ارائه نظام بومی ترفیع و ارتقاء اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها مبتنی بر منظومه فکری مقام معظم رهبری مدظله‌العالی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد، دانشکده کامپیوتر، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران.

2 نویسنده مسئول: دانشیار، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران.

3 دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران

4 استادیار، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران.

چکیده

دانشگاه‌ها نقش حیاتی به‌مثابه سوزنبان در تغییر ریل پیشرفت کشور به سمت تمدن نوین اسلامی را بر عهده دارند و تحول ماندگار در آن منوط به ایفای نقش اعضای هیئت علمی به‌عنوان موتور محرک تحول سایر مؤلفه‌های تحول دانشگاه می‌باشد. در همین راستا چارچوبی بومی و جدید برای رفع خلأهای موجود در آیین‌نامه ترفیع و ارتقاء به منظور جهت‌دهی، شناسایی و حل نظام مسائل کشور ارائه شد. پژوهش حاضر از نظر فلسفه، از نوع تحقیقات تفسیری و مبتنی بر تفسیر داده‌ها و یافته‌ها است و از نظر نوع هدف، در طبقه تحقیقات کاربردی قرار می‌گیرد و از نظر راهبرد پژوهشی، تحلیل مضمون با رویکرد استقرایی است. شیوه گردآوری داده‌ها نیز بررسی و تحلیل منابع از بیانات و مستندات مکتوب مقام معظم رهبری و در تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز از شناسه گذاری و خوشه‌بندی مضامین استفاده شده است. از مجموع 128 منبع، 98 مضمون پایه و 18 مضمون سازمان دهنده و 4 مضمون فراگیر سازماندهی گردید. نتایج نشان می‌دهد نظام بومی ترفیع و ارتقا در ماده چهار (فعالیت‌های علمی-اجرایی و مستشاری) با محوریت احصاء نظام مسائل و با مؤلفه اصلی مسئله‌یابی، در ماده سه (فعالیت‌های تربیتی پژوهشی) با محوریت حل مسئله و با مؤلفه اصلی حل مسئله، در ماده دو (فعالیت‌های تربیتی آموزشی) با محوریت همتاپروری و با مؤلفه اصلی شاگردپروری و در ماده یک (فعالیت‌های تربیتی فرهنگی) با محوریت جنگ نرم و با مؤلفه اصلی امیدآفرینی با تبیین دستاوردها و مسائل انقلاب اسلامی، دارای منطق تحولی می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Presenting the local system of promotion of faculty members of universities based on the intellectual system of the Supreme Leader

نویسندگان [English]

  • Mohmmad Reza Hassani Ahangar 1
  • Ruhollah Tavallaei 2
  • Mohammed Hussain Shadmanfar 3
  • Mahdi Mohammadi 4
1 Full Professor, Imam Hussein Comprehensive University, Tehran, Iran.
2 Corresponding Author: Associate Professor, Imam Hossein University, Tehran, Iran.
3 Faculty of Management and Economics, Imam Hossein University, Tehran, Iran
4 Assistant Professor, Imam Hussein Comprehensive University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Universities play a vital role as a needlepoint in changing the progress of the country towards modern Islamic civilization, and the lasting change in it depends on the role of faculty members as the driving engine of the transformation of other components of the university's transformation. In this regard, a native and new framework was presented to solve the existing gaps in the promotion and promotion regulations in order to guide, identify and solve the country's system problems. In terms of philosophy, the current research is an interpretative research based on the interpretation of data and findings, and in terms of the type of goal, it is in the category of applied research, and in terms of research strategy, it is thematic analysis with an inductive approach. The method of data collection is the review and analysis of sources from the written statements and documents of the Supreme Leader, and the identification and clustering of themes have been used in the data analysis.From a total of 128 sources, 98 basic themes, 18 organizing themes and 4 comprehensive themes were organized. The results show that the local system of promotion and promotion centered on the statistics system of problems and with the main component of problem-finding, problem-solving and with the main component of problem-solving, peer education and with the main component of discipleship, soft war and with the main component of creating hope by explaining the achievements and issues of the Islamic Revolution, It has evolutionary logic.

کلیدواژه‌ها [English]

  • civilization
  • University transformation
  • faculty members
  • promotion and promotion regulations
  • Imam Hossein University
آرین‌نژاد، مسعود (1394). آیین‌نامه ارتقاء و چالش‌های علوم ریاضی. خبرنامه انجمن ریاضی ایران، سال سی و ششم (پیاپی 145)، شماره 3.
بختیاری، لطفعلی (1399). الگوی راهبردی رهبری تحول با رویکرد جهادی. پژوهشنامه نظم و امنیت انتظامی، دوره 13، شماره 52، صص. 229-254.
پورفرد، محمدرضا؛ باهنر، مصطفی؛ بهاری‌فر، حامد؛ پورفرد، محمدرضا؛ صادقی، محمد ابراهیم (1390). گزارش بررسی و آسیبشناسی آئیننامه ارتقای مرتبه اعضای هیئت علمی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری: دفتر سیاستگذاری علم و فناوری.
جمالی زواره، بتول؛ نصراصفهانی، احمدرضا؛ نیلی، محمدرضا (1397). واکاوی آییننامه ارتقاء اعضای هیات علمی: چالش‌ها و پیامدها. آموزش عالی ایران. دوره: 10، شماره: 1، صص. 79-98.
حسنی آهنگر، محمدرضا؛ تولایی، روح اله و احمدی، میلاد (1401). الگوی بومی مدیریت راهبردی تحوّل مبتنی بر منظومه فکری مقام معظم رهبری مدظله‌العالی. فصلنامه مدیریت اسلامی، دوره 30، شماره 1، صص. 35-82.
حقیقی، مهدی؛ اکبری، احمد؛ چرابین، مسلم؛ کریمی، محمد (1400). بررسی تطبیقی نظام ارزشیابی آموزشی اعضای هیأت‌علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. دوره ۲۱، شماره 20، صص. ۲۴۶-۲۳۷.
خمینی، روح الله، رهبر انقلاب و بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران (1387)، دانشگاه و دانشگاهیان از دیدگاه امام خمینی (س)، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س).
دهقانی، محمدجواد (1399). استمرار جنبش تولید علم و انتشارات علمی کشور در دنیا توام با رشد کیفیت پژوهش، گزارش مصاحبه در https://isc.ac/fa/news
سند راهبردی تحول علمی و تعالی معنوی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، (1394).
شهسواری، امیر؛ علم‌الهدی، جمیله؛ ذاکر صالحی، غلامرضا؛ خراسانی، اباصلت و خادمی، مریم (1399). تحلیل سیاست‌های ارتقاء اعضای هیئت علمی در چارچوب نقش نهاد دانشگاه در توسعه نوآوری، فصلنامه مطالعات راهبردی سیاست‌گذاری عمومی، دوره 10، شماره 34، صص. 2-34.
شورای عالی انقلاب فرهنگی (1394). آییننامه ارتقای مرتبه اعضای هیئت علمی مؤسسه‌های آموزش عالی، پژوهشی و فناوری دولتی و غیردولتی، تاریخ تصویب: 27/12/1394.
صادقی آرانی، زهرا (1400). ارزیابی اخلاقی آیین‌نامه‌ی ارتقاء اعضای هیئت علمی از منظر عدالت سازمانی، پژوهش در آموزش علوم پزشکی، دوره 31، شماره 3، صص. 1-3.
صفرپور، اسحاق؛ عباس‌پور، جواد و سلیمی، قاسم (1400). کاوش تجربیات و دیدگاه‌های اعضای هیئت علمی حوزه علوم انسانی و هنر دانشگاه شیراز در مورد آیین‌نامه ارتقاء. مطالعات دانش‌پژوهی، دوره 1، شماره 1، صص. 29-54.
عباس‌زاده، محمد (1391). تأملی بر اعتبار و پایایی در تحقیقات کیفی. جامعه‌شناسی کاربردی، دوره 23، شماره 1، صص. 19-34.
عصاره، فریده؛ عفیفیان، فرزانه (1396). نقدی بر آیین‌نامه ارتقاء اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی کشور، فصلنامه نقد کتاب اطلاع‌رسانی و ارتباطات، پیاپی 15، صص. 213-223.
مبینی، مهدی؛ عباس‌پور، عباس، مبین، میثم (1393). توسعه اعضاء هیئت علمی راهبردی اثرگذار در ارتقاء کیفیت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی. اولین کنفرانس ملی ارزیابی در نظام دانشگاهی، دانشگاه صنعتی شریف، تهران: ایران.
مظفری، علی (1387). مدیریت تحول در سازمان. فصلنامه بصیرت و تربیت اسلامی، دوره 5، شماره پیاپی 11، صص. 31-48.
منشور دانشگاه امام حسین (ع) در بیان و بنان ولایت، (1398)، دبیرخانه تحول و تعالی دانشگاه جامع امام حسین (ع).
مهرداد، جعفر (1393). تازه‌ترین آمار تولید علم ایران در جهان، تولید بیش از ۹ هزار مقاله در ایران در پایگاه استنادی تامسون رویترز. پایگاه استنادی جهان اسلام.
نجاران طوسی، حامد؛ فاتح‌راد، مهدی؛ برزنونی، محمدعلی (1398). دانشگاه تراز انقلاب اسلامی، تهران: موسسه چاپ و انتشارات دانشگاه جامع امام حسین (ع).
نظام ترفیع و ارتقای اعضای هیأت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) (1399). دبیرخانه تحول و تعالی دانشگاه جامع امام حسین (ع).
یوسفی، هادی (1401). گزارش بررسی و آسیبشناسی نظام ارتقای اعضای هیئت علمی؛ مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، معاونت پژوهش‌های اجتماعی و فرهنگی: مطالعات فرهنگی و آموزش (گروه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری).
Boyatzis, Richard E. (1998). Transforming qualitative information: Thematic analysis and code development. Sage.
Braun, V., Clarke, V. (2006). Using Thematic Analysis in Psychology, Qualitative Research in Psychology, Vol. 3, No. 2, Pp. 77-101.
Clark, Patricia C., Kimble, Laura P., Bates, Teresa A., Marcus, Jessica A. (2020). Strategies for successful promotion for clinical track nursing faculty, Journal of Professional Nursing, Vol. 36, Issue 4, Pp. 200-205.
Claudine, G. (2019). Faculty of Arts and Sciences Harvard University 2018-2019, Retrieved from https://www.fas.harvard.edu
Eckhaus, Eyal; Davidovitch, Nitza (2019). How Do Academic Faculty Members Perceive the Effect of Teaching Surveys Completed by Students on Appointment and Promotion Processes at Academic Institutions? A Case Study. International Journal of Higher Education, Vol. 8, No. 1, Pp. 171-180.
Gardner, Susan K., Blackstone, Amy (2013).“Putting in your time”: Faculty Experiences in the Process of Promotion to Professor, Innovative Higher Education, Vol. 38, Pp. 411-425.
Gilavand, A. (2016). Pathology of faculty members’ rank promotion in universities and higher education institutions affiliated to the ministry of health and medical education of the Islamic republic of Iran, International Journal of Medical Research & Health Sciences, Vol. 5, No. 9, Pp. 25-30.
Gilley, A., McMillan, H. S., & Gilley, J. W. (2009). Organizational Change and Characteristics of Leadership Effectiveness. Journal of Leadership & Organizational Studies, Vol. 16. No. 1, Pp. 38–47.
Henry V. Miller. (2022). University Of Maryland Apt Guidelines and Manual, Retrieved from https://faculty.umd.edu.
Holloway, I., Todres, L. (2003). The status of method: flexibility, consistency and coherence. Qualitative research, Vol. 3, No. 3, Pp. 345-357.
Kotter, J. P. (2012). Leading Change. United States: Harvard Business Review Press.
Moher, D., Naudet, F., Cristea, I. A., Miedema, F., Ioannidis, J. P., Goodman, S. N. (2018). Assessing scientists for hiring, promotion, and tenure. PLOS biology, Vol. 16, No. 3, e2004089., Pp. 1-20.
Ryan, G. W., Bernard, H. R. (2000). Techniques to identify themes in qualitative data. Field Methods, Vol. 1, No. 1, Pp. 85-109.
Senge, P., Kleiner, A., Roberts, C., Ross, R., Roth, G., Smith, B. (2001). The dance of change. The challenges of sustaining momentum in learning. USA: Currency.
Smith, E., Kindall, H. D., Carter, V., Beachner, M. (2016). Impact of Adopt-a-Classroom Partnerships between K-12 and University Faculty. School Community Journal, Vol. 26, No. 1, Pp. 163-182.
www.Khamenei.ir /speech