تعیین و طبقه‌بندی شایستگی‌های عمومی و اختصاصی شغلی بازرسان مراکز دولتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 نویسنده مسئول: دانشیار، گروه روان‌شناسی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

2 دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، گروه روان شناسی، دانشکده اقتصاد و علم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

3 کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، گروه روان شناسی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تعیین و طبقه‌بندی شایستگی‌های عمومی و اختصاصی شغلی بازرسان مراکز دولتی انجام شد. روش پژوهش باتوجه‌به هدف، کاربردی از نوع تحلیل محتواست. برای جمع‌آوری داده‌ها از روش مصاحبه نیمه‌ساختارمند استفاده شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه کارکنان و مدیران اداره بازرسی استان همدان، مدیران بالادست اداره بازرسی و ادارات و سازمان‌هایی که بازرسان استانداری به آنها سرکشی می‌کردند، شامل شد. روش نمونه‌گیری، هدف‌مند و 35 نفر از کارشناسان مربوطه مورد مصاحبه قرار گرفتند. جهت جمع‌آوری اطلاعات، از شرح وظایف این شغل نیز برای شناسایی مهم‌ترین شایستگی­های شغلی کارکنان موردنظر سود برده شد. داده­های به‌دست‌آمده با استفاده از روش تحلیل محتوا مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. براساس یافته‌های پژوهش مفاهیم استخراج‌شده، در چهار مقوله دانش عمومی (5 طبقه)، دانش تخصصی (2 طبقه)، مهارت (4 طبقه) و ویژگی‌های شخصیتی (9 طبقه) سازماندهی شدند  که سه‌ طبقه نخست به‌عنوان شایستگی‌های عمومی و طبقه چهارم به‌عنوان شایستگی‌های اختصاصی دسته‌بندی شدند. بنابراین، می‌توان در انتخاب افراد و بررسی‌های نظارتی به‌صورت تخصصی‌تر برخورد کرد تا عدالت و پیشرفت توأم باهم حاصل شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying and Classifying General and Specific Job Competencies of the Inspectors of Government Agencies

نویسندگان [English]

  • Khosrow Rashid 1
  • Kambiz Karimi 2
  • Madieh Ataei 3
1 Corresponding author: associate professor, Department of Psychology, Faculty of Economics and Social Sciences, Bu Ali Sina University, Hamadan
2 PhD candidate in educational psychology, Department of Psychology, Faculty of Economics and Social Sciences, Bu Ali Sina University, Hamadan, Iran
3 Master of general psychology, Department of Psychology, Faculty of Economics and Social Sciences, Bu Ali Sina University, Hamadan, Iran
چکیده [English]

This research is intended to identify and classify the general and specific job competencies of the inspectors of government agencies. Regarding the purpose of the study, content analysis method is selected to conduct it. Semi-structured interviews are used for data collection. The statistical population of this research included all employees and managers of the Inspection Office of Hamadan Province, as well as senior managers of the Hamadan Inspection Office, and the inspectors who were missioned to the provincial departments.  The research followed a purposive sampling method resulting in the selection of 35 relevant experts who were interviewed. Job descriptions were reviewed to identify the most important information relating to job competencies of the employees. The data were analyzed through content analysis. Based on the results, the identified concepts were organized into 4 categories: general knowledge (5 classes), specific knowledge (2 classes), skills (4 classes) and personality traits (9 classes).  The first three categories were determined as general competencies and the last category as the specific competency. Hence, it is suggested that more specialized manner be fulfilled to achieve justice and progress in individuals’ selections and supervisory investigations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • general competencies
  • specific competencies
  • investigators
  • governmental agencies
  • Hamadan
الوانی، مهدی؛ اردلان، امید و محمدی فاتح، اصغر(1395)، طراحى و تدوین الگوی مناسب شایستگی‌های مدیران و فرماندهان در سازمان ارتش جمهوری اسلامی ایران با بهره‌گیری از دیدگاه امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی)،  پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، 8 (1): 30 ـ 1.
بالی تیرکده، محمدولی (1375)، بررسی عوامل مؤثر در هدایت تحصیلی ـ شغلی دانش‌آموزان نظام جدید آموزش متوسطه برای انتخاب رشته تحصیلی و شغل آینده خویش در شهرستان نوشهر، پایان‌نامه کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی درسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
بردبار، غلامرضا و شاکری، فاطمه  (1390)، تحلیلی بر کیفیت شایسته‌گزینی مدیران گروه‌های آموزشی دانشگاه یزد، مجله علمی ـ پژوهشی مدیریت تولید و عملیات، 2(2): 128 ـ 101.
تیفین، ژوزف و مک کورمیک، ا . ژ. (1381)، روان‌شناسی صنعتی، ترجمه محمدحسین سروری، تهران: نشر بعثت.
خطیب‌زاده، اعظم؛ رضایت، غلامحسین و حسین‌پور، رضا (1398)، الگوی توسعه شایستگی‌های فرماندهان و مدیران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، 11(3): 35 ـ 9.
خورشیدی، عباس و اکرامی، محمود (1390)، شناسایی عوامل سازنده شایستگی مدیران، فصلنامه مدیریت انتظامی، 6(4): 592 ـ580.
رشید، خسرو  (1391)، ساخت آزمون‌های روان‌شناختی شغلی برای مشاغل کلیدی بانک مسکن، طرح پژوهشی بانک مسکن.
رضایت، غلامحسین (1390)، طراحی الگوی شایستگی‌های رؤسای دانشگاه‌های دولتی ایران، پایان‌نامه دکتری،  دانشگاه شهید بهشتی.
رنجبر، منصور؛ خائف الهی، احمد؛ دانایی‌فرد، حسن و فانی، علی‌اصغر (1392)، ارزیابی مدلی شایستگی‌های مدیران بخش سلامت: رویکرد مدل‌سازی معادلات ساختاری، مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، 23(109): 113 ـ 104.
سیم‌خواه، مسعود و محمدخانی، الهه (1398)، تأثیر کیفیت مبادله رهبر ـ پیرو و عدالت سازمانی بر سلامت سازمانی، پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، 11(3): 123 ـ 93.
شفیع‌آبادی، عبداالله (1390)، راهنمایی و مشاوره شغلی و حرفه‌ای و نظریه‌های انتخاب شغل، تهران: انتشارات رشد.
صائمیان، صدیقه (1393)، شناسایی عوامل مؤثر بر شایستگی‌های برند شخصی در حوزه سرمایه های انسانی، فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، 1(3): 153 ـ 131.
فیاض‌بخش، احمد؛ احمدپور، محمد؛ سیدامامی، رفعت؛ افتخار، حسن؛ صفاری، محسن؛ غفرانی‌پور، فضل‌الله (1393)، روش‌های پژوهش در آموزش و ارتقای سلامت: راهنمای نگارش رساله/ پایان‌نامه در علوم پزشکی و بهداشتی، تهران: سبحان.
محمودی، سیدمحمد؛ زارعی متین، حسن و بحیرائی، صدیقه (1391)، شناسایی و تبیین شایستگی مدیران دانشگاه، فصلنامه مدیریت در دانشگاه اسلامی، 1(1): 143 ـ 114.
مهداد، علی  (1381)، روان‌شناسی صنعتی و سازمانی، تهران: نشر جنگل.