طراحی مدل مدیریت سرمایه انسانی در بخش دولتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه آموزشی مدیریت منابع انسانی و کسب و کار، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران.

2 استادیار، گروه آموزشی مدیریت منابع انسانی و کسب و کار، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران.

3 استادیار، گروه آموزشی مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران.

4 نویسنده مسئول: دانشجوی دکتری مدیریت رفتار سازمانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

چکیده

مفهوم سرمایه انسانی حاکی از این است که ویژگی‌های کیفی انسان (دانش، تجربه، مهارت، توانایی و سایر ویژگی‏های شناختی و غیرشناختی) نوعی سرمایه است که به‌دلیل ماهیت نامشهود آن نیاز به نگرش جدید در حوزه مدیریت منابع انسانی با رویکرد سرمایه‌ای یعنی «مدیریت سرمایه انسانی» دارد. پژوهش حاضر نیز با هدف طراحی مدل مدیریت سرمایه انسانی در بخش دولتی انجام شده است. روش پژوهش به‌صورت کیفی و مبتنی‌بر نظریه‌پردازی داده‌بنیاد نظام‌مند است. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه‌های عمیق نیمه‌ساختاریافته با 15 نفر از خبرگان دانشگاهی و سازمانی استان خراسان رضوی استفاده شد. نمونه‌گیری به روش نظری و با بهره‌مندی از فن نمونه‌گیری هدف‌مند انجام شد. براساس یافته‌های پژوهش و تحلیل‌های انجام‌شده به روش کدگذاری در مرحله اول 218 کد اولیه استخراج شد. در مرحله بعد این مفاهیم به 39 طبقه تبدیل و درنهایت 16 کد نهایی و انتخابی در دل ابعاد شش‌گانه مدل پارادایمی (شرایط علی، مقوله اصلی، شرایط زمینه‌ای، شرایط مداخله‌گر، کنش و واکنش‏ها، و پیامدها) جای گرفت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identify the Key Success Factors of the Implementation of Human Capital Analysis System

نویسندگان [English]

  • Hasan Rangriz 1
  • Akbar Hassanpoor 2
  • Hosein Abasiyan 3
  • Atefeh Sajjad 4
1 Associate professor at the Department of Human Resources and Business Administration, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran.
2 Assistant professor at the Department of Human Resource and Business Administration, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran.
3 Assistant professor at the Department of Educational Management, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran.
4 Corresponding author: PhD candidate in organizational behavior management, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The concept of human capital implies that the qualitative characteristics of human resources (knowledge, experience, skills, abilities and other cognitive and non-cognitive characteristics) are kinds of capital that, due to their intangible nature, require a new approach of human resource management through a capitalist approach, that is, “human capital management”. This research is intended to design a model of human capital management in the public sector. This is qualitative research based on systematic grounded theory. The data are collected through in-depth semi-structured interviews with 15 academic and organizational experts of Khorasan Razawi province. The sample is selected theoretically using purposive sampling method. Based on the research findings and analysis performed through coding method in the first stage, 218 initial codes were identified. In the next stage, these codes were categorized into 39 classes, and finally 16 final codes were identified, which were grouped into six dimensions of the paradigm model (causal conditions, main category, contextual conditions, intervening conditions, actions and reactions, and consequences).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Human capital
  • intangible assets
  • human capital management
  • grounded theory
  • public sector
آرمسترانگ، مایکل (2008)، مدیریت استراتژیک منابع انسانی، ترجمه: حسن رنگریز، چاپ دوم، تهران، انتشارات چاپ و نشر بازرگانی.
بارون، آنجلا و آرمسترانگ، مایکل (1395)، مدیریت سرمایه انسانی- ایجاد ارزش افزوده ازطریق افراد،   ترجمه: یوسف رمضانی و زاهد صفری، مشهد، مؤسسه آموزش عالی عطار.
بازرگان، عباس (1394 )، روش‌های تحقیق کیفی و آمیخته: رویکردهای متداول در علوم رفتاری، تهران، نشر دیدار.
حاجیلو، وحید؛ معمارزاده طهران، غلامرضا و البرزی، محمود (1397)، مدل‌سازی پویای توسعه سرمایه انسانی در سازمان‌های دولتی، فصلنامه مدیریت توسعه و تحول، شماره 35: 25-38.
رنگریز، حسن (1399)، مدیریت منابع انسانی، ویرایش چهارم، چاپ ششم، انتشارات دانشگاه خوارزمی.
سپهوند، رضا؛ شریعت‌زاده، علی و ساعدی، عبداله (1396)، طراحی مدل معماری سرمایه‌های انسانی در سازمان‌های دولتی با استفاده از نظریه داده‌بنیاد، فصلنامه توسعه، سال دوازدهم، شماره 44: 173- 198.
سیدنقوی، میرعلی؛ واعظی، رضا؛ قربانی‌زاده، وجه‌اله و افکانه، محمد  (1397)، الگوی تعالی منابع انسانی در سازمان‌های دولتی ایران، فصلنامه مدیریت سازمان‌های دولتی، دوره 6، شماره 2: 11-26.
مرادی، کیوان؛ تقوی‌فرد، محمدتقی و ملکی حسنوند، مسلم (1395)، ارزیابی سطح بلوغ مدیریت سرمایه‌های انسانی در آموزش عالی، فصلنامه پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، سال هشتم، شماره 3: 201 – 225.
مولوی، زینب؛ طهماسبی، رضا؛ دانایی‌فرد، حسن و حمیدی‌زاده، علی (1396)، بوروکراسی هراسی: نگاه دوگانة شهروندان به خدمات عمومی، مجله مدیریت دولتی، دوره 9، شماره 2: 213-234.
مهری، داریوش؛ زمانی، رضا؛ وثوقی، عبداله و نامدار، حسین (1399)، ارائه مدلی برای شناسایی شاخص‌های سرمایه انسانی در یک دانشگاه نظامی با رویکرد ترکیبی ISM ـ ANP، فصلنامه پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، سال دوازدهم، شماره 1: 39-71.
 
Afiouni, F. (2013). Human capital management: a new name for HRM? Int. J. Learning and Intellectual Capital, Vol. 10, No. 1,
Barney, J. B. (1999), "Gaining and sustaining Competitive Advantage", Adison-Wesley, Reading, MA.
Bassi, L. J., & Mc Murrer, D. P. (2007). Maximizing Your Return on People. Hardward Business Review, 8 (71), 32-42.
Berggren, E., & Bernshteyn, R. (2007). Organizational transparency drives company performance. Journal of Management Development, 26(5), 411–417.
Beyer,K. & Leoński, W. (2016). HUMAN CAPITAL MANAGEMENT IN THE FIELD OF INTELLECTUAL CAPITAL MANAGEMENT, journal of positive management, 7(2), 46-54
Bhasin, Jaya (2014). Human Capital Management in Higher Education Institutions: A Case of University of Jammu, BVIMR Management Edge. Vol. 7 Issue 2, p7-18.
Bontis, N. (1998b), “Intellectual capital: an exploratory study that develops measure and models”, Management Decision, Vol. 36 No. 2, pp. 63-76.
Boon, C. Eckardt, R. Lepak, D.P. & Boselie, P. (2018). Integrating Strategic human capital and strategic human resource management, The International Journal of Human Resource Management, 29:1, 34-67, DOI: 10.1080/09585192.2017.1380063
Chatzkel, J.L. (2004) ‘Human capital: the rules of engagement are changing’, Lifelong learning in Europe, Vol. 9, No. 3, pp.139–145.
Chen, J., Zhu, Z. and Yuan Xie, H. (2004), "Measuring intellectual capital: a new model and empirical study", Journal of Intellectual Capital, Vol. 5 No. 1, pp. 195-212.
Creswell, J. W., Hanson, W. E., Clark, V. L. P., & Morales, A. (2007). Qualitative Research Designs: Selection and Implementation. The Counseling Psychologist, 35(2), 236–264.
Crook, T. R., Todd, S. Y., Combs, J. G., Woehr, D. J., & Ketchen, D. J., Jr. (2011). Does human capital matter? A meta-analysis of the relationship between human capital and firm performance. Journal of Applied Psychology, 96(3), 443–456. https://doi.org/10.1037/a0022147
Davenport, T. O. (1999) Human Capital: What it is and why people invest it, San Francisco, CA: Jossey Bass.
Elliott H. (1994). SHRM Best-Practices & Sustainable Competitive Advantage: A Resource-Based View. The Graduate Management Review, 37-43
Gates, S. and Langevin, P. (2010) ‘Human capital measures, strategy, and performance: HR managers’ perceptions’, Accounting, Auditing and Accountability Journal, Vol. 23, No. 1, pp.111–132.
González, Varela J. and Garazo García, T. (2006), "Structural relationships between organizational service orientation, contact employee job satisfaction and citizenship behavior", International Journal of Service Industry Management, Vol. 17 No. 1, pp. 23-50.
Hall, B. (2004) ‘Here comes: human capital management’, Training, Vol. 41, No. 3, pp.16–17.
Hayton, J.C. (2003) ‘Strategic human capital management in SMEs: an empirical study of entrepreneurial performance’, Human Resource Management, Vol. 42, No. 4, pp.375–391
Huque, Ahmed Shafiqul & Jongruck, Patamawadee (2020). Civil service reforms in Hong Kong and Thailand: similar goals, different paths, Public Administration and Policy, Volume 23 Issue 2 pp 111-123
Jamal, W. & Saif, M (2011), European Journal of Economics, Finance and Administrative Sciences,ISSN 1450-2275 Issue 34
Kucharþíková A., Tokarþíková E., Blašková M. (2015). Human Capital Management – Aspect of the Human Capital Efficiency in University Education. Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 177, 22 April 2015, Pages 48-60
Kvale, Steinar. (1996). Interviews: An Introduction to qualitative research interviewing Thousand Oaks, CA: Sage.
Kwon, K., & Rupp, D.E. (2012). High-performer turnover and firm performance: The moderating role of human capital investment and firm reputation. Journal of Organizational Behavior, Article first published online: 18 May 2012. 10.1002/job.1804.
Lawler, E.E. (2009) ‘Make human capital a source of competitive advantage’, Organizational Dynamics, Vol. 38, No. 1, pp.1–7.
Lin, C. Wang, C. Wang, Chen & Jaw, B. (2017). THE ROLE OF HUMAN CAPITAL MANAGEMENT IN ORGANIZATIONAL COMPETITIVENESS, SOCIAL BEHAVIOR AND PERSONALITY, 45(1), 81–92
Marrewijk,M & Timmers, J. (2003). Human Capital Management: New Possibilities in People Management, Journal of Business Ethics 44: 171–184
McGregor, J., Tweed, D. and Pech, R. (2004), "Human capital in the new economy: devil's bargain? Journal of Intellectual Capital, Vol. 5 No. 1, pp. 153-164.
Meszek w. (2015). Measurement of Human Capital in the Specificity of a Construction Enterprise. Procedia Engineering Volume 122, Pages 213-219
Mukhalipi, A. (2018). Human Capital Management and Future of Work; Job Creation and Unemployment: A Literature Review, Open Access Library Journal 05(09):1-17
Nalbantian, R., Guzzo, R.A., Kiefffer, D. and Doherty, J. (2004) Play to Strengths: Managing your Internal Labor Markets for Lasting Competitive Advantage, McGraw-Hill, New York, NY
Onuorah, A.N., Okeke, M.N. and Ikechukwu, I.A. (2019), “Compensation management and employee performance in Nigeria”, International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, Vol. 9 No. 2, pp. 384-398.
Ployhart, R. E., & Moliterno, T. P. (2011). Emergence of the human capital resource: A multilevel model. The Academy of Management Review, 36(1), 127–150.
Popa I., Dobrin C., Popescu D. and Draghici M. (2011). COMPETITIVE ADVANTAGE IN THE PUBLIC SECTOR. Theoretical and Empirical Researches in Urban Management Volume 6 Issue 4 pp 60-66
Ramírez ,Yolanda (2010),"Intellectual capital models in Spanish public sector", Journal of Intellectual Capital, Vol. 11 Iss 2 pp. 248 - 264
Russ, Meir (2014). Management, Valuation, and Risk for Human Capital and Human Assets Building the Foundation for a Multi-Disciplinary, Multi-Level Theory. Softcover reprint of the hardcover 1st edition 2014 ISBN 978-1-137-36094-6
Sikora Katina D., Zachary A T., Gerald Ferris R., (2016),"Reimagining overqualified human resources to promote organizational effectiveness and competitive advantage", Journal of Organizational Effectiveness: People and Performance, Vol. 3 Iss 1
Singh, D. (2019),“A literature review on employee retention with focus on recent trends”, International Journal of Scientific Research in Science and Technology, Vol. 6 No. 1, 425-431
Sinkovics, R. R., Penz, E., and Ghauri, P. N. (2008). Enhancing the Trustworthiness of Qualitative Research in International Business. MIR, 48(6), 689-714.
Teodoro, m. & Switzer, D. (2016). Drinking from the Talent Pool: A Resource Endowment Theory of Human Capital and Agency Performance, PUBLIC ADMINISTRATION AND THE DISCIPLINES, Volume76, Issue4, 564-575
Todd H. M, Parten D. S (2008). A Systems Engineering Approach to Address Human Capital Management Issues in the Shipbuilding Industry. Ms thesis, Department of systems engineering. Monterey, California. Naval Postgraduate School. 247 pp
Twining, J. (2000). A Naturalistic Journey into the Collaboratory: In Search of Understanding for Prospective Participants. Doctoral Dissertation, Denton: Texas Woman’s University
Whitaker, D. and Wilson, L. (2007) ‘Human capital measurement: from insight to action’, Organization Development Journal, Vol. 25, No. 3, pp.59–64.
Wright, P.M., Coff, R. and Moliterno, T.P. (2013), “Strategic human capital: crossing the great divide”, Journal of Management, Vol. 40 No. 2, pp. 353-370.
Wright, P., McMahan, G., McWilliams, A. (1994), "Human Resource as a Source of Sustained Competitive Advantage", International Journal of Human Resource Management,