Development of Managers' Competence in the Project -Oriented Industries of the Public Sector Following the Theory-Based Approach

Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD Candidate, Department of Project Management and Construction, Faculty of Architecture, University of Tehran, Tehran, Iran

2 Corresponding author: Assistant Prof. of Project Management and Construction Department, Faculty of Architecture, University of Tehran, Tehran, Iran

3 Associate Prof. of Project Management and Construction Department, Faculty of Arts, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran

4 Assistant Prof. of Industry Engineering Department, Faculty of Engineering, Imam Hossein University, Tehran, Iran

Abstract

One of the most common approaches in the field of project management is the competence -based approach. This approach, unlike process -based approaches, is particularly focused on the role of 'individual'. The difference in the prevailing conditions of the country, especially at the present level, is the main necessity of formulating competencies at the national level, compared to the sustainable conditions based on the formulation of international standards and models. In this study, it was attempted to explore the theoretical basis for the development of project managers' competencies in the Iranian manufacturing industry. By conducting 27 STAR interviews, we tried to identify effective competencies on the success of the project. 551 Identification and analysis in ATLAS TI software. With open, central and selective encoders, eventually the causal conditions, main agents, strategy and consequences were made.In terms of causal conditions, the great impact of environmental factors and specific conditions of the country on how to manage projects is clearly understandable. As a result, we observed the formal formation of the whole change, the definition of non -principled projects, the complexity and unpredictability of individual behaviors and laws. In such a context, the flexibility of behavioral competencies from the environment, the importance of behavioral and environmental competencies than technical, and of course the change in technical competencies paradigms are raised as strategies. The consequence of these strategies is the necessity of abandoning common structures and paying attention to competencies such as metropolitanism, the ability to persuade senior managers, continuous complications, moment management, creativity and high problem solving capability, as well as mental readiness, flexibility, seriousness and commitment, and of course the result.

Keywords


تیموری، نازنین؛ رنگریز، حسن؛ عبدالهی، بیژن؛ زین آبادی، حسن رضا، (1397)، اولویت بندی عوامل مؤثر بر جذب نیروی انسانی و ارائه الگوی مناسب مبتنی بر نظام شایستگی، فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، سال دهم، شماره 31، بهار 1397: 75-100.
حاج کریمی، عباسعلی؛ رضائیان، علی؛ هادیزاده، اکرم؛ بنیادی نائینی، علی، (1390)، طراحی مدل شایستگی‌های مدیران منابع انسانی بخش دولتی در ایران، نشریه چشم انداز مدیریت دولتی، ش 8، زمستان 1390: 23-43.
رضایت، غلامحسین؛ یمنی دوزی سرخابی، محمد؛ کیامنش، علیرضا؛ نوه ابراهیم ، عبدالرحیم، (1390)، معماری الگوهای شایستگی: ارایه‌ی چاچوب مفهومی، فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، سال سوم، شماره 2، پاییز و زمستان 1390: 49-81.
رعنایی، حبیب اله؛ سلطانی، مریم؛ یزدانی، حمیدرضا، (1391)، شناسایی و رتبه‌بندی ابعاد و مولفه‌های شایستگی مدیران: تحلیل محتوای مدل‌های شایستگی مدیران، فصلنامه مطالعات منابع انسانی، سال اول، شماره 3، بهار 1391: 27-50.
سیدی، سیدمحمدرضا؛ دانایی‌فرد، حسن؛ گنجعلی، اسدالله؛ خائف‌الهی، احمدعلی، (1398)، طراحی الگوی شایستگی‌های مدیران عالی دولتی با روش فراترکیب، فصلنامه علمی مطالعات راهبردی سیاست‌گذاری عمومی، دوره نهم، شماره 33، زمستان 1398: 55-78.
صالحی عمران، ابراهیم؛ عین‌خواه، فرناز، (1400)، طراحی الگوی توسعه شایستگی‌ها برای رشته مهندسی عمران با توجه به نیازهای بازار کار، فصلنامه آموزش مهندسی ایران، سال بیست و سوم، شماره 89، بهار 1400: 19-41.
عابدیان اول، اکرم؛ کرمی، مرتضی (1390). طراحی مدل شایستگی مدیران گروههای آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد. پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه فردوسی مشهد.
مشهودی، مجید، (1389)، رویکرد شایستگی در مدیریت منابع انسانی، فصلنامه تدبیر، شماره 215.
ملک جعفریان، مرتضی؛ صبحیه، محمد حسین (1390). تدوین مدل ارزیابی شایستگیهای مدیریت پروژه در شرکت ملی نفت ایران. پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت پروژه و ساخت، دانشگاه تربیت مدرس.
واعظی، رضا؛ سید نقوی، میرعلی؛ حسین‌پور، داود؛ تاجی،فاطمه، (1399)، الگوی شایستگی‌های مدیران منابع انسانی سازمان‌های دولتی در شرایط جهانی شدن، فصلنامه علمی مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، سال بیست و نهم، شماره 96، تابستان 1399: 9-44.
Armstrong, M (1995) ‘Demystifying Competence’. In Human Resources, November/December, pp 49-50.
Berge, Z., deVerneil, M., Berge, N., Davis, L., & Smith, D., (2002). “The increasing scope of training and development competency”, Benchmarking, 43-61.
Brown, R. B. Meta‐Competence: A Recipe for Reframing the Competence Debate. Personnel Review Brennan, M., Lewis, T., & konkel. S. (2005). A Competence-based
Chiu. R. Selmer, J. (2010). Required Human Resource Competencies in theFuture: A Framework for Developing HR Executives in Hong Kong.
CIPD, (2004). training and development, survey report. London.
GAPPS, (2007). Framework for performance based competency standards for global level 1 and 2 project managers. Global Alliance for Project Performance Standards, Australia: Sydney.
Glaser, B., (1992). Emergence v Forcing Basics of Grounded Theory Analysis. Sociology Press, Mill Valley, CA.
Gonczi, A., Hager, P., & Athanasou, J. (1993). The development of competency-based assessment strategies for the professions. Canberra: AGPS.
Goulding, C. (2002). Grounded theory: A practical guide for management, business and market researchers. Sage.
Handcock, M. S., & Gile, K. J. (2011). Comment: On the concept of snowball sampling. Sociological Methodology, 41(1), 367–371. https://doi.org/10.1111/j.1467-9531.2011.01243.x
Holsti, O. R. (1969). Content analysis for the social sciences and humanities. Reading. MA: Addison-Wesley (content analysis).
Horton, S., (2002), Competency management in the British Civil Service, The international journal of  Public Sector Management, Vol. 13, No.4, pp.354-368.
IPMA, (2006). IPMA Competence Baseline, Version 3.0 (ICB 3.0). International Project Management Association, The Netherlands: Nijkerk.
Jackson, M.C., (2003). Systems Thinking: Creative Holism for Managers. Wiley, Chichester.
Luca, M., Nuttall, J., Emilion, J., & Postings, T. (2021). Systematic review and grounded theory as a mixed method to develop a framework for counselling skills competencies. Counselling and Psychotherapy Research.
Mac Donald, K., Rezania, D., & Baker, R. (2020). A grounded theory examination of project managers' accountability. International Journal of Project Management, 38(1), 27-35.
Project Management Institute (PMI)(2012). Project manager competency development framework (PMCDF) – 2a Ed, Newtown Square, USA.
Robotham, D., Jubb, R., (1996). Competences: measuring the immeasurable. Manag. Dev. Rev. 9.
Schutte, N., Barkhuizen, N., & Van der Sluis, L. (2016). The development of a human resource management (HRM) professional competence model: A pilot study. Journal of Psychology in Africa, 26(3), 230-236.
Shippmann, J. S., Ash, R. A., Batjtsta, M., Carr, L., Eyde, L. D., Hesketh, B., ... & Sanchez, J. I. (2000). The practice of competency modeling. Personnel psychology, 53(3), 703-740.
Spencer LMJ, Spencer SM. ; (1993). Competence at work: models for superior performance. 1st ed.. New York: Wiley.
Strauss, A., & Corbin, J. M. (1997). Grounded theory in practice. Sage.
Volume 14, Issue 1 - Serial Number 47
Serial issue 47, Spring Quarterly
April 2022
Pages 171-198
  • Receive Date: 09 June 2021
  • Revise Date: 02 December 2021
  • Accept Date: 07 December 2021