ارایه‌ی الگوی مدیریت بی‌تفاوتی سازمانی کارکنان (مورد مطالعه یک بانک خصوصی)

چکیده

کارکنان، مزیت رقابتی واقعی به‌شمار می‌روند. از مهم‌ترین مسایل منابع انسانی در عصر حاضر، بی‌تفاوتی سازمانی کارکنان است. حالتی که تحقق یا عدم تحقق اهداف سازمانی برای یک عضو یا گروهی از اعضا تفاوت نکند، «بی‌تفاوتی سازمانی» نامیده‌اند. هدف این مطالعه، دست‌یابی به نظریه‌ی مدیریت بی‌تفاوتی سازمانی در یک بانک خصوصی است و محقق از روش نظریه‌ی داده‌بنیاد مبنایی بهره جسته است. براساس این روش، مصاحبه‌ها انجام شد و کدگذاری باز با توجه به علل بی‌تفاوتی سازمانی صورت گرفت. راه‌های مدیریت بی‌تفاوتی سازمانی نیز با نمونه‌گیری گزینشی با توجه به علل یافت‌شده کدگذاری انتخابی تعیین شدند. بهبود سیستم‌های ارزیابی عملکرد، حقوق و وپاداش؛ ارتقا؛ انتصاب‌های شفاف و عادلانه، توجه بیش‌تر به مسایل و رفاه شخصی و خانوادگی کارکنان، استفاده از بسته‌های منعطف کاری و توجه به رفتار شهروندی سازمانی- همگی- از مواردی هستند که ضمن اثرپذیری از مهارت مدیران با بهبود سیستم انگیزش، موجب خلاقانه‌تر شدن سازمان و بهتر شدن ادراک عدالت سازمانی کارکنان می‌گردد که در نهایت به مدیریت بی‌تفاوتی سازمانی کارکنان منجر می‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Organizational Indifference Model in a Bank System (Case Study: A Private Bank)

چکیده [English]

The employees are the real competition advantage. Organizational indifference is now an important human resource challenge. Organizational indifference is referred to a situation where success or failure in achieving the organizational objectives becomes indifferent for the employees. This research is intended to assess indifference management theory in a private bank. The researcher has applied grounded theory data-based to conduct this research. First, the interviews were performed according to this theory, and then, open coding was applied according to the causes of indifference. Different ways of managing organizational indifference were coded according to the causes. While being affected by the managers skills, factors such as upgrading the improving performance evaluation system; salary and reward promotion and fair and clear appointment, paying more attention to the personal and family welfare of the employees, using flexible work packages, and regarding the citizenship-organizational behavior of the employees all make more organizational creation and lead to improvement in the perception of organizational justice by the employees. This, in turn, leads to managing the indifferences of the employees.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational Indifference Management
  • human resource
  • Data-Based Grounded Theory
  • Theoretical Sampling
  • Coding