2024-03-29T05:56:58Z
https://hrmj.ihu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=385
پژوهشهای مدیریت منابع انسانی
منابع انسانی
2008-4528
2008-4528
1388
1
3
تدوین استراتژیهای منابع انسانی (مطالعهی موردی: یکی از سازمانهای معنوی کشور)
در سالهای اخیر، منابع انسانی در سازمانها جایگاه محوری پیدا کرده و عاملی استراتژیک برای اداره سازمان بهشمار میرود. پژوهش حاضر، بهمنظور تدوین استراتژیهای مطلوب منابع انسانی در یکی از سازمانهای معنوی کشور انجام گرفته است. دادههای تحقیق از طریق پرسشنامه، مصاحبه با مدیران و کارشناسان سازمان و نیز مطالعهی گزارشهای موجود استخراج گردیده است. برای تدوین استراتژیهای منابع انسانی از روشهای تجزیه و تحلیل SWOT و PEST استفاده شده است. همچنین از مراحل مقدماتی تا ارایهی استراتژیها، از آزمون دلفی بهرهگیری شده است. براساس نتایج تحقیق، سازمان مورد مطالعه، در فرایند ورودی منابع انسانی از نظر عوامل داخلی و خارجی از وضعیت مناسبی بر خوردار بوده و بالاتر از حد متوسط است؛ زیرا، جمع امتیاز نهایی عوامل داخلی و خارجی از 5/2 بیشتر است. در فرایندهای خروجی و نگهداری منابع انسانی، سازمان، از نظر عوامل خارجی وضع مناسبی ندارد و پایینتر از حد متوسط است؛ زیرا جمع امتیاز نهایی عوامل داخلی و خارجی داخلی کمتر از 5/2 است. بنابراین، بهتر است سازمان در فرایند ورودی منابع انسانی، استراتژیهای تهاجمی و در فرایندهای نگهداری و خروجی، استراتژیهای تدافعی را مورد تأکید قراردهد. یافتههای تحقیق، مبین این نکته است که سازمان مورد مطالعه با اجرای موفق استراتژیهای پیشنهادی میتواند موجب همافزایی فعالیتها و ایجاد انسجام و همآهنگی بین سیاستهای منابع انسانی با استراتژیهای کلی گردد.
استراتژی منابع انسانی
تجزیه و تحلیل Swot
تجزیه و تحلیل Pest
2009
01
01
1
23
https://hrmj.ihu.ac.ir/article_4883_f74d05b95d714633a10cf076a5f6785f.pdf
پژوهشهای مدیریت منابع انسانی
منابع انسانی
2008-4528
2008-4528
1388
1
3
بررسی جوّ سازمانی یک مجتمع دانشگاهی و پیآمدهای قصد نشدهی ناشی از آن
در این پژوهش پیآمدهای قصد نشدهی ناشی از جوّ سازمانی یک مجتمع دانشگاهی در دو مرحله مورد بررسی قرار گرفت. در مرحلهی اول، 86 نفر از استادان و 288 نفر از دانشجویان به روش نمونهگیری تصادفی بهعنوان جمعیت نمونه انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه، جوّ سازمانی مجتمع، بهروش توصیفی مورد سنجش قرار گرفت. برای تحلیل دادهها، از شاخصهای آمار توصیفی، آزمون t مستقل، تحلیل واریانس تکمتغیری و چندمتغیری استفاده شد. در مرحلهی دوم پیآمدهای قصد نشدهی ناشی از جوّ سازمانی، بهروش کیفی و از طریق مصاحبهی نیمهسازمانیافته و مشاهده، مورد شناسایی قرار گرفت. بدینمنظور با 80 نفر از دانشجویان دورههای مختلف، بهصورت گزینشی مصاحبه شد و یافتههای بهدست آمده، متناسب با روشهای کیفی، تحلیل گردید. برای اعتباربخشی و تأیید نتایج و راهکارها، از نظرات متخصصان استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که: جوّ سازمانی از نظر استادان و دانشجویان، کمی پایینتر از متوسط توصیف شده است؛ دانشجویان، جوّ را بستهتر از استادان توصیف نمودهاند؛ تفاوت بین جوّ سازمانی دانشکدهها، از لحاظ آماری معنادار نبوده است؛ پیآمدهای پنهان اطاعتپذیری، پذیرش اقتدار سازمانی، سازگاری، ظاهرسازی و ایفای نقش برای موفقیت، عدم تمایل به همکاری گروهی و یادگیریهای سطحی برای دریافت نمره، موجب تقویت وابستگی فکری در دانشجویان میشود؛ زمینه و بستر پیشنهاددهی، انتقادگری و تقویت اعتماد بهنفس برای دانشجویان وجود دارد.
جوّ سازمانی
پیآمدهای پنهان
اطاعتپذیری
عزت نفس
2009
01
01
25
49
https://hrmj.ihu.ac.ir/article_4884_b3b9647d695175c1bde65a6cb4ad3613.pdf
پژوهشهای مدیریت منابع انسانی
منابع انسانی
2008-4528
2008-4528
1388
1
3
توسعه منابع انسانی با رویکرد جامعهشناختی سازمان
در بررسی مفهوم توسعهی منابع انسانی، مدلهای مزبور به دو رویکرد حوزهای و وظیفهای تقسیم میشوند. این مقاله با بهرهگیری از مدلهای وظیفهای و حوزهای و براساس نظریه عمومی عمل به تشریح مدل توسعهی منابع انسانی از دیدگاه جامعهشناختی میپردازد. هدف اصلی این پژوهش، سنجش ابعاد چهارگانهی توسعهی منابع انسانی؛ هویتبخشی؛ یکپارچگی؛ موفقیت؛ و سازگاری با محیط در کارکنان ستادی شرکت ملی نفت ایران است. نتایج تحقیق نشان میدهد که برای هر سه گروه مدیران، کارشناسان و کارکنان عملیاتی، توجه به چهار بعد هویتبخشی، یکپارچگی، موفقیت و سازگاری با محیط لازم و ضروری است. همچنین نتایج پژوهش نشان میدهد که اهمیت ابعاد توسعهی منابع انسانی به جز بعد هویتبخشی و حفظ فرهنگ سازمان، در بین سه گروه متفاوت است.
توسعهی منابع انسانی
ابعاد چهارگانه
نظریهی عمومی عمل
مدل I-A
2009
01
01
51
80
https://hrmj.ihu.ac.ir/article_4885_835e4a079ad59fb535c8ff52214ca809.pdf
پژوهشهای مدیریت منابع انسانی
منابع انسانی
2008-4528
2008-4528
1388
1
3
طراحی الگوی توسعهی منابع انسانی کارآفرین بر اساس نظریهی یادگیری اجتماعی
مطابق دیدگاه یادگیری اجتماعی، یادگیری میتواند با مشاهدهی رفتار دیگران و پیآمدهای حاصل از رفتار آنان اتفاق بیفتد. هنگامیکه فرد رفتارکارآفرینانه را از یک کارآفـرین مشاهده میکند و فرد کارآفـرین نیز مورد حمایت اطـرافیان قـرار میگیرد، این رفتار در فرد مشاهدهکننده تقویت شده و پس از طی فرایندهای یادگیری، فعالیت کارآفرینانه را آغاز خواهد کرد. تحقیق حاضر، پس از تعیین مدل مفهومی و تأیید روایی مدل توسط خبرگان و همچنین توزیع پرسشنامه و اجرای مصاحبههای نیمهساختیافته، با بیست و سه نفر ازکارآفرینان برتر جشنوارهی شیخ بهایی، انجام شده است. روش تحقیق، به شیوه کمی و کیفی است. در بخش کمّی، هدف محقق، تعیین اولویت عوامل محیطی، و میزان تأثیرگذاری عوامل مزبور بر توسعهی منابع انسانی کارآفرین بوده است. یافتههای بخش کمّی نشان میدهد از دیدگاه کارآفرینان، ابتدا سایر عوامل محیطی (عوامل یادگیری مشاهدهای) با میانگین52/5 و سپس خانواده با میانگین33/5 تأثیر بسیار زیادی بر توسعهی کارآفرینی دارد. در بخش کیفی، اطلاعات حاصل از مصاحبه ها، پس از پیاده سازی براساس «نظریهی بنیادی»[1] مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتیجهی تحقیق، به صورت مدل علّی، زمینه ای و واسطه ای ارایه گردیده است. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که، مشاهده، نقش بسیار زیادی در تحقق رفتارهای کارآفرینانه دارد. در مصاحبه ها، بارها فرایندهای یادگیری مشاهدهای مورد تأکید کارآفرینان قرار گرفته و اذعان نمودهاند که این گونه رفتارها را در اطرافیان مشاهده کردهاند. فراهم نمودن امکان مشاهدهی رفتارهای کارآفرینانه و اقدامات حمایتی دولت، از جمله راهبردهای عملی توسعه منابع انسانی کارآفرین است. [1]- Grounded Theory
: توسعهی منابع انسانی کارآفرین
رفتار کارآفرینانه
الگوبرداری
نظریهی یادگیری اجتماعی
خودکارآمدی
نظریهی بنیادی
2009
01
01
81
100
https://hrmj.ihu.ac.ir/article_4886_8592609c2a23bed667337bef6af85070.pdf
پژوهشهای مدیریت منابع انسانی
منابع انسانی
2008-4528
2008-4528
1388
1
3
مطالعهی مشکلات رفتاری کارکنان وظیفهی یک یگان سازمان نظامی
با توجه به اهمیت فوقالعاده و بسیار مهمِ دوران خدمت سربازی و نیز جوان بودن اغلب داوطلبان خدمت زیر پرچم؛ پرداختن به مسایل و مشکلات رفتاری سربازان وظیفه؛ بسیار ضروری بهنظر میرسد. مقالهی حاضر در راستای اجرای پژوهشی بهمنظور مطالعهی مشکلات و مسایل رفتاری سربازان وظیفه در یک یگان سازمان نظامی و دستهبندی و شناخت دقیق این عوامل ارایه شده است. هدف این پژوهش، شناسایی و بررسی میزان اهمیت هریک از عوامل تأثیرگذار بر ایجاد مشکلات رفتاری کارکنان وظیفه و دستیابی به راهکارهایی در جهت کاهش اینگونه رفتارها میباشد. برای دستیابی به یک الگوی جامع در این زمینه، از سه حوزهی نظری علوم روانشناسی، جامعهشناسی و مدیریت استفاده شده و عوامل تأثیرگذار بر ایجاد رفتارهای مخرب از سوی سربازان وظیفه دستهبندی شده است. برای تجزیه و تحلیل آماری دادههای تحقیق، از دو آزمون تحلیل عامل اکتشافی و فریدمن استفاده شده است. همچنین، برای تعیین میزان همبستگی بین عوامل از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است. نتایج حاصل حاکی از آن است که در 5 عامل با ترتیب اهمیت نسبی: عوامل مدیریتی (رفتارهای تعاملی مخرب فرماندهان با سربازان)، عوامل فردی (رفتارهای مخرب شغلی سربازان)، عوامل کنشی (رفتارهای تعاملی مخرب سربازان در محیط پادگان)، عوامل روانشناختی و عوامل ساختار سازمانی، بر ایجاد مشکلات رفتاری سربازان وظیفه تأثیرگذار است. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نیز معنادار بودن رابطه بین عوامل پنجگانهی فوق را با ایجاد مشکلات رفتاری کارکنان وظیفه تأیید کرده است.
: خدمت سربازی
رفتارهای شغلی
کارکنان وظیفه
سرباز
2009
01
01
101
125
https://hrmj.ihu.ac.ir/article_4887_f8a16a1fda37a347f684ba2cb2e54845.pdf
پژوهشهای مدیریت منابع انسانی
منابع انسانی
2008-4528
2008-4528
1388
1
3
ارایهی مدل تدوین استراتژی مبتنی بر فرهنگ ـ مورد ایران
نگرش استراتژیک در دههی اخیر از جایگاه ویژهای در عرصهی مدیریت برخوردار شده است. رویکرد استراتژی موجب شد که مقولهی محیط، حضوری جدی در عرصهی مدیریت پیدا کند. از یک قرن پیش، مدلهای متعدد و متنوعی از سوی اندیشمندان و پژوهشگران ارایه شده و بهتدریج ضمن تکمیل این مدلها، متغیرهای بیشتری در فرایند تدوین استراتژی مورد توجه قرار گرفته بود که فرهنگ از آن جمله است. فرهنگ در سالیان اخیر بهعنوان یک رویکرد در فرایند مدیریت استراتژیک جای گرفته است. از نظر محققان، رویکردهای اجتماعی که بهمثابهی مفروضات فرهنگی بر گزینش الگوهای استراتژی تأثیر میگذارند، به دو دستهی اصلی تقسیم میشوند: 1- رویکردهای عقلایی 2- رویکردهای شهودی. اینکه کدام رویکرد در کدام جامعه و سازمان از کارآیی و اثربخشی بیشتری برخوردار است، بستگی به فرهنگ حاکم بر آن جامعه و سازمان و نیز رویکردهای اجتماعی غالب دارد. در این مقاله، دستیابی به الگوهای مناسب تدوین استراتژی مبتنی بر فرهنگ سازمانها در ایران، از اهداف این پژوهش است. براساس نتایج بهدست آمده و اثبات معنادار بودن رابطهی بین فرهنگ و الگوهای تدوین استراتژی، الگوی کنترلی (انسجامی) با ویژگی فرهنگ غیرمنعطف و رویکرد اجتماعی عقلایی بهعنوان الگوی مناسب جهت تدوین استراتژی در سازمانهای ایرانی شناسایی و معرفی شد. اصلیترین دستآورد علمی این پژوهش، ارایهی مدلی کاربردی برای تدوین استراتژی بر مبنای فرهنگ سازمانی است که الگوهای استراتژی سازمانها را با توجه به ویژگیهای فرهنگی آن سازمان فراهم میسازد.
استراتژی فرهنگ
تدوین استراتژی
فرهنگ سازمانی
2009
01
01
127
145
https://hrmj.ihu.ac.ir/article_4888_bc22a7cea51f424ea09a538ba6ebc3c6.pdf
پژوهشهای مدیریت منابع انسانی
منابع انسانی
2008-4528
2008-4528
1388
1
3
بررسی نقش ارتباطی شنود مؤثر و تعهد سازمانی
در دنیای امروز، بهدلیل اهمیت ارتباطات، گوش دادن مؤثر دارای اهمیت ویژهای است. مدیران، با گوش دادن مؤثر میتوانند به نتایج مطلوب از جمله تعهد سازمانی دست یابند. این تحقیق، در دو سازمان تأمین اجتماعی و جهاد کشاورزی استان قم صورت گرفته است که نمونهی آماری آن 210 نفر از کارکنان را دربرمیگیرد. تعداد 30 پرسشنامه بهطور تصادفی در جامعهی مورد مطالعه توزیع و پس از جمعآوری پرسشنامهها ضریب پایایی (آلفای کرونباخ ) 92/0 بهدست آمد و با اصلاحات نهایی به 95/0 رسید. برای سنجش روایی، تعداد 15 پرسشنامه با نظر استادان، مدرسان و کارشناسان مدیریت توزیع و با انجام اصلاحات، نهایی شد. پرسشنامهها در سه بخش جمعیتشناختی و بررسی تعهد سازمانی با 30 سؤال و بررسی شنود مؤثر با 15 سؤال تنظیم شد. نتایج تحقیق، حاکی از آن است که بین مؤلفهی مهارت شنود مؤثر و تعهد سازمانی کارکنان، رابطهی مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، بین مهارت شنود مؤثر و تعهد عاطفی، مستمر و هنجاری رابطهای معنادار و مثبت وجود دارد. براساس آزمونهای انجام شده بر روی دادهها، از نظر رابطهی مهارت شنود مؤثر با تعهد، مؤلفههای تعهد مستمر و تعهد عاطفی در رتبهی اول و تعهد هنجاری در رتبهی دوم قرار گرفت.
ارتباطات
تعهد سازمانی
ارتباطات مؤثر
شنود مؤثر
2009
01
01
147
170
https://hrmj.ihu.ac.ir/article_4889_53cb1d555c479078a0ecae6a5a5e547c.pdf