ORIGINAL_ARTICLE
احصای ویژگیها و شاخصهای فرماندهان گروهانهای آموزشی(موردمطالعه: یکی از مراکز آموزش عالی سپاه)
شناسایی ویژگیها و شاخصهای کارکنان کلیدی و تأثیرگذار در مراکز آموزشی و دانشگاهی اولینگام فرایند تربیت و آموزش است و از آنجاکه سپاه پاسداران، باید از مستعدترین افراد در مشاغل فرماندهی و مدیریتی بهره ببرد؛ هدف پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی ویژگیها و شاخصهای فرمانده گروهان آموزشی متناسب با الگوی تحول و تعالی سپاه است. پژوهش حاضر به روش آمیخته انجام شد. در بخش مطالعه کیفی، نمونهگیری هدفمند ازطریق مصاحبه با 12 نفر از فرماندهان و مدیران آموزشی تا رسیدن به مرحله اشباع نظری و یافتهها با روش تحلیل محتوا تحلیل شد. در بخش کمی، پرسشنامه محققساخته که پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 88/0 محاسبه شد بین 66 نفر از فرماندهان گروهانهای آموزشی با روش نمونهگیری تصادفی، توزیع و جمعآوری شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با تأیید استاد راهنما و چند نفر از اعضای هیئتعلمی و روایی سازه نیز ازطریق تحلیل عاملی اکتشافی تأیید شد. بررسی وضعیت و اولویتبندی ابعاد، شاخصها و ویژگیها با آزمونهای t تکنمونهای و فریدمن در نرمافزارspss25 انجام شد. نتایج پژوهش به شناسایی20 ویژگی و 8 شاخص در بعد شایستگیهای عمومی و 42 ویژگی و 9 شاخص در بعد شایستگیهای حرفهای منجر شد.
https://hrmj.ihu.ac.ir/article_204927_ce3a931003624003de1401523c836bb4.pdf
2020-01-21
9
37
فرمانده گروهان آموزشی
الگوی تحول و تعالی
شایستگیها
سپاه
مهدی
خانی
alikhan89@chmail.ir
1
گروه مدیریت امور دفاعی گرایش زمینی ،دانشکده فرماندهی و مدیریت ولایت سپاه ،دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام)،تهران،ایران
AUTHOR
حمید
رئیسی
hamid.raisi.110@gmail.com
2
دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین علیهالسلام،تهران،ایران
LEAD_AUTHOR
محمد
بیگلری
m.biglari32@yahoo.com
3
دانشگاه جامع امام حسین(ع)،تهران،ایران
AUTHOR
آقاجانی، آرش (1385)، تبیین ویژگیهای مدیران از دیدگاه حضرت علی علیهالسلام در نهجالبلاغه، فصلنامه اندیشه صادق، مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق علیهالسلام، ش 24: 24 ـ 1.
1
ابلاغیه فرمانده معظم کل قوا (1369)، آئیننامه انضباطی نیروهای مسلح ج.ا.ا.، تهران: انتشارات آموزش سپاه.
2
باقی نصرآبادی، علی و دیگران (1394)، شایستگیهای مدیریت و فرماندهی، قم: انتشارات زمزم هدایت.
3
پایگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله العظمی سیدعلی خامنهای مدظلهالعالی ـ مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، بیانات، http://farsi.khamenei.ir/speech.
4
تولایی، محمد (1395)، مدیریت تحول و تعالی (مطالعه موردی: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی)، تهران: انتشارات دانشگاه جامع امام حسین علیهالسلام.
5
حامدبابایی، موسی؛ تاجآبادی، حسین و مرادیان، بهزاد (۱۳۹۴)، معیارهای الگوی مدیریت و فرماندهی متناسب با انتظارات مقام معظم رهبری، فصلنامه مطالعات دفاعی راهبردی، ش ۵۹: 48 ـ 27.
6
خاناحمدی، اسماعیل و مدنی، سیدمصطفی (۱۳۹۲)، منشور فرماندهی کارآمد برگرفته از نهجالبلاغه، فصلنامه مدیریت اسلامی، ش 2: ۲54 ـ 223.
7
خودسیانی، مصطفی؛ پیری، هادی مراد و خاناحمدی، اسماعیل (۱۳۹۱)، بررسی نقش رهبری و فرماندهی نظامی در دفاع مقدس و جنگ آینده ازمنظر فرماندهان عالی جنگ، فصلنامه سیاست دفاعی، ش ۸۱: 108ـ 69.
8
خورشیدی، عباس و قربانی، رضا (1391)، عوامل و شاخصهای موثر در رهبری و مدیریت فرماندهان نیروی زمینی در آینده، فصلنامه مدیریت نظامی، ش 47: 34 ـ 11.
9
دهخدا، علیاکبر (1377)، لغتنامه، تهران: مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
10
رضائیان، علی (1392)، مبانی سازمان و مدیریت، تهران: انتشارات سمت.
11
رفیعیآتانی، جمشید (1394)، احصای شاخصهای فرماندهی و مدیریت جهادی و تأثیر آن در هدایت و کنترل یگانهای رزم نزسا، پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت امور دفاعی، دانشگاه جامع امام حسین علیهالسلام، دانشکده و پژوهشکده دفاعی (دافوس).
12
رئیسی، حمید (1394)، فرماندهی و مدیریت در یگانهای کوچک، تهران: مرکز تحقیقات و فناوری آموزشی نزسا.
13
زکیزاده، حمید و مقیسه، رضا (1394)، اسم کافی نیست (باتأکیدبر اندیشه امام خامنهای مد ظلهالعالی؛ خواستگاه و مبانی شایستگیهای پاسداری)، تهران: مرکز باقرالعلوم سپاه.
14
سجادی، سیداحمد (۱۳90)، ویژگیهای فرماندهان، رؤسا و مدیران شایسته، جلدهای ۱ ـ ۲ ـ ۳ و ۴، تهران: بازرسی کل ناجا.
15
عرباسدی، حسین و حجازیفر، سعید (1393)، نقشها و انتظارات فرماندهان نواحی سپاه، تهران: دانشگاه جامع امام حسین علیهالسلام.
16
عمید، حسن (1392)، فرهنگ فارسی عمید، تهران: انتشارات امیرکبیر.
17
عیسایی، حسین و قنبری، محمدرضا (1395)، شایستگیهای پاسداری (مبانی، رهیافتها و کارکردها)، تهران: انتشارات دانشگاه جامع امام حسین علیهالسلام.
18
فرماندهی کل سپاه (24/05/1391)، آییننامه ارزشیابی خصوصیات، توانمندیها و عملکرد پاسداران (شایستگیهای پاسداری)، تهران: مرکز راهبردی سپاه.
19
محمدیفر، ناصر (۱۳۸۴)، فرمانده و هنر فرماندهی، فصلنامه مدیریت نظامی، تهران، انتشارات دانشگاه افسری امام علی علیهالسلام، ش ۱۷ و ۱۸: ۳۴ ـ ۳.
20
معاونت تربیت و آموزش نزسا (۱۳92)، دستورالعمل ارزشیابی عملکرد فرماندهان آموزشی، تهران: انتشارات فناوری آموزشی نزسا.
21
معین، محمد (1389)، فرهنگ معین، تهران: انتشارات زرین.
22
موسیزاده، زهره و عدلی، مریم (۱۳۹۳)، صلاحیتهای شخصی مدیران آموزشی در رویکرد شایستهگزینی با نگرشی بر نهجالبلاغه، فصلنامه علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، ش ۲: ۱۰۴ ـ ۸۳.
23
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی مدل اینرسی توانمندسازی منابع انسانی اداره راه و شهرسازی استان گلستان
هدف این پژوهش، طراحی مدل اینرسی توانمندسازی منابع انسانی با استفاده از رویکرد تحلیلی ساختاری ـ تفسیری فراگیر (TISM) است. در این پژوهش که یک پژوهش ترکیبی مبتنیبر تحلیل فراترکیب و تحلیل دلفی در بخش کیفی و تحلیل ساختاری تفسیری فراگیر در بخش کمی است، دو جامعه هدف مشارکت دارد. در بخش کیفی تعداد ۱۰ نفر از متخصصان حوزههای مدیریت سازمان و مدیریت منابع انسانی مشارکت کردند که ازطریق نمونهگیری همگن انتخاب شدند و در بخش کمی نیز ۳۰ نفر از مدیران اداره راه و شهرسازی استان گلستان که دارای بیش از ۱۰ سال سابقه کاری و دارای مدرک تحصیلی فوقلیسانس و دکتری بودند، مشارکت نمودند. براساس نتایج، در بخش کیفی ۳ مؤلفه اصلی تحت عنوان اینرسی در بینش کارکنان، اینرسی در عمل و اینرسی مبتنیبر ویژگیهای روانشناختی درقالب ۱۱ شاخص اولیه شناسایی شدند. سپس براساس تحلیل دلفی دومرحلهای، دو شاخص حذف و دو شاخص ادغام شدند که مجموعاً ۸ شاخص اینرسی توانمندی منابع انسانی وارد فاز تحلیل کمّی شدند. در بخش تحلیل کمّی مشخص شد ابتدا براساس مدل ارائهشده سلسلهمراتبی دو شاخص: خطای ادراکی و رخوت و فرسودگی شغلی، تأثیرگذارترین شاخص ایجاد اینرسی در توانمندی منابع انسانی اداره راه و شهرسازی میباشند و براساس تحلیل نموداری مشخص شد، خطای ادارکی کارکنان، محرک اصلی ایجاد اینرسی در توانمندی منابع انسانی است که لزوم توجه و کنترل آن بهمنظور توسعه و پویاسازی توانمندی منابع انسانی ضروری میباشد.
https://hrmj.ihu.ac.ir/article_204928_361f08a23911c5a057a8805ba354ab23.pdf
2020-01-21
39
83
اینرسی توانمندسازی منابع انسانی
تحلیل ساختاری ـ تفسیری فراگیر
تحلیل فراترکیب
حسن
ولیان
hasan.valiyan@yahoo.com
1
گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران
LEAD_AUTHOR
علیرضا
کوشکی جهرمی
alirezakoushkie@gmail.com
2
گروه مدیریت، دانشگاه علامه طباطبائی،تهران،ایران
AUTHOR
مهران
اروئی
mehran-206@hotmail.com
3
گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان، سمنان، ایران
AUTHOR
ابراهیمی، سیدعباس (1394)، درآمدی بر اینرسی سازمانی و عوامل تأثیرگذار بر آن در سازمانهای بخش دولتی ایران، فصلنامه علمی ـ پژوهشی مدیریت سازمانهای دولتی، ۴(۱): 91 ـ 108.
1
امینبیدختی، علیاکبر و علیجانی، رسول (۱۳۹۵)، پیشبینی توانمندسازی کارکنان برمبنای مهارت سیاسی با نقش واسطهای سکوت سازمانی و رفتار سکوت کارکنان، فصلنامه فرایند مدیریت توسعه، دوره ۲۹، ۴(۴): ۳ ـ ۲۱.
2
آذر، ع.؛ خسروانی، ف. و جلالی، ر. (1392)، پژوهش در عملیات نرم رویکردهای ساختاردهی، تهران: سازمان مدیریت صنعتی.
3
جعفری، سیدمحمدباقر؛ محمدی دورباش، زهرا و میرزایی، اشرف (1397)، تأثیر اینرسی سازمانی بر نوآوری و نوآوری بر عملکرد، فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، 6(4): 153 ـ 175.
4
جوادی، سیدمصطفی؛ الوداری، حسن؛ امیرخانی، امیرحسین و جمشیدی، علی (1396)، ارائه مدل مدیریت اینرسی سازمانی در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، فصلنامه علمی ـ پژوهشی مدیریت سازمانهای دولتی، ۵(۲۰): 39 ـ 48.
5
حکاک، محمد؛ سپهوند، رضا؛ زارع، فرجام و موسوی، سیدنجمالدین (۱۳۹۸)، نقش جوّ مسموم بر اینرسی سازمانی با نقش میانجی سکوت سازمانی در شرکت بهرهبرداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت،۱۰(۳۹): ۱۴۹ ـ ۱۷۴.
6
رضایی پندری، عباس و یکهزارع، محسن (1395)، طراحی مدل ساختاری ـ تفسیری عوامل انتقال فناوری موفیتآمیز درراستای رسیدن به توسعه پایدار، پژوهشهای مدیریت در ایران، دوره 20، ش 1، بهار: 61 ـ 79.
7
سیدجوادین، سیدرضا؛ امین، فرشته و استیری، مهناز (1394)، بررسی و ارزیابی تأثیرات اقدامهای انگیزشزای سامانههایکاریِ با عملکرد بالا بر عملکرد واحدهای سازمان، پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، 7(3): 79 ـ 104.
8
صادقیمقدم، علیاصغر؛ خاتمیفیروزآبادی، علی و ربانی، یوسف (۱۳۹۰)، استفاده از رویکرد ترکیبی و برای حل مسائل اجتماعی غیرساختاریافته، فصلنامه مدیریت صنعتی، ۳(۷): ۵۵ ـ ۷۶.
9
عباسزاده، محمدرضا؛ حصارزاده، رضا؛ جبارینوقابی، مهدی و عارفی اصل، سولماز (1394)، فراتحلیل حاکمیت شرکتی و مدیریت سود، فصلنامه علمی ـ پژوهشی بررسیهای حسابداری و حسابرسی، 22(1): 59 ـ 84.
10
غفاری، رحمان و رستمنیا، یحیی (1396)، اینرسی سازمانی و تنبلی اجتماعی؛ کژکارکردهای فرهنگ سازمانی بوروکراتیک، فصلنامه علمی ـ پژوهشی مدیریت دولتی، 9(2): 307 ـ 332.
11
کشاورز، حمید؛ فهیمنیا، فاطمه؛ نوروزی، علیرضا و اسمعیلیگیوی، محمدرضا (۱۳۹۵)، طراحی و اعتباریابی مدل مفهومی ارزیابی باورپذیری اطلاعات در محیط وب: کاربرد روشهای فراترکیب و دلفی، تعامل انسان و اطلاعات، ۳(۳): ۱ ـ ۱۶.
12
ناصحیفر، وحید؛ امیری، مقصود و مبارکآبادی، هوشنگ (1397)، مؤلفههای توسعه منابع انسانی سازمانهای کوچک و متوسط (SMEs) برای دستیابی به عملکرد بهتر، پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، 10(3): 25 ـ 46.
13
نظرپوری، امیرهوشنگ و رحیمی اقدم، صمد. (1394)، بررسی رابطۀ بین هوش سازمانی و انعطافپذیری منابع انسانی در سازمانهای دانشبنیان، فصلنامه علمی ـ پژوهشی مدیریت دولتی، 7(2): 373 ـ 392.
14
Ahmad, I., Gao, Y. (2018). Ethical leadership and work engagement: The roles of psychological empowerment and power distance orientation, Management Decision, 56(9): 1991-2005, https://doi.org/10.1108/MD-02-2017-0107
15
Allcorn, S., Godkin, L. (2011). Workplace psychodynamics and the management of organizational inertia, Competitiveness Review: An International Business Journal, 21(1): 89-104.
16
Amarantou, V., Kazakopoulou, S., Chatzoudes, D., Chatzoglou, P. (2018). Resistance to change: an empirical investigation of its antecedents, Journal of Organizational Change Management, https://doi.org/10.1108/
17
Andersson, L.M. (1996), “Employee cynicism: an examination using a contract violation framework”, Human Relations, Vol. 49, pp. 1395-418.
18
Bakker, A., & Schaufeli, W. (2005). The crossover of burnout and work engagement among working couples. Human Relations, 58(2): 661–689.
19
Barros, J., Sandelowski, M. (2007). Handbook for Synthesizing Qualitative Research, Springer publishing company Inc.
20
Beck, C. (2002). Mothering Multiples: A Meta-Synthesis of the Qualitative Research, MCN, The American Journal of Maternal /Child Nursing, 28(2): 93-99.
21
Bench, S. and Day, T. (2010). The user experience of critical care discharges: a meta-synthesis of qualitative research, International journal of nursing studies, 47(4): 487-499
22
Bhattacharya, M., Gibson, D. E. & Doty, D. H. (2005). The Effects of Flexibility in Employee Skills, Employee Behaviors, and Human Resource Practices on Firm Performance. Journal of Management, 31(4): 622–640
23
Chen, Y., Liu, B., Zhang, Li., Qian, Sh. (2018). Can leader “humility” spark employee “proactivity? The mediating role of psychological empowerment", Leadership & Organization Development Journal, 39(3): 326-339, https://doi.org/10.1108/LODJ-10-2017-0307
24
Conger, J. A., Kanungo, R. N. (1988). The empowerment process: integrating theory and practice, Academy of Management Review, 13(3): 471-482.
25
Daghfous, A. (2004). “Absorptive capacity and the implementation of knowledge-intensive best practices”, SAM Advanced Management Journal, Vol. 69 No. 2, pp. 21-7.
26
DeCarufel, A., & Schaan, J-L. (1990). The impact of compressed work weekson police job involvement. Canadian Police College, 14, 81–97
27
Delfgaauw, J., Swanky, O. (2014). Task-specific human capital and organizational inertia, the University of Amsterdam and VU University Amsterdam, Tinbergen Institute Discussion Paper
28
Eisenberger, R., Huntington, R., Hutchison, S., & Sowa, D. (1986). Perceived organizational support. Journal of Applied Psychology, 71(11): 500–507
29
Forrester, J. W. (1958). Industrial dynamics: A major breakthrough for decision makers. Harvard Business Review, 36(4), 37–66.
30
Fox, J. (1982). Organizational and racial conflict in maximum-security pris-ons. Lexington, MA: Lexington Books.
31
Fraser, K., Hvolby, H. (2010). Effective team working: can functional flexibility act as an enhancing factor? An Australian case study, Team Performance Management, An International Journal, 16(1/2): 74-94
32
Garland, B., Hogan, N., Kelley, T., Kim, B., & Lambert, E. (2013). To be or not to be committed: The effects of continuance and affective com-mitment on absenteeism and turnover intent among private prisonpersonnel. Journal of Applied Security Research, 8(8): 1–23
33
Gazzoli, G., Hancer, M., Park, Y. (2010). The role and effect of job satisfaction and empowerment on customers’ perception of service quality: a study in the restaurant industry, Journal of Hospitality & Tourism Research, 34(1): 56-77
34
Gerstein, L., Topp, C., & Correll, G. (1987). The role of the environment and person when predicting burnout among correctional personnel. Criminal Justice and Behavior, 14(14): 352–369.
35
Godkin, L. & Allcorn, S. (2008). Overcoming Organizational Inertia: A Tripartite Model for Achieving Strategic Organizational Change. Journal of Applied Business and Economics, 8 (1): 82-95
36
Haag, S. (2014). Organizational Inertia as Barrier to Firms’ IT Adoption – Multidimensional Scale Development and Validation, Twentieth Americas Conference on Information Systems, Savannah.
37
Hedberg, B. & Wolff, R. (2003). Organizing, learning, and strategizing: From construction to discovery. In Meinolf Dierkes, Ariane Berthoin Antal, John Child, & Ikujiro Nonaka. (Eds.). Handbook of rganizational Learning & Knowledge. Oxford: Oxford University Press, (535-556).
38
Hewagama, G., Boxall, P., Cheung, G., Hutchison, A. (2019). Service recovery through empowerment? HRM, employee performance and job satisfaction in hotels, International Journal of Hospitality Management, 81(7): 73-82.
39
Jadhav, A., Orr, S., Malik, M. (2018). The role of supply chain orientation in achieving supply chain sustainability, International Journal of Production Economics, https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2018.07.031
40
Jiang, Zh., Hu, X., Wang, Zh. (2018). Career adaptability and plateaus: The moderating effects of tenure and job self-efficacy, Journal of Vocational Behavior, 104(6): 59-71.
41
Jung, D., Erdfrlder, E., Broder, A., Dorner, V. (2019). Differentiating motivational and cognitive explanations for decision inertia, Journal of Economic Psychology, 72(11): 30-44
42
Kanter, R. M. (1989). The new managerial work, Harvard Business Review, 66(6): 85-92.
43
Kaplan. S., Henderson. R. (2005). Inertia and Incentives: Bridging Organizational Economics and Organizational Theory. Organization Science, 16(5), 509-521
44
Ketkar, S. & Sett, P. (2010). Environmental dynamism, human resource flexibility, and firm performance: analysis of a multi-level causal model. The International Journal of Human Resource Management, 21 (8): 1173-1206.
45
Kim, B. P., George, R. T. (2005). The relationship between leader-member exchange (LMX) and psychological empowerment: a quick casual restaurant employee correlation study, Journal of Hospitality & Tourism Research, 29(4): 468-483.
46
Kim, P, B., Lee, G., Jang, J. (2017). Employee empowerment and its contextual determinants and outcome for service workers: A cross-national study", Management Decision, 55(5): 1022-1041, https://doi.org/10.1108/MD-02-2016-0089
47
Klidas, A., van den Berg, P. T., Wilderom, C. P. M. (2007). Managing employee empowerment in luxury hotels in Europe, International Journal of Service Industry Management, Vol. 18 No. 1, pp. 70-88.
48
Konig, A., Schulte, M., Enders, A. (2012). Inertia in response to non-paradigmatic change: The case of meta-organizations, Research Policy, 41(8):1325-1343
49
Kulakowska, A., Piatkowski, Z., Zebrowski, W. (2010). Barriers for Empowerment in Organizations on the Basis of Surveys, Foundations of Management, 2(1): 41-54.
50
Lambert, E, G., Minor, K, I., Wells, J, B., Hogan, N, L. (2015). Social support’s relationship to correctional staff job stress, job involvement, job satisfaction, and organizational commitment, The Social Science Journal, 53(1): 22-32.
51
Lee, G., Kim, P.B. and Perdue, R.R. (2016). A longitudinal analysis of an accelerating effect of empowerment on job satisfaction: customer-contact vs non-customer-contact workers, International Journal of Hospitality Management, 57(1): 1-8.
52
Liden, R. C. Arad, S. (1996). A power perspective of empowerment and work groups: implications for human resources management research”, in Ferris, G.R. (Ed.), Research in Personnel and Human Resources Management, JAI Press, Greenwich, CT, 14(1): 205-252.
53
Malakar, Y., Greog, Ch., Van de Fliert, E. (2018). Structure, agency and capabilities: Conceptualising inertia in solid fuel-based cooking practices, Energy Research & Social Science, 40(3): 45-53
54
McMahan, G, C., Bell, M, P., Virick, M. (1998). Strategic human resource management: Employee involvement, diversity, and international issues, Human Resource Management Review, 8(3):193-214.
55
Misis, M., Kim, B., Cheeseman, K., Hogan, N., & Lambert, E. (2013). The impact of correctional officer perceptions of inmates on job stress. Sage Open, 3(12): 1–13
56
Mohanty, M., & Shankar, R. (2017). Modelling uncertainty in sustainable integrated logistics using fuzzy-TISM. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 53(2): 471–491.
57
Olszak, C, M., Bartus, T., Lorek, P. (2018). A comprehensive framework of information system design to provide organizational creativity support, Information & Managemen, 55(1): 94-108
58
Pinion, C., Brewer, Sh., Douphrate, D. (2017). The impact of job controls on employee perception of management commitment to safety, Safety Science, 93(4):70-75
59
Polites, G. L. & Karahanna, E. (2012). Shackled to the Status Quo: The Inhibiting Effects of Incumbent System Habit, Switching Costs, and Inertia on New System Acceptance. MIS Quarterly, 36(1): 21-42.
60
Sarriot, E., Morrow, M., Langston, A., Weiss, J., Landegger, J., Tsuma, L. (2015). A causal loop analysis of the sustainability of integrated community case management in Rwanda, Social Science & Medicine, 131(4): 147-155
61
Schreurs, B., Van Emmerik, H., Notelaers, G., & De Witte, H. (2010). Job insecurity and employee health: The buffering potential of job control and job self-efficacy. Work and Stress, 24(1): 56–72.
62
Shukla, A. (2018). Employee empowerment leading to flexible role orientation: A disposition-based contingency framework, IIMA Management Review, 30(5): 330-342.
63
Sillic, M. (2019). individual inertia in explaining non-compliant security behavior in the Shadow IT context, Computers & Security, 80(5): 108-119
64
Spreitzer, G. M. (1997). Toward common ground in defining empowerment, in Woodman, R.W. and Pasmore, W.A. (Eds), Research in Organizational Change and Development, JAI Press, Greenwich, CT: 31-62
65
Stankiewicz, K. (2015). Contemporary Issues and Challenges in Human Resource Management, Gdańsk University of Technology, Faculty of Management and Economics, 1-216.
66
Sullivan, S. E., & Arthur, M. B. (2006). The evolution of the boundaryless career concept: Examining physical and psychological mobility. Journal of Vocational Behavior, 69(1), 19–29.
67
Thomas, K. W., Velthouse, B. A. (1990). Cognitive elements of empowerment: an ‘interpretive’ model of intrinsic task motivation, Academy of Management Review, 15(4): 666-681
68
Tsai, W. (2001). Knowledge transfer in intra-organizational networks: Effects of network position and absorptive capacity on business unit innovation and performance. Academy of Management Journal, 44(5), 996-1004.
69
Warfield, J. N. (1974). Toward interpretation of complex structural models. IEEE Transactions on Systems, Man and Cybernetics, 4(5): 405–417.
70
Warfield, J. N. (1990). A science of generic design: Managing complexity through systems design, Vol. I & II. U.S.A: Inter Systems Publication
71
Yang, W., Guan, Y., Lai, X., She, Z., & Lockwood, A. J. (2015). Career adaptability and perceived overqualification: Testing a dual-path model among Chinese human resource management professionals. Journal of Vocational Behavior, 90(12):154–162.
72
Zhang, X., Bartol, K. M. (2010). Linking empowering leadership and employee creativity: the influence of psychological empowerment, intrinsic motivation, and creative process engagement, Academy of Management Journal, 53(1): 107-128.
73
Zimmer, L. (2006). Qualitative meta−synthesis: a question of dialoguing with text, Journal of Advanced Nursing, 53(3): 311-318.
74
Zopiatis, A., Constanti, P., Theocharous, A, L. (2014). Job involvement, commitment, satisfaction and turnover: Evidence from hotel employees in Cyprus, Tourism Management, 41(8): 129-140.
75
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی و اولویتبندی ابعاد و مؤلفههای شایستگی رؤسای دادگستری ایران
هدف این پژوهش، شناسایی ابعاد و مؤلفههای شایستگی رؤسای دادگستری ایران است. روش انتخابی این پژوهش، ترکیبی است. در بخش کیفی نمونهگیری بهصورت هدفمند و گلوله برفی انجام شده است و درنهایت با 21 تن از خبرگان قوه قضائیه مصاحبه انجام شد و برای تحلیل مصاحبهها، از روش تحلیل محتوا و در بخش کمی از پرسشنامه و نمونهگیری تصادفی و تحلیل معادلات ساختاری استفاده شده است. یافتههای بخش کیفی نشان داد که مؤلفههای اصلی شایستگی رؤسای دادگستری عبارتند از: شایستگیهای فردی، شایستگیهای قضایی، شایستگیهای مدیریتی و شایستگیهای فراسازمانی. علاوهبرآن باتوجهبه نتایج کمّی پژوهش، مشاهده شد که اهمیت هرکدام از متغیرهای فرعی پژوهش بهترتیب عبارتند از: هوشمندی، شم قضایی، مهارتهای ادراکی، مدیریت محیط، شجاعت، دانش قضایی، تفکر راهبردی، تعالیجویی، توان مذاکره و ارتباطات، هدفگذاری، دانش حقوقی، مدیریت رفتارهای سیاسی، اگاهی محیطی، پاکدامنی، سرمایه اجتماعی، شایستهسالاری، اخلاقمداری، انتصاب پلکانی، نظم و آراستگی، تعهد و عدالت، رفتار شهروندی، نظارت و کنترل، اخلاق قضایی، الگوبودن و برنامهریزی.
https://hrmj.ihu.ac.ir/article_204930_34545950ae34aaf65abc4cd8e9af9bd6.pdf
2020-01-21
85
118
شایستگی
دادگستری
شایستگی فردی
شایستگی مدیریتی
شایستگی فراسازمانی و شایستگی قضایی و حقوقی
نجم الدین
موسوی
mousavi.na@lu.ac.ir
1
گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، دانشگاه لرستان،ایران
LEAD_AUTHOR
فاطمه
فرهیخته
fatemeh.farhikhteh@gmail.com
2
گروهرفتار سازمانی، دانشگاه لرستان،ایران
AUTHOR
حجت
وحدتی
vahdati.h@lu.ac.ir
3
گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، دانشگاه لرستان،ایران
AUTHOR
محمد
حکاک
hakak.m@lu.ac.ir
4
گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، دانشگاه لرستان،ایران
AUTHOR
آییننامه تعیین گروههای شغلی و ضوابط مربوط به ارتقا گروه و تغییر مقام قضات 1392.
1
اکرامی، محمود و رجبزاده، سمیه (1391)، توسعه مؤلفههای مقیاس سنجش شایستگی مدیران، فرایند مدیریت و توسعه، ش 77: 49 ـ 69.
2
امامی میبدی، احمدعلی؛ رحیمیان، حمید؛ عباسپور، عباس و غیاثی ندوشن، سعید (1398)، طراحی الگوی شایستگیهای رهبری در دانشگاههای دولتی شهر تهران، فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع). سال یازدهم، ش 2: 75 ـ 100.
3
بابایی زکلیلی، محمدعلی و شیخ، ابراهیم (1390)، دستنامه توسعه مدیران: مجموعه تعاریف و حکمتهای فرهنگی و روشهای توسعه شایستگیهای مدیران، مؤسسه مطالعات بهرهوری و منابع انسانی، تهران: انتشارات سرآمد: 135 ـ 142.
4
باردن (1374)، تحلیل محتوا، ترجمه محمد یمنی دوزی سرخابی و ملیحه آشتیانی، تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
5
برنامه چهارم توسعه قضایی.
6
بهشتی، محمدجواد و مردانی، نادر (1386)، آئین دادرسی مدنی، چاپ سوم، جلد 1، تهران: نشر میزان.
7
پروینی، علی؛ اصغرزاده بناب، مصطفی و رمضانیان، هادی (1397)، وظایف و اختیارات رئیس دادگستری شهرستان، معاونت راهبردی قوه قضائیه.
8
پیام آموزش (1396)، مرکز آموزش معاونت منابع انسانی قوه قضائیه، شماره دوم.
9
تاجآبادی، حسین و بیات، مهدی (1392)، شایستگیهای کلیدی در نصب مدیران دستگاه قضایی براساس بیانات و مکتوبات مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی)، فصلنامه علمی ـ پژوهشی مدیریت اسلامی، سال 21، ش 1: 83 ـ 104.
10
جوادی آملی، عبدلله (1390)، ادب قضا در اسلام، قم: نشر اسراء.
11
خشوعی، مهدیهالسادات و عریضی سامانی، سیدحمیدرضا (1392)، هشت شایستگی مدیریتی: شایستگیهای ضروری برای مدیران قرن 21، مجله ایرانی مطالعات مدیریت، دوره 6. ش 152: 2 ـ 32.
12
درویشزاده، محمد (1384)، جستاری در مدیریت قضایی (مبانی، محتوا و کاربرد)، معاونت آموزش قوه قضائیه، قم: نشر قضا.
13
رنجبر، منصور؛ خائف الهی، احمد؛ داناییفرد، حسن و فانی، علیاصغر (1392)، ارزیابی الگوی شایستگیهای مدیران بخش سلامت: رویکرد الگوسازی معادلات ساختاری، مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، دوره 23، ش 109: 104 ـ 113.
14
زاهدی، شمسالسادات و شیخ، ابراهیم (1389)، الگوی قابلیتهای راهبردی مدیران میانی دولتی، مطالعات مدیریت راهبردی: 95 ـ 139.
15
سپهوند، رضا؛ وحدتی، حجتاله؛ اسماعیلی، محمودرضا و رحیمی اقدم، صمد (1395)، طراحی الگوی مزیت رقابتی پایدار مبتنیبر شایستگی سرمایة انسانی در صنعت بیمه، فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، سال هشتم، ش 1: 208 ـ 179.
16
شاهحیدریپور، محمدعلی و همتی، مجتبی (1396)، شرح اصول رفتار قضایی (بنگلور)، معاونت حقوقی قوه قضائیه، انتشارات خرسندی.
17
طهماسبی، جواد (1390)، فرایند نظارت انتظامی بر رفتار قضات، مجله حقوقی دادگستری: 209 ـ 229.
18
قانون نظارت بر رفتار قضات، مصوب 25/2/1392.
19
قشلاقی، مژگان؛ حقانی، محمود و محمدی مقدم، یوسف (1394)، نیازسنجی آموزشی گروههای شغلی قضات براساس رویکرد شایستگی (مطالعه موردی: مجتمعهای قضائی استان تهران)، فصلنامه مطالعات منابع انسانی سال پنجم، شماره شانزدهم: 141 ـ 163.
20
قضاوت در آینه ولایت (1388)، معاونت آموزش قوه قضائیه، گزیده بیانات مقام معظم رهبری پیرامون مسائل قضایی، معاونت آموزش قوه قضائیه، قم: نشر قضا.
21
ماهنامه حقوقی فرهنگی و اجتماعی دادرسی (1396)، سال بیستویکم، شیوههای دادرسی پیامبر اعظم(ص): 19.
22
مؤمنیراد، اکبر؛ علیآبادی، خدیجه؛ دانش، هاشم و فرومزینی، ناصر (1392)، تحلیل محتوای کیفی در آیین پژوهش: ماهیت مراحل و اعتبار نتایج، فصلنامة اندازهگیری تربیتی، سال چهارم، شمارة 14.
23
ناصری دولتآبادی، مهدی و صبوری؛ مصطفی (1396)، چگونه یک قاضی شایسته باشیم؛ نصیحتی برای قضات تازهکار، فصلنامه قضاوت، ش 92.
24
ناصری دولتآبادی، مهدی و صبوری، مصطفی (1396)، ویژگیهای یک قاضی خوب، اصول اخلاق قضایی و رفتار حرفهای، فصلنامه قضاوت، ش 91.
25
نهجالبلاغه، عهدنامه امام علی(ع) برای مالک اشتر نَخَعی نامه 53.
26
وکیلیان، حسن (1393)، راهنمای مرجع تقویت سلامت و توانمندی قضایی، تهران: مرکز مطبوعات و انتشارات قوه قضائیه.
27
یرو، روژه (1384)، نهادهای قضایی فرانسه: ترجمه شهرام ابراهیمی، عباس تدین و غلامحسین کوشکی، مرکز مطالعات توسعه قضایی، چاپ سپهر نوین، قم: سلسییل.
28
Amaya, A. (2013). Exemplarism and Judicial Virtue, journal of Law & Literature, 25, Issue 3.
29
Armstrong, M. (2008). “Strategic Human Resource Management: A Guide to Action.” London: Kogan, page, 4 Th Ed. ISBN 978 0 7494 5375 6.
30
Brown, L., George, B., & Mehaffey-Kultgen, C. (2018). The development of a
31
competency model and its implementation in a power utility cooperative: an action
32
research study. journal of Industrial and Commercial Training, 51(3): 123-135.
33
Burgoyne, J. G. and R Stuart. (1976). The nature, use and acquisition of managerial skills and other attributes, journal of personnel review, 19-29.
34
Clark, j. & armit, k. (2010). Leadership competency for doctors: a framework. journal of leadership in health services, 23(3): 29-115.
35
Dobois. D. d. rothwell. W. j. stern. D. j. & kemp. L. k. (2004). Competency-based human resource management. Palo Alto; CA: Davies-black publishing.
36
Draganidis, F, & Mentzas, G. (2006). Competency Based Management: a Review of Systems and Approaches. Information Management and Computer Security, 14(1), 51 – 64.
37
esterling k. m, (1999). judicial accountability the right way: official performance evaluations help the electorate as well as the bench, in judicature.; vol. 82, no. 5, pp, pp. 2006-2015.
38
Fang, C. H., Chang, S. T., & Chen, G. L. (2010). Competency development among
39
Taiwanese healthcare middle manager: A test of the AHP approach. African
40
journal of business management, 4(13), 2845.
41
Huong Vu, G. T. (2017). A critical review of human resource competency model: evolvement in required competencies for human resource professionals, Journal of Economics, Business and Management, 5(12): 359-365.
42
Katz, r. l. (1995). Skills of an effective administrator. Harvard business review. Open Journal of Leadership, 33(1), 33-42.
43
Likamaa.k. (2015). Developing a project manager’s competencies: a collective view of the most important competencies. University of Turku, pohjoisranta 11p.o. box xx f1 2810, Procedia Manufacturing 3, 681,687. Available online at www.sciencedirect.com.
44
Lucia. A. d. & lepsinger, r. (1999). The art and science of competency models: pinpointing critical success factors in organization. San Francisco: josser-bass/Pfeiffer.
45
Mansfield, r. s. (1996). Building competency models: approaches for HR professionals. Journal of Human resource management. 7-18.
46
Nitin V. (2010). Competencies and Competency Model a Brief overview Of Its Development and Application, SIES Journal of Management. April-August 2010. Vol. v(1): 121131.
47
Pan, Y. (2017). Are You an Excellent International Entrepreneur?
48
Building a Competency Model of International Entrepreneurs Based on
49
the Grounded Theory. Journal of Service Science and Management, 10(04), 394.
50
Ramsden, P. (1996).Learning to lead in higher education. New York: Routledge.
51
Raveendran, R. V. (2009). Rendering Judgments–some basics, SCC Journal (10).
52
Revised, J. (2014). “Competencies for Entry-Level Registered Nurse Practice,” College of Nurses of Ontario.
53
Sandwith, P. (1993). A hierarchy of management training requirements: the competency domain model, Public personnel management. 43-63.
54
Sanghi, s. (2007). Competency mapping: understanding designing and implementing competency models in organizations. Sage publication Inc.
55
Wesselink, R, Blok. V, van Leur. T, Dentoni, D. (2016). Individual competencies por managers engaged in corporate sustainable management practices. Journal of cleaner production; 106. 497-506.
56
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی عوامل مؤثر بر مشارکت کارکنان در ادارهکل بنادر و دریانوردی استان مازندران: رویکرد کیفی
هنر مدیریت، بهرهمندی حداکثری از اندیشه و خلاقیت کارکنان است که مشارکت، یکی از روشهای آن محسوب میشود. هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر مشارکت کارکنان در سازمان بود که با رویکرد کیفی انجام شد. روش پژوهش ازلحاظ هدف، کاربردی و ازلحاظ روش اجرا، اکتشافی است. نمونه آماری را اساتید دانشگاهی و مدیران و کارشناسان خبره ادارهکل بنادر و دریانوردی استان مازندران تشکیل دادهاند. نمونهگیری بهصورت هدفمند بوده و برای شناسایی متخصصان از شیوه گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری استفاده شد. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبه بوده و برای تجزیهوتحلیل دادهها، فن تحلیل مضمون با استفاده از نرمافزار مکسکیودا انجام شد. براساس نتایج حاصله، عوامل مؤثر بر مشارکت کارکنان در سازمان عبارتند از: عوامل مدیریتی، عوامل ساختاری و فرایند سازمانی، عوامل شغلی و عوامل ارزشی و اخلاقی.
https://hrmj.ihu.ac.ir/article_204931_8aded1d5960aec31d7b51901985317ea.pdf
2020-01-21
119
152
: مشارکت کارکنان
رویکرد کیفی
ادارهکل بنادر و دریانوردی
حبیب
مرادی
habibmoradi756@yahoo.com
1
گروه مدیریت ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس، چالوس،ایران
AUTHOR
معصومعلی
سلیمیان
dr.salimian@yahoo.com
2
گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس، چالوس، ایران
LEAD_AUTHOR
بهزاد
فرخ سرشت
financial1397@yahoo.com
3
گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس، چالوس،ایران
AUTHOR
قربانعلی
آقا احمدی
ahmadiali@yahoo.com
4
گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس، چالوس،ایران
AUTHOR
آصفی، احمدعلی؛ حمیدی، مهرزاد؛ جلالی فراهانی، مجید و دهقان قهفرخی، امین (1388)، بررسی مدیریت مشارکتی و مقاومت کارکنان در برابر تغییر در سازمان تربیتبدنی و ادارهکل تربیتبدنی وزارت آموزشوپرورش، مدیریت ورزشی، (3): 26 ـ 5.
1
اشراقی، حسام و کاشف، میرمحمد (1389)، رابطه جوسازمانی با سبک رهبری مدیران ادارات تربیتبدنی استان اصفهان، نشریه علوم حرکتی و ورزش، سال هشتم، جلد دوم، ش 16: 47 ـ 37.
2
بنیمهد، بهمن؛ عربی، مهدی و حسنپور، شیوا (1395)، پژوهشهای تجربی و روششناسی در حسابداری، تهران: انتشارات ترمه، چاپ دوم.
3
بیگینیا، عبدالرضا (1382)، بررسی ارتباط بین جو سازمانی و مشارکت کارکنان، دوماهنامه علمی ـ پژوهشی دانشور رفتار، سال دهم، ش 2.
4
توسلی، غلامعباس (1382)، مشارکت اجتماعی در شرایط جامعه آنومیک، تهران: مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
5
جهانیان، رمضان (1388)، راهکارهای توسعه نظام مدیریت مشارکتی در واحدهای آموزشی از دیدگاه مدیران، معاونان و معلمان، فصلنامهپژوهشدربرنامهریزیدرسی، 6 (21): 174 ـ 153.
6
دولتآبادی فراهانی، رضا (1397)، بررسی تعهد سازمانی در سازمانهای دولتی و تأثیر آن بر عملکرد شاغلین، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده علوم اداری.
7
دهقان، علیرضا و غفاری، غلامرضا (1384)، تبیین مشارکت اجتماعی ـ فرهنگی دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران، مجله جامعهشناسی ایران، دوره ششم، شماره یک: 98 ـ 67.
8
زارعی متین، حسن (1393)، مدیریت منابع انسانی، قم: نشر بوستان کتاب.
9
زرندی، سعید؛ حمیدی حصاری، یاسین و جواد (1396)، عوامل مؤثر بر فساد اداری در سازمانهای دولتی جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه علمی ـ پژوهشی مجلس و راهبرد، مقاله 6، دوره 24، ش 91، پاییز: 202 ـ 165.
10
رهنورد، فرجالله (1378)، تبیین فلسفه مدیریت مشارکتی، فصلنامه علمی ـ کاربردی مدیریت دولتی، ش 44: 16 ـ 7.
11
سعادت، اسفندیار (1397)، مدیریت منابع انسانی، تهران: نشر سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، دوره 23.
12
سلاجقه، سنجر و هنرآموز، سحر (1389)، نظام پیشنهادات راهی به سوی استقرار مدیریت مشارکتی، فصلنامه راهبرد یاس (توسعه). ش 24: 276 ـ 254.
13
شریف الرضى، محمدبنحسین (1414ق)، نهجالبلاغة (للصبحی صالح)، قم: نشر هجرت.
14
صادقی، علیرضا (1395)، بررسی نقش مشارکت شهروندی در پایداری عرصههای عمومی شهری، چهارمین کنگره بینالمللی عمران، معماری و توسعه شهری، تهران: دبیرخانه دائمی کنفرانس، دانشگاه شهید بهشتی.
15
صالحی امیری، سیدرضا و شادالویی، نوریه (1392)، عوامل تأثیرگذار بر سلامت نظام اداری در تحقق طرح تحول نظام اداری، مجله علمی ـ پژوهشی مدیریت فرهنگی، سال هفتم. ش 19: 11 ـ 1.
16
طوسی، محمدعلی (1379)، مدیریت و مشارکت کارکنان، تهران: نشر مرکز آموزش مدیریت دولتی.
17
عابدی جعفری، حسن؛ تسلیمی، محمدسعید؛ فقیهی، ابوالحسن و شیخزاده، محمد (1390)، تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در دادههای کیفی، اندیشه مدیریت راهبردی، دوره 5، ش 2: 198 ـ 151.
18
علویتبار، علیرضا (1379)، بررسی الگوی مشارکت شهروندان در اداره امور شهرها، تجارب جهانی و ایران، جلد اول، تهران، نشر مرکز مطالعات و برنامهریزی شهری.
19
محمدزاده، عباس (1378)، مدیریت مشارکتی ضرورتی اخلاقی است، فصلنامه مطالعات مدیریت، ش 21، 22 و 23: 186 ـ 157.
20
معین، محمد (1376)، فرهنگ فارسی، نشر امیرکبیر، دوره یازدهم. جلد سوم.
21
ملکی، محمدرضا؛ نصیریپور، امیراشکان؛ امینی، فاطمه و پرهام، محمود (1390)، همبستگی تفویض اختیار مدیران با نحوه هدایت کارکنان در بیمارستانهای استان قم، مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، دوره پنجم، ش 3: 79 ـ 86..
22
موسوی، سیدهراضیه (1392)، تأثیر شفافیت سازمانی بر اعتماد سازمانی با تبیین نقش جوسازمانی: مطالعه موردی اداره ارشاد استان تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
23
میرسپاسی، ناصر(1393)، مدیریت راهبردی منابع انسانی و روابط کار (ویرایش سوم)، تهران: نشر میر، دوره 39.
24
Acorn, S. Ratner PA Crawford M. (2008), Decentralization as determinant of autonomy, job satisfaction, and organizational commitment among nurse manager, Nurse Res, Vol 33, No 3, pp. 80-88.
25
Albrecht, S. L., Bakker, A. B. & Gruman, J. A., Macey, W. H., & Saks, A. M. (2015). Employee engagement, human resource management practices and competitive advantage: An integrated approach. Journal of Organizational Effectiveness: People and Performance, 2 (1), 7-35.
26
Avery, D. R., McKay, P. F., & Wilson, D. C. (2007). Engaging the aging workforce: The relationship between perceived age similarity, satisfaction with coworkers, and employee engagement. Journal of Applied Psychology, 92 (6), 1542.
27
Bosak, J., Dawson, J.,Flood, P, & Peccei, R. (2017). Employee involvement climate and climate strength: A study of employee attitudes and organizational effectiveness in UK hospitals. Journal of Organizational Effectiveness: People and Performance, 4 (1), 18-38.
28
Crawshaw, J. R., Cropanzano, R., Bell, C. M., & Nadisic, T. (2013). Organizational justice: New insights from behavioural ethics. Human relations, 66 (7), 885-904.
29
Dachler, Peter, H. and Wilpert Bernhard (1978)., Conceptual Dimensions and Boundaries of Participation in organizations: A Critical Evaluations, Administrative Science Quarterly, Vol. 23, No. 1, pp. 1-39.
30
David, T. (2007), A quantitative review of the relationship between person-organization fit and utcome”, Journal of Vocational Behavior,.Volume 68, Issue 3, pp. 389-399.
31
Dixon-Woods, M., Baker, R., Charles, K., Dawson, J., Jerzembek, G., Martin, G., & Willars, J. (2014). Culture and behaviour in the English National Health Service: overview of lessons from a large multimethod study. BMJ quality & safety, pp. 106-115.
32
Elden, M. (1989), Socio Technical Systems Idias as Public in Norway: Evolving Participation Thrugh Worker-Managed Change, Journal of Applied Behavioral Science, Vol. 22, No. 3, pp. 239-255.
33
Gallup (2013), State of the Global Workplace: Employee Engagement Insights for Business Leaders Worldwide, Gallup, Washington, DC. pp. 65-74
34
Groen, B. A., Wouters, M. J., & Wilderom, C. P. (2017). Employee participation, performance metrics, and job performance: A survey study based on self-determination theory. Management Accounting Research. Volume 36, September, Pages 51-66
35
Harter, J. K., Schmidt, F. L., & Hayes, T. L. (2002). Business-unit-level relationship between employee satisfaction, employee engagement, and business outcomes: a meta-analysis. Journal of Applied Psychology, Vol. 87, No. 2, 268 –279.
36
Horvat, Brancko (1983). The Organization Theory of Workers Management in Crouch and Heller, pp. 279-300.
37
James, J. B., Swanberg, J. E., & McKechnie, S. P. (2007). Responsive workplaces for older workers: Job quality, flexibility and employee engagement. An Issue in Brief, 11.
38
Jones,J.R., & Harter, J. K. (2005). Race effects on the employee engagement-turnover intention relationship. Journal of Leadership & Organizational Studies, 11(2), 78-88.
39
Judge, T. A., Van Vianen, A. E., & De Pater, I. E. (2004). Emotional stability, core self-evaluations, and job outcomes: A review of the evidence and an agenda for future research. Human performance, 17(3), 325-346.
40
Kahn,W.A.(1990). Psychological conditions of personal engagement and disengagement at work. Academy of management journal, 33(4), 692-724.
41
Korte, R. & Chermack,T.(2007). Changing organizational culture with scenario planning, Journal of Futures, 39(6), 645- 656.
42
Lammers, C.J. and Szell G. (1989). Cocluding Reflections in Lammers and Szell, pp. 315-330.
43
Law, R., Dollard, M. F., Tuckey, M. R., & Dormann, C. (2011). Psychosocial safety climate as a lead indicator of workplace bullying and harassment, job resources, psychological health and employee engagement. Accident Analysis & Prevention, 43(5), 1782-1793.
44
Lin, W.B (2006). The exploration of employee involvement model. Expert Systems with Applications. www.elsevier.com/locate/eswa.69–82.
45
Locke, Edwin A. and Schweiger David M. and Latham Gray P. (1986). Participation in Decision Making: When Should It Be Used?, Organizational Dynamics, Vol.14, No.3, pp.65-79.
46
Locke, Edwin A. and Schweiger David M.(1979). Participation in Decision Making: one more look. In Staw(ED.) Research in Organizational behavior, vol.1., Greenwich, CT:JAL press., pp.265-339.
47
Lopes,H. (2017). The moral dimensions of the employment relationship: institutional implications. Journal of Institutional Economics, 1-23.
48
Macey,W.H.,& Schneider,B.(2008). The meaning of employee engagement. Industrial and organizational Psychology, 1(1), 3-30.
49
Macrae, Rhoda (2010). Coaching and Consolidating the Practice of Newly Qualified Social Workers: A Brief Literature Review. A Report Prepared for Social Work Resource, South Lanark shire Council.
50
Macy,B.: Peterson M.F. and Norton,L.(1989) A Test of Participation Theory in a Work Redesign Field Setting: Degree of Participation and Comparision Site contrasts, Human Relations, Vol.42, pp.1095-1165.
51
Maslach, C., Leiter, M. P., & Schaufeli, W. (2008). Measuring burnout. In The Oxford handbook of organizational well-being,204-220.
52
Mulder,M. & Wike,H.,(1970), Participation & Power qualization, Organizational Behavior and Human Performance, Vol.5, pp:430-448.
53
Muir, John.(1995).Effective Management through Delegation. Journal Work Study;44(7):1.
54
Oktug,Zeynep. (2012). The Effects of Organizational Trust on Employee Decision Making Styles , British Journal of Arts and Social Sciences ISSN: 2046-9578 Vol.9.
55
Olivier,A.L.,& Rothmann, S. (2007). Antecedents of work engagement in a multinational company. SA Journal of Industrial Psychology, 33(3), 49-56.
56
Renard, Laurent (2005). Executive Coaching for Professional Organization, PHD Thesis, School of Humanities, the American University of London.
57
Richard Fild, H.G. and Andrews J.P. (1998). Testing the Incremental Validity of the Vroom-Jago versus Vroom-Yetton models of Participation in decision-Making, Journal of Behavioral Decision-Making, Vol.11,No 4, pp.251-261.
58
Saks, A. M. (2011). Workplace spirituality and employee engagement. Journal of management, spirituality & religion, 8(4), 317-340.
59
Schaufeli, W. B., Salanova, M., González-Romá, V., & Bakker, A. B. (2002). The measurement of engagement and burnout: A two sample confirmatory factor analytic approach. Journal of Happiness studies, 3(1), 71-92.
60
Sehhat, Saied,. Mahmoudzadeh, Seyed Mojataba,. Ashena, Mostafa,. Parsa, Samira,. (2015). Positive psychological capital: The role of Islamic work ethics in Tehran Public Organizations. Iranian Journal of Management Studies (IJMS) Vol. 8, No. 4, October pp: 545-566.
61
Shraga, O., & Shirom, A. (2007). On the directionality of Vigor-Job Satisfaction relationships: A prospective study. In 22nd Annual conference of the Society for Industrial and Organizational Psychology: New York.
62
Smith, M.,s & Bititci, U. S. (2017). Interplay between performance measurement and management, employee engagement and performance. International Journal of Operations & Production Management, 37(9), 1207-1228.
63
Sprang, G., Clark, J. J., & Whitt-Woosley, A. (2007). Compassion fatigue, compassion satisfaction, and burnout: Factors impacting a professional's quality of life. Journal of Loss and Trauma, 12(3), 259-280.
64
Stone, D.,Deci,E.L., & Ryan, R. M. (2009). Beyond talk: Creating autonomous motivation through self determination theory. Journal of General Management, 34,75-91.
65
Streeck Wolfgang., (1995) Works Councils in Western Europe: From Consulation to Participation, in Rogers and Streeck,pp.313-348.
66
Tingle and Jacob ,Keith. (2011). the relationship between organizational trust and mindfulness: An exploration of NCAA Division III athletic departments.thesis of the University of Texas at San Antonio. 15.
67
Walker, J.F., (1992), Human Resourse Strategy, Mac Grow-Hill International Editions, pp.261-262.
68
Wang, Wei-Tsong., & Hou, Ya-Pei. (2015). Motivations of employees. Knowledge sharing behaviors: A self-determination perspective. Information and Organization, 25,pp:1-26.
69
Watt, J. W., & Kelly, M. J. (1996). Addressing Rural Practitioners' Isolation through New Technologies: Creating an Electronic Journal for Students, Practitioners, and Educators via the Internet. Human Services in the rural Environment, 19(4), 10-15.
70
West,A. M., Lyubovnikova, J., Eckert, R., & Denis, J. L. (2014). Collective leadership for cultures of high quality health care. Journal of Organizational Effectiveness: People and Performance, 1(3), 240-260.
71
Whittington, J. L., Meskelis, S., Asare, E., & Beldona, S. (2017). Enhancing employee engagement: An evidence-based approach. Springer.
72
Whittington, J., & Galpin, T. J. (2010). The engagement factor: Building a high-commitment organization in a low-commitment world. Journal of Business Strategy, 31(5), 14-24.
73
Yildirim,I.(2008).Relationships between burnout, sources of social support and sociodemographic variables. Social Behavior and Personality: an international journal, 36(5), 603-616.
74
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی معیارهای طرد و شمول در تحلیل گفتمان مدیران یک دستگاه دولتی پیرامون موضوع جانشینپروری
جانشینپروری یک راهبرد برای سازمانهای آیندهنگر در رویارویی با وقایعی نظیر بازنشستگی، استعفا، جابهجایی و... است تا از ورود افراد ناشایست به پستهای کلیدی هنگام خالیشدن آنها جلوگیری شود. این مقوله سازمانی دارای گفتمانهایی است که از اعمال فاعلان آن نشئت گرفته و بر اعمال آنها نیز اثر میگذارد. این گفتمانها دارای مفاهیم و معیارهایی هستند که از شمول معنایی یا تضاد معنایی برخوردار بوده و شناسایی آنها به درک وجود یا عدم وجود جانشینپروری، شرایط و زمینههای تحقق آن کمک میکند. هدف تحقیق حاضر، شناسایی معیارهای طرد و شمول این پدیده سازمانی در یک مجموعه دولتی جهت آسیبشناسی است. طی مصاحبه صورتگرفته با 15 مدیر سازمان مذکور و تحلیل یافتهها به روش تحلیل گفتمان،9 گروه معیار طرد و شمول مشخص شد. توسعهگرایی، شایستهگرایی، تعالی سازمانی، عدالتگرایی، تعاملات باز و شفاف، نگرش راهبردی و نظاممند، حمایت مدیران، فرهنگ سازنده و ضابطهگرایی بهعنوان معیارهای شمول و توسعهگریزی، شایستهگریزی، افول سازمانی، عدالتگریزی، تعاملات محدود و مبهم، نگرش مقطعی و غیرنظاممند، مقاومت یا بیتفاوتی مدیران، فرهنگ بازدارنده و رابطهگرایی بهعنوان معیارهای طرد جانشینپروری شناسایی شدند.
https://hrmj.ihu.ac.ir/article_204932_d3239d07a36cbbf445a97c344975b6b5.pdf
2020-01-21
153
185
جانشین پروری
گفتمان
معیارهای طرد و شمول
وحید
خاشعی
khashei@atu.ac.ir
1
گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
مریم
محمدی دیانی
m.mohamadidayani@gmail.com
2
گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
AUTHOR
حامد
دهقانان
dehghanan@atu.ac.ir
3
گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
AUTHOR
میرعلی
سید نقوی
asnagavi@yahoo.com
4
گروه مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
AUTHOR
بهشتیفر، ملیکه؛ نکوییمقدم، محمود و پورکیانی، مسعود (1391)، جانشینپروری: خلق خزانه استعداد )رویکردی آیندهنگر برای سند چشمانداز 1404 ایران)، چاپ اول، تهران: انتشارات راه تندرستی.
1
حاجیان، فریبا (1392)، تجزیهوتحلیل استراتژیک سیستم جانشینپروری در صنعت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، به راهنمایی میرعلی سیدنقوی، تهران، دانشگاه علامه طباطبائی، پایاننامه کارشناسی ارشد.
2
داوودی، سیدعلی و یعقوبی، نورمحمد (1397)، چهارچوبی برای استعدادیابی و جانشینپروری در نظام آموزش عالی، فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، سال دهم، شماره 1: 161 ـ 185.
3
زندیه، مهرناز (1395)، کاربست راهبردهای مدیریت جانشینپروری و رابطه آن با خودکارآمدی و حرفهگرایی مدیران دانشگاه علامه طباطبائی، به راهنمایی سعید غیاثی ندوشن، تهران: دانشگاه علامه طباطبائی، پایاننامه کارشناسی ارشد.
4
زین الدینی بیدمشکی، زهره؛ عدلی، فریبا و وزیری، مژده (1393)، مقایسه وضعیت موجود جانشینپروری با وضعیت مطلوب آن در نظام آموزش عالی، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شماره 72: 51 ـ 72.
5
سبکرو، مهدی؛ قلیپور، آرین؛ پورعزت، علی و باغبانی، سحر (1390)، تحلیل میدان نیرو در برنامهریزی برای جانشینپروری شرکت ایتوک، مجله علمی ـ پژوهشی مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره دهم، شماره دوم: 155 ـ 180.
6
سلطانی، محمدرضا؛ ناظمی، مهدی؛ طلایی، محمدحسین و قویدل، علیرضا (1396)، طراحی و تبیین الگوی جانشینپروری در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، سال نهم، شماره 3: 1 ـ 24.
7
ضیائی، محمدصادق؛ سید جوادین، سید رضا؛ حسینیان، شهامت و فتاحی، مهدی (1393)، عوامل موفقیت جانشینپروری در بخش خصوصی (موردمطالعه: هلدینگ آلفا)، فصلنامه مدیریت دولتی، دوره 6، شماره 4: 747 ـ 767.
8
منصوری جلیلیان، امیر و صوفی، علیرضا (1392)، جانشینپروری مدیران و فرماندهان ناجا، ابعاد و اعتبارسنجی براساس تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، فصلنامه نظارت و بازرسی، سال هفتم، شماره 23: 31 ـ 57.
9
نوذری، حمزه؛ جمشیدیها، غلامرضا؛ غلامیپور، اسماعیل و ایرانی، یوسف (1392)، سودمندی گفتمان فرکلاف در تحلیل متون انضمامی: با نگاهی به متون تولیدشده رسانهای با محوریت بحران اقتصادی و اجتماعی اخیر اروپا و امریکا، فصلنامه مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، دوره دوم، شماره 1، بهار 1392: 153 ـ 176.
10
هادیزاده مقدم، اکرم و سلطانی، فرزانه (1390)، تبیین مؤلفههای پیادهسازی مدیریت جانشینپروری در سازمان (موردمطالعه: حوزههای ستادی شرکت ملی نفت ایران و شرکتهای تابعه مستقر در تهران)، فصلنامه علمی ـ پژوهشی مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، سال سوم، شماره 10: 39 ـ 82.
11
Alaghehband, A., (2011), Principles of Educational Management, Publisher: Payame Noor University.
12
Balaro, J, M., & Polk, L., (2017), Developing an Organization for Future Growth Using Succession Planning, Organization and Development Journal, 35(4), 41-60.
13
Barnett, R. & Davis, S., (2008), Creating Greater Success in Succession Planning,Advances in Developing Human Resources, 10 (5): 721-739.
14
Barton, K. V.&Rouse, J., M., (2007), Leadership and Succession Planning in Caribbean Libraries, Workshop on Trends and Development in Caribbean Librates, June 25-29.
15
Byham, W. C., (2002), A New Look At Succession Management, Ivey Business Journal, 66 (5), 23-41.
16
Duta, A. C.,(2008), Leadership Succession: A Discourse Analysis Of Governance Dialectics In Two Nonprofit Organizations, Doctoral dissertation, Submitted to the Office of Graduate Studies of Texas A&M University in partial fulfillment of the requirements for the degree of DOCTOR OF PHILOSOPHY, from Dissertations & Thesis.
17
Friedman, S. D., (1986), SuccessionPlanning in Large Corporations: Characteristics and Correlates of Performance,Human Resource Management, 25(2), 191.
18
Fulmer, R. M., & Conger, J. A. (2004), Growing your company’s leaders: How great organizations use succession management to sustain competitive advantage, NewYork: AMACOM.
19
Gomez-Mejia, L. R., Balkin, D. B. & Cardy, R. L. (1995),Managing Human Resources, Prentice Hall. NewYork.
20
Hills, A., (2009), Succession Planning – or Smart Talent management?,Journal of Industrial and Commercial Training, Vol.41 No.1P.4.
21
Hirsh, W., (2008), Succession Planning: Preparing for the Future, Presentation to Derby City Council, January.
22
Huang, T., (2001), Succession Management Systems And Human Resource Management Outcomes,International Journal Of Manpower, Vol. 22, No.8, 736-747.
23
Johnson, J. E. et al (1994),Succession Management: A Model for Developing Nursing Leaders, Nursing Management, 25 (6), 5-50.
24
Klein, M.F., & Salk, R.J. (2013), Presidential Succession Planning: A Qualitative Study in Private Higher Education, Leadership & Organizational Studies, 20(3), 335–345.
25
Krauss, J. A., (2007), Succession Planning and Talent Management Recommendation to reduce workforce attrition and prepare for an aging population, Doctoral dissertation, Wilmington, University, Delaware United States.
26
Leibman, M., Bruer, R., & Maki, B., (1996), Succession Management: The Next Generation of Succession Planning, Human Resource Planning, 19(3), 16-29.
27
Mackey, J. A. (2008). Community college leadership succession: Perceptions and plans of community college leaders, (Doctoral dissertation, Northern Arizona University, Arizona). Retrieved June 4, 2009, from Dissertations & Theses: Full Text database. (AAT 3318486)
28
Mandi, A. R, (2008), A Case Study Exploring Succession Planning, PhD dissertation, The school of Eng. And Applied Science, St.Louis, USA, George Washington Univ.
29
McCafferty, D. (2017), How bad hiring decisions hurt companies, Baseline, 1. Retrieved from http://www.baselinemag.com/itmanagement/slideshows/how-bad-hiring-decisions-hurtcompanies.html
30
MC Connell, C. (1996), Succeeding With Succession Planning,The Health Care Supervisor, Gaithersburg, Vol. 15.
31
Mercer. C. B (2009), A Multi- Site Case Study of Informal Leadership Succession Planning in Three Higher Education Institutions, Dissertation Submitted to the Faculty of the graduate studies in partial fulfillment of the requirements of the degree of doctor of education, Calgary, Alberta.
32
Mondy, R.W., Noe, R.M. & Premeaux, S.R. (2003), Human Resource Management, 8th ed., Prentice-Hall, Upper Saddle River, NJ.
33
Nilipour Tabatabaee1, Sayed Akbar, AbdollahiLakeh, Azam&AbbasiTadi, Alireza (2014), A Study Of Succession Planning Challenges In Governmental Organizations, Kuwait Chapter of Arabian, Journal of Business and Management Review Vol. 3, No.11a.
34
Nuttall, I., Falkner, T.,&Roberts,V., (2007),Succession planning: Whatever you call it, do it,AACRAO, Marach2, Boston, Massachubsetts.
35
Oduwusi, O., (2018), Succession Planning as a Key to Effective Managerial Transition Process in Corporate Organization, American Journal of Management Science and Engineering, 3(1),1-6.
36
Pattan, J. E., (1986), Succession Management,2: Management Selection. Personnel, 63(11), 23-34.
37
Perrenoud, A., & Sullivan, K. (2016), Analysis of Executive Succession Planning in 12 Construction companies, International Journal of Construction Eduction and Research, )10(, 1-17.
38
Pomeroy, A., (2007), C-suite worries over succession planning, HR Magazine, 52(12), 22.
39
Raeespoor, A., Tadbiri, S., Afsharnejad, A., & Sadeh., (2018), Effective Strategies for the Establishment of Integration Model for Succession Planning and Career Progression Path of Iranian Azad Universities Administrators, Advances in mathematical finance & applications, 3 (2), 97-112
40
Rebbecca, L. W., (1996), Systematic Succession Planning,Building Leadership from Within, Paper back.
41
Richards, Ch. L., (2009), A New Paradigm: Strategies for Succession Planning in Higher Education, Capella University.
42
Rothwell, W. J., (2010), Effective succession planning: Ensuring leadership continuity and building talent from within, AMACOM Div American Mgmt. Assn.
43
Sambrook, S., (2005), Exploring succession planning in small, growing firms, Journal of Business and Enterprise Development, 12(4), 579-594.
44
Shatilwe, J.T.,&Amukugo, H.J., (2016), The factors affecting the implantation of succession planning in the ministry of health and social services (MOHSS), Namibia, European Journal of Pharmaceutical and Medical Research, 3 (7): 97 - 109.
45
Shipman, F., (2007), Formal Succession Planning in Healthcare Organizations: Meeting Leadership Needs in a Changing American Workforce, Ph.D. dissertation, Dep. Education, Spalding Univ.,Louisvilk, Kentucky, USA.
46
Singer, P., Goodrich, J. & Goldberg, L. (2004), Your library’s future, Library Journal, 129(17): 38-40.
47
Tanabe, M., Felisoni, Claudio. & Alexander, N., (2004), The effectiveness of strategic planning: Competitiveness in the Brazilian supermarket sector, Journal of Retailing and Consumer services, 11(2): 51-59.
48
Taylor, T. & McGraw, P., (2004), Succession Planning Practices in Australian Organizations, International Journal Of Manpower, 25, 8, 741-758.
49
Wilcox, J. R., (2002), Creatinuy of Leadership, The Executive Consulting Family of Interim Management and Transition Services Companies Long Beach California, www.interimexecutive.org
50
Zeiss, T., (2004), A new wake up call for community colleges, Leadership Abstracts,Vol. 17. No.9.
51
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل تأثیر علامتدهی بر جذابیت سازمان برای متقاضی؛ تبیین نقش نگرش و هویتیابی متقاضی
نظریه علامتدهی (سیگنالینگ) که منشأ اقتصادی دارد، به بررسی عدم تقارن اطلاعات بین دو طرف میپردازد و به علائم ارسالشده برای تعدیل این اطلاعات نامتقارن اشاره میکند. این مفهوم، اخیراً وارد ادبیات مدیریت منابع انسانی شده و در بحث جذب و استخدام از آن بهره گرفته میشود. هدف پژوهش حاضر، استفاده از این مفهوم در ایجاد جذابیت سازمان برای کارجویان است. بدینمنظور، تأثیر متغیر علامتدهی (متشکل از دو بعد علائم سطح فردی و علائم سطح سازمانی) بر نگرش متقاضی نسبت به سازمان بهعنوان متغیر میانجی و تأثیر آن بر جذابیت سازمان بررسی شد. نقش تعدیلگر هویتیابی در رابطه میان علامتدهی و نگرش متقاضی نسبت به سازمان نیز تبیین شد. این پژوهش ازلحاظ هدف، کاربردی و ازنظر نحوه گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی است. جامعۀ هدف شامل تمامی کارجویان شرکتکننده در نمایشگاه کار سال 1397 بودند. روش تحلیل دادهها، مدلسازی معادلات ساختاری ﺑﺎ روﻳﻜﺮد حداقل ﻣﺮﺑﻌﺎت ﺟﺰﺋﻲ و نرمافزار Smart PLS2.6 بود. نتایج آزمون فرضیههای پژوهش نشان داد، علائم سطح فردی و علائم سطح سازمانی تأثیر معنیداری بر نگرش متقاضیان به سازمان دارند. تأثیر نگرش متقاضیان به سازمان بر جذابیت سازمان برای آنان نیز تأیید شد. نقش تعدیلگری هویتیابی سازمانی در رابطه میان علائم سطح سازمانی و نگرش کارجویان به سازمان تأیید شد، اما این متغیر، تعدیلگرِ معنیداری در رابطه میان علائم سطح فردی و نگرش متقاضیان به سازمان نبود.
https://hrmj.ihu.ac.ir/article_204933_88a3757091b827fab40b6f20f3f4f2cb.pdf
2020-01-21
187
213
نظریه علامتدهی
هویتیابی سازمانی
نگرش کارجویان
جذابیت سازمان
الهام
ابراهیمی
e.ebrahimi@ihcs.ac.ir
1
گروه اقتصاد و مدیریت، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران،ایران
LEAD_AUTHOR
الناز
نجاتی کریم آباد
nejati852@gmail.com
2
گروه مدیریت، دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی، تهران،ایران
AUTHOR
علی
شجاع
as.alishoja@gmail.com
3
گروه مدیریت ، دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی، تهران،ایران
AUTHOR
ابراهیمی، الهام؛ محمدی ساردو، مهسا و شجاع، علی (۱۳۹۷)، واکاوی و تبیین پیامدهای شغلی و سازمانی بازاریابی داخلی، فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، ۱۰ (۳): ۱۴۱ ـ ۱۶۴.
1
افضلآبادی، محمدحسین؛ نوهابراهیم، عبدالرحیم؛ عبدالهی، بیژن و عباسیان، حسین (۱۳۹۶)، طراحی مدل برندسازی کارفرما در سازمانهای عمومی غیردولتی، فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، ۹ (۳): ۷۱ ـ ۹۵.
2
علیزاده ثانی، محسن و نجات، سهیل (1395). بررسی تأثیر برند کارفرما بر تمایل به استخدام نخبگان (مطالعه موردی: شرکتهای زیرمجموعه وزارت نفت)، فصلنامه مدیریت بازرگانی، 8 (1): 205 ـ 228.
3
Ajzen. I. (2001), Nature and operation of attitudes. Annual Reviews Psychology, 52 (1), 27-58.
4
Allen,D. G, Scotter, J. R, and Otondo, R. F. (2004), Recruitment Communication Media: Impact On Prehire Outcomes. Journal of personnel psychology, 57(1), 143-171.
5
Backhaus, K. and Tikoo, S. (2004), Conceptualizing and researching employer branding, Career Development International, 9(5), 501-517.
6
Bower GH, Forgas JP. (2001). Mood and social memory.In Forgas JP (Ed.), Handbook of affect and social cognition(pp. 95-120). Mahwah, NJ: Erlbaum.
7
Buller, D. B. (1986), Distraction during persuasive communication: A meta-analytic review. Communication Monographs, 53(2), 91-114.
8
Cable, D.M. and Graham, M.E. (2000), The determinants of job seekers’ reputation perceptions, Journal of Organizational Behavior, 21(8), 929-947.
9
Campion, M. C., Campion, E. D., & Campion, M. A. (2019). Using practice employment tests to improve recruitment and personnel selection outcomes for organizations and job seekers. Journal of Applied Psychology (In Press).
10
Celani. A. and Singh. P. (2011), Signaling theory and applicant attraction outcomes, Personnel Review, 40(2), 222-238.
11
Chang.E. and Chin.H, (2018), Signaling or experiencing: Commitment HRM effects on recruitment and employees online ratings, Journal of Business Research, 84, 175-185.
12
Chapman, D. S., Uggerslev, K. L., Carroll, S. A., Piasentin, K. A., & Jones, D. A. (2005). Applicant attraction to organizations and job choice: A meta-analytic review of the correlates of recruiting outcomes. Journal of Applied Psychology, 90, 928–944.
13
Collins, C.J. and Stevens, C.K. (2002), The relationship between early recruitment-related activities and the application decisions of new labor-market entrants: a brand equity approach to recruitment, Journal of Applied Psychology, 87(6), 1121-33.
14
Connelly, B.L. Certo, S.T, Ireland, R. D. & Ruetzel, C. R.(2011). Signalingtheory: A review and assessment. Journal of Management, 37(1), 39-67.
15
Considine, M., Nguyen, P., & O’Sullivan, S. (2018). New public management and the rule of economic incentives: Australian welfare-to-work from job market signaling perspective. Public Management Review, 20(8), 1186-1204.
16
Edwards, M.R. (2005), Organizational identification: a conceptual and operational review, International Journal of Management Reviews, 7(4), 207-30.
17
Ganesan, M., Antony, S. P., & George, E. P. (2018). Dimensions of job advertisement as signals for achieving job seeker’s application intention. Journal of Management Development, 37(5), 425-438.
18
Goltz, S. M., & Giannantonio, C. M. (1995). Recruiter friendliness and attraction to the job: The mediating role of inferences about the organization. Journal of Vocational Behavior, 46(1), 109–118.
19
Gregory, C.K., Meald, A. W, Thompson, L. F.(2013), Understanding internet recruitment via signaling theory and the elaboration likelihood model, Computers in Human Behavior, 29 (5), 1949-1959.
20
Harris, M. H., & Fink, L. S. (1987),A field study of applicant reactions to employment opportunities: Does the recruiter make a difference? Personnel Psychology, 40(4), 765–784.
21
Highhouse, S., F. Lievens and E. F. Sinar (2003). Measuring attraction to organizations, Educational and Psychological Measurement, 63(6), 986–1001.
22
Jones, D. A., Willness, C. R., & Madey, S. (2014). Why are job seekers attracted by corporate social performance? Experimental and field tests of three signal-based mechanisms. Academy of Management Journal, 57(2), 383-404.
23
Keller, K.L. (2003), Brand synthesis: the multidimensionality of brand knowledge, Journal of Consumer Research, 29(4), 596-700.
24
Lievens, F. and Highhouse, S. (2003), The relation of instrumental and symbolic attributes to a company’s attractiveness as an employer, Personnel Psychology, 56(1), 75-102.
25
Madan, A. and Madan, S. (2019), Attracting millennial talent: a signal theory perspective, Evidence-based HRM, 7 (1), 8-23.
26
Mazingi, A., & Samuel, O. M. (2019). Exploring Dimensions of Corporate Social Performance as a Strategy for Attracting Quality Job Seekers. Southern African Business Review, 23, 1-25.
27
Patchen, M. (1970). Participation, Achievement and Involvement in the Job. Englewood Clifs, NJ: Prentice Hall.
28
Riketta, M. (2005). Organizational identification: a meta-analysis. Journal of Vocational Behavior, 66(2), 358–84.
29
Rynes, S.L. (1991), Recruitment, job choice, and post-hire consequences, in Dunnette, M.D. (Ed.), Handbook of Industrial and Organizational Psychology, 2nd ed., Consulting Psychologists Press, Palo Alto, CA, pp. 399-444
30
Rynes, S.L., Bretz, R.D. Jr and Gerhart, B. (1991), The importance of recruitment in job choice: a different way of looking, Personnel Psychology, 44(3), 487-521.
31
Spence, M. (1974), Market Signaling: Informational Transfer in Hiring and Related Screening Processes, Harvard University Press, Cambridge, MA.
32
Taj.S.A.(2016), Application of signaling theory in management research: Addressing major gaps in theory. European Management Journal.34(4), 338-348.
33
Taylor, M. S., and Bergmann, T. J. (1987). Organizational recruitment activities and applicants’ reactions at different stages of the recruitment process. Personnel Psychology, 40(2), 261– 285.
34
Theurer. C. P., Tumasjan. A., Welpe. I. M., and Lievens. F.(2016), Employer branding: A brand equity-based literature review and research agenda, International Journal of Management Reviews, 20 (1), 155-179.
35
Turban, D.B, (2001), Organizational Attractiveness as an Employer on College Campuses: An Examination of the Applicant Population, Journal of Vocational Behavior, 58 (2), 293–312.
36
Turban, D.B. and Cable, D.M. (2003), Firm reputation and applicant pool characteristics, Journal of Organizational Behavior, 24(6), 733-51.
37
Van Dick, R. (2001). Identification in organizational contexts: linking theory and research from social and organization psychology. International Journal of Management Reviews, 3(4), 265–283.
38
Vinayak.P.C, Mustafa Khan.B., & Chand Jain. M. (2017), Role of signaling theory in potential applicant attraction: an employer branding perspective. International Journal of Emerging Research in Management &Technology, 6(4), 230-233.
39