@article { author = {mohammadi elyasi, ghanbar and Nasiri, Niloofar}, title = {Achievements of Official Morshedi Programsfor Organizations}, journal = {Journal of Research in Human Resources Management}, volume = {8}, number = {2}, pages = {1-26}, year = {2016}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2008-4528}, eissn = {2645-5072}, doi = {}, abstract = {The Previous studies about formal mentoring program have revealed that organizations follow it by various intentions. The necessity of formal mentoring as a means to foster individual growth and development has been flourished among Iranian organizations. Defining mentoring outcomes based on Iranian experience is fruitful and valuable; hence the following research question is developed: What are formal mentoring program outcomes for mentors, protégés and human resources specialist'' viewpoints? Narrative analysis and semi-structured interview (5W1H) have been used for gathering data from protégés, mentors and human resource specialists. Based on purposive sampling, 18 people of sampling population have been interviewed and, Strauss and Corbin coding was used to interpret the data. The protégés, mentors and organization mentoring outcomes have been determined in 3 groups. Research findings present that employee capabilities development, succession planning, reduce of turnover rate and organizational performance improvement for organization. It increases mentors' self-efficacy, personal development, satisfaction and social networks development and, its outcomes for protégés are performance improvement, career development, life satisfaction, and personal skill improvement and low turnover rate.}, keywords = {Official Morshedi,Morshed/followers,Morshed Programs,Career,Social-Psychological Function}, title_fa = {دستاوردهای برنامۀ مرشدی رسمی برای سازمان‌ها}, abstract_fa = {با توجه به علاقۀ روزافزون کسب‌وکارهای ایرانی به استفاده از روش مرشدی رسمی به نظر می‌رسد که شناسایی دستاوردهای آن بر اساس تجربیات شرکت‌های ایرانی، ارزشمند باشد. به همین دلیل پرسش پژوهشی متعاقب مطرح می‌شود: دستاوردهای برنامۀ مرشدی رسمی از منظر مرشدها، شاگردها و متولیان حوزۀ منابع انسانی در سازمان‌ها کدامند؟ در این پژوهش به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات موردنیاز از روش تحقیق موردکاوی و با فن مصاحبۀ واقعه‌محور یا روایتی استفاده شده است. شاگردان، مرشدها و متولیان برنامۀ مرشدی رسمی شرکت توگا به عنوان جامعۀ آماری پژوهش در نظر گرفته شدند. بر اساس روش نمونه‌گیری هدفمند با 18 نفر در جامعۀ هدف مصاحبۀ واقعه‌محور صورت گرفت. تجربیات افراد، مستندسازی و سپس با استفاده از روش کدگذاری سه‌مرحله‌ای استراوس و کوربین، جهت شناسایی دستاوردها تحلیل شد و مؤلفه‌های هر یک شناسایی گردید. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که مرشدی رسمی دستاوردهایی برای سازمان، مرشد و شاگرد دارد که اعم آنها توسعۀ قابلیت‌های کارکنان، جانشین‌پروری، بهبود عملکرد سازمانی، توسعۀ شبکه‌های اجتماعی، افزایش رضایت درونی و توسعۀ مهارت‌های فردی است.}, keywords_fa = {مرشدی رسمی,مرشد/ شاگرد,برنامۀ مرشدی,کارراهۀ شغلی,کارکرد روانی- اجتماعی}, url = {https://hrmj.ihu.ac.ir/article_21337.html}, eprint = {https://hrmj.ihu.ac.ir/article_21337_03dc7cf75c13d7599e3fc5ef04f49e19.pdf} }