طراحی مدل مدیریت عملکرد کارکنان در صنعت هواپیمایی کشوری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 نویسنده مسئول: دانشیار، دانشکده مدیریت، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری رشته مدیریت دولتی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران

3 استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران

چکیده

یکی از برجسته‌ترین کارکردی‌های مدیریت منابع انسانی در سازمان‌ها مدیریت عملکرد کارکنان است که به مثابه نقطه اهرمی در تغییر، تحول و توسعه سازمان نقش به سزای دارد. پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل مدیریت عملکرد کارکنان در صنعت هواپیمایی کشوری انجام شده است.
پژوهش حاضر از نظر فلسفه، تفسیری، رویکرد استقرایی، استراتژی مطالعه موردی، روش‌شناسی ترکیبی پیچیده، افق زمانی تک‌‌مقطعی و تکنیک و فرآیندها با استفاده از مصاحبه و پرسشنامه خبره‌مبنا است. جامعه آماری پژوهش شامل اساتید دانشگاهی و خبرگان از مدیران ارشد منابع انسانی شرکت‌های فعال در صنعت هواپیمایی کشوری بوده‌ است. نمونه آماری به روش هدفمند قضاوتی به تعداد 14 نفر انتخاب گردید و تا مرحله اشباع نظری داده‌ها ادامه یافت. ابزار گردآوری داده‌ها در این پژوهش شامل مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و پرسشنامه خبره‌مبنا می‌باشد. برای اطمینان از روایی ابزار تحقیق از معیار مقبولیت و قابلیت تأیید به روش‌بازنگری توسط شرکت‌کنندگان در مصاحبه بهره‌برداری شد. برای محاسبه پایایی ابزار تحقیق نیز از روش بازآزمون استفاده گردیده است. میزان پایایی بازآزمون 71/87 درصد بدست آمده است. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در بخش کیفی با روش تحلیل مضمون و در بخش کمی به روش مدل‌سازی ساختاری- تفسیری (ISM) انجام شده است.
نتایج تحلیل مضمون منتج به شناسایی مضامین و مقوله‌های مرتبط با مدیریت عملکرد کارکنان گردید که در قالب پنج مقوله‌ی فراگیر: پیشران‌ها، برنامه‌ریزی، اقدامات، محرک‌های اثربخشی، و پیامدهای مدیریت عملکرد دسته‌بندی شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing the Performance Management Model for Employees in the National Aviation Industry

نویسندگان [English]

  • Parvaneh Gelard 1
  • Shamsali Naghavi 2
  • Serajeddin Mohebbi 3
1 Corresponding Author: Associate Professor, Faculty of Management, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 PhD Student in Public Administration, Qeshm Branch, Islamic Azad University, Qeshm, Iran
3 Assistant Professor, Department of Public Administration, Qeshm Branch, Islamic Azad University, Qeshm, Iran
چکیده [English]

One of the most prominent functions of human resource management in organizations is employee performance management, which plays an important role as a lever point in the change, transformation and development of the organization. The present study aims to design a model of employee performance management in the national aviation industry.
The present study is based on philosophy, interpretation, inductive approach, case study strategy, complex hybrid methodology, one-time cross-sectional horizon, and techniques and processes using interviews and expert questionnaires. The statistical population of the study included university professors and experts from senior human resource managers of companies active in the national aviation industry. The statistical sample was selected by a purposeful judgment method of 14 people and continued until the stage of theoretical saturation of data. Data collection tools in this study include a semi-structured interview and an expert-based questionnaire. To ensure the validity of the research tool, the criterion of acceptability and verifiable validity was used by the interview participants. The retest method was used to calculate the reliability of the research tool. The test reliability of the test was 87.71%. Data analysis was performed in the qualitative part by thematic analysis method and in the quantitative part by structural-interpretive modeling (ISM).
The results of the content analysis resulted in the identification of themes and categories related to employee performance management, which is formed in the form of five comprehensive categories: drivers, planning, actions, drivers of effectiveness, and outcomes of performance management.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Performance Management
  • Consequences of Performance Management
  • Performance Management Actions
  • Planning
  • Effective Stimulus
احمدی، امید؛ کمالیان، امین رضا؛ یعقوبی، نورمحمد؛ و قاسمی، محمد. (1397). ارائه الگوی جامع تعیین و استقرار بهسازی عملکرد کارکنان با رویکرد فراترکیب. فصلنامه پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، 10(4)34، 104-79.
بیگدلی، محمد مهدی. (1396). طراحی مدل مدیریت عملکرد کارکنان دانشی در شرکت‌های دانش بنیان. پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد معارف اسلامی و مدیریت گرایش صنعتی، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق علیه السلام.
دلبری، سمیرا؛ رجایی‌پور، سعید؛ و عابدینی، یاسمین. (1399). شناسایی عوامل کلیدی بهره‌وری کارکنان ستادی دانشگاه (مورد مطالعه: دانشگاه‌های قم). فصلنامه پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، 12(1)39، 164-137.
غفاری، مهرداد؛ محبی، سراج‌الدین؛ و دانش‌فرد، کرم‌اله. (1399). ارائه الگوی سیستمی ارتقای بهره‌وری منابع انسانی در دانشگاه با رویکرد دیماتل فازی (مطالعه موردی: واحدهای دانشگاه آزاد استان آذربایجان شرقی). فصلنامه مدیریت بهره‌وری، 14(54)، 145-122.
محمدی، سمیه؛ و الوانی، مهدی. (1399). تحلیل ارزیابی عملکرد کارکنان سازمان‌های دولتی با محوریت توسعه پایدار درجهت ارتقای بهره‌وری. فصلنامه مدیریت بهره‌وری، 14(53)، 47-23.
میرمحمدصادقی، علیرضا؛ زارعی، مصطفی؛ و طهماسبی، عباس. (1397). شناسایی و رتبه‌بندی کارکردهای بهره‌وری کارکنان با استفاده از تلفیق BSC و روش‌شناسی مهندسی ارزش. فصلنامه پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، 10(4)34، 258-233.
هزاروسی، مریم. (1394). تأثیر مدیریت عملکرد و انگیزش شغلی بر عملکرد شغلی کارکنان. پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی گرایش تحول، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی.
Adeinat, I., & Kassim, N. (2019). Extending the service profit chain: The mediating effect of employee productivity. International Journal of Quality & Reliability Management. 36(5), 797-814.
Agarwal, A. (2020). Investigating design targets for effective performance management system: an application of balance scorecard using QFD. Journal of Advances in Management Research. ahead-of-print No. ahead-of-print.
Aguinis, H., & Pierce, C. A. (2008). Enhancing the relevance of organizational behavior by embracing performance management research. Journal of Organizational Behavior: The International Journal of Industrial, Occupational and Organizational Psychology and Behavior, 29(1), 139-145.
Aguinis, H., Joo, H., & Gottfredson, R. K. (2011). Why we hate performance management—And why we should love it. Business Horizons, 54(6), 503-507.
Armstrong, M. (2012). [Handbook of human resource management practice]; Armstrong's handbook of human resource management practice. Kogan Page.
Armstrong, M., & Baron, A. (2005). Managing performance: performance management in action. CIPD publishing.
Audenaert, M., Decramer, A., George, B., Verschuere, B., & Van Waeyenberg, T. (2019). When employee performance management affects individual innovation in public organizations: The role of consistency and LMX. The International Journal of Human Resource Management, 30(5), 815-834.
Becker, K., Antuar, N., & Everett, C. (2011). Implementing an employee performance management system in a nonprofit organization. Nonprofit management and leadership, 21(3), 255-271.
Bititci, U., Garengo, P., Dörfler, V., & Nudurupati, S. (2012). Performance measurement: challenges for tomorrow. International journal of management reviews, 14(3), 305-327.
Capaldo, G., Costantino, N., Pellegrino, R., & Rippa, P. (2018). The role of risk in improving goal setting in performance management practices within public sector: An explorative research in courts offices in Italy. International Journal of Public Administration, 41(12), 986-997.
Cascio, W. F., & Aguinis, H. (2014). Applied Psychology in Human Resource Management. 7th edition, Pearson Education.
Christopher, J. (2020). Implementation of performance management in an environment of conflicting management cultures. International Journal of Productivity and Performance Management. 69(7), 1521-1539.
Claus, L., & Briscoe, D. (2009). Employee performance management across borders: A review of relevant academic literature. International Journal of Management Reviews, 11(2), 175-196.
DeNisi, A. S., & Pritchard, R. D. (2006). Performance appraisal, performance management and improving individual performance: A motivational framework. management and Organization Review, 2(2), 253-277.
Ferreira, A., & Du Plessis, T. (2009). Effect of online social networking on employee productivity. South African Journal of Information Management, 11(1), 1-11.
Gupta, S., & Prasad, A. (2011). Productivity‐based hybrid model: learning from the Indo‐Japanese and Indian auto sector. Journal of Advances in Management Research. 8(1), 158-171.
Joelle, M., & Coelho, A. M. (2019). The impact of spirituality at work on workers’ attitudes and individual performance. The International Journal of Human Resource Management, 30(7), 1111-1135.
Kellner, A., Cafferkey, K., & Townsend, K. (2019). Ability, Motivation and Opportunity theory: a formula for employee performance?. In Elgar Introduction to Theories of Human Resources and Employment Relations. Edward Elgar Publishing.
Khaksar, S. M. S., Chu, M. T., Rozario, S., & Slade, B. (2020). Knowledge-based dynamic capabilities and knowledge worker productivity in professional service firms The moderating role of organisational culture. Knowledge Management Research & Practice, 1-18.
Levy, P. E., Tseng, S. T., Rosen, C. C., & Lueke, S. B. (2017). Performance management: A marriage between practice and science–Just say “I do”. In Research in personnel and human resources management. Emerald Publishing Limited.
Mathis, R. L., & Jackson, J. H. (2011). Human resource management: Essential perspectives. Cengage Learning.
McAfee, R. B., & Champagne, P. J. (1993). Performance management: A strategy for improving employee performance and productivity. Journal of Managerial Psychology. 8(5), 24-32.
McDermott, A. M., Conway, E., Cafferkey, K., Bosak, J., & Flood, P. C. (2019). Performance management in context: formative cross-functional performance monitoring for improvement and the mediating role of relational coordination in hospitals. The International Journal of Human Resource Management, 30(3), 436-456.
Mohammad, J., Quoquab, F., Halimah, S., & Thurasamy, R. (2019). Workplace internet leisure and employees’ productivity. Internet Research. 29(4), 725-748.
Moullin, M. (2004). Eight essentials of performance measurement. International Journal of Health Care Quality Assurance. 17(3), 110-112.
Nakimbugwe, P. (2019). The contribution of performance management systems on employee productivity in Uganda: A case study of TASO Masaka Branch, Doctoral dissertation, Nkumba University.
Owino, C. A., Oluoch, M., & Kimemia, F. (2019). Influence of Performance Management Systems on Employee Productivity in County Referral Hospitals of Kiambu County. Journal of Academic Research Business and Social Sciences, 9(3), 1320–1336.
Saratun, M. (2016). Performance management to enhance employee engagement for corporate sustainability. Asia-Pacific Journal of Business Administration. 8(1), 84-102.
Shet, S. V., Patil, S. V., & Chandawarkar, M. R. (2019). Competency based superior performance and organizational effectiveness. International Journal of Productivity and Performance Management. 68(4), 753-773.
Singh, A. (2019). Association between organizational norms and employee productivity in higher education. Journal of Applied Research in Higher Education. 12(2), 271-295.
Thach, E. C., Halhoul, M. T., & Robertson, J. (2005). Wine business management practices to promote productivity and profitability. International Journal of Wine Marketing. 17(1), 5-27.