2024-03-29T16:50:58Z
https://hrmj.ihu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=2201207
پژوهشهای مدیریت منابع انسانی
منابع انسانی
2008-4528
2008-4528
1400
13
2
فهم تجربه زیسته مناسبات کار و زندگی در مدیران زن آکادمیک: رویکرد پدیدارشناسی توصیفی
الهام
ابراهیمی
امروزه زندگی شخصی و شغلی افراد، ارتباط و پیوستگی قابلملاحظهای با یکدیگر دارند؛ ازاینرو، توسعه دانش نظری در زمینه برهمکنشها و روابط پیچیده میان این دو عرصه، درقالب پدیده مناسبات کار و زندگی حائز اهمیت است. هدف این تحقیق، فهم تجربه زیسته هشت نفر از زنان عضو هیئتعلمی که متصدی مناصب مدیریتی یک پژوهشگاه بودند، در زمینه مناسبات و ترتیبات بین حوزههای کار و زندگی بود. بدینمنظور، از روش پدیدارشناسی توصیفی زیستجهان تأملی داهلبرگ استفاده شد. دلیل استفاده از این روش، دستیابی به ساختاری کلی از پدیده مذکور بود که به تکتک تغییرات ایجادشده در دادهها وابسته باشد؛ نه تعمیمپذیری یافتهها. مصاحبههای عمیق با هشت نفر از اعضای هیئتعلمی زن که پست مدیریتی داشتند، انجام شد. برای تأیید قابلیت اعتماد تحلیلها و یافتهها از سه روش پرسشگری همتایان، تحلیل موارد منفی و اصالت پژوهش استفاده شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد، از دید مصاحبهشوندگان «پیشینه خانوادگی»، «ادراک خودکارآمدی»، «توان انطباقپذیری با شرایط»، «بلندپروازی و شهامت رویارویی با مصائب» و «حمایتگری خانواده و پروای مراقبت»، سویه مثبت مناسبات کار و زندگی را تشکیل میدهند. ازطرفدیگر، «قیاسهای بازدارنده»، «تلقین کلیشههای جنسیتی»، «حس ناکامی در زندگی»، «اندیشپایههای جزمی» و «مطالبهگری حوزههای کار و زندگی»، قالبهای اصلی تجربه منفی آنان از رویارویی این دو عرصه هستند.
مناسبات کار و زندگی
پدیدارشناسی توصیفی
زیستجهان تأملی
مدیران زن
اعضای هیئتعلمی
2021
06
22
9
36
https://hrmj.ihu.ac.ir/article_206254_fd96112e05e9ca159d28d9bd21131a38.pdf
پژوهشهای مدیریت منابع انسانی
منابع انسانی
2008-4528
2008-4528
1400
13
2
چارچوب مدیریت استعداد با رویکرد فرهنگ کارآفرینانه (موردمطالعه: سازمانهای خدمات عمومی استان سیستان و بلوچستان)
کیوان
برزگر
علیقلی
روشن
محسن
بیژن
ملیحه
شهریاری
محسن
یعقوبی
حاکمبودن وضعیت سنتی و نبود رویکرد کارآفرینانه، یکی از مسائل اصلی سازمانهای بخش عمومی در ایران است. این سازمانها بهمنظور رقابت با رقبای خود نیازمند نیروهای مستعد و کارآفرین هستند تا خدمات را به بهترین شکل به مردم ارائه دهند. هدف پژوهش حاضر، ارائه چارچوب مدیریت استعداد با رویکرد فرهنگ کارآفرینانه در سازمانهای خدمات عمومی استان سیستان و بلوچستان است. روش پژوهش بهصورت آمیخته (کیفی ـ کمی) است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل 15 نفر از مدیران ارشد و خبرگان از چند سازمان منتخب به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شد و نمونه ازطریق مصاحبه عمیق نیمهساختاریافته با استفاده از روش گلوله برفی بهدست آمد. برای افزایش اعتبار علمی نتایج در بخش کیفی، از معیار مقبولیت استفاده شد. اطلاعات با استفاده از روش تحلیل مضمون تحلیل شد: 96 کد اولیه، 25 تم فرعی و 8 تم اصلی احصا شد. جامعه آماری در بخش کمی، متشکل از تمام کارکنان پیشنهادی توسط این سازمانها بود و روش نمونهگیری هدفمند بود. جمعآوری اطلاعات با استفاده از توزیع پرسشنامه محققساخته در نمونه 84 نفری انجام شد و اعتبار و پایایی سؤالات پرسشنامه با نرمافزار smartpls تأیید شد. نتایج پژوهش نشان داد که چارچوب پیشنهادی از اعتبار مطلوبی برخوردار است. این چارچوب نقشه ارزشمندی بهمنظور حرکت به سمت وضعیت مطلوب مدیریت استعداد با رویکرد فرهنگ کارآفرینانه ارائه میدهد.
مدیریت استعداد
تحلیل مضمون
فرهنگ کارآفرینانه
2021
06
22
37
72
https://hrmj.ihu.ac.ir/article_206250_dd1452d745a97958367d9ac32767d29d.pdf
پژوهشهای مدیریت منابع انسانی
منابع انسانی
2008-4528
2008-4528
1400
13
2
ارائه چارچوبی برای معرفی مؤلفههای درونی خودمدیریتی کارکنان (موردمطالعه: کارکنان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران)
ناهید
محمدی ثابت
حسین
دامغانیان
محسن
فرهادی نژاد
مقاله حاضر، حاصل پژوهشی با هدف طراحی الگوی مؤلفههای درونی خودمدیریتی کارکنان مبتنیبر روششناسی آمیخته با رویکرد توصیفی ـ اکتشافی صورت گرفته است. جامعه آماری برای مرحله کیفی، شامل خبرگان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه مدیریت سرمایههای انسانی و برای مرحله کمی، کلیه کارکنان این وزارتخانه بوده است. نمونه آماری در بخش کیفی با رویکرد هدفمند قضاوتی به تعداد 20 نفر و در بخش کمی به روش طبقهای تصادفی به تعداد 205 نفر انتخاب شده است. ابزار جمعآوری دادهها در مرحله اول شامل مصاحبه نیمهساختاریافته با خبرگان و در مرحله دوم پرسشنامه 41 سؤالی است که روایی آن به روش صوری و پایایی پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ (897/0) تأیید شده است. تجزیهوتحلیل دادههای کیفی با استفاده از روش تحلیل مضمون و دادههای کمی به روش تحلیل عامل تأئیدی در نرمافزار Amos 21 انجام شده است. نتایج نشان داد که خودمدیریتی درونی کارکنان از دو منظر مؤلفههای رفتاری و شناختی تشکیل شده است. همچنین در بین مؤلفههای شناختی، خودانگیزشی (با بار عاملی 970/0) بیشترین و خودسازی (با بار عاملی 929/0) کمترین و بین مؤلفههای رفتاری خودمدیریتی، خودکنترلی (با بار عاملی 970/0) بیشترین و خود مراقبتی (با بار عاملی 663/0) کمترین حمایت را از مدل اندازهگیری مربوط به خود داشتهاند.
خودمدیریتی
مؤلفه های درونی خودمدیریتی
شناختی
رفتاری
2021
06
22
73
105
https://hrmj.ihu.ac.ir/article_206248_26dd892171c5a37432214f04ea2ab9e9.pdf
پژوهشهای مدیریت منابع انسانی
منابع انسانی
2008-4528
2008-4528
1400
13
2
ارائه الگوی شایستگی مربیگری مدیران
طاهره
نصرتی
داریوش
غلامزاده
ماندان
مومنی
امروزه در عرصه سازمانهای پیشرو، مدیران به فراتر از رهبری میاندیشند و درتلاشند نقش یک مربی را بازی کنند تا سبب افزایش بهرهوری، انگیزه، خلاقیت و نوآوری شوند. مربیگری بهعنوان یک روش توسعه مدیریت و یک راهبرد برای بهبود عملکرد، اخیراً توجه زیادی بین محققان به خود جلب کرده است. یکی از مهمترین نیازهای پژوهشی در این زمینه، شناسایی عوامل مؤثر بر موفقیت در مربیگری، بهخصوص درجه صلاحیت و شایستگی مربیان، درقالب الگویی کاربردی و قابل ارزیابی است؛ چراکه بهکارگماردن تواناترین و شایستهترین افراد برای مربیگری و یا افزایش شایستگیهای مربیان، حیاتیترین مسئله در افزایش کیفیت در مدیریت سازمانهاست. بنابراین، هدف این پژوهش، ارائه الگوی شایستگی مربیگری برای مدیران بانکهاست. روش پژوهش بهلحاظ ماهیت تحقیق از نوع کیفی و بهلحاظ هدف، از نوع کاربردی است. مشارکتکنندگان در پژوهش را 16 نفر از اساتید و متخصصان مدیریت در نظام بانکی تشکیل میدهند که بهصورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. گردآوری اطلاعات ازطریق مصاحبه نیمهساختاریافته عمیق و تجزیهوتحلیل اطلاعات نیز با استفاده از فن تحلیل مضمون و نرمافزار MAXQDA انجام شد. نتایج حاکی از شناسایی 7 شاخص شایستگی «منش اخلاقی، رهبری، دانش، ویژگیهای شخصیتی، مهارتهای مربیگری، مهارتهای ارتباطی و مهارتهای مدیریت» برای مدیران بهعنوان مربی میباشد.
شایستگی
مربیگری
مدیران
2021
06
22
107
140
https://hrmj.ihu.ac.ir/article_206251_8778c419325562f6823c55dc745da493.pdf
پژوهشهای مدیریت منابع انسانی
منابع انسانی
2008-4528
2008-4528
1400
13
2
واکاوی پدیدارشناسانه تجربه زیسته شاغلان موفق از مسیر شغلی
زهره
نیری
علیرضا
رشیدی
محمدسجاد
صیدی
هدف پژوهش حاضر، بررسی تجربه زیسته شاغلان موفق از مسیر شغلی است. تجربه زیسته، همان درک و فهم مستقیم و بدون واسطه از تجربیات در حیات عادی و روزمره ماست که بدون توسل به تفکر عادی و مفهومسازی، حاصل میشود. جامعه آماری پژوهش را کلیه زنان و مردان شاغل موفق شهر بروجرد در سال 97 تشکیل دادند. دادههای موردنیاز به روش نمونهگیری هدفمند جمعآوری شد. در مرحله اول نمونهگیری که با هدف شناسایی افراد موفق شغلی انجام شد، تعداد 200 نفر برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند و پرسشنامه موفقیت شغلی هیرشی و همکاران (2017) توسط آنها تکمیل شد. در مرحله دوم با استفاده از نرمافزار22 spss- نمرات شرکتکنندهها محاسبه شد و کسانی که نمره بالاتر از 120 از پرسشنامه موفقیت شغلی کسب کردند، بهعنوان افراد موفق شغلی شناسایی شدند و با 12 نفر از آنها مصاحبه عمیق شد. ابزار پژوهش در مرحله اول شامل پرسشنامه موفقیت شغلی و در مرحله دوم مصاحبه عمیق بدون ساختار بود و اطلاعات با استفاده از کدگذاری نظری مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. پس از کدگذاری دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری، انتخابی، درمجموع 49 کدباز، 13 کد محوری و درنهایت 3 کد انتخابی بهدست آمد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد افراد موفق شغلی دارای تجربیات زیسته متفاوتی در مسیر شغلیشان هستند که بر موفقیت آنها تأثیرگذار بوده است.
تجربه زیسته
شاغلان موفق
مسیر شغلی
2021
06
22
141
170
https://hrmj.ihu.ac.ir/article_206249_e596f6eae0d4d4b4ea8cb12a8a4dbd3f.pdf
پژوهشهای مدیریت منابع انسانی
منابع انسانی
2008-4528
2008-4528
1400
13
2
طراحی مدل مدیریت منابع انسانی آموزش وپرورش متناسب با سند تحول بنیادین
علیرضا
زاهدی
اسماعیل
ملک اخلاق
علی
محتشمی
محمد
دوستار
درک تعاملات پیچیده نهادی، نقش حیاتی در متناسبسازی شیوههای منابع انسانی با نیازهای جامعه و رسالت فرهنگی و اجتماعی آن دارد. دراینراستا، هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل مدیریت منابع انسانی در آموزشوپرورش متناسب با سند تحولبنیادین در چهارچوب نظریه نهادگرایی جدید است. روش پژوهش ازنظر ماهیت دادهها بهصورت آمیخته و شامل تحلیل محتوا، پیمایش و نظام خبره فازی و ازنظر هدف کاربردی است. نمونهآماری در بخش پیمایش شامل219 نفر از مدیران ارشد، سیاستگذاران و صاحبنظران وزارت آموزشوپرورش و در روش الگوسازی ریاضی10 نفر از خبرگان سازمانی میباشد. برای تعیین اعتبار مقیاس از تحلیلعاملیتأییدی و برای اعتبار همگرا از محاسبه همبستگی و پرسشنامه تأییدشده توسط خبرگان استفاده میشود. تأیید ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای استخراجی مدل تحقیق، بیانگر آن است که برای متناسبسازی شیوههای منابع انسانی با اهداف سند تحول بنیادین، نیاز است به ترکیبات متفاوتی از مؤلفههای عقلانیت، بوم و همشکلی در پیکربندی هریک از ابعاد مدیریتمنابعانسانی آموزشوپرورش توجه شود. یافتن این ترکیبات بهینه میتواند پیادهسازی شیوههای منابع انسانی را درجهت کسب اهداف سندتحول بنیادین تسهیل نماید.
سند تحول بنیادین
مدیریت منابع انسانی
آموزشو پرورش
تناسب نهادی
2021
06
22
171
212
https://hrmj.ihu.ac.ir/article_206253_03c36033324ea5aaa3d2197c0b06f529.pdf
پژوهشهای مدیریت منابع انسانی
منابع انسانی
2008-4528
2008-4528
1400
13
2
ارائه الگوی اندازهگیری شایستگیهای عمومی اثربخش کارکنان وظیفه
پوراندخت
نیرومند
سعید
زارع خورمیزی
نادیا
میرالی
سعید
محمودی
محمود
محمدی
حسن
نظافتی
هدف این پژوهش، استخراج شایستگیهای عمومی کارکنان وظیفه و ارائه الگویی برای اندازهگیری آنهاست که میتواند در بهکارگیری اثربخش کارکنان وظیفه در نیروهای مسلح مورد استفاده قرار گیرد. در این پژوهش از روشهای پژوهش کمی و کیفی ازجمله روش اقدامپژوهی، مطالعه اسنادی، مطالعه تطبیقی، مروری، روایتی استفاده شده است. دادهها، ازطریق مدارک کتابخانهای، تحلیل اسناد معتبر بالادستی شامل تدابیر فرماندهی کل قوا، قوانین و مقررات اداری، مطالعات تطبیقی و مصاحبه به روش دلفی جمعآوری شده است. جامعه آماری این پژوهش برای مصاحبه، متخصصان منابع انسانی واحدهای صف و ستاد نیروهای مسلح است. برای مصاحبه از روش نمونهگیری ترکیبی هدفمند و گلوله برفی استفاده شده و مصاحبهها با روش دلفی سه مرحلهای که مرحله اول حضوری و دو مرحله بعدی با مکاتبه انجام شده است. ابتدا برای استخراج شایستگیهای عمومی کارکنان وظیفه در مطالعات تطبیقی، 6 کشور بررسی شد. پرسشنامه شایستگیهای عمومی حاصل از مطالعات تطبیقی به کمک آزمونهای آماری T تکنمونهای و آزمون دوجملهای با استفاده از نرمافزار SPSS تحلیل شد. شایستگیهای خروجی از پرسشنامه و شایستگیهای احصاشده از روشهای دیگر، مطابق نظر خبرگان در پنل خبرگی غربالگری شدند. اعضای پنل خبرگی که از متخصصان منابع انسانی نیروهای مسلح هستند، ازطرف ستاد کل نیروهای مسلح معرفی شدند. بعد از جمعبندی و دستهبندی، شایستگیهای عمومی موردنیاز کارکنان وظیفه در دستهبندی کلی شخصیت، هوش هیجانی، استعداد جسمانی و سلامت روان قرار گرفتند که جهت سنجش این شایستگیها بهترتیب مقیاس نئو و مصاحبه، مقیاس بار- ان، تست آمادگی جسمانی APFT و MOPC ، و... پیشنهاد شد.
خدمت وظیفه عمومی
شایستگیهای عمومی
مقیاس سنجش شخصیت نئو
مقیاس سنجش هوش هیجانی بار ـ آن
مقیاس سنجش آمادگی جسمانی APFT و MOPC
2021
06
22
213
257
https://hrmj.ihu.ac.ir/article_206252_3481f8d65414955130afe8541d132eaf.pdf