TY - JOUR ID - 12200 TI - الگوی تحلیل متغیرهای مؤثر بر استعداد JO - پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی JA - HRMJ LA - fa SN - 2008-4528 AU - صادقی مال امیری, منصور AD - عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین (ع) Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 6 IS - 4 SP - 67 EP - 92 KW - استعداد KW - خانواده KW - سیستم‌های آموزشی KW - کسب و کار DO - N2 - ا پایه‌‌های توسعه‌ی جوامع توسط افرادی شکل می‌گیرد که متناسب با استعداد برترشان فعالیت می‌کنند. آنچه در این خصوص مهم است، فراهم کردن شرایط به‌نحوی است که همه بتوانند متناسب با استعداد برتر خود مشغول به‌کار شوند. از این‌رو، پژوهش حاضر، با هدف بررسی متغیرهای مؤثر بر استعداد انجام شده است. برای رسیدن به این هدف، معطوف به سؤالات تحقیق، با رویکردی اکتشافی و کیفی، ادبیات مورد بررسی قرار گرفت که به اکتشاف الگوی تحلیل متغیرهای مؤثر بر استعداد منجر شد. این الگو که متشکل از دو بُعد، چهار عامل، پنج مؤلفه و 276 شاخص است، نشان می‌دهد که عوامل سه‌گانه بُعد محیطی شامل «خانواده»، «سیستم‌های آموزشی» و «کسب‌وکار» از طریق مجموعه‌ای از مؤلفه‌های پیش‌‌برنده و بازدارنده بر بُعد فردی اثر گذاشته و فرد را به‌سمت فعالیت متناسب استعداد برترش یا خارج از آن، سوق می‌دهند. برای سنجش مؤلفه‌‌ها، تعداد 276 شاخص‌ به‌دقت تنظیم‌شده است که بیانگر محیط مساعد/ نامساعد برای فعالیت متناسب با استعداد بوده و متصدیان عوامل محیطی می‌توانند از آن‌ها برای بناکردن محیط مساعد برای فعالیت متناسب استعداد برتر، بهره گیرند. همچنین، مشخص شد زمانی که افراد خارج از استعداد برترشان فعالیت می‌کنند، «حاضرینِ غایب» در شعاع تربیتی خانواده، فضای آموزشی و محیط کسب‌وکار هستند و- در مقابل- هنگامی‌که متناسب با استعداد برترشان فعالیت می‌کنند، «حاضرینِ حاضر» در شعاع تربیتی خانواده، فضای آموزشی و محیط کسب‌وکار هستند. UR - https://hrmj.ihu.ac.ir/article_12200.html L1 - https://hrmj.ihu.ac.ir/article_12200_be489587259687ff4a562489f845dac5.pdf ER -