TY - JOUR ID - 22535 TI - ارزیابی سطح بلوغ مدیریت سرمایه‌های انسانی در آموزش عالی JO - پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی JA - HRMJ LA - fa SN - 2008-4528 AU - ملکی حسن وند, مسلم AU - مرادی, کیوان AD - دانشگاه علامه طباطبایی Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 8 IS - 3 SP - 201 EP - 225 KW - مدیریت سرمایه انسانی« محرک‌های سرمایه‌ انسانی KW - سطح بلوغ KW - آموزش عالی DO - N2 - هدف اصلی این نوشتار، بررسی وضعیت اقدامات مدیریت سرمایه انسانی در دانشکده‌های مدیریت و روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران بوده است. این مطالعه از حیث هدف پژوهش - کاربردی و از نظر نحوه‌ی گردآوری داده‌ها از نوع پژوهش‌های توصیفی- پیمایشی به شمار می‌رود. از این‌رو، 118 نفر کارمند از این دو دانشکده از طریق نمونه‌گیری طبقه‌ای انتخاب شدند. آنها پرسشنامه محرک‌های سرمایه‌ی انسانی باسی و مک‌مورر (2007) را کامل کردند. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (86/0) محاسبه شد. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های تی تک‌نمونه‌ای و تی برای دو گروه مستقل، تحلیل شدند. نتایج نشان داد: میانگین نمرات دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی در ابعاد ظرفیت یادگیری و دسترسی به دانش به‌طور معنی‌داری بالاتر از میانگین به‌ دست‌ آمده از دانشکده مدیریت بوده است. همچنین، میانگین به‌ دست ‌آمده از دو دانشکده در ابعاد اقدامات رهبری، درگیری کارکنان و بهینه‌سازی سرمایه انسانی، تفاوت معنی‌داری با هم نداشتند و دو دانشکده دارای وضعیت نسبتاً مشابهی بودند. به‌طور کلی، وضعیت دانشکده‌ی روان‌شناسی و علوم تربیتی از نظر محرک‌های مدیریت سرمایه انسانی در حد بالای متوسط و وضعیت دانشکده مدیریت در حد متوسط قرار داشت. UR - https://hrmj.ihu.ac.ir/article_22535.html L1 - https://hrmj.ihu.ac.ir/article_22535_cc8cb911a0134155bd4f6f7dc87358fe.pdf ER -