طراحی الگوی مسئولیت اجتماعی مدیریت منابع انسانی در صنعت برق

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 نویسنده مسئول:دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی دانشگاه خوارزمی

2 دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی

3 استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی

چکیده

      علی­رغم پیشرفت­های چشمگیر در حوزه مدیریت منابع انسانی، مسئولیت اجتماعی مدیریت منابع انسانی هنوز مغفول مانده است. پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی مسئولیت اجتماعی مدیریت منابع انسانی در صنعت برق اجرا شده است. روش تحقیق به‌صورت کیفی و مبتنی‌بر نظریه­پردازی داده­بنیاد نظام‌مند است. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه­های عمیق نیمه‌ساختاریافته استفاده شده و تجزیه‌وتحلیل اطلاعات به روش کدگذاری انجام گرفت. نمونه‌گیری به روش نظری و با بهره­مندی از تکنیک­های هدف‌مند و گلوله برفی انجام شد. به‌این‌منظور ضمن انجام مصاحبه باز با 15 نفر از مدیران و معاونین و رؤسای گروه­های منابع انسانی صنعت برق، مجموعه­ای از مضامین اولیه طی فرایند کدگذاری باز گردآوری و از آنها مقوله­هایی استخراج شد. سپس در مرحله کدگذاری محوری، پیوند میان این مقوله­ها زیر عناوین شرایط علّی، پدیده محوری، راهبردها ، شرایط زمینه­ای، شرایط مداخله­گر و پیامدها تعیین شد. با تحلیل مصاحبه­های انجام‌شده در مرحله اول، 172 کد اولیه به&z

عنوان مقاله [English]

Designing a model of social responsibility for human resource management in the electricity industry

نویسندگان [English]

  • Zeinab Bagherinezhad 1
  • Bizhan Abdullahi 2
  • Akbar Hassanpour 3
  • Said J’afarinia 3
1 Corresponding author: PhD candidate in HRM, Kharazmi University
2 Associate professor at Kharazmi University.
3 Assistant professor at Kharazmi University.
چکیده [English]

Despite significant advances in human resource management, the social responsibility of human resource management is still neglected. The present study aims to design a model of social responsibility for human resource management in the electricity industry. The research method is qualitative and based on systematic data theorizing. Semi-structured in-depth interviews were used to collect data and coded data analysis was performed. Sampling was done by theoretical method using targeted techniques and snowballs. For this purpose, while conducting open interviews with 15 managers, deputies and heads of human resources departments of the electricity industry, a set of basic themes was collected during the open coding process and categories were extracted from them. Then, in the axial coding stage, the relationship between these categories was determined under the headings of causal conditions, axial phenomena, strategies, ground conditions, intervening conditions and consequences. By analyzing the interviews conducted in the first stage, 172 initial codes to & z

کلیدواژه‌ها [English]

  • social responsibility
  • human resource management
  • electrical power industry
  • systematic grounded theory
استراوس، آنسلم و کوربین، جولیت (1390)، اصول روش تحقیق کیفی: نظریۀ مبنایی، رویه­ها و روش­ها، ترجمه بیوک محمدی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
جمشیدیان، محمدامین (1395)، تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر رضایت شغلی در بانک رفاه شهر اراک، مجله نخبگان علوم و مهندسی، 1(2): 20 ـ 29.
دانایی‌فرد، حسن و اسلامی، آذر (1390)، ساخت نظریه بی­تفاوتی سازمانی: کاربرد استراتژی پژوهشی نظریه داده‌بنیاد در عمل، تهران: دانشگاه امام صادق(ع).
دانایی‌فرد، حسن و امامی، سیدمجتبی (1386)، استراتژی­های پژوهش کیفی: تأملی بر نظریه­پردازی داده‌بنیاد، اندیشۀ مدیریت راهبردی، 1(2): 97 ـ 69.
رفیعی، مهدی (1395)، نقش تعهد سازمانی کارکنان بر مسئولیت اجتماعی شرکت­ها، فصلنامه مطالعات مدیریت و کارآفرینی، 2(1): 92 ـ 100.
سلطان‌زاده، وحید؛ قلاوندی، حسن و سیدعباس‌زاده، میرمحمد (1394)، روابط ساده و ترکیبی بین جامعه‌پذیری سازمانی و مسئولیت­پذیری اجتماعی (مطالعه موردی کارکنان دانشگاه ارومیه)، فصلنامه علمی ـ پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 6 (1): 167 ـ 189.
فرهی، علی؛ پورسعید، سیدمسعود و شعبانی، محسن (1396)، به‌کارگیری نیروهای متخصص در پست­های متناسب با تخصص­های آنان، فصلنامه پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، 9(1): 100 ـ 75.
مجیبی، تورج و نبوی، فرشته (1393)، رابطه بین سرمایه اجتماعی و مسئولیت اجتماعی (مطالعه موردی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه)،  فصلنامه مدیریت، 11(36): 31 ـ 39 .
مؤذن جمشیدی، میرهادی؛ حسن‌زاده، محمدصادق و حق‌بیان، طاهره (1393)، بررسی ارتباط درک مسئولیت اجتماعی سازمان و رضایت شغلی کارکنان دانشگاه، کنفرانس بین­المللی مدیریت در قرن 21.
میرمحمدی، سیدمحمد و رجایی، هادی (1393)، رابطه رهبری تحول­آفرین و مسئولیت اجتماعی سازمان، فصلنامه علمی ـ پژوهشی مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 23(74): 1 ـ 19.
نویدی نکو، رضا؛ آریان‌فر، خسرو و هنرمند، هانی (1391)، بررسی عوامل مؤثر بر اثربخشی سازمانی ازمنظر مسئولیت اجتماعی سازمانی، فصلنامه پژوهش­های مدیریت، 23(97): 43 ـ 54.
هادوی‌نژاد، ؟؟؟؟؛ دانایی‌فرد، حسن؛ آذر، عادل و خائف الهی، احمد (1389)، کاوش فرایند رفتارهای منافقانه در ارتباطات بین‌فردی در سازمان با استفاده از نظریه داده‌بنیاد، اندیشهمدیریتراهبردی، 4(1): 81  ـ 130.