ارائه نظام بومی ترفیع و ارتقاء اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها مبتنی بر منظومه فکری مقام معظم رهبری مدظله‌العالی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد، دانشکده کامپیوتر، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران.

2 نویسنده مسئول: دانشیار، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران.

3 دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران

4 استادیار، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران.

چکیده

دانشگاه‌ها نقش حیاتی به‌مثابه سوزنبان در تغییر ریل پیشرفت کشور به سمت تمدن نوین اسلامی را بر عهده دارند و تحول ماندگار در آن منوط به ایفای نقش اعضای هیئت علمی به‌عنوان موتور محرک تحول سایر مؤلفه‌های تحول دانشگاه می‌باشد. در همین راستا چارچوبی بومی و جدید برای رفع خلأهای موجود در آیین‌نامه ترفیع و ارتقاء به منظور جهت‌دهی، شناسایی و حل نظام مسائل کشور ارائه شد. پژوهش حاضر از نظر فلسفه، از نوع تحقیقات تفسیری و مبتنی بر تفسیر داده‌ها و یافته‌ها است و از نظر نوع هدف، در طبقه تحقیقات کاربردی قرار می‌گیرد و از نظر راهبرد پژوهشی، تحلیل مضمون با رویکرد استقرایی است. شیوه گردآوری داده‌ها نیز بررسی و تحلیل منابع از بیانات و مستندات مکتوب مقام معظم رهبری و در تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز از شناسه گذاری و خوشه‌بندی مضامین استفاده شده است. از مجموع 128 منبع، 98 مضمون پایه و 18 مضمون سازمان دهنده و 4 مضمون فراگیر سازماندهی گردید. نتایج نشان می‌دهد نظام بومی ترفیع و ارتقا در ماده چهار (فعالیت‌های علمی-اجرایی و مستشاری) با محوریت احصاء نظام مسائل و با مؤلفه اصلی مسئله‌یابی، در ماده سه (فعالیت‌های تربیتی پژوهشی) با محوریت حل مسئله و با مؤلفه اصلی حل مسئله، در ماده دو (فعالیت‌های تربیتی آموزشی) با محوریت همتاپروری و با مؤلفه اصلی شاگردپروری و در ماده یک (فعالیت‌های تربیتی فرهنگی) با محوریت جنگ نرم و با مؤلفه اصلی امیدآفرینی با تبیین دستاوردها و مسائل انقلاب اسلامی، دارای منطق تحولی می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Presenting the local system of promotion of faculty members of universities based on the intellectual system of the Supreme Leader

نویسندگان [English]

  • Mohmmad Reza Hassani Ahangar 1
  • Ruhollah Tavallaei 2
  • Mohammed Hussain Shadmanfar 3
  • Mahdi Mohammadi 4
1 Full Professor, Imam Hussein Comprehensive University, Tehran, Iran.
2 Corresponding Author: Associate Professor, Imam Hossein University, Tehran, Iran.
3 Faculty of Management and Economics, Imam Hossein University, Tehran, Iran
4 Assistant Professor, Imam Hussein Comprehensive University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Universities play a vital role as a needlepoint in changing the progress of the country towards modern Islamic civilization, and the lasting change in it depends on the role of faculty members as the driving engine of the transformation of other components of the university's transformation. In this regard, a native and new framework was presented to solve the existing gaps in the promotion and promotion regulations in order to guide, identify and solve the country's system problems. In terms of philosophy, the current research is an interpretative research based on the interpretation of data and findings, and in terms of the type of goal, it is in the category of applied research, and in terms of research strategy, it is thematic analysis with an inductive approach. The method of data collection is the review and analysis of sources from the written statements and documents of the Supreme Leader, and the identification and clustering of themes have been used in the data analysis.From a total of 128 sources, 98 basic themes, 18 organizing themes and 4 comprehensive themes were organized. The results show that the local system of promotion and promotion centered on the statistics system of problems and with the main component of problem-finding, problem-solving and with the main component of problem-solving, peer education and with the main component of discipleship, soft war and with the main component of creating hope by explaining the achievements and issues of the Islamic Revolution, It has evolutionary logic.

کلیدواژه‌ها [English]

  • civilization
  • University transformation
  • faculty members
  • promotion and promotion regulations
  • Imam Hossein University