ابوییاردکان، محمد، قلیپور، آرین، ندافی، طاهره و شیرزاد، منصور (1382)، بازاندیشی مدیریت دولتی مبتنی بر نیازهای روزآمد مخاطبین با استعاده از تکنیک استخراج استعارهای زالتمن، فصلنامه علوم مدیریت ایران، 12(45): 59-29.
احمدی، پرویز، صفریکهره، محمد، نعمتی، سمیه (1398)، مدیریت توانمندسازی کارکنان (رویکردها، الگوها، راهبردها، برنامهها و ارزیابی)، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
اسکات، سینیتا و ژافه، دنیس (1375)، توانمندی کارکنان، ترجمه مهدی ایران نژاد پالیزی، تهران: انتشارات مؤسسة تحقیقات و آموزش مدیریت.
بختیاری، لطفعلی و رجبیفرجاد، حاجیه (1398)، تدوین الگوی توانمندسازی کارکنان دانشگاه علوم انتظامی امین، فصلنامه پژوهشهای دانش انتظامی، 21(3): 29-1.
تحفه، محمدرسول؛ زاهدی، شمسالسادات و منتظری، محمد (1400)، الگوهای ذهنی توانمندسازی کارکنان در شرف بازنشستگی با استفاده از روششناسی کیو، فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی، 10(4): 131-158.
دمیرچی، مرضیه؛ حسینی، سیدرسول و اولادیان، معصومه (1398)، طراحی الگوی توانمندسازی کارکنان بانک سپه بر اساس یادگیری سازمانی، فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، 6(20)، 25-1.
سلطانی، ایرج ( ۱۳۷۹)، نقش توسعه منابع انسانی در امنیت شغلی کارکنان، مجله تدبیر، شماره ۱۰۵.
شاکری، المیرا، دهقانان، حامد، خاشعی، وحید و تقویفرد، محمدتقی (1400)، تحلیل شناختی مدلهای ذهنی مدیران در فرآیند مدیریت ریسک منابع انسانی جهت ارتقای عملکرد سازمانی با استفاده از تکنیک استخراج استعارهای زالتمن، مدیریت بهرهوری، 2(57): 23-49. doi: 10.30495/qjopm.2020.1891306.2745
فضائلی، امید؛ ایمانیفر، ساره و حیدری، الهام (1399)، اهمیت و نقش مدیریت منابع انسانی در توانمندسازی کارکنان و سازمان از طریق ایجاد انگیزه و خلاقیت، دومین کنفرانس بینالمللی مدیریت، تجارت جهانی، اقتصاد، دارایی و علوم اجتماعی، تهران.
کاتر، جان پی (۱۳۸۲)، رهبری تحول، ترجمه مهدی ایراننژاد پاریزی و مینو سلسله، تهران: مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت.
کولیوند، حسن، چهارمحالی، حسن و روزبهانی، علی (1396)، توانمندسازی سرمایه انسانی (مروری بر رویکردها و مدلهای نوین)، تهران: نیاز دانش.
گودرزی، اکرم و گمینیان، وجیهه (1381)، اصول، مبانی و نظریههای جو و فرهنگسازمانی، اصفهان: انتشارات جهاد دانشگاهی.
نوروزی، مجتبی (۱۳۸۴)، توانمندسازی کارکنان، فصلنامه آموزشی پژوهشی کنترولر، ۱۹: 78-102.
نیکاخلاق، سعید و سیادت، سیدعلی (1397)، توانمندسازی منابع انسانی پیشنیاز تحقق اقتصاد مقاومتی در صنعت برق ایران، اولین همایش ملی مدیریت و اقتصاد با رویکرد اقتصاد مقاومتی، مشهد.
Alhozi, N., Al Hawamdeh, N. & Al-Edenat, M. (2021), The Impact of Employee Empowerment on Job Engagement:Evidence from Jordan . Journal of International Business Research , (2)14: 90-101.
AlKahtani, N.S., Iqbal, Sh., Sohail, M., Sheraz, F., Jahan, S., Anwar, B. & Haider, S.A. (2021). Impact of employee empowerment on organizational commitment through job satisfaction in four and five stars hotel industry. Management Science Letters, (3)11: 813-822.
AL-khrabsheh A A. AL-Bazaiah S A I. AL-khrabsheh A A. Alheet A F. (2022), The strategic role of human resources management in performing crisis management: the mediating role of organizational culture and human capital during Covid-19 (An applied study on the Jordanian Ministry of Health). Journal of management Information and Decision Sciences, 25(S1): 1-18.
Amit S, Shailendra S, Himanshu R. (2018), Abhijit Bhattacharya Employee Empowerment Leading to Flexible Role Orientation: A Disposition Based Contingency Framework. IIMB Management Review, 21(2): 12-25.
Babatunde, GB, Schmidt, B, Gwelo, NB & Akintola, O, (2022), Defining, conceptualizing and operationalising community empowerment: a scoping review protocol, BMJ Open, (5)12: 1-5.
Creswell, J. W., (2012), Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research”, Boston: Pearson Education, Inc.
Edelia, A., & Aslami, N. (2022), The Role Of Empowerment Of The Cooperative And MSME Office In The Development Of Small And Medium Micro Enterprises In Medan City. Marginal :Journal Of Management, Accounting, General Finance And International Economic Issues, 1(3): 31–36.
Ibrahim, A. M. (2020), Psychological empowerment and organizational commitment among employees in the lodging industry. Journal of Human Resources in Hospitality & Tourism, (3)19: 277-295.
Kanjanakan, P., Wang, P. Q., & Kim, P. B. (2023), The empowering, the empowered, and the empowerment disparity: A multilevel analysis of the integrated model of employee empowerment. Tourism Management, 94: 104635.
Kanooni, A. (2005), The Employee Empowerment in Information Technology Department. Capella University: COMP8004 – Managing and Organizing People.
Karatzas. S, Kapoulas. A and Priporas. C. V. (2019), Consumers' perceptions on complexity and prospects of ethical luxury: Qualitative insights from Taiwan, Australasian Marketing Journal (AMJ), 27(4): 224-232.
Mahmoud, A. B., Sitladin, M., Tehseen, S., Fuxman, L., Reisel, W. D., Purkayastha, H., & Grigoriou, N. (2020), Job satisfaction as a mediator between performance appraisal effectiveness and organisational outcomes in the Caribbean. BAM2020 Conference, Alliance Manchester Business School.
Maiorano, D. , Shrimankar, D., Thapar-Björkert, S. & Blomkvist, H. (2021), Measuring empowerment: Choices, values and norms. Journal of World Development journal, 7(4):138-49.
Mira, M., Choong, Y., & Thim, C. (2019), The effect of HRM practices and employees’ job satisfaction on employee performance. Management Science Letters, 9(6): 771-786.
Narayan, D. (2006), Measuring empowerment, cross- disciplinary perspectives. Washington, D. C: The Worth Bank.
Regan, S., Laschinger, H. K., & Wong, C. A. (2016), The influence of empowerment, authentic leadership, and professional practice environments on nurses’ perceived interprofessional collaboration. Journal of nursing management, 24(1): 54-61.
Sandra .M, Malin Karlsson, Asa Fast-Berglunda & Ida .H (2014), Managing production complexity by empowering workers: six cases, Variety Management in Manufacturing. The 47th CIRP Conference on Manufacturing Systems, USA.
Sumaryono, R, (2022), Human Resources Empowerment In Global Competition, Journal Media Mahardhika, (2)20: 212-235.
Thomas,K.W & Velthouse, B.A, (1990), cognitive elements of empowerment: aninterpretive model of intrinsic task motivation.
Wang, L., Law, K. S., Zhang, M. J., Li, Y. N., & Liang, Y. (2019), It’s mine! Psychological ownership of one’s job explains positive and negative workplace outcomes of job engagement. Journal of Applied Psychology, 104(2): 229–246.
Zaltman, G. & Zaltman, L. H. (2008), Marketing metaphoria: What deep metaphors reveal about minds of consumers. Boston: Harvard Business Press.
Zaltman, G. (1997), Rethinking market research: Putting people back in. Journal of marketing Research, 34(4): 424-437.
Zaltman. G & Coulter.R.H. (1995), Seeing the Voice of the Customer:MetaphorBased Advertising Research .Journal Of Advertising Research,35(4): 34-51.