بررسی میزان اثربخشی سیستم‌های آموزش الکترونیک

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

چکیده

پژوهش حاضر یک سیستم آموزش الکترونیک را با هدف ارزیابی و سنجش اثربخشی واقعی آن، در چهار بعد اصلی شامل فن‌آوری و پشتیبانی، استاد، دوره‌ی آموزشی و فراگیران مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داده است. این پژوهش کاربردی، به شیوه‌ی پیمایشی در شرکت ساپکو انجام گرفته است و ابزار اصلی جمع‌آوری داده‌ها در آن، پرسش‌نامه بوده که در کنار آن مشاهده و مصاحبه نیز صورت گرفته است. روایی پرسش‌نامه در پژوهش مشابهی تأیید شده بود و اکنون نیز با توجه به بومی‌سازی آن، با ارجاع به خبرگان آموزش الکترونیک مجدداً به تأیید رسید. پایایی پرسش‌نامه نیز با محاسبه‌ی آلفای کرانباخ به‌دست آمد. نمونه‌گیری به روش خوشه‌ای انجام گرفته و برای تحلیل داده‌های پژوهش از آزمونt  در مقایسه با عدد ثابت و روابط ریاضی مربوط به مدل پژوهش استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که در میان ابعاد سیستم‌ آموزش الکترونیک مورد بررسی، بالاترین اثربخشی در بعد محتوای دوره و خودارزیابی فراگیران وجود دارد؛ درحالی‌که خدمات فن‌آوری و پشتیبانی سیستم نیاز به بهبود دارد. اقداماتی نظیر بهبود کیفیت پشتیبانی فنی و فراهم نمودن امکاناتی برای در دسترس بودن استاد مجازی به‌صورت برخط می‌تواند وضعیت کل سیستم را به سوی اثربخشی بیش‌تر پیش ببرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Assessment of the Effectiveness of Electronic Educational Systems

چکیده [English]

This research reviews and analyzes an electronic educational system aiming at evaluation and assessment of its real effectiveness in terms of its four main components, including: technology and support, instructor, course of study, and learners. Using survey method, this applied research is carried out in Sapco. It mainly applied questionnaires along with observation and interviews to collect data. The validity of this research had already been affirmed through a similar research. Yet, because of its localization, it was referred to experts of electronic education to assess its validity. The reliability of the questionnaire was assessed through Cronbach's alpha. Cluster sampling method was used to make sample group-test compared to a given figure and mathematical relations appropriate to the research model. The results indicated that the highest effectiveness is devoted to the content of the course of study and self-evaluation of the learners. Yet, technological support needed to be improved. Facilities such as improving the quality of technology and having access to online virtual instructor can be helpful in improving the whole system to have better effectiveness.

کلیدواژه‌ها [English]

  • teaching
  • learning
  • Electronic education
  • learners
  • Effectiveness