ارایهی مدل انتخاب راهبرد مدیریت دانش در سازمانها با رویکرد فرایند تحلیل شبکهای
چکیده
بهمنظور اطمینان از پیادهسازی موفق مدیریت دانش در سازمان، مسألهی مهم در وهلهی نخست، انتخاب و ارزیابی راهبرد مدیریت دانش مطلوب است که باید بر مبنای چارچوبی متناسب بنا نهاده یا تجدید ساختار شود و غالباً میبایست تعداد زیادی از عوامل و معیارهای سازمانی را مد نظر قرار دهد. بهطور معمول، برای ارزیابی و بررسی عوامل و مؤلفههای تدوین راهبرد از مدل تحلیل نقاط قوت و ضعف، فرصتها و تهدیدها ((SWOT استفاده میشود و با توجه به موزون بودن عوامل و اهمیت نسبی آنها از روش تحلیل شبکهای (ANP) استفاده شده است. برخلاف بسیاری از روشهای تصمیمگیری چندمعیاره(MCDM) که بر فرض استقلال معیارها و گزینهها متکی هستند، فرایند تحلیل شبکهای میتواند ازطریق تعاملی نظامیافته، با همهگونه وابستگی بین معیارها و گزینهها، پاسخهایی بهمراتب بهتر و دقیقتر از سایر روشهای تصمیمگیری چندمعیاره عرضه کند و با توجه به برخورداری از این نوع مزیت، در این مقاله با تلفیق دو روشSWOT و ANP چارچوب مؤثری بهمنظور کمک به سازمانهایی که بهدنبال ارزیابی و انتخاب دانش هستند توسعه داده شده است. مطالعهی انجامشده در سازمانِ مورد بررسی نشان داد که مطلوبترین هدف افزایش قابلیتهای رهبری سازمان بوده و راهبرد بهبود نظام انگیزش و ارتباطات، بهبود روابط با کارکنان و تخصصیشدن در یک یا چند خدمت خاص بهعنوان برترین راهبرد مدیریت دانش در سازمان میباشد.