ارائه الگویی جهت تدوین راهبرد برون‌سپاری منابع انسانی در بخش دولتی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.

2 نویسنده مسئول: استادیار، گروه مدیریت ،واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی ، سنندج ،ایران .

3 استادیار،گروه مدیریت ،واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی ، سنندج ،ایران

چکیده

هدف این پژوهش ارائه الگویی جهت تدوین راهبردهای برون‌سپاری منابع انسانی ‏در بخش دولتی ایران مطالعه موردی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بوده است. روش پژوهش کیفی از نوع استراتژی داده‌بنیاد و میدان پژوهش شامل مدیران و کارشناسان و مشارکت‌کنندگان از طریق نمونه‌گیری نظری انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها در حوزة عمل، از تحقیقات میدانی و ابزار مصاحبه استفاده‌ شد. نتایج نشان داد که شرایط عِلّی مؤثر بر برون‌سپاری فعالیت‌های منابع انسانی در حوزه جذب و آموزش، در مجموع 4 کُد محوری شامل اصلاح نظام جذب و آموزش منابع انسانی؛ کاهش هزینه‌ها؛ کیفیت فرآیند جذب و آموزش‌ و بهره‌وری و شرایط زمینه‌ای شامل توسعه همکاری‌های برون سازمانی؛ خلق ظرفیت درون سازمانی و سیاست‌های کلان کشور و نیز شرایط مداخله‌گر شامل ضعف فرهنگ؛ عدم حمایت ناشی از ناآگاهی؛ ضعف نظارت و کنترل؛ نبود موسسات آموزشی معتبر و باسابقه و ضعف دانشی در سازمان است. همچنین راهبردهای اتخاذ شده برون‌سپاری فعالیت‌های منابع انسانی، در مجموع 5 کُد محوری فرهنگ سازی؛ بهسازی ساختار منابع انسانی؛ دقت در انتخاب مؤسســات آموزشی و آگاه سازی مدیران و نظارت مستمر و نیز پیامدها شامل کاهش هزینه‌ها؛ پوشش ضعف نیروی انسانی بخش آموزش و جذب و کیفیت آموزش‌ها و خدمات بود. در بخش مدل نهائی نیز12 مولفه ارایه شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Providing a model for developing human resource outsourcing strategy in the public sector of Iran

نویسندگان [English]

  • Rahman Iranpour 1
  • roya shakeri 2
  • Kumars Ahmadi 3
1 PhD student in Public Administration, Human Resources, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran.
2 Corresponding author: Assistant Professor, Department of Management, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Management, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study was to provide a model for formulating human resource outsourcing strategies in the public sector of Iran. A case study of the Organization for Agriculture Research, Education and Promotion. Qualitative research method of the data -based strategy and research field, including managers, experts and participants, were selected through theoretical sampling. Field research and interview tools were used to collect data in the field of action. The results showed that the conditions affecting the outsourcing of human resource activities in the field of recruitment and education, a total of 4 central codes, including the recruitment and training system of human resources; reduction in costs; Quality of recruitment, education, productivity, and contextual conditions including the development of offshore partnerships; Creating intra -organizational capacity and macro policies of the country as well as interventionist conditions including weakness of culture; Lack of support caused by ignorance; Weakness of supervision and control; The lack of valid and experienced educational institutions is the weakness of the organization. Also, strategies adopted by Human Resources Activities, a total of 5 pivotal culture of culture; Improvement of the structure of human resources; Careful in selecting educational institutions and informing managers and continuous monitoring as well as consequences including reducing costs; The weakness of the human resources was the training and recruitment sector and the quality of training and services. In the final model section, 12 components were presented.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Outsourcing
  • human resources
  • Employing
  • Education
آرمان، مانی و جوشقانی، حسن. (1394). طراحی و اعتباربخشی الگوی تحلیل وضعیت نظام مدیریت منابع انسانی. فصلنامه مدیریت پژوهش‌های منابع انسانی ( دانشگاه امام حسین)، 7(4)، 71-94.
ابراهیمی، الهام و فتحی، محمدرضا. (1395). ارائه چارچوبی برای تدوین استراتژی‌های منابع انسانی. فصلنامه مدیریت پژوهش‌های منابع انسانی ( دانشگاه امام حسین)، 8(3)، 30-59.
دامغانیان، حسین؛  کشاورز، محمد؛  اسماعیلیان، حسن و زاده محمد، زهره.(1400). بررسی رابطه عدم اطمینان تقاضا، مشارکت راهبردی و برون‌سپاری منابع انسانی در کسب مزیت رقابتی. فصلنامه توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، 60، 55-82.
دهقانی پوده، حسین؛ چشم براه، محسن؛ ترابی، حسن؛ کریمی گوارشکی، محمدحسین و حسنوی، رضا. (1396).  تعیین و اولویت‌بندی شاخص‌های مؤثر بر برونسپاری پروژههای تحقیق و توسعه محصولات با سامانه‌های پیچیده (مورد مطالعه: سازمان صنایع هوایی)، فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، 5(2)، 149-168.
صفایی، ناصر و باقری، زهرا.(1395). برنامه‌ریزی راهبردی منابع انسانی بر مبنای الگوی BSC. فصلنامه مدیریت پژوهش‌های منابع انسانی ( دانشگاه امام حسین)، 8(3)، 159-181.
Akewushola, S. & Elegbede, W. (2013). Outsourcing Strategy and OrganizationalPerformance: Empirical Evidence from Nigeria Manufacturing Sector. European Scientific Journal. Retrieved, 9(19), 291-299.
Awoloh, R.P. & Owusu-Manu, D.G. (2021). Assessing the effect of outsourcing on organizational Performance: A case study of Metro Mass Transit Ltd. KNUSTSpace, Theses /Dissertations/ College of Art and Built Environment
BHARATHI. K. V & MUNIVENKATAPPA.(2015). A STUDY OF HUMAN RESOURCE OUTSOURCING. International Journal in Commerce, IT & Social Sciences, 2(7)
Boguslauskas, V., & Kvedaraviciene, G. (2009). Difficulties in Identifying Company’s Core Competencies and Core Processes. Engineering Economics, 62, 75-81.
Creswell, J. (2002). Educational research: Planning, conducting, and evaluating Quantitative and Qualitative research. Upper Saddle River, NJ: Merrill Prentice Hall.
Creswell, J. W. (2009). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
Dess,G.G.et al.(1996). The new corporate architecture.. Engineering management Review، Summer.
Edgar, W. B., & Lockwood, C. A. (2008). Organizational competencies: clarifying the construct. Journal of Business, 22.
Edvardsson, IR & Óskarsson. GK. (2021). Outsourcing of Human Resources: The Case of Small- and Medium-Sized Enterprises. Merits, 1(1):5-15.
Flowers, G.M.(2021). Human Resources and Outsourcing: An Exploratory Case Study of Employee Concerns. University of Phoenix, ProQuest Dissertations Publishing, 283.
Ganebnykh, E. Kozlova, L, & Stativa, E.(2021). HR-outsourcing in Natural resources sector. E3S Web of Conferences 244, 11026 (2021).
Gilley, KM, Greer, CR, Rasheed, AA. (2004). Human resource outsourcing and organizational performance in manufacturing firms. Journal of Business Research, 57(3), 232–240.
Irwin, K. C., Landay, K. M., Aaron, J. R., McDowell, W. C., Marino, L. D., & Geho, P. R. (2018). Entrepreneurial orientation (EO) and human resources outsourcing (HRO): A “HERO” combination for SME performance. Journal of Business Research, 90, 134-140.
Lee, S & Walsh, P. (٢٠١١). “SWOT and AHP hybrid Model for Sport Marketing Outsourcing Using a Case of Intercollegiate Sport”, Sport Management Review, Vol. 14, Iss. 4, pp361-369.
McIvor R. (2000) "A practical framework for understanding the outsourcing process". Supply Chain Management: An International Journal 5(1):22-36
Mehmood, F. & Zulfqar, S.(2021). Effect of Human Related Factors on Requirements Change Management in Offshore Software Development Outsourcing: A theoretical framework. Soft Computing and Machine Intelligence Journal, 1 (1).
Potapiuk, I. & Diukariev, D.(2021). HR-OUTSOURCING: MODERN APPROACH TO ENTERPRISE MANAGEMENT. Modern Science
Prahalad C.K., Hamel G. (1990) "The core competence of the corporation". Harvard Business Review 68:79-93
Reichel, A., & Lazarova, M. (2021). Human Resource Management Outsourcing. In The Oxford Handbook of Contextual Approaches to Human Resource Management (pp. 582-603). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780190861162.013.27
Sheehan, C, Cooper, B, (2011). HRM outsourcing: the impact of organizational size and HRM strategic involvement. Personnel Review. 40(6):742-760
Sim, S.C., Kaliannan, M. and Avvari, M. (2021). Conceptualising HR outsourcing effectiveness and scale development of HROSERVPERF using PLS-SEM. Benchmarking: An International Journal, ahead-of-print.
Strauss, Anselm L., & Corbin, Juliet (1990), Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques, Sage
Ugnė, D., Žitkienė, R., Jurevičienė, D. Skvarciany, V. & Lapinskaite, I. (2021). Evaluation of Outsourcing Development in the Service Sector. Economies, 9(2) 44.
Yadav, S.K.S., & Joshiya, V.K.(2021). Human Resources Practices for Retention in Business Process Outsourcing Industry in National Capital Region. International Journal of Trade and Commerce, 10(1) 38-50.