شناسایی ویژگیها و شاخصهای کارکنان کلیدی و تأثیرگذار در مراکز آموزشی و دانشگاهی اولینگام فرایند تربیت و آموزش است و از آنجاکه سپاه پاسداران، باید از مستعدترین افراد در مشاغل فرماندهی و مدیریتی بهره ببرد؛ هدف پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی ویژگیها و شاخصهای فرمانده گروهان آموزشی متناسب با الگوی تحول و تعالی سپاه است. پژوهش حاضر به روش آمیخته انجام شد. در بخش مطالعه کیفی، نمونهگیری هدفمند ازطریق مصاحبه با 12 نفر از فرماندهان و مدیران آموزشی تا رسیدن به مرحله اشباع نظری و یافتهها با روش تحلیل محتوا تحلیل شد. در بخش کمی، پرسشنامه محققساخته که پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 88/0 محاسبه شد بین 66 نفر از فرماندهان گروهانهای آموزشی با روش نمونهگیری تصادفی، توزیع و جمعآوری شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با تأیید استاد راهنما و چند نفر از اعضای هیئتعلمی و روایی سازه نیز ازطریق تحلیل عاملی اکتشافی تأیید شد. بررسی وضعیت و اولویتبندی ابعاد، شاخصها و ویژگیها با آزمونهای t تکنمونهای و فریدمن در نرمافزارspss25 انجام شد. نتایج پژوهش به شناسایی20 ویژگی و 8 شاخص در بعد شایستگیهای عمومی و 42 ویژگی و 9 شاخص در بعد شایستگیهای حرفهای منجر شد.