طراحی مدل ارزش‌آفرینی منابع انسانی برای مشتریان در صنعت بانکداری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، ساوه، ایران

2 نویسنده مسئول: سیروس تدبیری، استادیار ، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، ساوه، ایران

3 استادیار، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، ساوه، ایران

چکیده

پژوهش حاضر، با هدف ارائه مدل ارزش‌آفرینی منابع انسانی برای مشتریان در صنعت بانکداری و تبیین و شناسایی مؤلفه‌ها و شاخص‌های مربوطه صورت پذیرفته است. این پژوهش باتوجه‌به هدف کاربردی و روش تحقیق آن ترکیبی اکتشافی است. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان صنعت بانکداری بوده که در فاز کیفی با روش نمونه‌گیری هدف‌مند، تعداد 15 مصاحبه با خبرگان حوزه منابع انسانی انجام پذیرفته است. همچنین در فاز کمی، روش نمونه‌گیری طرح هدف‌مند قضاوتی انتخاب و برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه استفاده شده است. نمونه آماری در بخش کمی218 نفر برآورد شد که شامل خبرگان، کارشناسان و دست‌اندرکاران منابع انسانی صنعت بانکداری (بانک‌های صادرات، ملت، تجارت و رفاه کارگران) می‌باشد. برای تحلیل داده‌های کیفی از روش تحلیل تم استفاده شده است که در سه بخش مضمون فراگیر، مضمون سازمان‌دهنده و مضمون پایه  بررسی شده است. در بخش تحلیل تم، 3 مضمون فراگیر درقالب 26 مضمون سازمان‌دهنده که برگرفته از 70 مضمون پایه بود، شناسایی شد. این متغیرها شامل ارتقای فرهنگ سازمانی مشتری‌مدار، ارتباط حوزه منابع انسانی با مشتریان و مشارکت مشتریان کلیدی در فرایندهای منابع انسانی می‌باشند. برای تحلیل داده‌های کمی از رویکرد معادلات ساختاری با نرم‌افزار Smart PLS.2  استفاده شده است. نتایج بررسی نشان داد مدل تحقیق دارای برازش مطلوب بوده و تمامی مضامین سازمان‌دهنده شناسایی‌شده به‌صورت معنی‌داری مضامین فراگیر را تبیین نموده‌اند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing a Value Creation Human Resource Model for Customers in the Banking Industry

نویسندگان [English]

  • Fereshteh Mirahmadi 1
  • Siroos Tadbiri 2
  • Alireza Afsharnezhad 3
  • Maryam Majidi 3
1 PhD candidate in public administration, Faculty of Humanities, Islamic Azad University of Saveh, Iran
2 Corresponding author: assistant professor of the Faculty of Humanities, Islamic Azad University of Saveh, Iran
3 Assistant professor of the Faculty of Humanities, Islamic Azad University of Saveh, Iran
چکیده [English]

This research aims at designing a value creation human resource model for customers in the banking industry and identifying the relevant components and indicators. Since this is an applied research, it follows an exploratory combined method. The statistical population of the study includes experts of banking industry, with whom 15 interviews regarding human resource were conducted in the qualitative phase with the samples selected through purposeful sampling method. In the quantitative phase, the sampling method was purposive judgment method was selected and a questionnaire was used to collect data. The statistical sample in the quantitative section contained 218 people, including experts, human resource practitioners in the banking industry (Saderat, Mellat, Tejarat, and Refah Kargaran). For the analysis of the qualitative data, the thematic analysis method was used, to be studied in three sections: inclusive themes, organizing themes and basic themes. In the thematic analysis section, 3 comprehensive themes were identified containing 26 organizing themes taken from 70 basic themes. These variables included upholding a customer-oriented organizational culture, relationship between employees and customers, and the participation of key customers in human resource processes. The structural equation method along with Smart PLS.2 software were employed for quantitative data analysis. The results indicated that the research model is of good fitness and all the identified organizing themes significantly explained the comprehensive themes.

کلیدواژه‌ها [English]

  • human resource value creation
  • customers
  • banking industry
اولریچ، دیوید؛ یانگر، جان؛ بروکینگر، واینه و اولریچ، مایک (1397)، منابع انسانی از بیرون به درون، ترجمه ناصر پورصادق و ناصر رحمدل، تهران: نشر نوشناخت.
بینش، مسعود (1390)، ارزش‌آفرینی مهم‌ترین وجه مشتری‌مداری، ماهنامه صنعت خودرو، سال چهارم، ش151: 26 ـ 22.
حاج‌کریمی؛ عباسعلی و دیگران (1390)، طراحی مدل شایستگی‌های مدیران منابع انسانی بخش دولتی در ایران، چشم‌انداز مدیریت دولتی، دوره 2، ش 8: 43 ـ 23.
دیکهوت، اشتفانی آوگه؛ کویه، برنهارد و لیبتراو، آکسل (1397)، ارزش‌آفرینی برای مشتری در بانکداری، ترجمه عبدالله رضایی، زهرا پورکریمی و عطیه بهشتی، تهران: نشر حک.
قلیچ‌لی، بهروز (1389)، تعالی منابع انسانی (ارزیابی، برنامه‌ریزی و بهبود)، تهران: نشر سرآمد.
مزینانی، فرزانه؛ کامکار، منوچهر و منشئی، غلامرضا (1393)، رابطه مهارت‌های ارتباطی کارکنان با رضایت مشتریان، فصلنامه پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، سال ششم، ش 4: 108 ـ 93.
نصرتی کردکندی، پرویز (1393)، مدیریت منابع انسانی: نگاه به بیرون، تحول از درون،  روزنامه دنیای اقتصاد، ش 3275: 12.