@article { author = {Ebrahimi, Elham}, title = {Understanding the Lived Experience of Work-Life Relationships in Female Academic Managers: A Descriptive Phenomenological Approach}, journal = {Journal of Research in Human Resources Management}, volume = {13}, number = {2}, pages = {9-36}, year = {2021}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2008-4528}, eissn = {2645-5072}, doi = {}, abstract = {These days, the personal and professional lives of people are closely related to each other. Hence, improvement of theoretical knowledge in the field of interactions and complex relationships between these two fields, in relation to the phenomenon of work-life relations, seems quite essential. This research is intended to investigate the lived experience of eight female faculty members holding managerial positions in a research institute in relation to the their arrangement of their work lives and everyday lives. The Dahlberg’s reflective world life of descriptive phenomenological method was used for this purpose. The reason for employing this approach was to achieve a general structure of the phenomenon depending on all individual changes made in the data, and not for the generalization of the findings. In-depth interviews were conducted with these eight female faculty members who held managerial positions. Three methods of peer questioning, negative case analysis and research originality were used for the confirmation of the reliability of the analyses and the findings. The results of data analysis revealed that, "family background", " perception of self-efficacy", "capacity to adapt to circumstances", "ambition and courage to face adversities", and "family support and care" contained the positive aspects of work-life relationships. On the other hand, "preventive comparisons", "indoctrination of gender stereotypes", "perception of failure in life", "dogmatic thinking" and "the demands of work life" composed the main negative experience of confronting these two areas.}, keywords = {Work and life relations,descriptive phenomenology,perceptional life-world,female managers,faculty members}, title_fa = {فهم تجربه زیسته مناسبات کار و زندگی در مدیران زن آکادمیک: رویکرد پدیدارشناسی توصیفی}, abstract_fa = {امروزه زندگی شخصی و شغلی افراد، ارتباط و پیوستگی قابل‌ملاحظه‌ای با یکدیگر دارند؛ ازاین‌رو، توسعه دانش نظری در زمینه برهم‌کنش‌ها و روابط پیچیده میان این دو عرصه، درقالب پدیده مناسبات کار و زندگی حائز اهمیت است. هدف این تحقیق، فهم تجربه زیسته هشت نفر از زنان عضو هیئت‌علمی که متصدی مناصب مدیریتی یک پژوهشگاه بودند، در زمینه مناسبات و ترتیبات بین حوزه‌های کار و زندگی بود. بدین‌منظور، از روش پدیدارشناسی توصیفی زیست‌جهان تأملی داهلبرگ استفاده شد. دلیل استفاده از این روش، دستیابی به ساختاری کلی از پدیده مذکور بود که به تک‌تک تغییرات ایجادشده در داده‌ها وابسته باشد؛ نه تعمیم‌پذیری یافته‌ها. مصاحبه‌های عمیق با هشت نفر از اعضای هیئت‌علمی زن که پست مدیریتی داشتند، انجام شد. برای تأیید قابلیت اعتماد تحلیل‌ها و یافته‌ها از سه روش پرسشگری همتایان، تحلیل موارد منفی و اصالت پژوهش استفاده شد. نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد، از دید مصاحبه‌شوندگان «پیشینه خانوادگی»، «ادراک خودکارآمدی»، «توان انطباق‌پذیری با شرایط»، «بلندپروازی و شهامت رویارویی با مصائب» و «حمایتگری خانواده و پروای مراقبت»، سویه مثبت مناسبات کار و زندگی را تشکیل می‌دهند. ازطرف‌دیگر، «قیاس‌های بازدارنده»، «تلقین کلیشه‌های جنسیتی»، «حس ناکامی در زندگی»، «اندیش‌پایه‌های جزمی» و «مطالبه‌گری حوزه‌های کار و زندگی»، قالب‌های اصلی تجربه منفی آنان از رویارویی این دو عرصه هستند.}, keywords_fa = {مناسبات کار و زندگی,پدیدارشناسی توصیفی,زیست‌جهان تأملی,مدیران زن,اعضای هیئت‌علمی}, url = {https://hrmj.ihu.ac.ir/article_206254.html}, eprint = {https://hrmj.ihu.ac.ir/article_206254_fd96112e05e9ca159d28d9bd21131a38.pdf} } @article { author = {Barzgar, Keyvan and Roushan, Sayyed Aligholi and Bizhan, Mohsen and Shahriari, Maliheh and Y’aghoobi, Mohsen}, title = {A Talent Management Framework through Entrepreneurial Culture Approach by Content Analysis Method (Case Study: Public Service Organizations of Sistan & Baluchestan Province)}, journal = {Journal of Research in Human Resources Management}, volume = {13}, number = {2}, pages = {37-72}, year = {2021}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2008-4528}, eissn = {2645-5072}, doi = {}, abstract = {The prevailing traditional situation and the lack of entrepreneurial approach imposes a serious problems in public sector organizations in Iran. In order to compete with other organizations, these organizations need talented and entrepreneurial employees to deliver the best services to the customers. The purpose of this study is to design a talent management framework through entrepreneurial culture in public service organizations in Sistan & Baluchestan province. This is a mixed research (qualitative-quantitative). The statistical population in the qualitative section includes 15 senior managers and experts from several selected organizations, selected by purposive sampling method by in-depth semi-structured interviews using the snowball method. Acceptance criteria were used to confirm the scientific validity of the results in the qualitative section. The data were analyzed through thematic analysis method resulting in 96 primary codes, 25 sub-themes and 8 main themes. The statistical population of the quantitative section consisted of all employees proposed by these organizations, whose sample was selected purposively. Data were collected through the distribution of a researcher-made questionnaire in a sample of 84 people, the validity and reliability of which were confirmed by SmartPLS software. The results revealed that the proposed framework was significantly valid. The proposed framework provides a valuable map for moving toward the desired state of talent management with an entrepreneurial culture approach.}, keywords = {Talent management,content analysis,entrepreneurial culture}, title_fa = {چارچوب مدیریت استعداد با رویکرد فرهنگ کارآفرینانه (موردمطالعه: سازمان‌های خدمات عمومی استان سیستان و بلوچستان)}, abstract_fa = {حاکم‌بودن وضعیت سنتی و نبود رویکرد کارآفرینانه، یکی از مسائل اصلی سازمان‌های بخش عمومی در ایران است. این سازمان‌ها به‌منظور رقابت با رقبای خود نیازمند نیروهای مستعد و کارآفرین  هستند تا خدمات را به بهترین شکل به مردم ارائه دهند. هدف پژوهش حاضر، ارائه چارچوب مدیریت استعداد با رویکرد فرهنگ کارآفرینانه در سازمان‌های خدمات عمومی استان سیستان و بلوچستان است. روش پژوهش به‌صورت آمیخته (کیفی ـ کمی) است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل 15 نفر از مدیران ارشد و خبرگان از چند سازمان منتخب به روش نمونه‌گیری هدف‌مند انتخاب شد و نمونه ازطریق مصاحبه عمیق نیمه‌ساختاریافته با استفاده از روش گلوله‌ برفی به‌‌دست آمد. برای افزایش اعتبار علمی نتایج در بخش کیفی، از معیار مقبولیت استفاده شد. اطلاعات با استفاده از روش تحلیل مضمون تحلیل شد: 96 کد اولیه، 25 تم فرعی  و 8 تم اصلی احصا شد. جامعه آماری در بخش کمی، متشکل از تمام کارکنان پیشنهادی توسط این سازمان­ها بود و روش نمونه‌گیری هدف‌مند بود. جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از توزیع پرسشنامه محقق‌ساخته در نمونه 84 نفری انجام شد و اعتبار و پایایی سؤالات پرسشنامه با نرم‌افزار smartpls تأیید شد. نتایج پژوهش نشان داد که چارچوب پیشنهادی از اعتبار مطلوبی برخوردار است. این چارچوب نقشه ارزشمندی به‌منظور حرکت به سمت وضعیت مطلوب مدیریت استعداد با رویکرد فرهنگ کارآفرینانه ارائه می‌دهد.}, keywords_fa = {مدیریت استعداد,تحلیل مضمون,فرهنگ کارآفرینانه}, url = {https://hrmj.ihu.ac.ir/article_206250.html}, eprint = {https://hrmj.ihu.ac.ir/article_206250_dd1452d745a97958367d9ac32767d29d.pdf} } @article { author = {Mohammadi Sabet, Nahid and Damghanian, Hossein and Farhadinezhad, Mohsen}, title = {Proposing a Framework for the Identification of Internal Components of Self –Management of the Employees (Case Study: Employees of the Ministry of Communications and Information Technology)}, journal = {Journal of Research in Human Resources Management}, volume = {13}, number = {2}, pages = {73-105}, year = {2021}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2008-4528}, eissn = {2645-5072}, doi = {}, abstract = {This paper is the report of a research aimed at designing a model for internal components of employees' self-management on the basis of mixed methodology through descriptive-exploratory approach. The statistical population of the qualitative phase included experts from the Ministry of Communications and Information Technology in the field of human capital management and for the quantitative phase, it includes all employees of the ministry. In the qualitative section, the sample was selected through targeted judgment method including 20 people, and in the quantitative section, random stratified method was used resulting in the selection of 205 people. In the first stage, the data were collected by semi-structured interviews with experts, and in the second stage, through a 41-item questionnaire whose validity was confirmed by face-to-face method, and whose reliability was confirmed by Cronbach's alpha (0.897). The qualitative data analysis was carried out using content analysis method, and the quantitative data were analyzed using confirmatory factor analysis method in Amos 21 software. The results revealed that the employees' internal self-management consisted of two perspectives of behavioral and cognitive components. Furthermore, from among the cognitive components, self-motivation (with a factor load of 0.970) was the highest, and self-improvement (with a factor load of 0.929) was the lowest. With regard to the behavioral components of self-management, self-control (with a factor load of 0.970) supported the most, and self-care (with a factor load of 0.663) posed the least support for their related measurement model.}, keywords = {self-management,internal components of self-management,cognitive,behavioral}, title_fa = {ارائه چارچوبی برای معرفی مؤلفه‌های درونی خودمدیریتی کارکنان (موردمطالعه: کارکنان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران)}, abstract_fa = {    مقاله حاضر، حاصل پژوهشی با هدف طراحی الگوی مؤلفه­های درونی خودمدیریتی کارکنان مبتنی‌بر روش‌شناسی آمیخته با رویکرد توصیفی ـ اکتشافی صورت گرفته است. جامعه آماری برای مرحله کیفی، شامل خبرگان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه مدیریت سرمایه­های انسانی و برای مرحله کمی، کلیه کارکنان این وزارتخانه بوده‌ است. نمونه آماری در بخش کیفی با رویکرد هدف‌مند قضاوتی به تعداد 20 نفر و در بخش کمی به روش طبقه­ای تصادفی به تعداد 205 نفر انتخاب شده است. ابزار جمع‌آوری داده‌ها در مرحله اول شامل مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با خبرگان و در مرحله دوم پرسشنامه 41 سؤالی است که روایی آن به روش صوری و پایایی پرسشنامه­­ به روش آلفای کرونباخ (897/0) تأیید شده است. تجزیه‌وتحلیل داده­های کیفی با استفاده از روش تحلیل مضمون و داده­های کمی به روش تحلیل عامل تأئیدی در نرم‌افزار Amos 21 انجام شده است. نتایج نشان داد که خودمدیریتی درونی کارکنان از دو منظر مؤلفه­های رفتاری و شناختی تشکیل شده است. همچنین در بین مؤلفه­های شناختی، خودانگیزشی (با بار عاملی 970/0) بیشترین و خودسازی (با بار عاملی 929/0) کم‌ترین و بین مؤلفه­های رفتاری خودمدیریتی، خودکنترلی (با بار عاملی 970/0) بیشترین و خود مراقبتی (با بار عاملی 663/0) کم‌ترین حمایت را از مدل اندازه­گیری مربوط به خود داشته­اند.}, keywords_fa = {خودمدیریتی,مؤلفه های درونی خودمدیریتی,شناختی,رفتاری}, url = {https://hrmj.ihu.ac.ir/article_206248.html}, eprint = {https://hrmj.ihu.ac.ir/article_206248_26dd892171c5a37432214f04ea2ab9e9.pdf} } @article { author = {Nosrati, Tahereh and Gholamzadeh, Daryoosh and M’omeni, Mandan}, title = {Designing a Model for Managers' Coaching Competencies}, journal = {Journal of Research in Human Resources Management}, volume = {13}, number = {2}, pages = {107-140}, year = {2021}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2008-4528}, eissn = {2645-5072}, doi = {}, abstract = {These days, the managers of the leading organizations think beyond leadership, and try to play the role of a coach to increase productivity, motivation, creativity and innovation in the organizations. As an approach of developing management and as a strategy for performance improvement, coaching has recently attracted the attention of the researchers excessively. A very important research requisite in this field is to identify the factors affecting the success of coaching, especially the degree of competency and proficiency of coaches, in a practical and assessable model.  This is true because employing the most capable and qualified people for coaching or improving the competencies of coaches, put forward the most critical issue in increasing the quality of management in organizations. Hence, this study is intended to design a model of coaching competency for bank managers. This applied research follows a qualitative method. The participants in the research contain 16 instructors and management specialists in the banking system having been selected by purposive sampling method. The data were collected through in-depth semi-structured interviews and were analyzed by thematic analysis and MAXQDA software. The results revealed 7 competency indicators, including ethical behavior, leadership, knowledge, personality traits, coaching skills, communication skills and managerial skills, for managers as coaches.}, keywords = {competency,Coaching,Managers}, title_fa = {ارائه الگوی شایستگی مربیگری مدیران}, abstract_fa = {امروزه در عرصه سازمان­های پیشرو، مدیران به فراتر از رهبری می‌اندیشند و درتلاشند نقش یک مربی را بازی کنند تا سبب افزایش بهره‌وری، انگیزه، خلاقیت و نوآوری شوند. مربیگری به‌عنوان یک روش توسعه‌ مدیریت و یک راهبرد برای بهبود عملکرد، اخیراً توجه زیادی  بین محققان به خود جلب کرده است. یکی از مهم‌ترین نیازهای پژوهشی در این زمینه، شناسایی عوامل مؤثر بر موفقیت در مربیگری، به‌خصوص درجه صلاحیت و شایستگی مربیان، درقالب الگویی کاربردی و قابل ارزیابی است؛ چراکه به‌کارگماردن تواناترین و شایسته‌ترین افراد برای مربیگری و یا افزایش شایستگی­های مربیان، حیاتی‌ترین مسئله در افزایش کیفیت در مدیریت سازمان‌هاست. بنابراین، هدف این پژوهش، ارائه الگوی شایستگی مربیگری برای مدیران بانک‌هاست. روش پژوهش به‌لحاظ ماهیت تحقیق از نوع کیفی و به‌لحاظ هدف، از نوع کاربردی است.‏ مشارکت‌کنندگان در پژوهش را 16 نفر از اساتید و متخصصان مدیریت در نظام بانکی تشکیل می­دهند که به‌صورت نمونه‌گیری هدف‌مند انتخاب شدند. گردآوری اطلاعات ازطریق مصاحبه نیمه‌ساختاریافته عمیق و تجزیه‌‌وتحلیل اطلاعات نیز با استفاده از فن تحلیل مضمون و نرم‌افزار MAXQDA  انجام شد. نتایج حاکی از شناسایی 7 شاخص شایستگی «منش اخلاقی، رهبری، دانش، ویژگی‌های شخصیتی، مهارت‌های مربیگری، مهارت‌های ارتباطی و مهارت‌های مدیریت» برای مدیران به‌عنوان مربی می‌باشد.}, keywords_fa = {شایستگی,مربیگری,مدیران}, url = {https://hrmj.ihu.ac.ir/article_206251.html}, eprint = {https://hrmj.ihu.ac.ir/article_206251_8778c419325562f6823c55dc745da493.pdf} } @article { author = {Nayyeri, Zohreh and Rashidi, Alireza and Seidi, Mohammad Sajjad}, title = {A Phenomenological Investigation of the Successful Employees’ Lived Experience of Their Career Path}, journal = {Journal of Research in Human Resources Management}, volume = {13}, number = {2}, pages = {141-170}, year = {2021}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2008-4528}, eissn = {2645-5072}, doi = {}, abstract = {This study is aimed at investigating the lived experience of successful employees of their career path. Lived experience is indeed the direct and unmediated understanding of experiences in our virtual and daily lives achieved without resorting to ordinary thinking and conceptualization. The statistical population of the study consists of all successful working men and women in Boroojerd in 2018. The required data were collected through purposive sampling method. In the first stage of sampling, conducted for identifying successful working people, 200 people were selected to participate in the study by filling the Hirsch et al. (2017) job success questionnaire. In the second stage, the participants' were scores using SPSS-22 software, and those who scored above 120 on the job success questionnaire were identified as successful people, 12 of whom were interviewed in depth. In the first stage, the research tool included a job success questionnaire, and in the second stage, an in-depth unstructured interview was fulfilled. The data were analyzed by theoretical coding. Having coded the data in three stages of open, axial, selective coding, the researchers identified a total of 49 open codes, 13 axial codes and finally 3 selected codes. The results indicated that successful people are involved in different life experiences in their career path which affect their success.}, keywords = {lived experience,successful employees,career path}, title_fa = {واکاوی پدیدارشناسانه تجربه زیسته شاغلان موفق از مسیر شغلی}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، بررسی تجربه زیسته شاغلان موفق از مسیر شغلی است. تجربه زیسته، همان درک و فهم مستقیم و بدون واسطه از تجربیات در حیات عادی و روزمره ماست که بدون توسل به تفکر عادی و مفهوم‌سازی، حاصل می‌شود. جامعه آماری پژوهش را کلیه زنان و مردان شاغل موفق شهر بروجرد در سال 97  تشکیل دادند. داده‌های موردنیاز به روش نمونه‌گیری هدف‌مند جمع‌آوری شد. در مرحله اول نمونه‌گیری که با هدف شناسایی افراد موفق شغلی انجام شد، تعداد 200 نفر برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند و پرسشنامه موفقیت شغلی هیرشی و همکاران (2017) توسط آنها تکمیل شد. در مرحله دوم با استفاده از نرم‌افزار22 spss-  نمرات شرکت‌کننده‌ها محاسبه شد و کسانی که نمره بالاتر از 120  از پرسشنامه موفقیت شغلی کسب کردند، به‌عنوان افراد موفق شغلی شناسایی شدند و با 12 نفر از آنها مصاحبه عمیق شد.  ابزار پژوهش در مرحله اول شامل پرسشنامه موفقیت شغلی و در مرحله دوم مصاحبه عمیق بدون ساختار بود و اطلاعات با استفاده از کدگذاری نظری مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. پس از کدگذاری داده‌ها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری، انتخابی، درمجموع 49  کدباز، 13 کد محوری و درنهایت 3 کد انتخابی به‌دست آمد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد افراد موفق شغلی دارای تجربیات زیسته متفاوتی در مسیر شغلی‌شان هستند که بر موفقیت آنها تأثیر­­گذار بوده است.}, keywords_fa = {تجربه زیسته,شاغلان موفق,مسیر شغلی}, url = {https://hrmj.ihu.ac.ir/article_206249.html}, eprint = {https://hrmj.ihu.ac.ir/article_206249_e596f6eae0d4d4b4ea8cb12a8a4dbd3f.pdf} } @article { author = {Zahedi, Alireza and Malekakhlaq, Ismail and Mohtashami, Ali and Doostdar, Muhammad}, title = {Designing a Human Resource Management Model for Education in Accordance with the Fundamental Transformation Document}, journal = {Journal of Research in Human Resources Management}, volume = {13}, number = {2}, pages = {171-212}, year = {2021}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2008-4528}, eissn = {2645-5072}, doi = {}, abstract = {Understanding the complex institutional interactions plays a vital role in adapting human resource approaches to the needs of society and its cultural and social missions. Accordingly, this study is intended to design a model for human resource management in education in line with the document of fundamental transformation document in the framework of the new theory of institutionalism. This applied research follows mixed method including content analysis, survey, and Fuzzy Expert System. The statistical sample in the survey section includes 219 senior managers, policy makers and experts of the Ministry of Education. In mathematical modeling method, 10 organizational experts are selected as the sample. To confirm the validity of the scale, confirmatory factor analysis is used, and the correlation and a standard questionnaire are used for convergent validity. Confirmation of the dimensions, components and extractive indicators of the research model suggest that methods of human resource for harmonizing the objectives of the document of fundamental transformation, require the use of different combinations of components of rationality, environment and uniformity, which must be considered in the configuration of each dimension of management, human resource, and education. Reaching to these optimal combinations can facilitate the implementation of human resource approaches to achieve the goals of the fundamental transformation document.}, keywords = {Fundamental Transformation Document,human resources management,education,institutional fitness}, title_fa = {طراحی مدل مدیریت منابع انسانی آموزش وپرورش متناسب با سند تحول بنیادین}, abstract_fa = {درک تعاملات پیچیده نهادی، نقش حیاتی در متناسب­سازی شیوه­های منابع انسانی با  نیازهای جامعه و رسالت فرهنگی و اجتماعی آن دارد. دراین‌راستا، هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل مدیریت ­منابع ­انسانی در آموزش‌وپرورش  متناسب با سند تحول­بنیادین در چهارچوب نظریه نهادگرایی جدید است. روش پژوهش ازنظر ماهیت داده­ها به‌صورت آمیخته و شامل تحلیل محتوا، پیمایش و نظام خبره فازی و ازنظر هدف کاربردی است. نمونه­آماری در بخش پیمایش شامل219 نفر از مدیران ارشد، سیاست­گذاران و صاحب­نظران وزارت آموزش‌وپرورش و در روش الگوسازی ریاضی10 نفر از خبرگان سازمانی می­باشد. برای تعیین اعتبار مقیاس از تحلیل­عاملی­تأییدی و برای اعتبار همگرا از محاسبه همبستگی و پرسشنامه تأییدشده توسط خبرگان استفاده می­شود. تأیید ابعاد، مؤلفه­ها و شاخص­های استخراجی مدل تحقیق، بیانگر آن است که برای متناسب­سازی شیوه­های منابع انسانی با اهداف سند تحول بنیادین، نیاز است به ترکیبات متفاوتی از مؤلفه­های عقلانیت، بوم و هم­شکلی در پیکربندی هریک از ابعاد مدیریت­منابع­انسانی آموزش‌وپرورش توجه شود. یافتن این ترکیبات بهینه می­تواند پیاده‌سازی شیوه­های منابع انسانی را درجهت کسب اهداف سندتحول بنیادین تسهیل نماید.}, keywords_fa = {سند تحول بنیادین,مدیریت منابع انسانی,آموزش‌و پرورش,تناسب نهادی}, url = {https://hrmj.ihu.ac.ir/article_206253.html}, eprint = {https://hrmj.ihu.ac.ir/article_206253_03c36033324ea5aaa3d2197c0b06f529.pdf} } @article { author = {Niroomand, Poorandukht and Zar’e Khoormizi, Saeid and Mirali, Nadia and Mahmoodi, Saeid and Muhammadi, Mahmood and Nezafati, Hasan}, title = {Designing a Model for the Assessment of the Effective General Competencies of the Conscripts}, journal = {Journal of Research in Human Resources Management}, volume = {13}, number = {2}, pages = {213-257}, year = {2021}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2008-4528}, eissn = {2645-5072}, doi = {}, abstract = {This study is aimed at identifying the general competencies of the conscripts and presenting a model for measuring these competencies which can be used in the effective employment of conscripts in the armed forces. This research follows quantitative and qualitative methods including action research, documentary study, comparative study, survey study and narrative research. Data were collected through library records, analysis of valid upstream documents, including General Staff directions, administrative regulations and rules, comparative studies, and interviews through Delphi method. The statistical population of this research for interviews included human resource specialists of the units and the headquarters of the Armed Forces. The purposive combined sampling method and snowball was used for the interviews which were conducted by Delphi method in three stages; the first stage was in face to face situation and the next two stages were done through correspondence. Six countries were surveyed in the beginning to identify the general competencies of the conscripts through comparative studies. The general competency questionnaires derived from comparative studies were analyzed using one-sample t-test and binominal test using SPSS software. Competency outputs from the questionnaire as well as competencies derived from other methods were screened by the experts in the expert panel. The members of the expert panel, all human resource specialists of the Armed Forces, were introduced by the General Staff of the Armed Forces. Having summarized and categorized the general competencies required by the conscripts, the researchers decided on the general categories of personality, emotional intelligence, physical aptitude and mental health. In order to assess these competencies, Neo scale and interview, Bar-On Scale, APFT and MOPC physical fitness test, etc. were suggested.}, keywords = {Public military service,general qualifications,Neo Personality Scale,Bar-On Emotional Intelligence Scale,APFT and MOPC Fitness Scales}, title_fa = {ارائه الگوی اندازه‌گیری شایستگی‌های عمومی اثربخش کارکنان وظیفه}, abstract_fa = {هدف این پژوهش، استخراج شایستگی‌های عمومی کارکنان وظیفه و ارائه الگویی برای اندازه‌گیری آنهاست که می‌تواند در به‌کارگیری اثربخش کارکنان وظیفه در نیروهای مسلح مورد استفاده قرار گیرد. در این پژوهش از روش‌های پژوهش کمی و کیفی ازجمله روش‌ اقدام‌پژوهی، مطالعه اسنادی، مطالعه تطبیقی، مروری، روایتی استفاده شده است. داده‌ها، ازطریق مدارک کتابخانه‌ای، تحلیل اسناد معتبر بالادستی شامل تدابیر فرماندهی کل قوا، قوانین و مقررات اداری، مطالعات تطبیقی و مصاحبه به روش دلفی جمع‌آوری شده‌ است. جامعه آماری این پژوهش برای مصاحبه، متخصصان منابع انسانی واحدهای صف و ستاد نیروهای مسلح است. برای مصاحبه از روش نمونه‌گیری ترکیبی هدف‌مند و گلوله برفی استفاده شده و مصاحبه‌ها با روش دلفی سه مرحله‌ای که مرحله اول حضوری و دو مرحله بعدی با مکاتبه انجام شده است. ابتدا برای استخراج شایستگی‌های عمومی کارکنان وظیفه در مطالعات تطبیقی، 6 کشور بررسی شد. پرسشنامه شایستگی‌های عمومی حاصل از مطالعات تطبیقی به کمک آزمون‌های آماری T تک‌نمونه‌ای و آزمون دوجمله‌ای با استفاده از نرم‌افزار SPSS تحلیل شد. شایستگی‌های خروجی از پرسشنامه و شایستگی‌های احصاشده از روش‌های دیگر، مطابق نظر خبرگان در پنل خبرگی غربال‌گری شدند. اعضای پنل خبرگی که از متخصصان منابع انسانی نیروهای مسلح هستند، ازطرف ستاد کل نیروهای مسلح معرفی شدند. بعد از جمع‌بندی و دسته‌بندی، شایستگی‌های عمومی موردنیاز کارکنان وظیفه در دسته‌بندی کلی شخصیت، هوش هیجانی، استعداد جسمانی و سلامت روان قرار گرفتند که جهت سنجش این شایستگی‌ها به‌ترتیب مقیاس نئو و مصاحبه، مقیاس بار- ان، تست آمادگی جسمانی APFT و MOPC ، و... پیشنهاد شد.}, keywords_fa = {خدمت وظیفه عمومی,شایستگی‌های عمومی,مقیاس سنجش شخصیت نئو,مقیاس سنجش هوش هیجانی بار ـ آن,مقیاس سنجش آمادگی جسمانی APFT و MOPC}, url = {https://hrmj.ihu.ac.ir/article_206252.html}, eprint = {https://hrmj.ihu.ac.ir/article_206252_3481f8d65414955130afe8541d132eaf.pdf} }