آذرینیا، محمد علی (1387)، توانمندسازی کارکنان، کلید افزایش بهرهوری، سرمایه، شماره 810.
اخوان، علی محمد؛ جمشیدی، مسلم؛ یزدی خواه، مهدیه السادات (1391)، ﺑﺮرﺳﻲ ﻋﻮاﻣﻞ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪﺳﺎزی ﻛﺎرﻛﻨﺎن ﻧﺎﺟﺎ، مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، سال هفتم، شماره 22: 69-95.
پاک طینت، اقبال؛ فتحیزاده، علیرضا (1387)، ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪﺳﺎزی ﻛﺎرﻛﻨﺎن: ﺿﺮورتﻫﺎ و راﻫﻜﺎرﻫﺎ، (ﭘﮋوﻫﺸﮕﺮ) فصلنامه ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ، ﺳﺎل ﭘﻨﺠﻢ، ﺷﻤﺎره 11، ﭘﺎﻳﻴﺰ 1387: 33-47.
تقیزاده، هوشنگ و سلطانی فسقندیس، غلامرضا (1393)، تعیین اولویت روشهای توانافزایی بهمنظور تدوین راهبردهای توانمندسازی کارکنان(مطالعه موردی)، فصلنامه پژوهشهای مدیریت راهبردی، در نوبت انتشار.
ﺗﻘﻲزاده، هوشنگ و ضیائیحاجیپیرلو، مصطفی (1392)، اراﺋﻪ ﻣﺪل رواﺑﻂ ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی ﺗﺴﻬﻴﻢ داﻧﺶ در ﻣﺆﺳﺴﺎت آﻣﻮزﺷﻲ ﺑﺎ روﻳﻜﺮد ﻣﺪلﺴﺎزی ﺳﺎﺧﺘﺎری ﺗﻔﺴﻴﺮی(ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻮردی)، ﭘﮋوﻫﺸﻨﺎﻣﻪ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ اﺟﺮاﻳﻲ، ﺳﺎل ﭘﻨﺠﻢ، ﺷﻤﺎره دﻫﻢ، ﻧﻴﻤﻪ دوم: 59-84.
جعفری، محمد (1375)، بررسی تأثیر دوره آموزش ضمنخدمت (طرح جامع مدیریت) بر عملکرد مدیران مدارس ابتدائی شهر بندرعباس از دیدگاه معلمان و دانشآموزان، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم.
ﺳﺎﺟﺪی، فضل الله و اﻣﻴﺪواری، اعظم (1386)، ﻛﺎرﻛﻨﺎن ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪ و ﺳﺎزﻣﺎنهای اﻣﺮوز، ﺗﺪﺑﻴﺮ: 181.
ﺳﻠﻴﻤﺎﻧﻲ، نادر (1387)، ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺷﺎﺧﺺﻫﺎی ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺗﻴﻤﻲ در ﮔﺮوههای آﻣﻮزﺷﻲ داﻧﺸﮕﺎه، رﻫﺒﺮی و ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ آﻣﻮزﺷﻲ واﺣﺪﮔﺮﻣﺴﺎر، ﺳﺎل دوم، ﺷﻤﺎره4: 53-74.
ﺷﺮﻳﻒﺯﺍﺩﻩ، فتاح و ﻣﺤﻤﺪﻯﻣﻘﺪﻡ، یوسف (1388)، ﺍﺭﺗﺒﺎﻁﺗﻮﺍﻧﻤﻨﺪﺳﺎﺯﻯﻛﺎﺭﻛﻨﺎﻥ ﺑﺎ ﺑﻬﺮﻩﻭﺭﻯ ﻧﻴﺮﻭﻯﺍﻧﺴﺎﻧﻰﻛﺎﺭﻛﻨﺎﻥ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﻰﺍﻧﺘﻈﺎﻣﻰ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﻟﺮﺳﺘﺎﻥ، ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺕ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺍﻧﺘﻈﺎﻣﻰ، ﺳﺎﻝﭼﻬﺎﺭﻡ، ﺷﻤﺎﺭﺓ ﺍﻭﻝ (ﺑﻬﺎﺭ): 19-7.
ﺻﺮاﻓﻲزاده، اﺻﻐﺮ و ﺣﺎﺟﻲاﻧﺰﻫﺎﺋﻲ، ﻣﺮﻳﻢ (1389)، ﻣﻮاﻧﻊ ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪﺳﺎزی ﻧﻴﺮویاﻧﺴﺎﻧﻲ ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎی ﻏﻴﺮدوﻟﺘﻲ ﻓﻌﺎل در ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان،ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ، (85): 119-130.
عابد سعیدی، ژیلا؛ مظفری، ﻣﺼﯿﺐ؛ پازارگادی، ﻣﻬﺮﻧﻮش و علوی مجد، حمید (1389)، بررسی جو توانمند سازی کارکنان در مراکز مدیریت حوادث و فوریت های پژشکی کشور ایران، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، دوره هجدهم، شماره 2: 44-54.
عابسی، سعید و کرد، باقر (1388)، شناسایی و تبیین مدل توانمندسازی کارکنان در سازمانهای دولتی ایران (مطالعه موردی استان یزد)، پژوهشهای مدیریت، سال دوم ، شماره سوم (بهار): 75-94.
فرهی، علی؛ سنجقی، محمدابراهیم؛ باقری، محمد و طلایی، محمدحسین (1392). طراحی الگوی تعاملی توانمندسازی سرمایۀ انسانی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در نیروهای مسلح (مطالعه موردی: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی)، ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ راهبرد دفاعی، زمستان، دوره 11، شماره 44 ، 1- 42 .
نادری، ناهید؛ جمشیدیان، عبدالرسول و سلیمی، قربانعلی (1387)، توانمندسازی کارکنان از طریق آموزشهای ضمنخدمت (شرکت پالایش نفت اصفهان)، پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی ویژه مدیریت، سال هفتم، شماره: 27.
ﻧﺎدی، محمدعلی؛ ﺑﺨﺘﻴﺎرﻧﺼﺮآﺑﺎدی، حسنعلی و ﻓﺮﻫﻤﻨﺪﭘﻮر، مریم (1389)، ﺗﺤﻠﻴﻞ راﺑﻄﻪ اﺑﻌﺎد ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ و ﺳﻄﻮح ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ در ﺑﻴﻦ اﻋﻀﺎء ﻫﻴﺌﺖ ﻋﻠﻤﻲ داﻧﺸﮕﺎه اﺻﻔﻬﺎن در ﺳﺎل ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ 88-89، ﻋﻠﻮم ﺗﺮﺑﻴﺘﻲ، ﺳﺎل3، ﺷﻤﺎره 11: 107-130.
Amichai, Y.H., Katelyn, Y.A.M., & Samuel, A. (2008). Assessment of Organisational Involvement in Implementing Empowerment, Journal of computers in human behavior, Vol.14: 34-49.
Appelbaum, S.H., & Hongger, K. (1998). Empowerment: A Contrasting Overview of Organizations in General AndNursing in Particular: An Examination of Organizational Factors, Managerial Behaviors, Job Designing and Structural Power, Journal of Empowerment in Organization, 6, (2): 29-50.
Avolio, B.G., Zho, W., Koh, W., Bhatia, P. (2004). Transformational Leadership & Organizational Commitment, Mediating Role of Psychological Empowerment, Journal of Organizational Behavior. Vol. 25, No. 6: 951- 968.
Blanchard, K. Carlos, J.P., & Randolph, A. (1996). Empowerment takes more than a Minute, Barrett Koehler, Sanfaroncisco.
Bogler, R., Somech, A. (2004). Influence of teacher empowerment on teachers’ organizationalcommitment, professional commitment and organizationalcitizenship behavior in schools, Teaching and Teacher Education, Vol. 20: 277–289.
Bowen, D.E., & Lawler, E.E. (1992). The Empowerment of Service Workers. What, Why, Who, When, Sloan Management Review.
Conger, J.A., Kanugo, R.N. (1988). The Empowerment Process: Integrating theory and practice, Academy of ManagementReview, Vol. 13, N. 3: 471-482.
Cyert, R.M. & March, J.G. (2007). A behavioral theory of thefirm, Prentice hall, Upper saddle river, NJ: 128-287.
Dimitriades, Z.S. (2005). Employee Empowerment in the Greek Context, International journal of manpower, Vol.26, No.1: 80-92.
Ergeneli, A., Saglam, G., Selin Metin, A. (2007). Psychological Empowerment and Its Relationship to Trust InImmediate Managers. Journal of Business Research, 60, (4), 41–49.
Fulop, L. & Linstead, S. (2003). Management: A Critical Text, McMillan press LTD, London.
Government Accountability Office (GAO). (2001). Human Resource management in the Hospitality Industry, Wiley.
Govindarajulu N, Daily BF. (2004). Motivating Employees for Environmental Improvement. Industrial Management & Data Systems; 104(4): 364-72.
Heidi, M. Siu, Heather, K., Spence Laschinger, Evelyn Vingilis. (2005). The Effect of Problem-Based Learning on NursingStudents' Perceptions of Empowerment, Journal of Nursing Education Health Module, 44(10): 459 – 469.
Kandula, Srinivas R. (2007). Performance Management: Strategic, Intervention, Drivers, NewDelhi, Prentice- Hall of India. (Republished in paperback in 2008 by phi Learning .(
Kannan G, Haq, A.N., Sasikumar, P., Arunachalam, S. (2008). Analysis and selection of green suppliers using interpretative structural modeling and analytic hierarchy process, International Journal of Management and Decision making; 9(2): 163–82.
Koberg, C.S., Boss, R., Wayme, S., Janson, C., & Goodman E.A. (1999). Antecedents & OutComes of Empowerment, Group & Organization Management, Vol. 34, Issue. 1.
Lashley, C., McGoldrick, J, (1994), The limits of Empowerment, A Critical assessment of Human Resource Strategy for Hospitality Operations, Empowerment in Organizations, Vol., No.3, pp.5-55.
Lawler, E.E. (1971). Pay and Organizational Effectiveness, New York, McGraw-Hill.
Lin, Y.H., & Chen, H.K. (2007). The Feasibility Study of Applying Fuzzy Structural Modeling on Knowledge Structure Analysis, Proceedings of the 8th WSEAS International Conference on Fuzzy Systems, Vancouver, British Columbia, Canada, June 19-21, 2007.
Littrell, R.F. (2007). Influences on employee preferences for empowerment practices by the ideal manager, International journal of intercultural relations, Vol.31, PP 87-110.
McLagan, P. & Nel, C. (1997). The Age of Participation: New Governance for the Workplace & the World, Edition.2. Beret Koehler Sanfrancisco, CA.
McNally, K. (1992). Compensation as a Strategic Tool. HRMagazine, 37(7), pp. 59-66.
Morris, L. (1996). Training: Empowerment and Change, Training & Development Alexandria, Vol. 5 (7), 51.
Mostajeran Gortani, A. (2011). Study of some effective factors on empowerment of the experts in educational institutions, Procedia Social and Behavioral Sciences, Vol. 29, 1960–1964.
Nokelainen, P., Ruohotie, P. (2003). Modeling the Prerequisites of Empowerment, INB. Beairsto Press.
Pablos, P. (2002). Knowledge management and organizational learning: Typologies of knowledge strategies in the Spanish manufacturing industryfrom 1995 to 1999. Journal of Knowledge Management, 6 (1): 52-62.
Quinn, R., & Gretchen, M.S. (1997), the Road to Empowerment: Seven Questions Every Leader Should Consider, Organizational dynamic, Vol. 2, No. 2, 37-51.
Ravi, V., & Shankar, R. (2005). Analysis of interactions among the barriers of reverse logistics, Technological Forecasting and Social Changes, Vol.72, 1011-1029.
Roy, Y.J.C & Lyenger. S.S. (2005). Empowerment through choice? a critical analysis of the effects of choice in organizations ,Research in organizational behaviors, Vol.27, PP 41-79.
Savery, K., Lawson, J., Luks, A. (2001). The Relationship Between Empowerment, Job Satisfaction & Reported Stress Levels some Australian Evidence Leadership & Organization Development, Journal MCB University Press.
Shapiro, D.L., Kirkman, B.L. (2001). The impact of team members’ cultural values on productivity, cooperation, and empowerment in self- managing work teams. Journal of Cross– cultural Psychology, Vol. 32, Issue: 5; 597- 521.
Singh, M.D., Kant, R. (2008). Knowledge management barriers: An interpretive structural modeling Approach, International Journal of Management Science and Engineering Management, Vol. 3, No. 2, 141-150.
Somech, A. (2005). Teachers’ personal and team empowerment and their relations to organizational outcomes: contradictory or compatible constructs? Educational Administration Quarterly, Vol. 41, Issue: 2: 237.
Spreitzer, Gretchen, M. (1995). Psychological Empowerment in the Work Place: Dimensions, Measurement and Validation. The Academy of Management Journal, V.38, N0; 1442-1465.
Sweeney, P., McFarlin, D., & Inderrieden, E. (1990). UsingRelative Deprivation Theory to Explain Satisfaction with Income PayLevels: A Multi-Study Examination, Academy of Management Journal, 33(2), pp. 423-436.
Thomas K.W., Velthouse B.A. (1990). Cognitive Elements of Empowerment - an Interpretive Model of Intrinsic Task Motivation. Academy of Management Review, 15(4): 666-681.
Tucker, M.L., Meyer, G.D, Westeran, J.W. (1996). Organizational communication: Development of internal strategic competitive advantage. Journal of Business Communication, 33: 51-69
Wu, V., Short, P.M. (1996). The Relationship of Empowerment to Teacher Job Commitment and Job Satisfaction. Journal of Instructional Pcychology, Vol. 25(12): 85.