@article { author = {}, title = {The Relationship between Personality and Organizational Culture with Employees Fitness in Organization and Organizational Attractiveness}, journal = {Journal of Research in Human Resources Management}, volume = {6}, number = {1}, pages = {79-103}, year = {2014}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2008-4528}, eissn = {2645-5072}, doi = {}, abstract = {This research in intended to study the relationship between people's personality and organizational culture with people's or organization's fitness, organizational attractiveness, and the possibility of accepting the organization by the candidates. The data was collected from a sample group of 310 subjects who were randomly selected from a 23000 applicants of recruitment at Iranian National Gas Company. The subjects in the sample group answered to NEOPI-FF questionnaire (Costa and Mccrae, 1992), organizational culture profile (O'reily, et al. 1991), personal and organizational fitness questionnaire (Smitter, et al. 1993), and organizational attraction questionnaire. The results of data analysis indicated through correlation coefficient that any of the personal traits, such as extraversion, has a strong relationship with preferring some organizational cultural values, such as dominance, group orientation, and supportiveness. The results also indicated that there is a significant relationship between objective fitness and perceived fitness of person-organization fit with organizational attraction.}, keywords = {Personality,organizational culture,Person-Organization Fit,Organizational Attraction}, title_fa = {رابطه‌ی شخصیت و فرهنگ سازمانی بر برازش فرد با سازمان و جذابیت سازمانی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به بررسی رابطه‌ی شخصیت فرد و فرهنگ سازمانی بر برازش فرد با سازمان، جذابیت سازمانی و احتمال انتخاب سازمان از سوی متقاضیان استخدام پرداخته است. داده‌ها از یک نمونه‌ی 310 نفری از23000 نفر از متقاضیان استخدام در شرکت ملی گاز ایران، که به‌صورت تصادفی ساده انتخاب شده بودند جمع‌آوری شد. شرکت‌کنندگان به ابزارهای پژوهش یعنی پرسش‌نامه‌ی پنج‌عاملی شخصیت (کاستا و مک کرا، 1992)، نیم‌رخ فرهنگ سازمانی (اوریلی و همکاران،1991) و پرسش‌نامه‌های برازش فردسازمان (اسمیتر و همکاران،1993) و جذابیت سازمانی (اسمیتر و همکاران،1993) پاسخ دادند. نتایج حاصل از تحلیل داده‌ها به‌وسیله‌ی تحلیل همبستگی نشان داد که هر کدام از ویژگی‌های شخصیتی مانند برون‌گرایی با ترجیح برخی از ارزش‌های فرهنگ سازمانی مانند سلطه‌جویی، جهت‌گیری گروهی و حمایت‌گری رابطه‌ای معنادار دارند و همچنین بین برازش عینی و برازش درک‌شده‌ی فرد با سازمان و جذابیت سازمانی رابطه‌ای مثبت وجود دارد}, keywords_fa = {شخصیت,فرهنگ سازمانی,برازش فردسازمان,جذابیت سازمانی}, url = {https://hrmj.ihu.ac.ir/article_6774.html}, eprint = {https://hrmj.ihu.ac.ir/article_6774_b00d2a73981cab00742d53e5cd7174d4.pdf} }