A Model for Recruiting and Training Human Resources in the Preschool System on the Basis of Business School Models in the Selected Countries through Grounded Theory

Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD in educational management, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Islamic Azad University of Isfahan (Khorasgan)

2 Corresponding author: associate professor of educational management, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Islamic Azad University of Isfahan (Khorasgan)

Abstract

Human resource management contains a coherent set of processes for identifying, recruiting, retaining, optimizing and educating top people of the organizations. This qualitative study aims at modeling the recruitment and training of human resources in the preschool system on the basis of business schools models in selected countries through grounded theory framework. First, the primary factors were identified by reviewing the literature. Then, data were collected by conducting semi-structured interviews with thirty members of the board of directors of business schools having a preschool data center. Having organized the data conceptually, the components of human resource recruitment and training in the preschool course of business schools were identified by coding, identification, and extraction, and finally the research model were presented. The validity and reliability of the interviews were confirmed by the reliability method of test-retest and intra-rater agreement. The results indicated that recruitment and training of human resources through business school models refer to: causal conditions including individual factors, job factors, and organizational factors, motivational conditions including the level of educators, recruitment and retention policies, technology infrastructures, work balance, family responsibilities and parents' academic levels. Social capital, improvement of knowledge and information, organizational communication, support of the board of directors, and so on, create the contextual conditions. The strategies include interactive and collective approaches, technology-based approaches, and collaboration and assistance methods. The outcome of strengthening lifelong learning, instructors’ self-efficacy, improving the lives of employees result in limited possible effects. Promoting individual and professional competencies, increasing social trust lead to a wide range of possible effects.

Keywords


آخش، سلمان؛ حسینی‌خواه، علی؛ عباسی، عفت و موسی‌پور، نعمت‌اله (1396)، آسیب­شناسی وضعیت آموزش پیش­دبستان  ایران، فصلنامه مطالعات پیش‌دبستان و دبستان دانشگاه علامه طباطبایی، س دوم، (6): 1 ـ 31.
افجه، علی‌اکبر و صالح غفاری، عادل (1392)، عوامل مؤثر بر نگهداری و ترک خدمت کارکنان دانش­محور، راهبرد فرهنگ، 21 : 79 ـ 112.
رستم‌زاده، رضا؛ بوداقی خواجه‌نوبر، حسین و سلطانی، زینب (1395)،  بررسی تأثیر مدیریت استراتژیک منابع انسانی بر جذب، نگهداشت و توانمندسازی نیروی انسانی، مطالعه موردی: بانک کشاورزی شهر ارومیه، فصلنامه آینده‌پژوهشی مدیریت، (2)، ش 107: 13 ـ 1.
سپهوند، رضا؛ وحدتی، حجت‌اله؛ اسماعیلی، محمودرضا و رحیمی اقدم، صمد (1398)، طراحی و تبیین مدل معماری دانش منابع انسانی در سازمان­های دانش‌بنیان، فصلنامه پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، ش 1: 208 ـ 179.
سعادتمند، زهره؛ کشتی‌آرای، نرگس و حسین‌آبادی، حسین (1398)، طراحی و اعتباریابی برنامه درسی مبتی‌بر آموزش شایسته‌محور، فصلنامه برنامه‌ریزی درسی؛ 63 (4): 78 ـ 92.
طهماسبی، رضا؛ برومند، مجتبی و میرزمانی، اعظم (1397)، ارائه چهارچوب مدیریت منابع انسانی سازمان دوسوتوان، فصلنامه پژوهش مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، س دهم، ش 4، ش پیاپی 44، زمستان 1397 :141 ـ 135.
عباسی، علی و امامی، داریوش (1395)، مهندسی مجدد مهدهای کودک حلقه مفقوده در چرخه توسعه منابع انسانی کشور، ماهنامه اجتماعی، اقتصادی، علمی و فرهنگی کار و جامعه، (157): 65 ـ 73.
عبدالملکی، صابر؛ خسروی، محبوبه و  فرجادمند، لیلا  (1397)،شناسایی عوامل مؤثر بر اثربخشی بازی‌های آموزشی ازنظر مربیان مراکز پیش‌دبستانی و مهدکودک شهر تهران پدیدارشناسی، فصلنامه علمی ـ پژوهشی تدریس‌پژوهی .2 (6):126 ـ 152.
کریمی، عبداله و پارسافر، ابراهیم (1395)، رابطه بین نظام نگهداری منابع انسانی با تعهد سازمانی کارکنان، کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی، تهران، انجمن مدیریت ایران.
لیاقت‌دار، محمدجواد؛ زارعی، محمدحسین و میرشاه جعفری، ابراهیم (1397)، تبیین رویکردهای یاددهی و یادگیری و ارزشیابی مناسب برای برنامه درسی رشد حرفه‌ای مربیان پیش‌دبستانی. رویکردهای نوین آموزشی. 12 (2): 114 ـ 130.  
مفیدی، فرخنده (1395)، برنامه آموزش‌وپرورش در دوره پیش‌دبستانی، تهران: انتشارات سمت.
میرکمالی، میرمحمد؛ حاج‌خزیمه، مجتبی و ابراهیمی، صالح‌الدین (1394)، شناسایی ملاک های جذب و نگهداشت منابع انسانی و ارائه راهکارهای مناسب کارکنان دانشکده‌های پردیس فنی دانشگاه تهران، مدیریت توسعه و تحول، 7 (22): 9 ـ 18.
Atapattu, M  Ranawake, G. (2017). Transformational and Transactional Leadership Behaviours And their Erect on Knowledge Workers' Propensity for Knowledge Management Processes, Journal of Information & Knowledge Management.(16)3.1-23
Autiero, G. Vinci,  C.P. (2016). Religion, human capital and growth. International Journal of Social Economics, 43(1), 39 – 50                                                         
Brock, A., Jarvis P. Olusoga, Y. (2014). Perspectives on Play: Learning for life. Second edition. London: Routledge.
Brooker, L., Blaise, M. Edwards, S. (2014). The SAGE Handbook of Play and Learning in Early Childhood. London: SAGE.
Creswell  ,  j .W . (2005).Educational Research: Planinig, Conducting,and  Evaluating, Quantitative And Qualtitative  Research (2nd edition).
Eva, T.P. (2018). Recruitment and Selection Strategies and Practices in the Private Sector Commercial Banks of Bangladesh: Evidence from Human Resource Practitioners. European  Business & Management, 4(1), 28-38
Fernandez, M. D, Reyes, S. P, & Cabrera, R. V. (2016). Human capital and human resource Management to achieve ambidextrous learning: A structural perspective. BRQ Business Research Quarterly, 20(1), 63-77
Fleer, M. (2015). Pedagogical positioning in play - teachers being inside and outside of children's Imaginaryplay. Early Child Development and Care, 185(11-12): 1801 – 1814.
Jeon &  Kim (2012). How to organization and task factor influence learning workplace?
Kevale, S. (1996), Dominance Through  Interviews  and Dialougues.
Kento, k, D. (2004). Spotlight on young children and play. Washington: National Association for  Education
Madueke, Ch. V, Emerole, I. Ch, (2017). Organizational Culture and Employee Retention of Selected Commercial Banks in Anambra State. Saudi Journal of Business and Management Studies, 2, 244-252.
Njiraine, D. (2019). Enabling Knowledge Sharing Practices for Academic and Research in Higher Education Institutions, Information and Knowledge Management.(9)3.82-89
Smith, K. (2015). Preschool teachers’ understanding and implementation of learning through play. Submitted in fulfilment of the requirements for the degree of Magister Educations Faculty of  Education University of Pretoria.
Thomas, Harry. Lisa, Thomas. Jon Billsberry. (2014). Reset the Media Business Model Cost Reduction And Growth Priorities in Today’s Media Industry.
Tsai, S. (2019). Innovative behaviour of knowledge workers and social exchange attributes offinancial incentive. Journal of Knowledge Management.(22)8.1757-1781 
William , Feeler (2012), Being There: A grounded-theory study of student perceptions of instructor Resence  in online classes.
Zaim, H., Keceli, Y., Jaradat, A. & Kastrati, S. (2018). The effects of knowledge management processes on  human resource management: Mediating role of knowledge utilization, Journal of Science and Technology Policy Management, 9(3).310-328.