دانشگاه جامع امام حسین (ع)پژوهشهای مدیریت منابع انسانی2008-45285220140301Designing a Threefold Skills Model for Selecting Managers through Multi-Criterion Decision-making Approachمدل مبتنی بر مهارت در انتخاب مدیران با استفاده از رویکرد تصمیمگیری چندمعیاره1305004FAJournal Article20130724Purposeful and precise selection of human resource is a key factor in the success of an organization. An important step in this process is to select the best indicators which influence the future performance of the employees. This research is intended to identify a set of most important and most influential indicators affecting human resource selection. The next step is to use multi-criterion techniques, as well as referring to experts, for evaluation of these indicators according to special work fields. They are then classified into three managerial skills. Furthermore, based on the similarity of the classifications of these criteria with those of the managers, it can be concluded that which of these criteria and skills are more relevant to selecting managers in special fields.
همواره گزینشِ مناسبترین نیروی انسانی بهصورت دقیق و هدفمند، یکی از عوامل کلیدی است که منجر به موفقیت یک سازمان میگردد. یکی از گامهای اساسی این فرایند، انتخاب مناسبترین شاخصهای مؤثر بر عملکرد آتی کارکنان میباشد. هدف از پژوهش حاضر، ابتدا شناسایی و استخراج مجموعهمعیارهای مهم و تأثیرگذار در گزینش نیروی انسانی است؛ سپس با کمک تکنیکهای تصمیمگیری چندمعیارهی گروهی و مراجعه به خبرگان، این معیارها بر اساس حوزههای کاری تخصصی در سازمان وزندهی شده و بر اساس میزان تأثیر این معیارها در مهارتهای سهگانهی مدیر، رتبهبندی و وزندهی شده است. علاوه بر این، با بررسی میزان شباهت رتبهبندی معیارها در حوزههای مدیریتی سازمان و مهارتهای مدیر، درنهایت نتایجی بهدست آمد که بیان میکند برای انتخاب مدیر در هرکدام از حوزههای تخصصی سازمان، چه معیارهایی و همچنین چه مهارتی از بین مهارتهای سهگانهی مطرح شده در تئوریهای مدیریت بیشترین اهمیت را دارند.دانشگاه جامع امام حسین (ع)پژوهشهای مدیریت منابع انسانی2008-45285220140301The Effect of Internal Marketing on Organizational Intelligence in Technological Institutionsتأثیر بازاریابی درونی بر هوش سازمانی در مؤسسات فناور31525005FAJournal Article20130218How to manage environmental dynamicity and how to play in a very turbulent market seems to have made a great mental challenge for many companies and institutions. This can be encountered by a high organizational intelligence against the organizational environment, and by providing proper solutions for the changes. Yet, this can be achieved by considering the internal market of the organization, which refers to its human resource who can endure the responsibility of getting the constant competitive advantage, as the first step.
This research is mainly intended to assess the effect of any of the elements of internal marketing in technological institutes. Accordingly, 39 technological companies, placed in the Fars Technological Park, were selected to be studied. Data was collected through questionnaires distributed among 93 employees. The data was analyzed through smart pls. the results indicated that all of the elements of internal marketing had positive and significant effect on organization intelligenceازجمله مسایلی که امروزه برای بسیاری از مؤسسات و شرکتها به دغدغه مبدل شده، چگونگی چیرگی بر پویاییهای محیطی و پیشگامی در بازارهای متلاطم امروزی است. چنین امری، در پرتو هوش سازمانی بالا در برابر محیط سازمان و بهدنبال آن پاسخگویی مناسب نسبت به آن تغییرات بهخوبی محقق میگردد؛ اما چنین موفقیتی در گام نخست مستلزم توجه به بازار درونی سازمان یا بهعبارتی نیروی انسانی شایستهای است که بار کسب مزیت رقابتی پایدار را بر دوش میکشد.
هدف از انجام مطالعهی حاضر بررسی تأثیر هر یک از ابعاد بازاریابی درونی بر هوش سازمانی در مؤسسات فناور است. بر این اساس، تعداد 39 شرکت فناور مستقر در پارک علم و فناوری فارس مورد مطالعه قرار گرفتند. اطلاعات مورد نظر از طریق توزیع و جمعآوری پرسشنامه استاندارد در بین 93 نفر از کارکنان بهدست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار smart plsاستفاده گردید و مشخص شد؛ تأثیر هر یک از مؤلفههای بازاریابی درونی بر هوش سازمانی، مثبت و معنادار است.دانشگاه جامع امام حسین (ع)پژوهشهای مدیریت منابع انسانی2008-45285220140301The Analytic Model of the Nature of Intellectالگوی تحلیل چیستی استعداد53805006FAJournal Article20121225Strong and stable life keeps on moving around its unique and top talent. The secret of the success of the organizations is due to the discovery and application of their employees' talent. Yet, the most important matter is to discover one's own top talent. Hence, this research is intended to find out the nature of talent in order to help people find out their own top talent.
Research findings show that each man has got his own unique inborn and acquired features, including special temperament, instinct, and innateness. Human's temperament and instinct actualize naturally. However, it depends on him whether to nurture his innateness or not. Each person has a set of unique talent ordered according to a pyramidal system. The base of the pyramid shows weaker talent, while its top illustrates man's top talent. Each person is supposed to follow the career which goes with his top talent. He must invest on the talent positioned on the top of the pyramid. Yet, identification of this top talent, which is the most important of one's detection, is a matter of consideration. The findings of this research present some specific indicators that can lead us, like a compass, towards our talent pyramid, especially to its top point.
زندگی قوی و استوار بر گِرد استعداد منحصربهفرد و برتر خویش قوام و دوام مییابد و رمز موفقیت سازمانها، در کشف و بهکارگیری استعداد برتر هر کدام از کارکنان نهفته است؛ اما در این میان آنچه مهم است، کشف استعداد برتر خویش است. بر این اساس، پژوهش حاضر بهمنظور کمک به افراد برای کشف استعداد برترشان، چیستی استعداد را مورد بررسی قرار داده است.
نتایج تحقیق، نشان میدهد که انسان دارای داشتههای ذاتی و تکوینی طبع، غریزه و فطرت بوده و هر انسانی در این سه عرصه منحصربهفرد است. معمولاً طبع و غریزه بهطور خودکار از قوه به فعلیت درمیآیند؛ اما انسان در شکوفا کردن یا نکردن فطرت آزاد است. کشف شد که در عرصهی فطرت (که آگاهانه و اختیاری است)، هر فردی دارای مجموعهای از استعدادهای منحصربهفرد است که نظم آنها از ساختار یک هرم پیروی میکند. قاعدهی هرم، بیانگر استعدادهای ضعیفتر فرد و رأس آن بیانگر استعداد برتر او است. هر فرد برای رسیدن به موفقیت، باید به کاری بپردازد که در آن دارای استعداد برتر است؛ یعنی، در رأس هرم استعدادهایش که همان استعداد برترش است- سرمایهگذاری کند؛ اما شناسایی این استعداد برتر که مهمترین کشف انسان است، کاری مشکل میباشد. در این راستا، پژوهش حاضر به کشف معیارهایی رسیده است که میتوانند همانند قطبنما ما را در امر هدایت به سمت هرم استعدادهایمان و خصوصاً استعداد برترمان کمک کننددانشگاه جامع امام حسین (ع)پژوهشهای مدیریت منابع انسانی2008-45285220140301EFQM Excellence Modelمدل ارزیابی عملکرد سازمانهای تحقیقات غیرصنعتی811055050FAJournal Article20130905This research is intended to present a model for appraising the performance of nonindustrial research centers. Because of the comprehensiveness, advantages, and outstanding features of EFQM Excellence Model as a basic model for identification and evaluation of organizations, it was selected as the recommended framework in this research for the localization and adaptation of the model with environment. The proposed model came about with two aspects of empowerment and results, 9 main categories, 31 subcategories, and 24 indicators relating to results. Then, questionnaires were distributed, and the opinions of the experts were collected to weighting and prioritizing the aspects and categories according to group AHP. Subcategories and indicators were classified directly by calculating the numerical means. Finally, one of the nonindustrial research centers was selected to be studied according to the proposed modelهدف از این تحقیق، ارایهی مدلی برای ارزیابی عملکرد مراکز تحقیقات غیرصنعتی میباشد. با توجه به جامعیت، مزیتها و ویژگیهای بارز مدل تعالی EFQM، بهعنوان پایه و اساس مدل پیشنهادی مدنظر قرار میگرفت. سپس با بهکارگیری عوامل و نقاط قوت مدل EFQM و سایر مدلهای بررسیشده در ادبیات و همچنین شناخت سازمانهای مورد مطالعه، چارچوب پیشنهادی تحقیق برای بومیسازی و همراستاسازی مدل با محیط، شرایط و سایر ویژگیهای سازمان ارایه شد. مدل پیشنهادی تحقیق، شامل دو بعد توانمندساز و نتایج، 9 معیار اصلی، 31 زیرمعیار و 24 شاخص مربوط به زیرمعیارهای نتایج بهدست آمد؛ سپس ازطریق پرسشنامه و نظرات خبرگان، وزندهی و اولویتبندی ابعاد و معیارهای مدل، با استفاده از تکنیک AHP گروهی و زیرمعیارها و شاخصهای مدل، با استفاده از روش مستقیم و محاسبه میانگین هندسی، صورت پذیرفت. در پایان، یکی از مراکز تحقیقات غیرصنعتی بهعنوان مطالعهی موردی تحقیق براساس مدل پیشنهادی مورد ارزیابی قرار گرفت.دانشگاه جامع امام حسین (ع)پژوهشهای مدیریت منابع انسانی2008-45285220140301Managers' Self-Direction and Individual
Knowledge Managementخودراهبری و مدیریت دانش فردی مدیران1071255051FAJournal Article20130615This research is basically intended to assess the relationship between aspects of self-direction and individual knowledge management of the managers. The research follows descriptive method using correlation. Research population includes all the managers in the field of education, research, students and finance, as well as managers at departments and sections in Shiraz University in the academic year of 1389-90. Research instruments included two scales: self-direction (Sheikh Nezami, 1376), and knowledge management (researcher-made). Multi-variant regression analysis was used to analyze data. The results indicated that there was a positive and significant relation between aspects of self-direction and individual knowledge management.هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی رابطهی بین ابعاد خودراهبری و مدیریت دانش فردی مدیران است. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است و جامعهی آماری آن، کلیهی مدیران حوزههای آموزشی، پژوهشی، دانشجویی، اداری و مالی و همچنین مدیران گروه یا رؤسای بخش در دانشگاههای شیراز و علوم پزشکی مشهد را در سال تحصیلی 90-1389 دربر میگیرد. ابزار تحقیق، شامل دو مقیاس خودراهبری (شیخ نظامی، 1376) و مدیریت دانش فردی، (محقق ساخته) است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل رگرسیون چند متغیره بهره گرفته شد. نتایج تحقیق نشان داد که رابطه بین ابعاد خودراهبری و مدیریت دانش فردی مدیران مثبت و معنادارنددانشگاه جامع امام حسین (ع)پژوهشهای مدیریت منابع انسانی2008-45285220140301Employer Brand, a Novel Strategy for
Human Resource Managementبرند کارفرما؛ راهبرد نوین مدیریت سرمایههای انسانی1271505052FAJournal Article20130714Employer brand is a human resource management strategy for distinction. The main components of employer brand include attracting the potential workforce outside the organization, and maintaining the talented employees inside it. This research is intended to explore the concept of employer brand, challenges regarding it in Iran, and the process of making brands. Hence, 26 managers and experts in human resource were selected for interview. The main themes of the interviews were found out by content analysis. Most of the interviewees emphasized on the necessity of employer brand. They believed that employer brand had a direct relation with organizational brand among the client and other users. Providing internal and external brands together determines the progress of the organization. They also believed that the main challenges with which employer brand is facing in Iran, refer to the lack of real free markets, and serious competition in public and semi-public organizations.
برند کارفرما راهبرد مدیریت سرمایهی انسانی، برای تمایز است. کارکرد اصلی برند کارفرما، جذابیت برای نیروهای کاری بالقوهی بیرون سازمان و نگهداری استعدادهای درون ِسازمان است. تحقیق حاضر، در جستوجوی کاوش ادارک از مفهوم برند کارفرما، چالشهای آن در ایران و همچنین فرایند برندسازی آن است. در این راستا، با 26 نفر از مدیران و کارشناسان خبرهی منابع انسانی گروه صنعتی ایرانخودرو مصاحبهی نیمهساختیافته بهعمل آمد و با استفاده از روش تحلیل محتوا، تمهای اصلی مصاحبه استخراج شد. اغلب مصاحبهشوندگان، برند کارفرما را یک نیاز ضروری میدانستند. از نظر آنها برند کارفرما رابطهی مستقیم با برند سازمان در بین مشتریان و سایر ذینفعان بهوجود میآورد و برندسازی درونی و بیرونی یک سازمان به صورت توأمان تعیینکنندهی پیشرو بودن سازمان است. آنها معتقد بودند یکی از چالشهای عمدهای که برندسازی کارفرما در سازمانهای ایرانی با آن روبهرو است فقدان بازار آزاد به مفهوم واقعی و فقدان رقابت کسبوکار در سازمانهای دولتی و شبهدولتی است.دانشگاه جامع امام حسین (ع)پژوهشهای مدیریت منابع انسانی2008-45285220140301Linguistic Justice and Its Role in the
Improvement of Human Resourceعدالت زبانی و نقش آن در بالندگی منابع انسانی1511705053FAJournal Article20130224Linguistic justice is based on the structure of the language and development and reinforcement of linguistic capabilities. This approach emphasizes on the usage of just words and sentences, as well as righteous concepts to achieve just organizations. In other words, all the thoughts, concepts and suppositions that we have in mind, can be presented through language. We are prohibited to apply words and sentences that insult other people, marking out their shortcomings or denoting one's own influence and power. Enrichment of language with justified words is recommended. In other words, applying embarrassing language, which illustrates degradation of differences among individuals and indicates power hierarchy, does not go with linguistic justice. Linguistic justice is intended to empower people through methods that prohibit any devaluation enabling them to play their appropriate roles without getting afraid of their differences and deficiencies. They may be able to play a unique mission according to their responsibilities. This research is intended to present a model based on the Islamic values, based on grounded theory. بنیانهای عدالت زبانی، بر ساخت زبان، توسعه و تقویت توانمندیهای زبانشناختی استوار است. در این رویکرد، برای رسیدن به سازمان عادلانه، بر بهکارگیری واژگان و زبان عدالتمحور و درک مفاهیم ملازم با آن تأکید میشود. بهعبارت دیگر، ماهیت افکار، بهویژه انواع انگارهها و مفاهیمی که میتوانیم در ذهن داشته باشیم بهوسیله زبان مشخص میشود، استفاده از واژگان تحقیرآمیز- که فقط با هدف برجستهسازی نقایص افراد یا القای نفوذ و قدرت بهکار میروند- منع شده است و غنیسازی زبان با واژگان عدالتمحور در دستور کار قرار میگیرد. به دیگر سخن، زبان توهینآمیز که مبتنی بر آشکارسازی تفاوتهای سرزنشآمیز افراد و ایجاد سلسلهمراتب قدرت بنیان نهاده شده است، با الزامات عدالت زبانی سازگار نیست. تلاش عدالت زبانی، توانمندسازی افراد از طریق ایجاد ساختارهایی است که راه را بر هرگونه فراگرد ارزشزدایی علیه آنها ببندد و ایشان بتوانند بی هیچ واهمهای از تفاوتها و نقایص خویش، ایفاگر نقش واقعی خود در سازمان باشند؛ یعنی، هر یک رسالتی یکتا و منحصربهفرد را که در راستای آن برانگیخته شدهاند برعهده گیرند. در این مقاله، تلاش میشود تا با استفاده از استراتژی تحقیق دادهبنیاد (GT) ، مدلی مبتنی بر نظام ارزشی اسلام تدوین و ارایه گردد. دانشگاه جامع امام حسین (ع)پژوهشهای مدیریت منابع انسانی2008-45285220140301Designing Human Resource Productivity Model
(Case Study: IRI Railway Company)طراحی الگوی بهرهوری سرمایهی انسانی (مورد مطالعه: شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران)1711985054FAJournal Article20130825This research aims at optimized productivity of human resource at IRI Railway Company. It is hypothesized that six factors, including mutual trust between the employees and managers of the organization, job career, increasing motivation, participation in decision-making, training, and concerning of the employees' personal and work life, can help direct other resources towards the aims in the best way. The main question of this research is the following: "what are the effective factors influencing productivity in IRI Railway Company, and how effective is any of them?" The relationship between these factors and human resource productivity according to the research hypothesis was assessed by correlation coefficient test. This is an applied research for its aims, and a descriptive survey one for collecting data. The results indicated that all six hypothesized factors were positively and significantly effective in the productivity of human resource in IRI Railway Company.این پژوهش، با هدف استفادهی بهینه از سرمایهی انسانی شرکت راهآهن ج.ا.ا انجام گرفته و فرض شده است که با ایجاد فضای مبتنی بر عوامل ششگانهی: اعتماد متقابل کارکنان و مدیریت سازمان، کارراههی شغلی، ارتقای انگیزه، مشارکت در تصمیمات سازمان، آموزش و توجه به زندگی کاری و شخصی کارکنان، میتوان سایر منابع را به نحو احسن و مطلوب در جهت اهداف سازمان هدایت نمود. سؤال اصلی پژوهش این است که عوامل مؤثر بر بهرهوری کارکنان شرکت راه آهن ج.ا.ا کدامند و میزان تأثیر هر یک چهقدر است؟ در این راستا، رابطهی بین عوامل یادشده با بهرهوری سرمایهی انسانی، در قالب فرضیههای پژوهش از طریق آزمون همبستگی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفته است. پژوهش از حیث هدف، کاربردی و به لحاظ نحوهی گردآوری دادهها، توصیفی از نوع پیمایشی است. نتایج بهدستآمده، گویای آن است که عوامل ششگانهی یادشده، بر بهرهوری سرمایهی انسانی در شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران تأثیر مثبت و معناداری دارد.دانشگاه جامع امام حسین (ع)پژوهشهای مدیریت منابع انسانی2008-45285220140301The Understanding of Military Personnel of Organizational Justiceادراک کارکنان نظامی از عدالت سازمانی1992205055FAJournal Article20130813This research is intended to assess the viewpoints of the respondents in a military organization to questions about justice, and to compare their understanding with considerable related theories. Hence, having reviewed the viewpoints about justice and three general different approaches, including principle of competence, principle of need, and the compound theory, an experimental research was conducted to compare them with the views of people. Data was collected through questionnaires which were distributed among 440 people. The results indicated that understanding of military personnel of justice was almost correlated and consistent with the questions related to competence and need (ratio of agree to disagree = 4.73 and 4.51). The results indicated that a single principle was not regarded as a basis for justice; rather, the compound theory was more relevant. Findings of this research can be helpful in the development of compound theory of justice.
این نوشتار درصدد بررسی دیدگاههای پاسخگویان در یک سازمان نظامی دربارهی عدالت و مقایسهی ادراک آنها با نظریههای مورد اعتنا در این زمینه است. به این منظور، پس از بررسی و تعیین دیدگاههای مختلف راجع به عدالت و بیان سه دیدگاه کلی و متفاوت در این زمینه؛ یعنی، دیدگاه مبتنی بر اصل شایستگی، اصل نیاز و نظریهی ترکیبی، در یک تحقیق تجربی به مقایسهی این دیدگاهها با نظر افراد، از طریق پرسشنامه و در بین کارکنان نظامی، به تعداد 440 نفر اقدام شد. یافتههای تحقیق، نشان میدهد که ادراک نظامیان از عدالت با توافق تقریباً هموزن و همسان با گویههای مربوط به اصلهای «شایستگی» و «نیاز» (با نسبت 4.73 و 4.51 برابری موافقان به مخالفان)، بیشتراز آنکه تنها یک اصل را مبنای عدالت بداند، با نظریهی ترکیبی عدالت (ترکیب شایستگی و نیاز) همخوانی دارد. این یافته، میتواند در راستای تقویت و گسترش «نظریهی ترکیبی عدالت» ارزیابی و مورد توجه قرار گیرد.دانشگاه جامع امام حسین (ع)پژوهشهای مدیریت منابع انسانی2008-45285220140301The Effect of Organizational Climate on Job Satisfaction with the Mediation of Human Capitalتأثیر جوِّ سازمانی بر رضایت شغلی با میانجیگری سرمایهی انسانی2212455056FAJournal Article20130101This research is intended to review the effect of organizational climate on job satisfaction with the mediation of human capital. Research community includes all the experts of Pars Khodro, 350 of whom were selected through cluster random sampling. They answered to 336 questionnaires. To collect data, three types of questionnaires were used, including: Minnesota's shortened job satisfaction questionnaire, Bountis human capital questionnaire, as well as researcher-made organization climate questionnaire. Data analysis was performed through path analysis by structural equation modeling using SPSS and AMOS software. The results indicated that the primary model was correlated with the data. The direct effect of organizational climate on job satisfaction was significant. Its indirect effect worked through human capital.پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر جوّ سازمانی بر رضایت شغلی با میانجیگری سرمایهی انسانی انجام شده است. جامعهی آماری، کلیهی کارشناسان شرکت پارسخودرو بوده است. برای انجام تحقیق، 350 نفر از کارشناسان شرکت به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای گزینش شدند. از این تعداد، 336 پرسشنامه تکمیل شده و مورد استفاده قرار گرفت. برای گردآوری دادهها از 3 پرسشنامهی: رضایت شغلی مینهسوتاکوتاهشده، سرمایهی انسانی بونتیس و جوّ سازمانی محققساخته استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با روش تحلیل مسیر از نوع مدلیابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزارAMOS,SPSS صورت گرفت. نتایج نشان داد که مدل اولیه، با دادههای این پژوهش برازش مناسبی دارد و تأثیرات مستقیم جوّسازمانی بر رضایت شغلی معنادار بود و تأثیر غیرمستقیم آن، ازطریق سرمایهی انسانی تأیید شد