Morris, M. R., Begel, A., & Wiedermann, B. (2015). Understanding the challenges faced by neurodiverse software engineering employees: Towards a more inclusive and productive technical workforce. Paper presented at the Proceedings of the 17th International ACM SIGACCESS Conference on Computers & Accessibility, pp. 173–184.
Ne’eman, A. (2010). The future (and the past) of autism advocacy, or why the ASA’s magazine, The Advocate, wouldn’t publish this piece. Disability Studies Quarterly, 30 (1)
Nicolaidis, C. (2012). What can physicians learn from the neurodiversity movement? American Medical Association Journal of Ethics, 14 (6), 503 – 510
Orlando, M. (2018). Neurodiverse Self-Discovery and Social Acceptance in Curious Incident and Marcelo in the Real World. Journal of Literary & Cultural Disability Studies, 12(3), 321-335.
Phillips, D. R., & Roper, K. O. (2009). A framework for talent management in real estate. Journal of Corporate Real Estate.
Remington, A., & Pellicano, E. (2019). ‘Sometimes you just need someone to take a chance on you’: An internship programme for autistic graduates at Deutsche Bank, UK. Journal of Management & Organization, 25(4), 516-534.
Roberson QM, Holmes OH, Perry JL. 2017a. Transforming research on diversity and firm performance: a dynamic capabilities perspective. Acad. Manag. Ann. 11:189–216.
Soltanifar, M., & Eftekhar, P. (2013). Portrayal of disability in feature films, based on disability models.
Walker, N. (2014). Neurodiversity: Some basic terms & definitions. Neurocosmopolitanism. Retrieved from http://neurocosmopolitanism.com/neurodiversity-some-basic-terms definitions/
Yazdani K. Islam and disability. 1st edition. kabol: ALSO Institute Publication; 2010. Soltanifar M, Eftekhar P. [Portrayal of disability in feature films, based on disability models (Persian)]. Journal of Cultural Management. 2013; 7(21):77-94.