بررسی اثر عوامل درون سازمانی بر عملکرد سازمان با در نظر گرفتن نقش مدیریت دانش

چکیده

چگونگی تأثیر عوامل سازمانی در شکل‌گیری نوع مدیریت دانش و تأثیر این فضای مبتنی بر سرمایه‌های حاصل از دانش بر عملکرد سازمان، کانون توجه بسیاری از پژوهشگران است. در این پژوهش به بررسی تأثیر عوامل سازمانی متشکل از فرهنگ سازمانی، ساختار و راهبرد سازمانی بر عملکرد سازمان با در نظر گرفتن نقش مدیریت دانش پرداخته می‌شود. جامعه آماری این تحقیق، بخشی از جامعه‌ی بانکی انتخاب گردید. تعداد 210 عدد پرسش‌نامه مشتمل بر سؤالات چند گزینه‌ای طیف لیکرت تدوین گردید و پس از آزمون روایی و اعتبار، بین افراد نمونه به‌صورت الکترونیک و حضوری توزیع شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS و LISREL تحلیل شدند. نتایج حاکی از تأثیر مثبت فرهنگ سازمانی (59/2=t، 26/0= β)، راهبرد سازمانی (32/3=t، 30/0=β) و مدیریت دانش (42/5=t، 57/0= β) بر عملکرد سازمانی بود در حالی‌که تأثیر ساختار سازمانی بر عملکرد قابل توجه نبود. (11/1=t، 06/0= β) از طرفی نقش مدیریت دانش به‌عنوان میانجی برای متغیرهای فرهنگ سازمانی و راهبرد سازمانی نیز مورد تأیید قرار گرفت. در نتیجه می‌توان گفت بهبود مدیریت فرایندهای مربوط به دانش سازمانی که متأثر از عواملی چون فرهنگ و راهبرد سازمانی است، منجر به افزایش عملکرد سازمانی می‌شود. با توجه به عوامل مؤثر در پردازش دانش و زیرساخت‌های آن، پیشنهادهایی ارایه شده است.

عنوان مقاله [English]

A Study of the Impact of Intra-Organizational Factors on Organization Performance with a View to the Role of Knowledge Management

چکیده [English]

Many of the researchers have considered the issue of how organizational factors affect formation of the type of knowledge management, and the impact of the atmosphere of knowledge-based capital on organizational performance. This research is intended to investigate the impact of organizational factors, including organization culture, the structure and the strategy of the organization, on the organization performance with regard to the role of knowledge management. Parts of bank community (from banks in Tehran) comprise the research community of this research. Having affirmed the validity and reliability of a questionnaire, 210 copies of it, containing multiple choice questions of Likert Scale, were handed out among the subjects. The data was analyzed by SPSS and LISREL. The results indicated that the impact of organizational culture (β= 0.26, t= 2.59), organizational strategy (β= 0.30, t= 3.32), and knowledge management (β= 0.57, t= 5.42) had a positively significant effect on organizational performance. The impact of organizational structure of organizational performance, however, was not significant (β= 0.06, t= 1.11). On the other hand, the role of knowledge management as a mediator between organizational culture variables and organizational strategy was affirmed. It can be concluded that the improvement of processes relating to organizational knowledge being affects by organizational culture and strategy, increases organizational performance. Finally, regarding the factors affecting knowledge processing and its infrastructure, some suggestions are presented.