تبیین ابعاد و مؤلفه‌های توسعه راهبردی مدیریت منابع انسانی (مورد مطالعه: سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 نویسنده مسئول: دانشجوی دکتری دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق

2 استادیار علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز

3 استادیار موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی

چکیده

این پژوهش با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های توسعه راهبردی مدیریت منابع انسانی[1] در سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و درراستای ارتقای وضع موجود انجام شده است. پژوهش حاضر، ‌ازنظر هدف، کاربردی؛ ‌ازنظر نوع داده‌ها، کیفی و ‌ازنظر شیوه پژوهش، تحلیل محتواست. مشارکت‌کنندگان در این پژوهش براساس قاعده و اصل اشباع نظری شامل 15 نفر از افراد صاحب‌نظر و خبرگان دردسترس در حوزه توسعه راهبردی مدیریت منابع انسانی در سازمان صداوسیما بودند که با روش نمونه‌گیری هدف‌مند و نظری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبه نیمه‌ساخت‌مند است. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارMAXQDA ، در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی، تجزیه‌وتحلیل شد. اعتبار داده‌ها با استفاده از روش تأییدپذیری توسط مشارکت‌کنندگان صورت پذیرفت. براساس یافته‌های پژوهش، ابعاد و مؤلفه‌های توسعه راهبردی مدیریت منابع انسانی در سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در پنج بعد شامل: بعد توسعه راهبردی منابع انسانی، بعد شرایط علّی، بعد شرایط

عنوان مقاله [English]

Explaining the Dimensions and Components of Strategic Development of Human Resource Management (Case Study: Broadcasting Organization of the Islamic Republic of Iran)

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Miri Qamsari 1
  • Sedighe Babran 2
  • Ahmad Saeedi 3
1 Corresponding author: PhD candidate of social relations sciences. Islamic Azad University of Eastern Tehran
2 Assistant professor of social relations sciences. Islamic Azad University of Central Tehran
3 Assistant professor of the Institution for Research and Higher Education Planning
چکیده [English]

This study aims to identify the dimensions and components of strategic development of human resource management [1] in the Broadcasting Organization of the Islamic Republic of Iran and in order to improve the current situation. The present study is applied in terms of purpose; In terms of data type, it is qualitative and in terms of research method, it is content analysis. Participants in this study based on the rule and principle of theoretical saturation included 15 experts and experts available in the field of strategic development of human resource management in the Radio and Television Organization who were selected by purposive and theoretical sampling. The data collection tool is a semi-structured interview. Data were analyzed using MAXQDA software in three stages of open, axial and selective coding. Data validation was performed by the participants using the verification method. Based on the research findings, dimensions and components of strategic development of human resource management in the Broadcasting Organization of the Islamic Republic of Iran in five dimensions, including: strategic dimension of human resources development, causal conditions, conditions

کلیدواژه‌ها [English]

  • strategic development
  • human resource management
  • IRIB
امیرکبیری، ع . (1381)، «مدیریت استراتژیک»، چاپ دوم. تهران: نشر نگاه دانش.
باتمانی، م.؛ باباشاهی، ج. و یزدانی، ح. (1398)، فهم حرفه‌ای‌سازی حوزه مدیریت منابع انسانی، پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، 2(36):100 ـ 75.
جعفری، ح. (1393)، «تدوین راهبرد تولید محتوای مردمی و سازمانی در فضای مجازی باتأکیدبر صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران». پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران.
رجبی فرجاد، ح. و مطیعیان نجار، م. (1397)، تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی با ملاحظه نقش میانجی اقدامات راهبردی مدیریت منابع انسانی، پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، سال دهم، 3(33): 214 ـ 191.
روشندل اربطانی، ط.؛ سیدجوادین، س،ر. ؛ سعدی‌پور، ا. و شریفی، س، م. (1391)، نقش توسعه منابع انسانی در شهرت رسانه‌ای و خلق سرمایه شهرتی، فصلنامه پژوهش‌های ارتباطی، سال بیستم، ش 2(74): 43 ـ 69.
شرفی، و.؛ ملکی مینباش رزگاه، م.؛ زارعی، ع. و فیض، د. (1396)، نقش کارکردهای مدیریت منابع انسانی بر اکوسیستم بازاریابی بین‌المللی، پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، سال نهم، ش 3 (29): 148 ـ 125.
فرهنگی، ع. و ببران، ص. (1393)، مدیریت رسانه، تهران: دفتر مطالعات و برنامه­ریزی رسانه­ها.
قلی­پور، آ. (1390)، جامعه‌شناسی سازمان­ها: رویکرد جامعه‌شناختی به سازمان و مدیریت، تهران: انتشارات سمت.
کریمی‌خواه، ج. (1391)، نقش فرهنگ سازمانی، سبک رهبری و کارکردهای منابع انسانی در توسعه مدیریت دانش مطالعه موردی (معاونت توسعه و فناوری رسانه سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران)، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
موسوی، س،م. (1391)، الگوی توسعه سرمایه انسانی (مورد مطالعه: سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران)، رساله دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی.
موسویان، س،م. (1389)، طراحی الگوی توانمندسازی منابع انسانی در رسانه ملی»، پژوهش­های ارتباطی، سال هجدهم، ش 1(65): 93 ـ 114.