طراحی و تبیین الگوی جامع هوش مدیریتی (موردمطالعه: اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان قم)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 استاد گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

3 استادیار گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

4 استادیار گروه آموزشی برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

چکیده

در هزاره سوم، مزیت رقابتی سازمان­ها در میزان هوش ­و ­شایستگی نیروی ­انسانی آنها نهفته است. نظر به اینکه مدیریت در دستگاه آموزش­و­پرورش، نقش حساسی در پیشبرد اهداف آموزشی دارد، سرمایه­گذاری در تربیت مدیران، سودمندترین نوع سرمایه­گذاری است. براین‌اساس می­توان مفهوم هوش مدیریتی را به‌عنوان عاملی تأثیرگذار در موفقیت مدیران این سازمان نام برد. پژوهش حاضر با هدف طراحی و تبیین الگوی هوش مدیریتی در اداره‌کل­ آموزش­و­پرورش استان قم صورت گرفت. روش پژوهش اکتشافی و جامعه پژوهشی متشکل از مقالات چاپ‌شده در حوزه موضوعی هوش است. دراین‌راستا، تعداد 363 مقاله مورد بررسی دقیق قرار گرفت. در این تحقیق از روش فراترکیب جهت بررسی تحقیق­های پیشین و تحلیل آنها؛ از تحلیل عاملی اکتشافی و نظرات خبرگان برای تأیید روایی و سنجش مدل تحقیق و درنهایت از فن­های تحلیل­مسیر و SEM به‌وسیله­ نرم­افزار اسمارت­پی.­ال.­اس. برای تأیید روایی و برازش مدل تأیید‌شده نهایی، استفاده شد. یافته‌های پژوهش­ حاکی از آن است که تعداد 45 مقوله در بررسی اسناد و داده­های ثانویه درارتباط‌با موضوع هوش مدیریتی، در پنج گروه دانش، مهارت، ارزش و نگرش، توانایی و ویژگی شخصیتی طبقه­بندی شده و میزان عددی هریک از مؤلفه­ها بین مدیران متفاوت است؛ به‌طوری­که بیشترین تأکید بر مؤلفه مهارت و کم‌ترین تأکید بر مؤلفه توانایی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing and Explaining a Comprehensive Model for Managerial Intelligence (Case Study: Central Office of Education of Qom Province)

نویسندگان [English]

  • mohammad mahdi najafi shahreza 1
  • seyed Ali Akbar Ahmadi Ahmadi 2
  • seyed mohammad hossein Kamani 3
  • masoud geramipour 4
1 PhD candidate in public administration, Payam Noor University, Tehran, Iran
2 Full professor at the Department of Management, Payam Noor University, Tehran, Iran
3 Assistant professor of management, Payam Noor University, Tehran, Iran
4 Assistant professor at the Department of Curriculum Designing, Kharazmi University, Tehran, Iran
چکیده [English]

In the third millennium, the competitive advantage of organizations depends on the level of intelligence and competence of their human resource. As the management of the educational system plays a critical role in reaching the educational goals, investing in the training of managers is the most profitable one. Hence, the concept of managerial intelligence can be regarded as an effective factor in the success of managers. This research is aimed at designing and explaining a model of managerial intelligence in the Central Office of Education in Qom province. This is an exploratory research whose population consists of published articles in the field of intelligence. Accordingly, 363 articles were carefully studied. Meta-synthesis method was used to review and analyze previous research. Exploratory factor analysis and expert opinions were employed to verify the validity and measurement of the research model, and path analysis techniques and SEM using SmartPLS software were used for verifying the validity and reliability of the model. The study of documents and secondary data related to the subject of managerial intelligence led to 45 categories classified into five groups of knowledge, skills, values, attitudes, capability and personality traits. The numerical values of the component were different among the managers. The most emphasis was given to the component of skills, and the least emphasis was on capability.

کلیدواژه‌ها [English]

  • intelligence
  • managerial intelligence
  • educational managers
  • meta-synthesis method
آقاسیدحسینی، سیدرضا (1394)، رابطه هوش مدیریتی با استخدام
مدیران در شرکت­های بین­المللی، تیم مشاوران مدیریت ایران.
احمدی، امید؛ کمالیان، امین­رضا؛ یعقوبی، نورمحمد و قاسمی، محمد (1397)، ارائه الگوی جامع تعیین و استقرار بهسازی عملکردکارکنان با رویکرد فراترکیب، پژوهش­های مدیریت منابع انسانی، 4 (34): 79 ـ 103.
احمدی، سیدعلی‌اکبر؛ سبحانی‌فر، محمدجواد؛ فاضلی کبریا، حامد و درویش، حسن (1393)، طراحی و تبیین الگوی مفهومی شایستگی­های منابع انسانی در نهج‌البلاغه، مطالعات راهبردی بسیج، سال 17، ش 64: 27 ـ 51.
احمدی، علی؛ ستوده، حسین و آیت، مسرت (1397)، تأثیر زیرساخت فناوری اطلاعات بر بهبود عملکرد سازمانی در اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان چهارمحال و بختیاری با نقش میانجی هوش سازمانی، پایان­نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه پیام‌نور شاهین­شهر.
اشمیت، ریچارد (1375)، مفاهیم اساسی و شیوه های مطالعه رفتار و یادگیری حرکتی، ترجمه سیدمحمدکاظم واعظ‌موسوی. تهران: انتشارات دانشگاه امام حسین(ع).
اویسی، عاطفه (1396)، بررسی سهم و نقش هوش‌های چندگانه در پیش­بینی تفکر خلاق دانش­آموزان، نهمین کنفرانس بین­المللی روان‌شناسی و علوم اجتماعی، تهران.
ایزدی، نادیا؛ پورکیانی، مسعود؛ شیخی، ایوب و بیگ­زاده­ عباسی، فرزانه (1397)، مطالعه اثر هوش فرهنگی و خصیصه­های شخصیتی بر عملکرد شغلی کارکنان با میانجی­گری سازگاری میان­فرهنگی، چشم‌انداز مدیریت دولتی، ش 33: 15 ـ 22.
بازرگان، عباس (1387)، مقدمه­ای بر روش­های تحقیق کیفی و آمیخته (رویکردهای متداول در علوم رفتاری)، تهران: نشر دیدار.
باقری، خسرو (۱۳۸۸)، نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، تهران: انتشارات مدرسه.
باقری، صدیقه؛ پرهیزگار، محمدمهدی؛ باقری، سیدمحمد و کریمی، اوژن (1397)، شناسایی عوامل مؤثر بر کاهش تخریب خدمات کارکنان با استفاده از روش فراترکیب، مدیریت سازمان­های دولتی، دوره 6، ش 4: 17 ـ 32.
باقری، مسعود؛ امیری، آتنا و نمازیان، مریم (1392)، بررسی رابطه بین هوش معنوی با خلاقیت و انگیزه پیشرفت،کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب­وکارهای دانشگاهی، دانشگاه مازندران.
باقری، مسلم؛ کیانی، مهرداد و ابراهیمی، ابوالقاسم (1395)، طراحی مدلی برای شناسایی فعالیت­های قابل برون‌سپاری در دانشگاه­ها (مورد مطالعه: دانشگاه شیراز)، چشم‌انداز مدیریت دولتی، ش 27: 24 ـ 49.
بژگول، سپهر؛ فاریابی، محمد؛ صنوبر، ناصر و کرمی، اژدر (1394)، مطالعه مفهومی ارزش­گذاری برند (با رویکرد ارائه مدلی جامع)، پایان­نامه کارشناسی ارشد مدیریت، دانشگاه تبریز.
پیل بالا، الهام و تمنایی­فر، محمدرضا (1394)، بررسی رابطه هوش معنوی و دینداری با سبک‌های پردازش هویت در دانشجویان، پایان­نامه کارشناسی ارشد آموزش روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه کاشان.
تاجیک­زاده، احمد (۱۳۹۱)، بررسی رابطه هوش و حافظه با یکدیگر و تأثیرات آنها بر آموزش و یادگیری ریاضیات، روان­شناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، ش18: ۹۰ ـ ۸۰.
تندسته، رضا؛ صفرزاده، حسین و رحیمی، اعظم (1392)، بررسی تأثیر هوشمندی رقابتی بر عملکرد کسب‌وکار؛ مطالعه موردی کارشناسان و مدیران صنایع غذایی استان تهران، پایان­نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
جعفری، پریوش و فقیهی، علی‌رضا (1388)، میزان مؤلفه­های هوش سازمانی در سازمان پژوهش و برنامه­ریزی آموزشی، دانش و پژوهش در علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، ش 23: 25 ـ 46.
جلالی، ریحانه؛ رسول­زاده، سیدکاظم و آزاد فلاح، پرویز (1389)، مقایسه هوش، رشد اجتماعی و سبک‌های دلبستگی کودکان کار و عادی، پایان­نامه کارشناسی ارشد روان‌شناسی، دانشگاه تربیت مدرس.
خاکی، غلامرضا (1390)، روش تحقیق با رویکردی به پایان­نامه نویسی، تهران: نشر بازتاب.
خدامیان، مریم؛ پورسلطانی زرندی، حسین و آقایی، نجف (1396)، ارتباط هوش سیاسی و رفتار سیاسی با عملکرد کارکنان روزنامه­های ورزشی، پایان­نامه کارشناسی ارشد آموزش مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام‌نور البرز.
خلیلی، مهدی و شریفی، اصغر (1395)، بررسی رابطه بین هوش چندگانه گاردنر و تیپ شخصیتی مدیران با فرسودگی شغلی آنان در مدارس شهرستان زاهدان، کنفرانس بین‌المللی مدیریت و اقتصاد مقاومتی.
خنیفر، حسین؛ میرزایی، نقی؛ پریشانی، علی و پوربهروزان، علی (1397)، آسیب­شناسی پژوهش­های داخلی در زمینه مسئولیت پایداری اجتماعی یا رویکرد فراترکیب، مدیریت سازمان­های دولتی، دوره 6، ش 3: 22 ـ 39.
خوش­طینت، بهناز و شاه­آبادی، ابوالفضل (1397)، تأثیر هوش بازاریابی و هوش کسب­وکار بر کسب مزیت رقابتی در صنعت توزیع دارو با در نظر داشتن نقش تعدیلگر هوش رقابتی، راهبردهای بازرگانی، سال 25، ش 11: 39 ـ 52.
دانایی­فرد، حسن؛ الوانی، سیدمهدی و آذر، عادل (1386)، روش­شناسی پژوهش کمی در مدیریت: رویکردی جامع، تهران: نشر اشراقی.
درگاهی، حسین؛ رحمانی، حجت؛ بیگدلی، زهرا؛ جوادی قلعه، اسماعیل و یوسف‌زاده، نگار (1394)، هوش مدیریت: یک مطالعه مروری نظام‌مند بر روی مدیران آزمایشگاه‌های بالینی، آزمایشگاه و تشخیص، ش 27: 26 ـ 50.
درویشی، امیر؛ عبدی، علی و سعیدی­پور، بهمن (1397)، بررسی رابطه بهزیستی روان‌شناختی و شایستگی حرفه­ای با رضایت شغلی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان قصرشیرین، پایان­نامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی، دانشگاه پیام‌نور کرمانشاه.
دلاور، علی (۱۳۸۹)، مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم رفتاری، چاپ هشتم، تهران: انتشارات رشد.
دوستار، محمد (۱۳۸۲)، ابعاد هوش هیجانی، مدیریت و توسعه، ش ۱۸: 19 ـ 37.
دیبایی صابر، محسن؛ عباسی، عفت؛ فتحی، کوروش و صفایی موحد، سعید (1395)، تببین مؤلفه­های شایستگی حرفه‌ای معلمان و تحلیل جایگاه آن در اسناد بالادستی آموزش‌وپرورش ایران، پژوهش­های آموزش و یادگیری، دوره­  13، ش2، پیاپی 24: 22 ـ 38.
رحمانی، نیره؛ پورکریمی، جواد؛ دیالمه، نیکو و خنیفر، حسین (1397)، مؤلفه­های رهبری حکمت محور: یک مطالعه فراترکیب، مدیریت سازمان­های دولتی، دوره 7، ش 1: 48 ـ 60.
رستگار، عباسعلی؛ فارسی‌زاده، حسین و دهقانی سلطانی، مهدی (1394)، تبیین اثر هوش ساختاری سازمانی بر کسب مزیت رقابتی: نقش میانجی هوش رقابتی، تحقیقات بازاریابی نوین، ش 26: 49 ـ 62.
رشیدی، سعید (۱۳۸۸)، بررسی تأثیر هوش عاطفی مدیران بر فرهنگ سازمانی یادگیرنده در شرکت پست شهر تبریز، پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب.
زارعی، عظیم؛ سیاه­سرائی کجوری، محمدعلی؛ فارسی­زاده، حسین و دهقانی سلطانی، مهدی (1393)، تأثیر هوش سازمانی بر عملکرد سازمان با بهره­گیری از ظرفیت­های بازاریابی، پژوهش­نامه­ی مدیریت اجرایی، سال هفتم، ش 13: 13 ـ 27.
زردشتیان، شیرین؛ حسینی، مریم و کریمی، جواد (1397)، تبیین رابطه هوش معنوی و پرخاشگری با ملاحظه نقش میانجی تاب­آوری در بین کنگ­فوکاران آسیایی، مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، دوره 5، ش 1.
سبک­رو، مهدی؛ اصفری شاد، فرانک؛ رحیمی، ابراهیم و عباسی­رستمی، نجیبه (1397)، بررسی تأثیر هوش تجاری بر ساختار نوآوری باز، آینده­پژوهی مدیریت، سال 29، ش 113.
ستاری قهفرخی، مهدی و زمانیان، علی‌رضا (1392)، ارزیابی وضعیت هوش سازمانی در شهرداری­های مازندران، مدیریت شهری، ش 31: 11 ـ 28.
ستاری قهفرخی، مهدی (1385)، بررسی رابطه بین هوش سازمانی و فرهنگ سازمانی، پایان­نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.
ستاری قهفرخی، مهدی (۱۳۸۹)، رابطه بین زیرسیستم مدیریت دانش در سازمان یادگیرنده و هوش سازمانی، اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش.
سرمد، زهره؛ حجازی، الهه و بازرگان، عباس (1378)، روش­های تحقیق در علوم رفتاری، تهران: نشر آگاه، چاپ دوم.
سعیدی، رضا؛ حسن­زاده، علی‌رضا؛ الهی، شعبان و عابسی، مسعود (1397)، فراتحلیل ارتباط بین اکوسیستم کسب­وکار دیجیتال، اکولوژی خلق ارزش و اکوسیستم اسمک، پژوهش­های مدیریت در ایران، دوره 22، ش 1.
سکاران، اوما، (1388)، روش­های تحقیق در مدیریت، ترجمه محمود شیرازی و محمد صائبی ، تهران: مؤسسه آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه­ریزی، چاپ ششم.
سلطانی، ایرج (1388)، هوش شش‌گانه؛ ابزار رهبری هوشمند، ماهنامه تدبیر، ش 210: 25 ـ 43.
سهرابی، بابک؛ خلیلی، احمد و رودی، امیر (1396)، کشف ویژگی­های حوزه­های تحقیقاتی نوظهور با استفاده از روش فراترکیب، سیاست علم و فناوری، سال نهم، ش 4: 29 ـ 36.
سهرابی، بابک؛ یزدانی، حمیدرضا و اعظمی، امیر (1390)، آسیب‌شناسی پژوهش­های انجام‌شده در مدیریت اسلامی با رویکرد فراترکیب، چشم­انداز مدیریت دولتی، ش 6: 32 ـ 46.
سهرابی، فرهاد (۱۳۸۷)، مبانی هوش معنوی، سلامت روان، سال اول، ش اول: 25 ـ 36.
سیف نراقی، محمد و نادری، علی (۱۳۸۹)، روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، تهران: انتشارات ارسباران.
سیف، علی‌اکبر (۱۳۸۶)، روان‌شناسی پرورشی، تهران: نشر آگاه.
سیف، علی‌اکبر (۱۳۸۷)، اندازه­گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی، تهران: نشر دوران.
سیف، علی‌اکبر (۱۳۸۹)، روان‌شناسی پرورش نوین: روان‌شناسی یادگیری و آموزش، ویراست ششم، تهران: انتشارات دوران.
شاملو، سعید (۱۳۹۱)، روان‌شناسی بالینی، تهران: انتشارات رشد.
شریفی، حسن‌پاشا (۱۳۸۴)، مطالعه مقدماتی بر نظریه هوش­های چندگانه، نوآوری آموزشی، ش ۱۱، سال چهارم: 32 ـ 47.
شریفی، حسن‌پاشا (۱۳۸۸)، اصول روان­سنجی و روان­آزمایی، تهران: انتشارات رشد.
شمس مورکانی، غلامرضا؛ مشایخی، منصوره و سلیمانی، سعید (1393)، تبیین نقش هوش سازمانی در ارتقای عملکرد سازمانی: مطالعه موردی مدیران دبیرستان­های شهر تهران، روان‌شناسی تربیتی، ش31، سال دهم: 35 ـ 52.
شیرزاد، شهره؛ صفایی، طیبه و مولانا، ناصره (1390)، بررسی رابطه هوش اجتماعی مدیران و سرمایه اجتماعی دانش­آموزان دختر دبیرستان­های شهر ارومیه، پایان­نامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
صالح‌نژاد، سیدعبدالله (1397)، فراترکیب مطالعات منزلت کارکنان در ایران، پژوهش­های مدیریت منابع انسانی، 2(32): 75 ـ 100.
صبوری کناری، زهره و کیانی، غلامرضا (1397)، ارزیابی معلمان زبان انگلیسی مازندران براساس مدل رسمی عمومی فعلی و مدل جدید توسعه یافته خاص، پایان­نامه کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی، مؤسسه آموزش عالی خزر، مازندران.
ظریف منادی، مهدی؛ اسماعیل­زاده ­قندهاری، محمدرضا و فهیم دوین، حسن (1395)، بررسی هوش­های چندگانه و موفقیت تدریس دبیران تربیت بدنی مدارس متوسطه مشهد، پنجمین همایش پژوهش­های نوین در علوم و فناوری.
عباسی، عباس؛ علی‌محمدلو، مسلم و کریمی، زهرا (1397)، عوامل طراحی مدلی برای سنجش میزان مهارت­های مدیران در سطوح مختلف سازمانی، مطالعات مدیریت، سال 27، ش 87.
عباسی­نژاد، احمد (1396)، تبیین جایگاه نظام شایسته­سالاری در مدیریت منابع انسانی، نخستین کنفرانس بین‌المللی توسعه و ترویج علوم انسانی در جامعه.
علیزاده فلک‌دهی، فرشته؛ تابان، محمد و ویسه، مهدی (1397)، بررسی تأثیر شایستگی بین‌فرهنگی بر هویت‌دینی با تبیین نقش هوش‌استراتژیک (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه ایلام)، پایان­نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه ایلام.
قاسمی، سمیرا؛ نظری، محسن و خانلری، امیر (1392)، بررسی تأثیر به‌کارگیری آمیخته بازاریابی و تصویر شرکت بر ارزش ویژه برند مبتنی‌بر مشتری در صنعت نرم‌افزار، پایان­نامه کارشناسی ارشد مدیریت، مؤسسه آموزش عالی البرز.
قربانی، محسن؛ ربیعی، علی و شادرخ، علی (1390)، بررسی تأثیر هوشمندی رقابتی در صنعت فرش دستباف ایران، پایان­نامه کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، مؤسسه آموزش عالی کار.
قره­چه، منیژه؛ روستا، احمد؛ عزیزی، شهریار و جاویدانی، مسعود (1395)، مفهوم­پردازی استراتژی فروش برند در صنعت محصولات مصرفی تندگردش، تحقیقات بازاریابی نوین، دوره 6، ش 3: 32 ـ 44.
کاملی، علی­رضا؛ یزدانی، حمیدرضا؛ نجات، سهیل و نیکخواه­کیارمش، روح‌الله (1397)، طراحی مدل مفهومی مطلوب برای افزایش سازگاری شغلی و هوش فرهنگی کارکنان، پژوهش­های مدیریت در ایران، دورة 22، ش 1: 22 ـ 36.
کرباسچی، محمدرضا؛ افتخارزاده، فرهاد و دوایی، مهدی (1391)، بررسی میزان تأثیر بازی بر هوش و خلاقیت دانش­آموزان ابتدایی منطقه سه شهر تهران، پایان­نامه کارشناسی ارشد آموزش مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
کرسول، جان و ویکی،‌ پلانوکلارک (1387)، روش‌های تحقیق تلفیقی، ترجمة عباس زارعی و محسن نیازی، تهران: نشر ثامن‌الحجج.
گلرد، پروانه (1396)، تأثیر سرمایه فکری بر کارآفرینی راهبردی با نقش میانجی هوش سازمانی، مدیریت منابع در نیروی انتظامی، دوره 12: 25 ـ 39.
گودرزی، محمدرضا و سلطانی، ایرج (1397)، ارائه مدل شاخص­های شایستگی مدیران در سازمان­های آموزشی (مورد مطالعه: دانشگاه پیام نور)، جامعه­شناسی آموزش‌وپرورش، ش 7.
مارنات، گری گراث (۲۰۰۳)، راهنمای سنجش روانی، ترجمه حسن پاشا شریفی و محمدرضا نیکخو، تهران: انتشارات رشد، جلد اول.
مبینی دهکردی، علی (1390)، معرفی طرح­ها و مدل­ها در روش تحقیق آمیخته، نشریه راهبرد، ش 60، سال 20: 22 ـ 43.
محجوب، محمدابراهیم (1383)، عملکرد وظیفه­ای برتر: هوش فرهنگی، گزیده مدیریت، ش 43: 94 ـ 96.
محمدی، قدرت­الله؛ سلیمی، قاسم و محمدی، مهدی (1397)، فراترکیب پژوهش­های انجام‌شده درزمینة سیاست اخلاقی مدیران ازمنظر آموزه­های اسلامی، مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره 16، ش 3.
محمدیان، بهزاد؛ زارعی متین، حسن؛ باباشاهی، جبار و یزدانی، حمیدرضا (1396)، تبیین فرایند شکل­گیری رهبری متواضعانه در کسب­وکار با رویکرد فراترکیب، پژوهش­نامه مدیریت تحول، سال نهم، ش 1: 12 ـ 29.
محمدی­فر، غلامرضا (1387)، تحلیل محتوای کمی و کیفی، تهران: نشر پیام پژوهش.
مختاری دینانی، مریم؛ کوزه­چیان، هاشم؛ امیری، مجتبی؛ احسانی، محمد و نظریان، عباس (1392)، طراحی و تبیین الگوی بهینه هوشمندی­های موردنیاز رهبری اثربخش مدیران ورزشی، رساله دکتری تخصصی مدیریت ورزشی، دانشگاه تربیت مدرس.
مرادی، حمیرا و مالمیر، آمنه (1396)، بررسی رابطه هوش عقلانی، هوش هیجانی و هوش معنوی بر عملکرد کارکنان زیر عنوان درصورت نیاز، کنفرانس بین‌المللی مدیریت.
مرتضایی، علی؛ نظری شیرکوهی، سلمان؛ سنگری، محمدصادق و رزمی، جعفر (1397)، بررسی تأثیر شایستگی هوش تجاری بر فرایند مدیریت ارتباط با مشتری ، مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه تهران، دوره 10،  ش 1.
مؤمنی ­پیری، سجاد؛ شعبانی­بهار، غلامرضا و عرفانی، نصراله (1397)، تدوین مدل اندازه­گیری توسعه سازمانی براساس هوش سازمانی فدراسیون های ورزشی جمهوری اسلامی ایران، مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، دوره پنجم، ش 2.
میرباقری، میرناصر و شایان، داوود (1395)، بررسی تأثیر هوش چندگانه و کیفیت تصمیم­گیری مدیران بر نوآوری استراتژیک در اداره‌کل گمرک شهرستان آستارا، کنفرانس بین‌المللی مدیریت و حسابداری.
نظری، محسن و دستار، حسین (1397)، عوامل تعیین‌کنندة تصویر قیمتی فروشگاهی: رهیافت فراترکیب، تحقیقات بازاریابی نوین، سال 8، ش 1.
نوروزی، ناصر؛ الهی، شعبان؛ حسن­زاده، علی‌رضا و حاجی حسینی، حجت (1394)، طراحی مدل ارزیابی سازگاری ابزارهای سیاستی با نهادهای علم و فناوری؛ مطالعه موردی: قانون حمایت از شرکت‌‌های دانش‌بنیان، رساله دکتری تخصصی سیاست­گذاری علم و فناوری، دانشگاه تربیت مدرس.
ودادی، احمد و عباسعلی­زاده، منصوره (1386)، جایگاه انواع هوش در موفقیت مدیران در عرصه جهانی، پنجمین کنفرانس بین­المللی مدیریت.
وظیفه­دوست، حسین و قاسمی، فاطمه (1387)، رویکردها و کاربردهای هوشمندی رقابتی، مجله تدبیر، ش 197: 14 ـ 17.
ولیان، حسین (1398)، طراحی مدل اینرسی توانمندسازی منابع انسانی اداره راه و شهرسازی استان گلستان، پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، 4(11): 39 ـ 84.
هاشمی، سیدعلی‌اکبر (1397)، شناسایی و طبقه­بندی عوامل توسعه داشبورد سازمانی با منطق هوش تجاری جهت ارزیابی راهبردهای اقتصاد مقاومتی، پژوهش­های مدیریت راهبردی، سال بیست‌وچهارم، ش 70: 33 ـ 42.
هاشمی، سیدعلی­اکبر؛ دارایی، محمدرضا؛ الوداری، حسن و رازینی، روح‌الله (1397)، طراحی مدل توسعه داشبورد سازمانی با منطق هوش تجاری، مدیریت سازمان­های دولتی، دوره 6، ش 3.
هاشمی، صدیقه­سادات (1396)، تأثیر هوش عاطفی ستادهای شخصی فرماندهان پلیس بر موفقیت آنها در ایفای نقش‌های بین‌فردی، مدیریت منابع در نیروی انتظامی، سال پنجم، ش 1: 16 ـ 27.
یزدان­پناه، عنایت­اله؛ اعظم &sh