دانشگاه جامع امام حسین (ع)پژوهشهای مدیریت منابع انسانی2008-45286420150201An Analysis of Human Resource Management Strategies in Organizations through an Information Technology Approachتحلیل راهبردهای مدیریت منابع انسانی در سازمانها با رویکرد فناوری اطلاعات12412221FAسید مهدیالوانیدانشگاهمجتبیرئیس صفریدانشگاهJournal Article20140722Due to the increasing usage of information technology as a competition advantage in organizations, it seems necessary for organizations to have a deep understanding of human resource strategies for adaptation to this new situation. This will make organizations capable of making use of the technology in the era of information technology. This research is intended to investigate the differences between organizations in their strategies for adapting their human resource approaches to information technology strategies for responding to their clients’ needs to services and acquiring competition advantages. This is a qualitative research making use of content analysis. Data is collected by questionnaires. Research community involves two Iranian great banks (Mellat Bank and Pasargad Bank). Sample group is selected by snowball sampling method. The results indicated that both banks have been able to improve their capabilities in making effective use of information technology for developing banking services and acquiring competitive advantages by applying different human resource strategies.با توجه به کاربرد روزافزون فناوری اطلاعات در سازمانها، بهعنوان یک مزیت رقابتی، هر سازمان برای تطبیق با فضای جدید، بایستی درکی عمیق از راهبردهای مدیریت منابع انسانی بهد ست آورد تا از این رهگذر و در جریان رقابت فشرده، از مزیتهای رقابتی بهکارگیری فناوری در عصر فناوری اطلاعات استفاده کند. هدف از انجام این تحقیق، بررسی تفاوت بین رویکرد راهبرد سازمانها در تطبیق راهبردهای مدیریت منابع انسانی با راهبردهای فناوری اطلاعات برای پاسخگویی به نیازهای خدماتی مشتریان وکسب مزایای رقابتی است. پژوهش حاضر، تحقیق کیفی از نوع تحلیل محتوا است که برای گردآوری دادهها از ابزار مصاحبه استفاده شده است. جامعهی آماری در این پژوهش دو بانک بزرگ کشور (بانک ملت و بانک پارسیان) میباشدکه برای انتخاب نمونههای تحقیق از روش گلولهبرفی<sup><sup>[1]</sup></sup> استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که هر دو بانک با بهرهگیری از رویکردهای متفاوت در راهبردهای مدیریت منابع انسانی قابلیتها و تواناییهای خود را در بهکارگیری اثربخش فناوری اطلاعات برای توسعهی خدمات بانکی و کسب مزایای رقابتی، بهبود بخشیدند. <br clear="all" /> [1]. Snowball Samplinghttps://hrmj.ihu.ac.ir/article_12221_097b443830330b510204e9eb97957d39.pdfدانشگاه جامع امام حسین (ع)پژوهشهای مدیریت منابع انسانی2008-45286420150201Designing an Individual Decision Making Cognitive Model for Commanders and Managersطراحی و تدوین مدلشناختی تصمیمگیری فردی فرماندهان و مدیران254512222FAمجتبیاسکندریدانشگاهعلیفرهیدانشگاه0000-0001-5891-150XابوالفضلمحمدیدانشگاهمحمدرضاقربانیدانشگاهJournal Article20131119All scholars of management believe that decision making is important in any situation. Yet, it is moreimportant in organizations associatedwith the country’s security. Several factors affect decisionmaking by commanders and managers including organizational factors, environment and information. This research intends to investigate individual factors relating to the commanders and managers, such as personality, method of data gathering and evaluation, mental images and criteria for evaluation.
Research community includes all of the commanders and mangers in one of the forces of the Iranian armed forces. A questionnaire was used to collect data, and rout analysis techniqueswereused for data analysis. The results indicated that data collection style and that of the evaluation of commanders and managers were significantly related totheir decision making. The researchers also found out that mental image –especially the image of the objectives- and evaluation criteria were directly or indirectly related.
علمای مدیریت، اذعان دارند که تصمیمگیری در همهی شرایط مهم است؛ ولی در سازمانهایی که با امنیت کشور و مردم سروکار دارند، اهمیت آن دوچندان میشود. عوامل متعددی بر تصمیمگیری فرماندهان و مدیران مؤثر است از آنجمله: عوامل سازمانی، عوامل فردی، محیط و اطلاعات. این مقاله، به بررسی و تحلیل عوامل فردی فرماندهان و مدیران از جمله: شخصیت، سبک جمعآوری و ارزیابی اطلاعات، تصاویر ذهنی و ملاکهای ارزیابیِ مؤثر بر تصمیمگیری میپردازد.
جامعهی آماری تحقیق شامل فرماندهان و مدیرانی است که در یکی از نیروهای مسلح مشغول خدمت میباشند. دادهها از طریق پرسشنامه جمعآوری و برای تحلیل آنها از تکنیک تحلیل مسیر استفاده شده است. نتایج نشان داد بین سبک جمعآوری و سبک ارزیابی اطلاعات فرماندهان و مدیران جامعه مورد مطالعه با تصمیمگیری آنها رابطهای معنادار وجود دارد. همچنین تصاویر ذهنی- بهویژه تصویر از هدف- و ملاکهای ارزیابی با انتخاب، رابطهی مستقیم یا غیرمستقیم دارند.https://hrmj.ihu.ac.ir/article_12222_fdef236fd6aebf86ee250de35c8aa529.pdfدانشگاه جامع امام حسین (ع)پژوهشهای مدیریت منابع انسانی2008-45286420150201A Study of the Factors Affecting Human Resource Productivity with Emphasis on the Role of Thought Capital and Environmental-Locational Factorsبررسی عوامل موثر بر بهرهوری منابع انسانی با تاکید بر نقش سرمایه فکری و عوامل محیطی- مکانی476612199FAابوذرمطیع دوستدانشگاه محقق اردبیلیحسیننظم فراستادیار دانشگاه محقق اردبیلیمهسابشردوستدانشگاه پیام نور تهرانJournal Article20131108This research is intended to investigate the factors which affect educational application of human resource productivity. This is a descriptive-analytical research which involves faculty members and employers of GilanPayam Noor University. The sample group included 112 subjectsbased on group sampling. Explorative factoranalysis was applied for data analysis. The results indicated that five factors affect educational application of human resource productivity. They contain primary human capital, secondary human capital, structural capital, environmental-locational factors, and communication capital. Thought capital is the result of the combination of the first, second, third, and fifth factors. Environmental-locational factor is exceptional. Therefore, thought capital and environmental-locational factors are regarded as mostly affecting educational application of human productivity.در این تحقیق، تلاش شده است تا عوامل مؤثر بر بهرهوری منابع انسانی کاربریهای آموزشی شناسایی شود. روش تحقیق در این پژوهش توصیفیتحلیلی و جامعهی آماری آن، کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاههای پیام نور استان گیلان و تعداد نمونهها نیز براساس روش نمونهگیری گروهی، 112 نفر بوده است. برای رسیدن به هدف این تحقیق، از روش تحلیل عاملی (از نوع اکتشافی) استفاده شده است. نتایج، حاکی از آن است که درنهایت 5 عامل اصلی مؤثر بر بهرهوری منابع انسانی کاربریهای آموزشی شناسایی شدند که بهترتیب عبارتند از: سرمایه انسانی اولویه، سرمایهی انسانی ثانویه، سرمایهی ساختاری، عوامل محیطی– مکانی و سرمایهی ارتباطی. از ترکیب عوامل اول، دوم، سوم و پنجم، مجموعاً عامل سرمایهی فکری بهدست میآید و عامل چهارم نیز عامل محیطی– مکانی است. درنتیجه، عامل سرمایهی فکری و عامل محیطی–مکانی بهعنوان مهمترین عوامل مؤثر بر بهرهوری منابع انسانی کاربریهای آموزشی شناسایی شدهاند. امروزه بهرهوری از جمله موضوعات جذابd است که جذابیت و کاربرد آن فقط محدود به یک رشته یا شاخه از علم نمیشود، بلکه محققان علوم مختلف هر یک از منظری به بررسی آن میپردازند. در این تحقیق تلاش شده تا عوامل موثر بر بهرهوری منابع انسانی کاربریهای آموزشی شناسایی شود. روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی و جامعه آماری این پژوهش نیز کارکنان و اعضای حیها علمی دانشگاه های پیام نور استان گیلان و تعداد نمونهها نیز بر اساس روش نمونه گیری گروهی 112 نفر بوده است. برای رسیدن به هدف این تحقیق از روش تحلیل عاملی (از نوع اکتشافی) استفاده شده است. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که در نهایت 5 عامل اصلی موثر بر بهرهوری منابع انسانی کاربریهای آموزشی وجود دارند که این عوامل مجموعاً قادر به توضیح تقریباً 73 درصد از واریانس کل متغیرها میباشند. این 5 عامل به ترتیب عبارتند از: سرمایه انسانی 1، سرمایه انسانی 2، سرمایه ساختاری، عوامل محیطی–مکانی و سرمایه رابطه ای. از ترکیب عوامل اول، دوم، سوم و پنجم، مجموعاً عامل سرمایه فکری حاصل میشود و عامل چهارم نیز عامل محیطی–مکانی میباشد.https://hrmj.ihu.ac.ir/article_12199_1c7c197e85776702e740c6878c5bbd39.pdfدانشگاه جامع امام حسین (ع)پژوهشهای مدیریت منابع انسانی2008-45286420150201A Model for the Analysis of Variables Affecting Talentالگوی تحلیل متغیرهای مؤثر بر استعداد679212200FAمنصورصادقی مال امیریعضو هیات علمی دانشگاه امام حسین (ع)Journal Article20130826The bases of the development of the societies are mostly determined by the individuals who act according to their upmost talent. The most important point here is that the situation must be prepared in such a way that everybody can work by employing his/her talent. Hence, this research is intended to investigate the factors that affect talent. The related literature was reviewed in an explorative and qualitative method to answer research questions. It resulted in a model for the analysis of the factors which affect talent. The model contained two aspects, four factors, five components and 276 indicators. The model shows that three factors of the environmental aspect, including family, educational systems, and business, affect personal aspects by some proactive and preventive factors driving towards or distracting from the person’s talent related activities. 276 indicators were arranged appropriately to indicate proper or improper situations for the talent based activities so that people involved in environmental factors may make use of them to promote talent based activities. The researcher also found out that when people work away from their talent, they are not attentive in the domain of family, educational atmosphere, and business. On the other hand, when they act based on their talent, they are quite alert in the same situations.ا پایههای توسعهی جوامع توسط افرادی شکل میگیرد که متناسب با استعداد برترشان فعالیت میکنند. آنچه در این خصوص مهم است، فراهم کردن شرایط بهنحوی است که همه بتوانند متناسب با استعداد برتر خود مشغول بهکار شوند. از اینرو، پژوهش حاضر، با هدف بررسی متغیرهای مؤثر بر استعداد انجام شده است. برای رسیدن به این هدف، معطوف به سؤالات تحقیق، با رویکردی اکتشافی و کیفی، ادبیات مورد بررسی قرار گرفت که به اکتشاف الگوی تحلیل متغیرهای مؤثر بر استعداد منجر شد. این الگو که متشکل از دو بُعد، چهار عامل، پنج مؤلفه و 276 شاخص است، نشان میدهد که عوامل سهگانه بُعد محیطی شامل «خانواده»، «سیستمهای آموزشی» و «کسبوکار» از طریق مجموعهای از مؤلفههای پیشبرنده و بازدارنده بر بُعد فردی اثر گذاشته و فرد را بهسمت فعالیت متناسب استعداد برترش یا خارج از آن، سوق میدهند. برای سنجش مؤلفهها، تعداد 276 شاخص بهدقت تنظیمشده است که بیانگر محیط مساعد/ نامساعد برای فعالیت متناسب با استعداد بوده و متصدیان عوامل محیطی میتوانند از آنها برای بناکردن محیط مساعد برای فعالیت متناسب استعداد برتر، بهره گیرند. همچنین، مشخص شد زمانی که افراد خارج از استعداد برترشان فعالیت میکنند، «حاضرینِ غایب» در شعاع تربیتی خانواده، فضای آموزشی و محیط کسبوکار هستند و- در مقابل- هنگامیکه متناسب با استعداد برترشان فعالیت میکنند، «حاضرینِ حاضر» در شعاع تربیتی خانواده، فضای آموزشی و محیط کسبوکار هستند.https://hrmj.ihu.ac.ir/article_12200_be489587259687ff4a562489f845dac5.pdfدانشگاه جامع امام حسین (ع)پژوهشهای مدیریت منابع انسانی2008-45286420150201Relationship between Communicative Skills of the Employees and Customer Satisfactionرابطهی مهارتهای ارتباطی کارکنان با رضایت مشتریان9310812223FAفرزانهمزینانیدانشگاهمنوچهرکامکاردانشگاهغلامرضامنشئیدانشگاهJournal Article20140526Communicational skills at organizational level are important because information can only be obtained through communication for successful decision making in organizations. This research is intended to investigate the relationship between communicational skills and customer satisfaction in the Irankhodro sales offices in Tehran. This is a correlation research for which a sample containing 211 employees from the sales offices and the customers was established for data collection. The data was analyzed through simultaneous regression. The results indicated that proper communication skills of the employees are generally related to the satisfaction of customers. The findings also indicated that verbal skills of the employees can highly predict customers satisfactionمهارتهای ارتباطی در سطوح مختلف سازمان از آن جهت اهمیت دارد که تنها ازطریق ارتباطات است که ما میتوانیم اطلاعات مورد نیاز را در جهت تصمیمگیریهای موفق برای سازمان خود فراهم کنیم. این مقاله، بهدنبال آن است که رابطهی مهارتهای ارتباطی کارکنان با رضایت مشتریان را در نمایندگیهای مجاز شرکت ایرانخودرو تهران مورد بررسی قرار دهد. روش تحقیق «همبستگی» بوده و از یک نمونهی 211 نفری از کارکنان بخش فروش نمایندگیهای مجاز شرکت و مشتریانشان برای جمعآوری اطلاعات استفاده شده است. دادههای جمعآوریشده، ازطریق رگرسیون همزمان تحلیل شده است. نتایج نشان داد که بهطور کلی وجود مهارت ارتباطی مناسب کارکنان با رضایت مشتریان آنها رابطهای مثبت داشته است؛ همچنین، یافتههای دقیقتر نشان دادند که مهارتهای کلامی کارکنان عامل پیشبینیکنندهی قویتری برای رضایت مشتریان بوده است.
https://hrmj.ihu.ac.ir/article_12223_f6d4de21a929f2996c49c3feeff298e9.pdfدانشگاه جامع امام حسین (ع)پژوهشهای مدیریت منابع انسانی2008-45286420150201Identification Effect of Toxic Leadership Style In Organization On The Consequences of Human Resource Managementشناسایی تأثیر به کارگیری سبک رهبری زهرآگین در سازمان بر نتایج و پیامدهای منابع انسانی10912712201FAسید رضاسید جوادیناستاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانآرینقلی پوردانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.محمدجانعلی زاده شوکیدانشگاه تهرانJournal Article20140101Although the issue of leadership and its various styles are emphasized greatly in management studies, some styles have not been considered properly and have remained as blindspots of leadership. One of these ignored styles is called toxic leadership. This research is aimed at identifying the effects of this type of leadership on human resource results and outcomes. Research method is qualitative and data collection is performed by interview. The research community involves all management professors at universities located in Tehran, from whom 15 subjects were selected through snowball method. Content analysis was performed to analyze the data. The results indicated that this type of leadership caused decrease in job satisfaction, reduction of long-term organizational commitment,increase in turnover rate, increase in job stress and job exhaustion, no change in absence level, decrease in job security, decrease in productivity, limitation in group working, decrease in actual organizational citizenship, and disinclination of leaders for empowering employees.اگرچه در مطالعات مدیریت به مقولهی رهبری و سبکهای مختلف آن تأکید فراوانی شده است، اما برخی سبکها کمتر مورد توجه قرارگرفته و این بخش بهعنوان نیمهی تاریک رهبری قلمداد میشود. یکی از سبکهای یادشده، سبک رهبری زهرآگین است. هدف پژوهش فعلی، شناسایی اثرات بهکارگیری این سبک بر نتایج و پیآمدهای منابع انسانی است. روش تحقیق، از نوع کیفی بوده و برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه استفاده شده است. جامعهی آماری شامل استادان مدیریت دانشگاههای سراسری منتخب شهرِ تهران بوده و از این بین، تعداد 15 نفر با استفاده از روش گلولهبرفی انتخاب شدند. بهمنظور تحلیل دادهها، روش تحلیل محتوا مورد استفاده قرارگرفت. یافتههای پژوهش نشان میدهد که استفاده از سبک یادشده، موجب کاهش سطح رضایت شغلی، اُفت سطح تعهد سازمانی در بلندمدت، افزایش نرخ ترک خدمت، افزایش میزان تنش و تسریع فرسودگی شغلی، کاهش میزان انگیزهی شغلی، عدم تغییر میزان غیبت، کاهش احساس امنیت شغلی، کاهش میزان عملکرد و بهرهوری، کار گروهی محدود، کاهش میزان رفتارهای شهروندی سازمانی واقعی و عدم تمایل رهبران به توانمندسازی کارکنان گردیده است.https://hrmj.ihu.ac.ir/article_12201_677f8eb058bd3b520094cf4ab0777673.pdfدانشگاه جامع امام حسین (ع)پژوهشهای مدیریت منابع انسانی2008-45286420150201An Appraisal of the Relationship between Transformational Leadershipof the Mangersand Employees’ Effectiveness, Motivation and satisfactionبررسی رابطهی سبک رهبری تحولآفرین مدیران با اثربخشی، انگیزش و رضایت کارکنان12915512224FAمحمداکبریدانشگاهکیوانصالحیدانشگاهJournal Article20131015This research is intended to assess leadership style of managers, assistants and bosses of acompany of Saipafrom two perspectives. First, self-evaluation as well as evaluation by the employees; and second, the relationship betweendemographic features of employees and the outcome of managers’ leadership. This is an applied descriptive research which assesses correlational relationship.Full-range leadership theory (FRLT) was applied for the assessment of leadership style, and Multifactor Leadership Questionnaire (MLQ) was used for data collection. Both inferential and descriptive statistical methods including Pierson’s correlation test, one way analysis of variance, and t-test, were used to analyze the data. The results indicated that the outcome of leadership (employees’ motivation, employees satisfaction and leadership effectiveness) are directly related to transformational leadership. There is a deep gap between the scores of self-evaluation and those of employees’ evaluation. The scores that bosses and their assistants gave in self-evaluation were quite higher. A significant difference was observed between the outcomes of leadership and transformational leadership styles. There was a significant positive relationship between demographic features of the followers and their understanding of leadership style and outcomes only at assistant’s levelsهدف پژوهش حاضر، سنجش سبک رهبری برای سطوح معاونین، مدیران و رؤسای یکی از شرکتهای گروه سایپا از دو بعد خود ارزیابی و ارزیابی توسط کارکنان از یکسو و بررسی روابط بین ویژگیهای جمعیتشناختی کارکنان و سبک و پیآمدهای رهبری مدیران از دگرسو بوده است. برای سنجش سبک رهبری، از نظریهی مدل کامل رهبری<sup><sup>[1]</sup></sup> و بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامه MLQ<sup><sup>[2]</sup></sup> بهره گرفته شد. این مطالعه، یک پژوهش کاربردی و در زمرهی تحقیقات توصیفی، از نوع مطالعات همبستگی است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی و استنباطی (شامل آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس یکراهه و آزمون تی مستقل) استفاده شد. نتایج نشان داد که پیآمدهای رهبری (انگیزش کارکنان، رضایت کارکنان و اثربخشی رهبری) با سبک رهبری تحولآفرین، رابطهای مثبت و معنادار دارد. همچنین شکاف معناداری بین نمرات خودارزیابی و نمرات پیروان بهدست آمد؛ بهگونهای که مدیران، معاونین و رؤسا در خودارزیابی، نمرات بالاتری را به خود داده بودند. همچنین، تفاوت معناداری بین پیآمدهای رهبری و وضعیت سبک رهبری تحولآفرین<sup><sup>[3]</sup></sup> در بین سطوح مدیریتی به تأیید رسید. بین ویژگیهای جمعیتشناختی پیروان و ادراکشان از سبک و پیآمدهای رهبری فقط در سطح معاونین رابطهی معناداری دارد.
<br clear="all" />
[1]. Full-range leadership theory (FRLT)
[2]. Multifactor Leadership Questionnaire (MLQ)
[3]. Transformational leadershiphttps://hrmj.ihu.ac.ir/article_12224_2a44b6efb1f0c6ff8a1319c31fdfaa00.pdfدانشگاه جامع امام حسین (ع)پژوهشهای مدیریت منابع انسانی2008-45286420150201The Effects of Career Aspects on Organizational Outcomes through Consideration of Job Factorsتأثیر ابعاد کارراهه با توجه به عوامل شغلی بر پیامدهای سازمانی15718212202FAاحمدخائف الهیدانشیار- دانشگاه تربیت مدرسشاپورشرافتدانشجو- دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20140506Individual career is an important issue in organizational and professional activities. This research is intended to investigate the effects of the aspects of individuals’ career on organizational outcomes. This is a survey research in which 384 questionnaires were distributed among a random sample selected from among the employees of Bank-e-Keshavazi in Tehran. Regression test was applied to analyze the data as well as the hypotheses. The results indicated that aspects of career significantly and positively affect job performance. Yet, it is ineffective on job satisfaction. However, considering the job factors, the aspects of career are positively effective on organizational outcomes.یکی از جنبههای مهم در رابطه با کار و فعالیت سازمانی و حرفهای، موضوع کارراههی فردی است. تحقیق حاضر با هدف تأثیر ابعاد کارراههی انتخابی فرد بر پیآمدهای سازمانی (عملکرد شغلی و رضایت شغلی) صورت گرفته است. تحقیق از نوع پیمایشی بوده و برای جمعآوری دادهها، 384 پرسشنامه بهطور تصافی بین کارکنان بانک کشاورزی در شهر تهران، بهعنوان نمونه توزیع گردید. برای تجزیهوتحلیل دادهها و آزمون فرضیات از آزمون رگرسیون استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان میدهد که ابعاد کارراهه، بر عملکرد شغلی اثری مثبت و معنادار داشته و بر رضایت شغلی اثری ندارد؛ ولی تأثیر ابعاد کارراهه با لحاظ عوامل شغلی، بر پیآمدهای سازمانی مثبت و تعیینکننده است.https://hrmj.ihu.ac.ir/article_12202_b0f3d536cf1c91e13841680156705cd3.pdfدانشگاه جامع امام حسین (ع)پژوهشهای مدیریت منابع انسانی2008-45286420150201Employees Knowledge Sharing Model Compared with
Models Used in Production and Research Centersمدل کاربردی اشتراک دانش کارکنان و مقایسهی آن در مراکز تحقیقاتی و تولیدی18320512203FAاکبررحیمیمحقق-دانشگاه صنعتی مالک اشتر0000-0003-2846-1223حیدرامیرانعضو هیات علمی- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزپیماناخوانعضو هیات علمی- دانشگاه صنعتی مالک اشترJournal Article20140412Due to the advantages of knowledge sharing for organizations, it is now introduced as one of the most key process in knowledge management. Various researches have been devoted to knowledge sharing, which have resulted in various models. This research has introduced a model based on two factors affecting knowledge sharing, motivation and interest in sharing knowledge. This is an applied model for sharing knowledge which was compared with those used in productive and research centers. The results indicated that these two factors are more significant than others and cause more than 60 percent of knowledge sharing behavior. The final model is presented using structural equation modeling (SEM) and LISREL in all research environments.مزایای بیشماری که اشتراک دانش میتواند برای سازمان به همراه آورد، آنرا بهعنوان یکی از مراحل کلیدی فرایند مدیریت دانش معرفی نموده است. تحقیقات مختلف، به شناسایی عوامل مؤثر بر اشتراک دانش پرداخته و مدلهایی را نیز در این زمینه پیشنهاد دادهاند.این مقاله، با معرفی دو عامل مؤثر در اشتراک دانش شامل عوامل انگیزشی و علاقه به روشهای اشتراک دانش، مدل کاربردی اشتراک دانش را معرفی نموده و با مقایسهی این مدل در محیطهای تحقیقاتی و تولیدی نشان میدهد که بهکارگیری این دو متغیر، بیش از 60 درصد رفتار اشتراک دانش را موجب شده و نسبت به سایر عوامل مؤثر در اشتراک دانش، نقش بسیار پررنگتری را ایفا مینمایند. درنهایت، مدل کاربردی اشتراک دانش ارایهشده، با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) و نرمافزار Lisrel 8.8 در هر یک از محیطهای تحقیق مورد تأیید قرار گرفت.
https://hrmj.ihu.ac.ir/article_12203_4f3666e320a86d3c04fc2dccf28221c0.pdfدانشگاه جامع امام حسین (ع)پژوهشهای مدیریت منابع انسانی2008-45286420150201Prediction of Research Process in Human ResourceManagement by Using Time Series Analysisپیش بینی روند پژوهش در مدیریت منابع انسانی با استفاده از تحلیل سریهای زمانی (با استناد به مقالات پایگاههای اطلاعاتی علمی)20723512204FAغلامرضابردباراستادیار دانشگاه یزدنرگسمنتظری هدشدانشجوی دکترای آمار دانشگاه یزدمعصومهآبی کاریدانشجوی ارشد مدیریت بازاریابی دانشگاه یزدفریدهموسی بیکیدانشجوی ارشد مدیریت بازاریابی دانشگاه یزدمحمدرضازارع بنادکوکیکارشناس اطلاع رسانی و بازیابی اطلاعات دانشگاه یزدJournal Article20140722Due to the importance of human resource management and the increasing needs to it in organizations and institutes, as well as the extensiveness of researches related to it, assessment of the research process regarding human resource management seems quite essential. This research is intended to review the change process of research in human resource management fields and to predict its process in future. To do so, 50014 articles published in 81 magazines from 1962 to 2011 were analyzed. Data were collected in a 50-year period and using time series analysis, the process of a 10-year future period was predicted in human resource management fields. The results indicated that the process followed an increasing procedure in all fields, especially in the relationship between work and group work, job analysis, information system and strategic human resource managementتوجه به اهمیت مدیریت منابع انسانی و نیاز روزافزون به آن در سازمانها و ادارهها و همچنین، گستردگی حوزههای تحقیقاتی در این زمینه، بررسی روند پژوهش در مدیریت منابع انسانی مهم است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی سیر تغییر و تحول پژوهشی در حوزههای تحقیقاتی مدیریت منابع انسانی و پیشبینی روند آیندهی آن است. در این راستا، تعداد 50014 مقالهی مربوط به مدیریت منابع انسانی که طی سالهای 1962 تا 2011 در 81 نشریه منتشر شده است، مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت و با استخراج دادهها، ذخیرهسازی در بانک اطلاعاتی و تحلیل روند 50 سال گذشته، تلاش شد با استفاده از تحلیل سریهای زمانی به پیشبینی 10 سال آیندهی هر یک از حوزههای تحقیقاتی مدیریت منابع انسانی پرداخته شود. نتایج روند صعودی را در تمامی حوزهها، بهخصوص: روابط کار و کار گروهی؛ تجزیهوتحلیل شغل؛ سامانههای اطلاعاتی و مدیریت راهبردی منابع انسانی، نشان میدهد.https://hrmj.ihu.ac.ir/article_12204_67dd1b6694e8bc1cbaad88a46b8d8baa.pdf