TY - JOUR ID - 205151 TI - طراحی و اعتبارسنجی مدل شایستگی مدیران بازاریابی بین‌الملل JO - پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی JA - HRMJ LA - fa SN - 2008-4528 AU - بسیجی, عسل AU - بابایی زکلیکی, محمدعلی AU - حسین زاده شهری, معصومه AU - خدیور, آمنه AD - دانشجوی دکتری رشته مدیریت بازاریابی بین‌الملل، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران AD - نویسنده مسئول: دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد دانشگاه الزهرا، تهران، ایران AD - دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد دانشگاه الزهرا، تهران، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 12 IS - 2 SP - 35 EP - 62 KW - شایستگی‌ها KW - مدل شایستگی KW - مدیران بازاریابی بین‌الملل KW - نظریه داده‌بنیاد DO - N2 - امروزه پرورش مدیران شایسته، به یکی از کلیدی‌ترین مفاهیم در عرصه مدیریت تبدیل شده است و به‌زعم بسیاری از خبرگان دانشگاهی و صنایع می‌تواند از رهیافت‌های اصلی موفقیت سازمان‌ها و صنایع مختلف یک کشور در بسترهای ملّی و فراملّی به‌شمار‌رود، برهمین‌اساس این پژوهش قصد دارد با بهره‌گیری از روش ترکیبی، مدل شایستگی مدیران بازاریابی بین‌الملل را طراحی و اعتبارسنجی نماید. در مرحله نخست با اتکا به راهبرد پژوهشی ِکیفی و با استفاده از روش نمونه‌گیری نظری با مدیران بازاریابی بین‌الملل موفق  که در عرصه تجارت بین­الملل فعال هستند تا دستیابی به اشباع نظری، مصاحبه‌های عمیق انجام شد و سپس داده‌های حاصل از آن با استفاده از روش نظریه‌پردازی داده‌بنیاد در نرم‌افزار MAXQDA نسخه 10کدگذاری و مقوله‌بندی شد که مجموعاً 638 مفهوم اولیه درقالب 50 مقوله فرعی نهایی و 6 مقوله اصلی، مشتمل‌بر شایستگی‌های حیاتی (شرایط علّی)، شایستگی‌های حرفه‌ای (پدیده محوری)، شایستگی‌های تعاملی (راهبردها)، شرایط زمینه‌ای، شرایط مداخله‌گر و پیامدها را دربرداشت. در گام بعدی، پرسشنامه مستخرج از مدل پارادایمی پژوهش، طراحی و میان مدیران بازاریابی بین‌الملل فعال کشور در 12 حوزه صنعت، توزیع و با استفاده از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری اعتبارسنجی شد. نتایج، حاکی از تأیید فرضیه‌ها و روابط میان سازه‌ها بود و نشان داد که مؤلفه‌های مدل به‌درستی شناسایی ‌شده‌اند. UR - https://hrmj.ihu.ac.ir/article_205151.html L1 - https://hrmj.ihu.ac.ir/article_205151_7f1aad15887cc19932dc32d8eb8578bb.pdf ER -