@article { author = {زارعی متین, حسن and ahmadi, maryam and amini, ali and nikmaram, sahar}, title = {The Effects of Ethical Leadership on Employees’ Voices}, journal = {Journal of Research in Human Resources Management}, volume = {7}, number = {4}, pages = {167-190}, year = {2016}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2008-4528}, eissn = {2645-5072}, doi = {}, abstract = {Ethical leadership is an approach of leadership which has developed in the managerial literature in the last decades of the twentieth century. This research is intended to investigate the effects of moral leadership on the voices of employees of Firdausi University of Mashhad. This is a descriptive research following analytic-investigative method whose population includes all the employees of the university. Research instruments included two standard questionnaires of ethical leadership behavior and employees voice. The validity of the questionnaires were calculated by Cronbach’s Alpha which came out to be 0.89 and 0.88 respectively. Amos software was employed to analyze the data. The results indicated that ethical leadership was effective on employees voice (coefficient = 0.39, significance level= 0.05). Ethical leadership is less effective on obedient voice (coefficient = 0.14 which is less than 0.9).  Ethical leadership is effective on defensive voice (coefficient = 0.21 which is less than 0.9). Ethical leadership is indirectly effective on altruism voice (coefficient = 0.14 which is less than 0.9).}, keywords = {Ethical Leadership Behavior,Employees’ Voice,Obedient Voice,Altruism Voice,Defensive Voice}, title_fa = {بررسی تأثیر رفتار رهبری اخلاقی بر آوای کارکنان}, abstract_fa = {رهبری اخلاقی، یکی از رویکردهایی است که در دهه‌های پایانی قرن بیستم میلادی، به طور جدی در ادبیات رهبری و مدیریت وارد شده است. هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر رفتار رهبری اخلاقی بر آوای کارکنان دانشگاه فردوسی مشهد می‌باشد. روش پژوهش، توصیفی از نوع تحلیلی- ‌پژوهشی و جامعه‌ آماری این تحقیق کلیه کارکنان دانشگاه فردوسی مشهد می‌باشند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها دو پرسشنامه استاندارد رفتار رهبری اخلاقی سازمان کالشون و همکاران (2011) و آوای کارکنان زهیر و اردوگان (2011) است. پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه و به‌ترتیب 89/0 و 88/0 می‌باشد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، از نرم‌افزار Amos استفاده شد. یافته‌های تحقیق، تأثیر رهبری اخلاقی را بر آوای کارکنان مورد آزمون قرار می‌دهد که با ضریب تأثیر 0.39 در سطح تشخیص 0.05 معنی‌دار است. رهبری اخلاقی بر آوای مطیع با ضریب تأثیر به‌دست‌آمده 0.14که کمتر از 0.9 است، تأثیر دارد. رهبری اخلاقی بر آوای تدافعی با ضریب تأثیر به‌دست‌آمده 0.21 که کمتر از 0.9 است، تأثیر دارد و ضریب تأثیر غیرمستقیم به‌دست‌آمده 0.14 نشان‌دهنده‌ آن است که رهبری اخلاقی بر آوای نوع‌دوستانه با ضریب تأثیر 0.14 که کمتر از 0.9 تأثیر دارد.  }, keywords_fa = {: رفتار رهبری اخلاقی,آوای کارکنان,آوای مطیع,آوای نوع‌دوستانه,آوای تدافعی}, url = {https://hrmj.ihu.ac.ir/article_18674.html}, eprint = {https://hrmj.ihu.ac.ir/article_18674_3a155c071b96ffda7712b4885abea50c.pdf} }