@article { author = {}, title = {The Role of Mediation of Organizational Commitment in the Relationship between Entrepreneurial Approach and Organizational Performance}, journal = {Journal of Research in Human Resources Management}, volume = {6}, number = {1}, pages = {1-29}, year = {2014}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2008-4528}, eissn = {2645-5072}, doi = {}, abstract = {In the contemporary organization and management literature, entrepreneurial and organizational commitment approaches are regarded as two effective factors for appropriate performance. Hence, this research is intended to study the role of entrepreneurship approach for organizational performance in some selected research centers by organizational commitment mediation. Research population included 500 researchers and specialists working in 25 public university research centers in Tehran. This is a descriptive survey research, which uses questionnaires for collecting data. Hypothesis testing is conducted by structured equations modeling test. The results indicated that the entrepreneurial approach significantly has a direct promotional effect (as much as 90 percent) on performance level in the target population. However, organizational commitment, as a mediator variable indicated no significant role in this regard.}, keywords = {Entrepreneurial Approach,Organizational Performance,organizational commitment}, title_fa = {اثر میانجی‌گری تعهد سازمانی بر رابطه‌ی بین گرایش کارآفرینانه و عملکرد سازمانی}, abstract_fa = {در ادبیات معاصر سازمان و مدیریت، دو متغیر «رویکرد کارآفرینی» و «تعهد سازمانی» هر یک به نوبه‌ی خود در رقم‌زدن به عملکرد مطلوب نقش‌آفرین بوده‌اند. از این‌رو مقاله‌ی حاضر در تلاش است تا اثرگذاری گرایش کارآفرینانه بر عملکرد سازمانی را در شماری از پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی منتخب از طریق متغیر میانجی تعهد سازمانی بررسی نماید. جامعه‌ی آماری تحقیق مشتمل بر 500 نفر از محققین و متخصصین شاغل در 25 مرکز تحقیقاتی و پژوهشکده‌ی دانشگاهی وابسته به سازمان‌های دولتی در شهر تهران می‌باشد. روش تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی بوده و ابزار گردآوری داده‌ها پرسش‌نامه می‌باشد. آزمون فرضیه‌های تحقیق براساس روش مدل‌یابی معادلات ساختاری صورت پذیرفت. نتایج نشان می‌دهد که رویکرد کارآفرینانه به‌صورت مستقیم و به میزان چشمگیری (به اندازه 90 درصد) باعث ارتقاء سطح عملکرد در جامعه هدف می‌شود و متغیر تعهد سازمانی به مثابه متغیر میانجی فاقد نقش‌آفرینی در این رابطه می‌باشد}, keywords_fa = {: گرایش کارآفرینانه,عملکرد سازمانی,تعهد سازمانی}, url = {https://hrmj.ihu.ac.ir/article_6768.html}, eprint = {https://hrmj.ihu.ac.ir/article_6768_cfc08d26b15b65d04943ddbe287054a0.pdf} } @article { author = {}, title = {Relationship between Talent Management and Organizational Performance}, journal = {Journal of Research in Human Resources Management}, volume = {6}, number = {1}, pages = {31-51}, year = {2014}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2008-4528}, eissn = {2645-5072}, doi = {}, abstract = {These days, due to the competition among organizations and companies on achieving more profit, it is vital to have control of the resources. Organizations have now realized that talents are resources which need management to get best outcomes. This research is intended to study the relationship between talent management processes and organizational performance. This is an applied research which follows a descriptive correlation method. Research population includes all the 281 employees of Gilan Ports and Maritime Organization (PMO), among whom 162 employees were selected as sample group according to Morgan Table. A questionnaire containing 41 questions was employed to collect data. Pierson's bivariate correlation coefficient and multivariate regression were employed to analyze the data. The results indicated that there is significant relationship between talent management activities and the quality and creativity of services. The results also indicated that there was a significant relationship between activities to maintain talents in the organization and the quality of services. Moreover, attraction of higher talents to the organization had positive effects on promotion of innovative capabilities in the organization.  }, keywords = {talent management,Attraction of Talents,Talent Maintenance,Carrier Appraisal,Organizational Performance}, title_fa = {بررسی رابطه‌ی بین مدیریت استعداد و عملکرد سازمانی}, abstract_fa = {در عصر حاضر، به‌دلیل وجود رقابت بین سازمان‌ها و شرکت‌ها در جهت کسب منافع بیشتر، تسلط بر منابع موجود اهمیت ویژه‌ای یافته است. در دنیای امروز، سازمان‌ها دریافته‌اندکه استعدادها منابعی هستند که برای دست‌یابی به بهترین نتایج نیازمند مدیریت می‌باشند. این تحقیق، به بررسی رابطه‌ی بین فرایندهای مدیریت استعداد و عملکرد سازمانی می‌پردازد. نوع پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش توصیفی از نوع ‌همبستگی است. جامعه‌ی آماری این تحقیق کلیه‌ی کارکنان سازمان بنادر و دریانوردی استان گیلان و بالغ بر 281 نفر می‌باشد که با استفاده از جدول مورگان و روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای متناسب با حجم هر طبقه، تعداد 162 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات، پرسش‌نامه‌ای حاوی 41 سؤال به‌کار گرفته شد. برای تحلیل داده‌ها نیز از ضریب همبستگی دومتغیره‌ی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره استفاده شد نتایج نشان داد که بین فعالیت‌های مربوط به مدیریت استعداد و کیفیت خدمات و نوآوری در ارایه‌ی خدمات رابطه‌ای معنادار وجود دارد و همچنین اقدامات لازم در راستای حفظ استعدادها در سازمان بیشترین تأثیر مثبت را بر کیفیت خدمات ارایه‌شده دارد و جذب استعدادهای برتر به سازمان بیشترین تأثیر مثبت را بر افزایش توان نوآوری در سازمان دارا می‌باشد}, keywords_fa = {: مدیریت استعداد,جذب استعداد,حفظ و نگه‌داشت استعداد,مدیریت مسیر توسعه‌ی شغلی,عملکرد سازمانی}, url = {https://hrmj.ihu.ac.ir/article_6772.html}, eprint = {https://hrmj.ihu.ac.ir/article_6772_767ad34d4cc230720f3b4b060cd77c67.pdf} } @article { author = {}, title = {Desires and Successes in Managers' Carriers}, journal = {Journal of Research in Human Resources Management}, volume = {6}, number = {1}, pages = {53-77}, year = {2014}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2008-4528}, eissn = {2645-5072}, doi = {}, abstract = {This research is intended to study the relationship between the desires of the managers and their successes in their carrier at Iranian Polyacryl Company. To conduct the research, a sample group of 83 subjects, including managers at high, middle, and supervisory levels was formed randomly. to collect data, two questionnaires, including Shine's carrier desires test and a researcher made career success test were employed. The data were analyzed by t-test, Pierson correlation coefficient, and regression analysis. The results indicated that entrepreneurial innovations, being the first and having independence include the last career desires of managers. Desire for success in mental career is more than that of success in objective career  for managers. desires relating to general management, independence and work-home balance are good predictors of career success. There are also significant positive relationship between work satisfaction and life satisfaction (P<0.05).}, keywords = {}, title_fa = {آرزوها و موفقیت مسیر شغلی مدیران}, abstract_fa = {هدف از اجرای پژوهش حاضر، بررسی رابطه‌ی بین آرزوها و موفقیت مسیر شغلی مدیران شرکت پلی‌اکریل ایران می‌باشد. به این منظور، 83 نفر از مدیران در سه رده‌ی عالی، میانی و سرپرستی به‌عنوان گروه نمونه به‌طور تصادفی انتخاب شدند. روش جمع‌آوری داده‌ها، دو پرسشنامه‌ی آرزوهای شغلی شاین و موفقیت شغلی محقق‌ساخته بود. داده‌ها با استفاده از آزمون t ، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون درنرم‌افزار spss مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که خلاقیت کارآفرینانه، نخستین و استقلال، آخرین آرزوی مسیر شغلی مدیران می‌باشد. هم‌چنین، موفقیت مسیر شغلی ذهنی بیش از موفقیت مسیر شغلی عینی در مدیران وجود دارد و آرزوهای مدیریت عمومی، استقلال و تعادل کار- خانواده، پیش‌بینی‌کننده‌ی خوبی برای موفقیت مسیر شغلی هستند. بین رضایت از کار و رضایت از زندگی با موفقیت مسیر شغلی نیز رابطه‌ی معناداری وجود داشت (05/0P<).}, keywords_fa = {: آرزوهای مسیر شغلی,موفقیت مسیر شغلی,مدیران}, url = {https://hrmj.ihu.ac.ir/article_6773.html}, eprint = {https://hrmj.ihu.ac.ir/article_6773_332362c1b740649f473598d4e3155a34.pdf} } @article { author = {}, title = {The Relationship between Personality and Organizational Culture with Employees Fitness in Organization and Organizational Attractiveness}, journal = {Journal of Research in Human Resources Management}, volume = {6}, number = {1}, pages = {79-103}, year = {2014}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2008-4528}, eissn = {2645-5072}, doi = {}, abstract = {This research in intended to study the relationship between people's personality and organizational culture with people's or organization's fitness, organizational attractiveness, and the possibility of accepting the organization by the candidates. The data was collected from a sample group of 310 subjects who were randomly selected from a 23000 applicants of recruitment at Iranian National Gas Company. The subjects in the sample group answered to NEOPI-FF questionnaire (Costa and Mccrae, 1992), organizational culture profile (O'reily, et al. 1991), personal and organizational fitness questionnaire (Smitter, et al. 1993), and organizational attraction questionnaire. The results of data analysis indicated through correlation coefficient that any of the personal traits, such as extraversion, has a strong relationship with preferring some organizational cultural values, such as dominance, group orientation, and supportiveness. The results also indicated that there is a significant relationship between objective fitness and perceived fitness of person-organization fit with organizational attraction.}, keywords = {Personality,organizational culture,Person-Organization Fit,Organizational Attraction}, title_fa = {رابطه‌ی شخصیت و فرهنگ سازمانی بر برازش فرد با سازمان و جذابیت سازمانی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به بررسی رابطه‌ی شخصیت فرد و فرهنگ سازمانی بر برازش فرد با سازمان، جذابیت سازمانی و احتمال انتخاب سازمان از سوی متقاضیان استخدام پرداخته است. داده‌ها از یک نمونه‌ی 310 نفری از23000 نفر از متقاضیان استخدام در شرکت ملی گاز ایران، که به‌صورت تصادفی ساده انتخاب شده بودند جمع‌آوری شد. شرکت‌کنندگان به ابزارهای پژوهش یعنی پرسش‌نامه‌ی پنج‌عاملی شخصیت (کاستا و مک کرا، 1992)، نیم‌رخ فرهنگ سازمانی (اوریلی و همکاران،1991) و پرسش‌نامه‌های برازش فردسازمان (اسمیتر و همکاران،1993) و جذابیت سازمانی (اسمیتر و همکاران،1993) پاسخ دادند. نتایج حاصل از تحلیل داده‌ها به‌وسیله‌ی تحلیل همبستگی نشان داد که هر کدام از ویژگی‌های شخصیتی مانند برون‌گرایی با ترجیح برخی از ارزش‌های فرهنگ سازمانی مانند سلطه‌جویی، جهت‌گیری گروهی و حمایت‌گری رابطه‌ای معنادار دارند و همچنین بین برازش عینی و برازش درک‌شده‌ی فرد با سازمان و جذابیت سازمانی رابطه‌ای مثبت وجود دارد}, keywords_fa = {شخصیت,فرهنگ سازمانی,برازش فردسازمان,جذابیت سازمانی}, url = {https://hrmj.ihu.ac.ir/article_6774.html}, eprint = {https://hrmj.ihu.ac.ir/article_6774_b00d2a73981cab00742d53e5cd7174d4.pdf} } @article { author = {}, title = {Organizational Transcendence Approach in Interaction with the Workplace: Promotion of Human Resource for New Workplace}, journal = {Journal of Research in Human Resources Management}, volume = {6}, number = {1}, pages = {105-128}, year = {2014}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2008-4528}, eissn = {2645-5072}, doi = {}, abstract = {Changes in the workplace are taking place, following of which changes in the organization occur. These changes are taking place due to globalization, deregulation of markets, decrease in monopoly, increase and change in the demands and preferences of customers. Competition has raised especially in costs, quality, innovations, customer oriented. Moreover, knowledge has turned into a competition advantage. Organizations are now incapable of supplying the requirements of their consumers through hierarchical structure and mass production systems. Therefore, understanding the new work techniques is a new requirement for today's organizations. Hence, the present human resource researches have considered components such as pre-action, innovation, fidelity, strong commitment and group working as the transcending elements in the interaction with the instable situation. Kolmogorov–Smirnov test, mean of the population, correlation test, and regression were employed to  analyze the data (119 questionnaires). The findings revealed significant relationship between the variables of the research and organizational performance (except for group working).  }, keywords = {Dominance Over Workplace,Pre-Action,innovation,Fidelity,Strong Commitment,Group Working}, title_fa = {رویکرد برتری سازمان در تعامل با محیط: ارتقای نیروی انسانی برای محیط کار جدید}, abstract_fa = {تغییرات محیطی و در پی آن، تغییرات سازمانی در حال وقوع است. این تغییرات به دلایلی چون جهانی‌شدن، مقررات‌زدایی بازارها، کاهش انحصارها، افزایش و تغییر خواسته‌ها و ترجیحات مشتریان و... روی داده و رقابت را به‌ویژه در حوزه‌های هزینه و کیفیت، نوآوری و مشتری‌مداری شدت بخشیده است. از طرفی دانش به یک مزیت رقابتی مبدل شده و سازمان‌ها دیگر قادر به تأمین خواسته‌ها و نیازهای بهره‌وران خود از طریق تکیه‌کردن به ساختارهای سلسله‌مراتبی و سامانه‌ی تولید انبوه نمی‌باشند. بنابراین، درک و شناخت شیوه‌ها و فنون کاری جدید از الزامات سازمان‌های امروزی است. از این‌رو، مقاله‌ی حاضر- با رویکرد مدیریت منابع انسانی- مضامین پیش‌کنشی، نوآوری، پای‌بندی، تعهد بالای کارکنان و کار گروهی را به‌عنوان مؤلفه‌های تسلط سازمان در تعامل با محیط‌های متلاطم مورد توجه دقیق قرار داده است. تحلیل داده‌ها (119 پرسش‌نامه) با استفاده از آزمون کولموگرف اسمیرونف، مقایسه‌ی میانگین یک جامعه، همبستگی و رگرسیون صورت گرفته است. یافته‌های پژوهش نشان‌دهنده‌ی وجود روابط معنادار بین متغیرهای تحقیق و عملکرد سازمانی (به استثناء متغیر کارگروهی) می‌باشد.}, keywords_fa = {تسلط بر محیط,پیش‌کنشی,نوآوری,پای‌بندی و تعهد بالا,کار گروهی}, url = {https://hrmj.ihu.ac.ir/article_6775.html}, eprint = {https://hrmj.ihu.ac.ir/article_6775_14771390cbcdac3fa737b09b2f1305d3.pdf} } @article { author = {}, title = {Designing a Framework for Predicting Employees Absence Through Artificial Neural Network Approach}, journal = {Journal of Research in Human Resources Management}, volume = {6}, number = {1}, pages = {129-156}, year = {2014}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2008-4528}, eissn = {2645-5072}, doi = {}, abstract = {Absence from work is an important challenge for industries and organizations. This costly problem of the organizations has caused managers to think of ways to decrease it. The first step in decreasing the cost of absence relates to identification of the factors affecting absence. The present research, which is the first one using approximate nonlinear functions of neural network approach, presents an appropriate model for predicting the amount of absence and factors affecting it. To do so, 14 effective factors were identified as input parameters, and then the amount of absence was predicted by multilayer perceptron model, through which the manager can decrease the amount of absence. Afterwards, using sensitivity analysis, the effect of each of the input parameters on the outputs of this model was analyzed. The final results indicated that the parameters of organizational commitment and job diversity were mostly effective on absence}, keywords = {Absence from Work,Artificial neural network,Feedforward Artificial Neural Network,Sensitivity analysis}, title_fa = {ارایه‌ی چارچوبی برای پیش‌بینی غیبت کارکنان با رویکرد شبکه‌های عصبی مصنوعی}, abstract_fa = {غیبت از کار موضوعی مهم و اساسی برای صنایع و سازمان‌ها است. این مسئله، به‌عنوان عاملی هزینه‌زا در سازمان‌ها، مدیران را بر آن داشته است تا در زمینه‌ی کاهش آن اقدامات لازم را انجام دهند. نخستین گام در جهت کاهش هزینه‌های غیبت، شناسایی عواملی است که بر غیبت اثر گذاشته و باعث کاهش یا افزایش آن می‌شوند. تحقیق حاضر برای نخستین بار در ایران با استفاده از خصوصیت تقریب توابع غیرخطی شبکه‌های عصبی مصنوعی، مدلی مناسب برای پیش‌بینی میزان غیبت کارکنان طراحی شده و میزان تأثیر عوامل مختلف بر غیبت از کار نیز مورد ارزیابی قرار گرفته است. به‌منظور رسیدن به اهداف یادشده، 14 عامل مؤثر بر غیبت کارکنان به‌عنوان ورودی تبیین، سپس با استفاده از مدل پرسپترون چندلایه، میزان غیبت کارکنان پیش‌بینی شده ‌است که براساس قابلیت‌های مدل طراحی شده، مدیریت می‌تواند اقدامات لازم را در جهت کاهش غیبت کارکنان به عمل آورد. در ادامه‌ی تحقیق، با استفاده از فن تحلیل حساسیت، تأثیر هر کدام از متغیرهای ورودی بر خروجی این مدل مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج نهایی، نشانگر این است که: عوامل «تعهد سازمانی»، «رضایت شغلی» و «تنوع شغلی» بیشترین تأثیر را بر میزان غیبت کارکنان دارند.}, keywords_fa = {غیبت از کار,شبکه‌ی عصبی مصنوعی,شبکه‌ی عصبی پیش‌خور,تحلیل حساسیت}, url = {https://hrmj.ihu.ac.ir/article_6776.html}, eprint = {https://hrmj.ihu.ac.ir/article_6776_a9700c3264683c4eff583beeabd87834.pdf} } @article { author = {taghizadeh motlagh, seyed mohammad}, title = {The Effect of Interactional Relationship of Employees with Supervisors and Colleagues and their Positions in the Hierarchy on Their Perception of Political Climate in the Organization}, journal = {Journal of Research in Human Resources Management}, volume = {6}, number = {1}, pages = {157-174}, year = {2014}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2008-4528}, eissn = {2645-5072}, doi = {}, abstract = {This research is intended to study the effect of interactional relationship and employees' position in the organizational hierarchy on their perception of  political climate in the organization. To do this, the model of perceived organizational climate was studied in some work climate in Iran. The research is a descriptive one which follows developmental aims. The main method being followed in this research is surveying. The data is collected by a questionnaire. The analysis of the relationship was performed by path analysis, U Mann Whitney, Smirnoff test, confirmatory factor analysis, goodness of fit index. The results indicated that among interactional relationship, the relationship between employees and supervisors was significantly effective on perceiving political climate in the organization. Perceiving political climate is negatively effective on performance. The results also indicated that the managers in the hierarchy perceive political climate less than the ordinary employees. Using these results, the research presents a model to decrease the perception of political climate in the organization which the promotion of the interactional relationship between employees with supervisors, and promoting participatory management  and delegation of authority are more emphasized.  }, keywords = {Political Behavior,Perceived Political Climate,Interactional Relationship}, title_fa = {تأثیر روابط تعاملی فرد با سرپرست و همکاران و جایگاه فرد در سلسله‌مراتب بر ادراک فضای سیاسی در سازمان}, abstract_fa = {هدف این تحقیق بررسی تأثیر روابط تعاملی[1] و جایگاه فرد در سلسله‌مراتب سازمان، بر ادراک فضای سیاسی در سازمان است. برای این‌منظور، پژوهش حاضر از مدل ادراک فضای سیاسی در سازمان استفاده‌شده و آن را در نمونه‌ای از فضاهای کار در ایران بررسی کرده است. تحقیق از نظر روش، توصیفی و از نظر نتیجه، توسعه‌ای است. راهبرد اصلی مورد استفاده در تحقیق، پیمایش است. داده‌ها از طریق پرسش‌نامه گردآوری و استخراج‌شده و برای تجزیه‌وتحلیل روابط مدل، از روش تحلیل مسیر، یو من ویتنی، آزمون اسمیرنوف و تحلیل عاملی تأییدی و شاخص‌های نیکویی برازش استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می‌دهند که از میان عوامل تعاملی، رابطه‌ی میان فرد و سرپرستِ او- به‌ویژه- تأثیر قدرتمندی بر ادراک فضای سیاسی در سازمان دارد و ادراک فضای سیاسی بر عوامل عملکرد، تأثیری قابل توجه و معکوس دارد. همچنین به این نتیجه دست یافت که افرادی که در سلسله‌مراتب، در جایگاه مدیر قرار دارند، فضای سیاسی را با شدت کم‌تر از کارکنان عادی احساس می‌کنند. این پژوهش، با استفاده از نتایج حاصله، الگویی برای کاهش ادراک فضای سیاسی در سازمان ارایه می‌دهدکه در آن، تقویت روابط تعاملی کارکنان با سرپرستان و تقویت مدیریت مشارکتی و گسترش تفویض اختیارات مورد تأکید قرار گرفته است. [1]. Interactional}, keywords_fa = {رفتارهای سیاسی,ادراک فضای سیاسی,روابط تعاملی}, url = {https://hrmj.ihu.ac.ir/article_10520.html}, eprint = {https://hrmj.ihu.ac.ir/article_10520_eba61d201030bbbf31c805941b88568f.pdf} } @article { author = {}, title = {A Model for the Established Development of Telework Through a System Dynamics Approach}, journal = {Journal of Research in Human Resources Management}, volume = {6}, number = {1}, pages = {175-200}, year = {2014}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2008-4528}, eissn = {2645-5072}, doi = {}, abstract = {This research is intended to design a framework to identify the parameters affecting telework and their effects on one another, and to present appropriate strategies for their established development. This research follows an applied purpose through a descriptive-survey method for data analysis. Two types of  questionnaires were administrated in the research population including academic and industrial specialists. the most important results included the identification of the main factors affecting the established development of telework, identification of the effects and relationship between the practical variables in the model, and confirming the causative components, and presenting the ultimate model.  }, keywords = {: Establishment and Development,Telework,system dynamics}, title_fa = {الگوی استقرار و توسعه‌ی دورکاری با رویکرد پویاشناسی سیستم}, abstract_fa = {این پژوهش با بهره‌گیری از رویکرد پویاشناسی سیستم به‌دنبال ارایه‌ی چارچوبی است که عوامل مؤثر بر دورکاری و تأثیر متقابل‌شان بر یکدیگر را شناسایی نموده و راهبردهای مناسب برای استقرار توسعه آن را پیشنهاد نماید. پژوهش به‌لحاظ هدف، کاربردی و از نظر نحوه‌ی گردآوری داده‌ها، توصیفی- پیمایشی است و در آن از دو نوع پرسش‌نامه به‌عنوان ابزار گردآوری داده‌ها از دو گروه جامعه‌ی آماری که شامل خبرگان دانشگاهی و صنعتی است، استفاده شده است. از یافته‌های مهم آن، استخراج عوامل اصلی مؤثر در استقرار و توسعه‌ی دورکاری، آشکارشدن تأثیر و چگونگی رابطه‌ی متغیرهای عملیاتی مدل و تأیید اجزای حلقه‌ی علی و ارایه‌ی الگوی نهایی تحقیق می‌باشد}, keywords_fa = {: استقرار و توسعه,دورکاری,پویاشناسی سیستم}, url = {https://hrmj.ihu.ac.ir/article_6778.html}, eprint = {https://hrmj.ihu.ac.ir/article_6778_d27d2c3962fcc54a7df8e825687fd16b.pdf} } @article { author = {}, title = {Explaining the Relationship between Competence and Transformational Leadership Style of Managers in Research Organizations}, journal = {Journal of Research in Human Resources Management}, volume = {6}, number = {1}, pages = {201-222}, year = {2014}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2008-4528}, eissn = {2645-5072}, doi = {}, abstract = {The present research aimed at understanding the relationship between competence and leadership style of the managers (focusing on transformational style). First, 16 managers (the same as the number of the components of competence) and experienced employees were selected to have deep interviews. Second, 231 mangers were selected randomly as the sample group from the employees of different centers of Jihad Daneshgahi. To collect data, the researchers conducted deep interviews and then, according to the results of the interviews, administered researcher-made questionnaires to assess competence, and used multivariate leadership questionnaire (MLQ) to study leadership style. To analyze the data, structured equations model and Lisrel software were employed. The results indicated that three types of competence, including value competence, professional competence, and personality competence must be considered in the assessment of competence. Value competence was more predictive than the others, personality competence and professional competence, occupied the second and third ranks. The results also indicated that transformational leadership style could explain managers competence. In other words, it can be used to predict managers competence.  }, keywords = {: Competence,leadership style,Transformational Leadership,Jihad Daneshgahi}, title_fa = {تبیین رابطه‌ی شایستگی با سبکِ رهبری تحول‌آفرین مدیران در سازمان‌های پژوهشی}, abstract_fa = {تحقیق حاضر با هدف شناخت رابطه‌ی شایستگی با سبک رهبری (با تأکید بر سبک تحول‌آفرین) مدیران به انجام رسیده است. برای این منظور در مرحله‌ی اول با مصاحبه‌ی عمیق با 16 نفر از مدیران و افراد با تجربه‌ی سازمان، به شمارش مؤلفه‌های شایستگی مدیران اقدام شد. در مرحله‌ی دوم تعداد 231 نفر از مدیران به‌عنوان نمونه تصادفی از واحدهای مختلف جهاد دانشگاهی انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها در مرحله‌ی اول از مصاحبه و در مرحله‌ی دوم برای سنجش شایستگی از پرسش‌نامه‌ی محقق‌ساخته براساس نتایج مصاحبه‌ها و در مورد سبک رهبری از پرسش‌نامه‌ی سبک رهبری چند عاملی (MLQ) استفاده شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش آماری مدل معادلات ساختاری (SEM) و نرم‌افزار آماری لیزرل استفاده شد. نتایج نشان داد که اولاً برای سنجش شایستگی باید به سه مؤلفه‌ی: شایستگیِ ارزشی، شایستگیِ حرفه‌ای و شایستگیِ شخصیّتی توجه نمود. در میان این سه مؤلفه‌، مؤلفه‌ی شایستگی ارزشی، دارای بیشترین تبیین‌کنندگی است و شایستگی‌های شخصیّتی و حرفه‌ای در مرتبه‌های بعدی تبیین کنندگی قرار دارند. ثانیاً سبکِ رهبری تحول‌آفرین قابلیّت تبیین شایستگی مدیران را دارد. به‌عبارت دیگر، از سبک رهبری تحول‌آفرین برای پیش‌بینی و تبیین شایستگی مدیران می‌توان استفاده نمود.}, keywords_fa = {شایستگی,سبک رهبری,رهبری تحول‌آفرین,جهاد دانشگاهی}, url = {https://hrmj.ihu.ac.ir/article_6779.html}, eprint = {https://hrmj.ihu.ac.ir/article_6779_619db74dc4bb234e2397f172781a9270.pdf} } @article { author = {}, title = {The Relationship between Organizational Culture and Employees' Empowerment}, journal = {Journal of Research in Human Resources Management}, volume = {6}, number = {1}, pages = {223-244}, year = {2014}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2008-4528}, eissn = {2645-5072}, doi = {}, abstract = {This research aims at identifying the relationship between organizational culture and empowerment of the employees at Khoozestan Social Security. Five traits of organizational culture, according to Robins (1997), including innovation, organizational identity, management support, and reward system, and focus on the results according to O'reily, et al. (1991), are used in this research. To assess employees' empowerment, dimensions presented by Whetten and Cameroon (1381) was employed. This is an applied research following correlation method. Research population included 800 people, among whom 204 subjects were randomly selected. Questionnaires were used to collect data, and SPSS software was employed for data analysis. Regression and correlation analysis indicated that there is a significant relationship between organizational culture and employees empowerment. Innovation and focus on results, from among organizational components, were able to predict dimensions of empowerment.  }, keywords = {: Employees Empowerment,organizational culture,Social Security Organization}, title_fa = {رابطه‌ی فرهنگ سازمانی با توانمندسازی کارکنان}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، شناخت رابطه‌ی فرهنگ سازمانی با توانمندسازی کارکنان سازمان تأمین اجتماعی خوزستان است. در این پژوهش، پنج ویژگی فرهنگ سازمانی، شامل: نوآوری، هویت سازمانی، حمایت مدیریت، سیستم پاداش برگرفته‌شده از الگوی رابینز (1997) و تمرکز بر نتیجه‏ها از الگوی فرهنگ سازمانی اوریلی و همکارانش (1991) مورد استفاده قرار گرفت. برای سنجش توانمندسازی کارکنان نیز، از ابعاد ارایه‌شده توسط وتن و کمرون (1381) استفاده شد. این پژوهش، از لحاظ هدف، کاربردی و به‌لحاظ ماهیت و روش از نوع همبستگی است. جامعه‌ی آماری در این پژوهش حدود 800 نفر و حجم نمونه 204 نفر بوده است. برای گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامه و به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار spss v.17 استفاده شد. یافته‌های تحلیل همبستگی و رگرسیون، نشان می‌دهد که بین فرهنگ سازمانی و توانمندسازی کارکنان در سازمان تأمین اجتماعی خوزستان رابطه‌ای مثبت و معنادار وجود دارد. از مؤلفه‌های فرهنگ سازمانی، نوآوری و تمرکز بر نتیجه توانایی پیش‌بینی ابعاد توانمندسازی کارکنان را داشته‌اند}, keywords_fa = {: توانمندسازی کارکنان,فرهنگ سازمانی,سازمان تأمین اجتماعی}, url = {https://hrmj.ihu.ac.ir/article_6780.html}, eprint = {https://hrmj.ihu.ac.ir/article_6780_314c948cf11b615c5f888f7a7359ccfd.pdf} }