%0 Journal Article %T هوش سازمانی: شناسایی مؤلفه‌ها با رویکرد رفتاری و عاطفی/ اجتماعی و رتبه‌بندی به روش مدل‌سازی ساختاری تفسیری %J پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی %I دانشگاه جامع امام حسین (ع) %Z 2008-4528 %A کریمی, مهناز %A فقیهی, ابوالحسن %A عالم تبریز, اکبر %D 2019 %\ 05/22/2019 %V 11 %N 1 %P 163-188 %! هوش سازمانی: شناسایی مؤلفه‌ها با رویکرد رفتاری و عاطفی/ اجتماعی و رتبه‌بندی به روش مدل‌سازی ساختاری تفسیری %K هوش سازمانی %K رویکرد رفتاری %K رویکرد عاطفی/ اجتماعی %K مدل‌سازی ساختاری تفسیری %R %X هوش سازمانی، مفهومی چندبعدی است که از دیدگاه معرفت­شناختی قابل بررسی با رویکردهای شناختی، رفتاری و عاطفی/ اجتماعی است. باعنایت‌به تمرکز عمده تحقیقات حوزه هوش بر بعد شناختی (در سطح فردی و سازمانی) کمبود تحقیقات جهت بررسی ابعاد رفتاری و عاطفی/ اجتماعی هوش، مشهود است. هدف اصلی این تحقیق شناسایی مؤلفه­های هوش سازمانی در ابعاد رفتاری و عاطفی/ اجتماعی و سپس رتبه‌بندی آنهاست. بدین‌منظور، درگام اول براساس نتایج مصاحبه نیم­ساختاریافته با ده خبره و به‌کارگیری تحلیل تم، مدل مفهومی با چهارده مؤلفه در دو بعد مذکور شناسایی شد. در گام بعدی رتبه‌بندی مؤلفه­های احصاشده، براساس نظرات پانزده نفر از خبرگان و به‌کارگیری فن مدل­سازی ساختاری تفسیری در نه سطح صورت گرفت. برای افزایش هوش سازمانی در بانک­ها، براساس نظرات جامعه آماری، اکثر مؤلفه­های بعد عاطفی نسبت به مؤلفه­های بعد رفتاری با اهمیت بیشتری ‌رتبه­بندی شدند. %U https://hrmj.ihu.ac.ir/article_204475_31e8b1acef6498a63b5e6686279f6c24.pdf