Pathology and Identification Of Skills Training Improvement Points of the Armed Forces’ Personnel Based on the Weisbord Model

Document Type : Research Paper

Authors

1 Corresponding Author. Assistant of Progress and Society Department, Technology studies institute, Tehran, Iran.

2 Researcher of Progress and Society Department, Technology studies institute, Tehran, Iran

Abstract

The present study was conducted with the aim of pathology and counting the points of improvement of skills training of duty employees based on the Wiseboard model. From the perspective of the goal, this research is among the applied researches that were carried out using a qualitative and quantitative approach (exploratory mix). Qualitative section data were collected through in-depth and semi-structured interviews and quantitative section data were collected using a researcher-made questionnaire extracted from Qualitative section. Qualitative sector findings were analyzed during the three steps of data production, data analysis and case integration based on a seven-dimensional Weisboard model. Quantitative data of the research were analyzed using descriptive and inferential statistical tests. Findings indicated that the skills training of the duty staff under the comprehensive training plan in 7 dimensions has 108 points of significant improvement. In each of the related dimensions: 1. Goals and missions (22 improvement points), 2. Structure (32 improvement points), 3. Rewards (9 improvement points), 4. Communication (9 improvement points), 5. Leadership ( 11 points of improvement), 6. Useful mechanisms (14 points of improvement) and 7. Interaction with the environment (11 points of improvement) Injuries were identified in which participants received the highest amount of damage in two dimensions: reward and interaction with the environment and the least amount of damage. Useful and guiding mechanisms are mentioned in two dimensions.

Keywords


برومند، نادر (1380)، آسیب‌شناسی مدیریت مشارکت‌جو، ماهنامه تدبیر، 115، 29-10.
پیری زمانه، مسلم؛ قدمی، کاوه؛ نظر، علیرضا (1397)، شناسایی و رتبه‌بندی آسیب‌های نظام آموزش مهارتی در ارتش جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه آموزش در علوم انتظامی، 6 (20)، 120-111.
سلطانی، محمدرضا؛ نیکوکار، غلامحسین؛ پاشایی‌هولاسو، امین؛ خلیلی، احمدرضا (1397)، آسیب‌شناسی آموزش‌های سازمانی در یکی از مراکز نظامی نیروهای مسلح با استفاده از الگوی FPSS. فصلنامه مدیریت فرهنگ سازمانی، 16 (2)، 438-411.
سیدی، محمدرضا؛ سیدی، سیدحسین؛ صلواتیان، سیاوش (1395)، آسیب‌شناسی تجربی خدمت نظام‌ وظیفه ازمنظر سربازان دارای مدرک تحصیلات تکمیلی، فصلنامه پژوهش‌های راهبردی مسائل ایران، 5 (3)، 86-67.
صالحی‌عمران، ابراهیم (1393)، آسیب‌شناسی مدیریت آموزش‌های مهارتی کشور، فصلنامه مهارت‌آموزی، 2 (8)، 25-48.
عباسیان، عبدالحسین (1385)، اثربخشی دوره‌های آموزشی (مدل کریک پاتریک)، ماهنامه تدبیر، شماره 170، 52-56.
کوهساریان، حسین (1399)، آسیب‌شناسی خدمت وظیفه در ارتقای انسجام اجتماعی جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه علوم و فنون نظامی، 16 (53)، 95-79.
محمودی‌کوچکسرایی، علی‌اصغر؛ فراهانی، مهدی؛ رسته‌مقدم، آرش (1394)، آسیب‌شناسی نظام آموزش کارکنان با استفاده از الگوی سه‌شاخگی، فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، 2 (5)، 27-51.
مرادی، محمدحسن (1392)، آسیب‌شناسی جوّ سازمانی نیروی انتظامی با استفاده از مدل شش‌بُعدی وایزبورد؛ نمونه‌پژوهی: معاونت طرح و برنامه و بودجه نیروی انتظامی، فصلنامه علمی توسعه سازمانی پلیس، 10 (45)، 41-62.
نوری، فیروز؛ پیدایی، میرمهرداد (1389)، آسیب‌شناسی آموزش کارکنان در سازمان‌ها، انتشارات سیمای دانش.
واعظی‌نژاد، حجت‌الله؛ موسوی‌نقابی، سیدمجتبی (1399)، الگوی مطلوب مدیریت منابع انسانی سرباز مبتنی‌بر تدابیر و فرامین مقام معظم رهبری، فصلنامه پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی دانشگاه امام حسین (علیه‌السلام)، 12 (3)، 41-74.
Al-Kaabi, H. (2020). Evaluation of the Vocational Training System in Qatar’s Public Sector (Doctoral dissertation, Cardiff Metropolitan University).
Burke, W. W., & Litwin, G. H. (1992). A causal model of organizational performance and change. Journal of management, 18(3), 523-545.
Doufexi, T., & Pampouri, A. (2020). Evaluation of employees’ vocational training programmes and professional development: A case study in Greece. Journal of Adult and Continuing Education, 1477971420979724.
Harrison, M. I. (2014). Diagnosing Organizations, Methods, Models, and Process. Software.
Hodgetts, R. M., & Kuratko, D. F. (2005). Effective small business management. Harcourt Brace Jovanovich.
Hirshleifer, S., McKenzie, D., Almeida, R., & Ridao‐Cano, C. (2016). The impact of vocational training for the unemployed: experimental evidence from Turkey. The Economic Journal, 126(597), 2115-2146.
Lok, P., & Crawford, J. (2000). The application of a diagnostic model and surveys in organizational development. Journal of Managerial Psychology.
Nadler, D., Tushman, M., Tushman, M. L., & Nadler, M. B. (1997). Competing by design: The power of organizational architecture. Oxford University Press.
Manzini, A. (2006). Organizational Diagnosis: A Practical Approach to Company Problem Solving and Growth. Washington: American Management Association.
Tichy, N. M. (1983). Managing strategic change: Technical, political, and cultural dynamics (Vol. 3). John Wiley & Sons.
UNESCO. (1999). Second Congress on technical and vocational education (Lifelong Learning and training: a bridge to the future). Final Report, Seoul, Republic of Korea
Weisbord, M. R. (1976). Organizational diagnosis: Six places to look for trouble with or without a theory. Group & Organization Studies, 1(4), 430-447.
Volume 14, Issue 3 - Serial Number 49
No. 49, Autumn Quarterly
September 2022
Pages 193-228
  • Receive Date: 12 December 2021
  • Revise Date: 23 December 2021
  • Accept Date: 16 May 2022