ویژگی‌های شغلی دبیران و رابطه‌ی آن با توانمندسازی

چکیده

این تحقیق به‌منظور شناخت ویژگی‌های شغلی دبیران و رابطه‌ی آن با توانمندسازی دبیران دبیرستان‌های دخترانه‌ی شهر تهران پایه‌ریزی و اجرا شده است. نوع تحقیق توصیفی است و کلیه‌ی مدیران و دبیران دبیرستان‌های یادشده، جامعه‌ی آماری این تحقیق بوده‌اند که تعداد 292 نفر از آن‌ها از طریق فرمول برآورد حجم نمونه‌ی کوکران و با روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای به صورت تصادفی به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. با توجه به اهداف تحقیق، برای گردآوری اطلاعات، پرسش‌نامه‌ی توانمندی وتن و کمرون و پرسش‌نامه‌ی محقق ساخته‌ی ویژگی‌های شغل مورد استفاده قرار گرفته است. روایی محتوایی و صوری ابزار، براساس نظرات متخصصان و صاحب‌نظران تأیید شد و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ به‌میزان 92/0 برای پرسش‌نامه‌ی توانمندسازی و 73/0 برای پرسش‌نامه‌ی ویژگی‌های شغل محاسبه گردید. از روش‌های آمار توصیفی و استنباطی و استفاده از نرم‌افزار آماری spss، داده‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌های تحقیق نشان داد که: 1- براساس تحلیل عاملی، ویژگی‌های شغلی مطرح‌شده در مدل هاکمن و اولدهام، به دو عامل قابل کاهش هستند. 2- پاسخ‌گویان، ویژگی‌های شغلی مطرح‌شده در مدل یادشده را برای شغل معلمی در سطح نسبتاً بالایی ارزیابی نموده‌اند. 3- بین نظرات مدیران و معلمان در مورد ویژگی‌های شغل معلمی تفاوت معناداری وجود دارد. 4- معلمانِ مورد مطالعه، توانمندیِ روان‌شناختی خود را در سطح بالایی ارزیابی نموده‌اند و بالأخره، بین ویژگی‌های شغل معلمی و توانمندی روان‌شناختی دبیران، رابطه‌ی مثبت و معنادار وجود دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Teachers' Job Characteristics and Its Relationship with Empowerment

چکیده [English]

The main goal of this research is exploring job characteristics of teachers at girls schools in Tehran. The target population of this study contained all principals and teachers of girls high schools, which consisted of 292 subjects selected by random multi-stage method. Two types of questionnaires were applied for collecting the necessary data, including psychological empowerment test of Whitten and Cameron and job characteristics questionnaire designed by the researcher based on Hackman and Oldham test. The content validity and face validity of the tools were confirmed by experts and their reliability were calculated as 0.92 (for psychological empowerment questionnaire) and 0.75 (for job characteristics questionnaire) respectively. Statistical data was analyzed by referential and descriptive statistical processes with SPSS. The findings indicated that: 1) Based on factor analysis, job characteristics of Hackman and Oldham model could be narrowed down into two factors. 2) Principals and teachers in the sample group, evaluated job characteristics of teachers relatively at high level. 3) There is a significant difference between principals and teachers viewpoints about teachers job. 4) The teachers under study have a high level of  feeling psychological power. 5) There is a positive and meaningful relationship between characteristics of teachers job and the psychological empowerment of teachers.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • teaching
  • Job characteristics
  • empowerment
  • Job Design