کاوشی پدیدارشناختی درباب ماهیت عملکرد فردی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 نویسنده مسئول: دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

عملکرد فردی را می­توان مفهومی محوری در مدیریت منابع انسانی به‌شمار آورد. این تحقیق کنکاشی پدیدارشناختی حول این مفهوم است تا ماهیت و جوهره آن کشف و توصیف شود. دراین‌راستا از روش پدیدارشناسی که هدفش کشف ماهیت پدیده­ها است، استفاده شد. بدین‌منظور، مصاحبه پدیدارشناختی با ۱۶ نفر از کارکنان شاغل در ۴ سازمان مختلف انجام شد تا دریابیم برای این افراد مفهوم عملکرد فردی به چه معناست؟ تحلیل داده­های به‌دست‌آمده نشان داد مفهوم عملکرد فردی نزد مصاحبه­شوندگان دارای شش معنا و برساخته ذهنی مختلف بود: عملکرد یعنی نتیجه، عملکرد یعنی کنش فنی، عملکرد یعنی کنش اجتماعی، عملکرد یعنی تلاش، عملکرد یعنی توان ذهنی و عملکرد یعنی شخصیت. توجه به این امر که عملکرد فردی دارای معنای واحد نبوده و نسبیت معنایی بر آن حاکم است، می­تواند کارشناسان منابع انسانی را در افزایش اثربخشی ارتباطات یاری رساند. همچنین باتوجه‌به اینکه بسیاری از تصمیمات پرسنلی درمورد افراد، براساس برداشتی از عملکرد آنها اتخاذ می­شود، یافته­های این تحقیق می­تواند خوانندگان را در درک چرایی تصمیمات پرسنلی یاری رساند. تحقیق حاضر نیز می‌تواند مبنایی برای یک برنامه پژوهشی پدیدارشناختی درجهت کشف ماهیت پدیده­های مهم در مدیریت منابع انسانی باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Phenomenological Exploration of the Nature of Individual Performance

نویسندگان [English]

  • Hadi Aref 1
  • Sayyed Abbas Moradi Shirazi 2
1 PhD in HRM, Faculty of Management, University of Tehran, Iran
2 Corresponding author: PhD in HRM, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

Individual performance can be considered as a central concept in human resource management. This research is a phenomenological exploration of this concept in order to discover and describe its nature and essence. To this end, a phenomenological method, which is aimed at discovering the nature of phenomena, is used. In this regard, phenomenological interviews were conducted with 16 employees working in 4 different organizations to find out what the concept of individual performance mean to them. Analysis of the data revealed that the concept of individual performance conveyed six different meanings and mental conformation for the interviewees. They perceived performance as result, technical action, social action, effort, mental capacity, and personality. Consideration of the fact that individual performance did not mean the same for the interviewees, and that a semantic relativity is dominant, can help human resource experts increase the effectiveness of communication. Furthermore, since several personnel decisions on individuals are affected by their perceptions of the individual’s performance, the findings of this study can help readers understand why the employees’ decisions are made. The present study can also serve as a basis for a phenomenological research program to discover the nature of important phenomena in human resource management.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Individual performance
  • phenomenology
  • result
  • technical action
  • social action
  • effort
  • mental capacity
  • personality
زارع، سیدمحسن؛ شائمی برزکی، علی؛ انصاری، محمداسماعیل و ابزاری، مهدی (1397)، بررسی ابعاد اقتضایی نظام ارزیابی عملکرد کارکنان، فصلنامه پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، ش 34: 25 ـ 50.
زهاوی، دان (1392)، پدیدارشناسی هوسرل، مترجمان مهدی صاحبکار و ایمان واقفی، تهران: نشر روزبهان.
عارف، هادی؛ بودلایی، حسن و بیگی، وحید (1394)، پدیدارشناسی تجربه اخراج‌شدن از کار، نشریه عملی ـ پژوهشی مدیریت دولتی، دوره ۷،‌ ش 3: 573 ـ 594.
عارف، هادی؛ سیدجوادین، سیدرضا؛ پورعزت، علی‌اصغر و محمدی الیاسی، قنبر (1398)، ارزیابی عملکرد: عرصه تقابل معناها، فصلنامه علمی ـ پژوهشی مدیریت سازمان‌های دولتی، دوره 7، ش ۳: 29 ـ 44.
مبینی دهکردی، الهه و ابراهیمی، مسیح (1395)، تحلیل نقش نظام ارزشیابی عملکرد در بهره­وری سازمان با استفاده از نظریه داده‌بنیاد، فصلنامه پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، ش 25: 59 ـ 81.
محمدی الیاسی، قنبر (1387)، موضوع کارآفرینی به‌عنوان یک حوزه علمی، توسعه کارآفرینی، دوره 1، ش 1: 51 ـ 85.
 
Aguinis, H. (2014). Performance Management: 3rd Edition. Pearson Education Limited, Edinburgh Gate.
Argyris, C. (2005). Double-loop learning in organizations: A theory of action perspective in Smith, K. G., Hitt, M. A. (Eds). Great Minds in Management: The Process of Theory Development (pp. 261–279). Oxford University Press.
Borman, W. C., & Motowidlo, S. J. (1993). Expanding the criterion domain to include elements of contextual performance. In N. Schmitt & W. Borman (Eds.), Personnel selection in organizations (pp. 71–98). New York: Jossey-Bass.
Campbell, J. P., McCloy, R. A., Oppler, S. H., & Sager, C. E. (1993). A theory of performance. In E. Schmitt, W. C. Borman, & Associates (Eds.), Personnel selection in organizations (pp. 35–70). San Francisco: Jossey-Bass.
Giorgi, A. and Giorgi, B. (2008). Phenomenological psychology in C. Willig and W. Stainton Rogers (Eds.) The Sage Handbook of Qualitative Research in Psychology. London: Sage.
Holt, R., & Sandberg, J. (2011). Phenomenology and Organization Theory. In H. Tsoukas, & R. Chia, (Eds.) Philosophy and Organization Theory (pp. 215-249). United Kingdom: Emerald Group Publishing Limited.
Meyers, M.C., Kooij, D., Kroon, B. et al.(2019). Organizational Support for Strengths Use, Work Engagement, and Contextual Performance: The Moderating Role of Age. Applied Research Quality LifeL, 1-18.
Seidman, I. (2006). Interviewing as qualitative research: A guide for researchers in education and social sciences. (3rd ed.). New York: Teachers College.
Weber, M. (1949). Objectivity in Social Science and Social Policy. In The Methodology of the Social Sciences. Glencoe, IL: Free Press.
Wu, B. (2020). Government Performance Management in China: Theory and Practice. China Academic Library, Springer.